Krampe i tæerne


batman281
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

håber i kan hjælpe. Har en bekendt der døjer en del med kramper i tå-leddene dvs mellem tæerne og foden. Helt præcist de midterste tæer ( ikke under selve foden ).

Kramperne forekommer typisk under spinning trænning ved gennemførsel af dobbelttimer. Kramperne kan være meget voldsomme og meget génerende/hæmmende for træningen. Væskebalancen skulle være ok!

Subjekt:

Kvinde, sidst i 20´erne - veltrænet.

Håber i udfra dette kan stille en diagnose og komme med evt. løsningsforslag ? På forhånd tak.

Anders

Edited by batman281
Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

håber i kan hjælpe. Har en bekendt der døjer en del med kramper i tå-leddene dvs mellem tæerne og foden. Helt præcist de midterste tæer ( ikke under selve foden ).

Kramperne forekommer typisk under spinning trænning ved gennemførsel af dobbelttimer. Kramperne kan være meget voldsomme og meget génerende/hæmmende for træningen. Væskebalancen skulle være ok!

Subjekt:

Kvinde, sidst i 20´erne - veltrænet.

Håber i udfra dette kan stille en diagnose og komme med evt. løsningsforslag ? På forhånd tak.

Anders

HAHA :laugh::tongue::w00t:

Der er da kun en ting at gøre du må bruge adskillige aftener i sofaen med at se have/bolig programmer og nulre hendes tæer samtidig!!!!

Tænk at du ikke selv har regnet den ud :nonono:

Ellers er hun i rigtig dårlig kondition ved de mellemste 3 tæer!

Link to comment
Share on other sites

HAHA :laugh::tongue::w00t:

Der er da kun en ting at gøre du må bruge adskillige aftener i sofaen med at se have/bolig programmer og nulre hendes tæer samtidig!!!!

Tænk at du ikke selv har regnet den ud :nonono:

Ellers er hun i rigtig dårlig kondition ved de mellemste 3 tæer!

Har været igang adskillige gange, men nu må det hører op !!!!

Link to comment
Share on other sites

kalktilskud med indhold af inaktiv D-vitamin (cholecalciferol) er en ganske udmærket ting, de fleste får for lidt af begge dele, og D-vitamin modvirker bl.a. osteoporose og cancer.

Men du skal nok ikke regne med at der sker noget med kramperne i praksis.

Habituelle kramper er noget de fleste må leve med (nattekramper kommer derimod ofte når man ligger forkert). Der findes farmaka mod det men det er nok lidt skudt over målet til det her problem, hvis dit "subjekt" :smile: eventuelt indtager kreatin kan det dog fremprovokere krampe kraftigt.

Det er sandt at deciderede elektrolytforstyrrelser som hypokaliæmi eller hypocalciæmi kan give tendens til kramper, men det sker som regel ikke det samme sted hver gang, og tilstandene er sjældne, og kramperne er ofte voldsomme og opstår ofte. Der sker da ikke noget ved at prøve, og der skal helt sikkert nok være nogen herinde der har prøvet det med succes, men for at gøre det kort er det nok ikke ligefrem mirakel-behandling.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Habituelle kramper er noget de fleste må leve med (nattekramper kommer derimod ofte når man ligger forkert).

det var ikke det svar jeg ønskede!

jeg får det også en gang imellem. og desværre oftest i temmelig uheldige situationer! - under sex, specielt doggie. det er desværre uden pis!

Er der ikke noget man kan gøre for at afhjælpe det? udstrækning eller andet?. min er dog under selve foden mellem trædepuderne

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hejsa,

håber i kan hjælpe. Har en bekendt der døjer en del med kramper i tå-leddene dvs mellem tæerne og foden. Helt præcist de midterste tæer ( ikke under selve foden ).

Kramperne forekommer typisk under spinning trænning ved gennemførsel af dobbelttimer. Kramperne kan være meget voldsomme og meget génerende/hæmmende for træningen. Væskebalancen skulle være ok!

Subjekt:

Kvinde, sidst i 20´erne - veltrænet.

Håber i udfra dette kan stille en diagnose og komme med evt. løsningsforslag ? På forhånd tak.

Anders

I spinning kan nogle opleve sovende fødder ,hvis man ikke træder med flad fod, specielt når man er træt har mange tendens til ikke at træde med flad fod. Det kan måske være det samme. Bare et bud :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

det var ikke det svar jeg ønskede!

jeg får det også en gang imellem. og desværre oftest i temmelig uheldige situationer! - under sex, specielt doggie. det er desværre uden pis!

Er der ikke noget man kan gøre for at afhjælpe det? udstrækning eller andet?. min er dog under selve foden mellem trædepuderne

Nu er jeg ikke ekspert i kramper, men kender de færreste der er blevet velbehandlet.

Det ældgamle malariamiddel kinin (som for tiden har en sand renæsance grundet resistensudvikling af chlorokin) bruges som middel mod krampe ved særlig grelle tilfælde eller hyppig nattekrampe generelt det har dog en del bivirkninger hvorfor det ikke er noget der deles ud med rund hånd selvom der bruges hvid font :smile:

Men som bekendt er de hyppigste grunde til krampe forudgående meget hård træning (om doggystyle indgår herunder kan jo så diskuteres), eller i øvrigt ilt/blodmangel til en muskel, fx når man ligger forkert om natten, hertil kommer så de mere eksotiske elektrolytforstyrrelser. Så det skal da ikke afvises at udstrækning kan begrænse problemet en smule, selvom jeg aldrig har læst eller set evidens for det.

Link to comment
Share on other sites

Ved absolut heller ikke særlig meget om emnet men hørte til yoga træning den anden dag at udstrækning af alle muskler (især i benene) ville kunne hjælpe, da kramper tit "udplanter" sig i fødderne selvom de stammer fra u-udstukket lår/baller... så en grundig udtrækning før og efter træning kunne måske hjælpe... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share