Udstrækning øger præstationsevnen


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Der var godt nok et mol dogme der faldt!!!

Eller måske nærmere præciseret. For det er vel stadig korrekt at udstræk umiddelbart inden tung træning nedsætter ydeevnen.

Jeg er selvfølgelig godt tilfreds med der er lidt evidens for at styrke OG smidighed ikke nødvendigvis er modsatrettede kræfter. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

vil du ikke uddybe hvad du mener med den her?

Endelig kan et større bevægeudslag i det enkelte led være et resultat af mindre hæmning i centralnervesystemet, hvilket også kan spille positivt ind når der skal arbejdes maksimalt.

Mener du det både generelt (for utrænede) og for folk der i forvejen har et kraftlængdeforhold der er optimeret til en bestemt aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

vil du ikke uddybe hvad du mener med den her?

Mener du det både generelt (for utrænede) og for folk der i forvejen har et kraftlængdeforhold der er optimeret til en bestemt aktivitet?

Jeg tænker på mulige mekanismer i det aktuelle forsøg og dermed på utrænede. De tidligere danske forsøg på strækøvelser har jo vist at en del af effekten er en øget neural stræktolerance. Set i relation til co-kontraktion / hæmmende antagonistaktivitet, så vil en fjernelse af hæmning i antagonister give mere nettokraft. Man kan også forestille sig, at selve den bevægende muskel kan aktiveres mere - specielt i de ydre dele af bevægeudslaget - efter stræktræningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er ret interessant, så jeg håber det er ok jeg flueknepper det lidt :bigsmile:

Set i relation til co-kontraktion / hæmmende antagonistaktivitet, så vil en fjernelse af hæmning i antagonister give mere nettokraft.

Er det påvist at udstrækning kan forstærke den reciprokale hæmning af antagonister? jeg har aldrig læst noget om det, men umiddelbart ville jeg ikke tro det...

Man kan også forestille sig, at selve den bevægende muskel kan aktiveres mere - specielt i de ydre dele af bevægeudslaget - efter stræktræningen.

Det tror jeg du har ret i, men så vidt jeg husker sker den bedre aktivering i den ydre bevægebane på bekostning af aktiveringen i den indre og midterste bevægebane. Så for en person hvor den funktionelle parameter er styrke i den indre bevægebane, vil stræktræning være counterproduktiv...

For god ordens skyld vil jeg lige sige at jeg synes stræktræning er fint nok og der er mange der har brug for det, men der er altså IMHO mindst lige så mange som misbruger det...

Link to comment
Share on other sites

At udstrækning af antagonisten gør at agonisten kan arbejde mere kraftfuldt/blive mindre modarbejdet af antagonistens co kontraktion ligger fint op af den praksis mange strength coaches lægger op til.

Fysioterapeuters tanker om at forkortet/overaktiv antagonist mukulatur kan hæmme agonistens funktion får også endnu mere underbygning.

Praksis blandt en del styrkeløftere er også at strække f.eks. hoftebøjere imellem squat og dødløft sæt får her fin opbakning.

Ganske interessant :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er ret interessant, så jeg håber det er ok jeg flueknepper det lidt :bigsmile:

Er det påvist at udstrækning kan forstærke den reciprokale hæmning af antagonister? jeg har aldrig læst noget om det, men umiddelbart ville jeg ikke tro det...

Det tror jeg du har ret i, men så vidt jeg husker sker den bedre aktivering i den ydre bevægebane på bekostning af aktiveringen i den indre og midterste bevægebane. Så for en person hvor den funktionelle parameter er styrke i den indre bevægebane, vil stræktræning være counterproduktiv...

For god ordens skyld vil jeg lige sige at jeg synes stræktræning er fint nok og der er mange der har brug for det, men der er altså IMHO mindst lige så mange som misbruger det...

Det er meget sjovt, denne forskning støtter til dels det Amit Selberg talte for på sit seminar i Ålborg. Han mente nemlig man via udstrækning kunne arbejde mere effektivt i yderpunkter. Men kunne ikke argumentere for hvorfor.

FOr alle os med sticking points i yderpunkter betyder det vist vi skal til at gå til Yoga. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Er det påvist at udstrækning kan forstærke den reciprokale hæmning af antagonister? jeg har aldrig læst noget om det, men umiddelbart ville jeg ikke tro det...

Det ved jeg ikke, men jeg ræsonerede bare ud fra at den enkelte muskel vil yde mindre modstand når den bliver strakt. Hvis det forholder sig sådan i en strækmåling, så er det sandsynligt at musklen også yder mindre modstand når den bliver strakt i en sammenhæng hvor den er anatagonist.

Link to comment
Share on other sites

Der var godt nok et mol dogme der faldt!!!

EDIT: Eller måske nærmere præciseret. For det er vel stadig korrekt at udstræk umiddelbart inden tung træning nedsætter ydeevnen.

Synes ikke det længere bliver prædiket så meget, som det onde, på motion-online.

Jeg har ihvertfald gjort mit for at skrive at pre-stretching er yderst effektiv så længe man ved HVAD der skal strækkes.

God artikel. Som Poul siger er det noget strength coaches er meget obs på.

Mike Robertson og Eric Cressey siger konstant: Tight hip flexors = weak glutes.

Det er altid godt at strække hoftebøjerne statisk inden aktivitet.

Mit vertical jump samt 40 yard dash forbedres alene på baggrund af dette stræk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Som universitetsstuderende med 4 semestre af statistik under bæltet vil jeg nok stærkt kritisere brugbarheden af denne undersøgelse.

Først og fremmest, så er der KUN 38 personer med i forsøget. Af de 38 var det åbenbart ikke engang alle som var med i udstrækning, men gruppen blev delt op i 2 grupper, dvs. der blev brugt 19 mennesker til forsøget. Heraf 11 kvinder, og 8 mænd. 19 mennesker! Det er ganske enkelt Alt Alt Alt for lidt at komme med sådan en bombastisk udtalelse på.

Havde jeg stillet mig udenfor en købmand 3 dage før valget, og spurgt 19 forskellige mennesker om hvad de ville stemme, kunne jeg måske have fået et helt præcist resultat på folketingsafstemningen, men jeg kunne også risikere at have fået fat i de første 19 pensionister, som alle stemte på pia k.

Selv med så signifikante resultater (Graferne ser jo voldsomt flotte ud) men det er i %, og det må da også undre at nogen fra kontrolgruppen blev forringet? Det giver jo meget lidt mening, at folk som ikke har trænet, lige pludselig bliver forholds ringere - det var nok et resultat man skulle have kikket kritisk på.

Og så er det oven i købet utrænet personer. Sæt en utrænet person til at lave næsten hvad som helst fysisk i 40 minutter, og jeg vil da garantere at deres resultater vil være markant forbedret. Ting som sprint, udholdenhed og lign. eksplodere jo for alle utrænet i starten, om man så sætter dem til at trille sten op ad en bakke.

I mine øjne er det en meget tynd undersøgelse.

Link to comment
Share on other sites

Som universitetsstuderende med 4 semestre af statistik under bæltet vil jeg nok stærkt kritisere brugbarheden af denne undersøgelse.

Først og fremmest, så er der KUN 38 personer med i forsøget. Af de 38 var det åbenbart ikke engang alle som var med i udstrækning, men gruppen blev delt op i 2 grupper, dvs. der blev brugt 19 mennesker til forsøget. Heraf 11 kvinder, og 8 mænd. 19 mennesker! Det er ganske enkelt Alt Alt Alt for lidt at komme med sådan en bombastisk udtalelse på.

Havde jeg stillet mig udenfor en købmand 3 dage før valget, og spurgt 19 forskellige mennesker om hvad de ville stemme, kunne jeg måske have fået et helt præcist resultat på folketingsafstemningen, men jeg kunne også risikere at have fået fat i de første 19 pensionister, som alle stemte på pia k.

Selv med så signifikante resultater (Graferne ser jo voldsomt flotte ud) men det er i %, og det må da også undre at nogen fra kontrolgruppen blev forringet? Det giver jo meget lidt mening, at folk som ikke har trænet, lige pludselig bliver forholds ringere - det var nok et resultat man skulle have kikket kritisk på.

Og så er det oven i købet utrænet personer. Sæt en utrænet person til at lave næsten hvad som helst fysisk i 40 minutter, og jeg vil da garantere at deres resultater vil være markant forbedret. Ting som sprint, udholdenhed og lign. eksplodere jo for alle utrænet i starten, om man så sætter dem til at trille sten op ad en bakke.

I mine øjne er det en meget tynd undersøgelse.

det er vel designet af forsøget der afgør hvor mange deltagere der skal være før at den statisktiske signifikans kan etableres, samt udfaldet af forsøget.

Hvis du havde spurgt dine 19 pensionister om de ville stemme havde resultatet nok været mere præcist...

men jeg ville da gerne hører hvad der er i vejen med den statistiske model der er anvendt og evt. hvilken model der havde været mere brugbar.

hvor mange deltagere mener du der skulle have været med, for at validere undersøgelsens resultater?

Link to comment
Share on other sites

Som universitetsstuderende med 4 semestre af statistik under bæltet vil jeg nok stærkt kritisere brugbarheden af denne undersøgelse.

Først og fremmest, så er der KUN 38 personer med i forsøget. Af de 38 var det åbenbart ikke engang alle som var med i udstrækning, men gruppen blev delt op i 2 grupper, dvs. der blev brugt 19 mennesker til forsøget. Heraf 11 kvinder, og 8 mænd. 19 mennesker! Det er ganske enkelt Alt Alt Alt for lidt at komme med sådan en bombastisk udtalelse på.

Havde jeg stillet mig udenfor en købmand 3 dage før valget, og spurgt 19 forskellige mennesker om hvad de ville stemme, kunne jeg måske have fået et helt præcist resultat på folketingsafstemningen, men jeg kunne også risikere at have fået fat i de første 19 pensionister, som alle stemte på pia k.

Selv med så signifikante resultater (Graferne ser jo voldsomt flotte ud) men det er i %, og det må da også undre at nogen fra kontrolgruppen blev forringet? Det giver jo meget lidt mening, at folk som ikke har trænet, lige pludselig bliver forholds ringere - det var nok et resultat man skulle have kikket kritisk på.

Og så er det oven i købet utrænet personer. Sæt en utrænet person til at lave næsten hvad som helst fysisk i 40 minutter, og jeg vil da garantere at deres resultater vil være markant forbedret. Ting som sprint, udholdenhed og lign. eksplodere jo for alle utrænet i starten, om man så sætter dem til at trille sten op ad en bakke.

I mine øjne er det en meget tynd undersøgelse.

har du læst originalstudiet eller kun uddraget her på mol?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke sammenligne de statistiske krav der kan stilles til opinionsundersøgelser med de krav, der skal stilles til fysiologiske interventionsstudier på mennesker.

Mange vigtige og betydende studier er laver på n=12 og to grupper. Hvis designet i øvrigt er stærkt, kan den slags studier sagtens være meget pålidelige.

Link to comment
Share on other sites

 Share