Vil gør mor glad...


Sereg
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg er 13 år :tongue:

Jeg har selvfølgelig en mor.

Min kære mor har det let med at blive stresset, og så får hun det ret skidt. For nylig holdte vi min storesøsters fødselsdag. Min mor gjorde rent (vi bor i et stort hus. En gammel gård). Og det tager det meste af dagen. Samtidig vælger min lillesøster at sortere i sit værelse, og flytter alle sine ting op i gangen. Min mor hun bliver selvfølgelig lidt irriteret og prøver at få min lillesøster til at flytte dem ned igen (men min søster høre aldrig rigtig efter). Så vælger vores gamle hund også at blive sindssyg, så hende lukker vi ud. Men så står hun uden for døren og gør og nærmest ødelægger døren, mens jeg prøver at få mit rodede værelse til at være lidt pænt. Da jeg er færdig, aner jeg ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg gik en tur. Så min mor farede rundt og kunne ikke regne med min hjælp (burde straffe mig selv. Det var ikke særlig sødt gjort). Så når vi aftensmaden, og her regner hun med søsters hjælp, men hun er blevet syg. Men det fortalte hun ikke min mor. Så mor går nærmest i panik, og tror hun ikke når det. Derfor bliver hun selvfølgelig stresset og gnaven. Hun når det selvfølgelig (vi andre hjælper hende også lidt), men så er min mor og far kommet op og skændes. Far mener at mor er sur hele tiden og alt muligt. Jeg tog en snak med min mor idag, og grunden var at hun bare følte sig svigtet, hvilket jeg forstår.

Nu kommer jeg til sagen:

Jeg vil gerne gøre hende gladere. Jeg er flink ved hende, hjælpe med diverse ting som aftensmad :innocent: . Men jeg ville gerne gøre mere. Jeg ved hun ønsker at tabe sig lidt, ikke at hun rigtig behøver det. Hun er omkring 165 høj og vejer vist omkring 54 kg.

Jeg har prøvet at lokke hende til at gå til lidt sport, men hun er lære og har mange lektier at ordne + hun er ikke den helt store sport fanatiker. Så jeg tænker jeg kunne hjælpe hende lidt med kosten.

Og her går jeg i stå. Jeg vil gerne lave frokost til hende, måske morgenmad og så komme med gode råd til vores aftensmad, men aner ikke hvad det skal være. Det skal jo helst smage godt og mætte og alt det der. :4mewantfood:

Så har I nogle gode råd? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Jeg er 13 år :tongue:

Jeg har selvfølgelig en mor.

Min kære mor har det let med at blive stresset, og så får hun det ret skidt. For nylig holdte vi min storesøsters fødselsdag. Min mor gjorde rent (vi bor i et stort hus. En gammel gård). Og det tager det meste af dagen. Samtidig vælger min lillesøster at sortere i sit værelse, og flytter alle sine ting op i gangen. Min mor hun bliver selvfølgelig lidt irriteret og prøver at få min lillesøster til at flytte dem ned igen (men min søster høre aldrig rigtig efter). Så vælger vores gamle hund også at blive sindssyg, så hende lukker vi ud. Men så står hun uden for døren og gør og nærmest ødelægger døren, mens jeg prøver at få mit rodede værelse til at være lidt pænt. Da jeg er færdig, aner jeg ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg gik en tur. Så min mor farede rundt og kunne ikke regne med min hjælp (burde straffe mig selv. Det var ikke særlig sødt gjort). Så når vi aftensmaden, og her regner hun med søsters hjælp, men hun er blevet syg. Men det fortalte hun ikke min mor. Så mor går nærmest i panik, og tror hun ikke når det. Derfor bliver hun selvfølgelig stresset og gnaven. Hun når det selvfølgelig (vi andre hjælper hende også lidt), men så er min mor og far kommet op og skændes. Far mener at mor er sur hele tiden og alt muligt. Jeg tog en snak med min mor idag, og grunden var at hun bare følte sig svigtet, hvilket jeg forstår.

Nu kommer jeg til sagen:

Jeg vil gerne gøre hende gladere. Jeg er flink ved hende, hjælpe med diverse ting som aftensmad :innocent: . Men jeg ville gerne gøre mere. Jeg ved hun ønsker at tabe sig lidt, ikke at hun rigtig behøver det. Hun er omkring 165 høj og vejer vist omkring 54 kg.

Jeg har prøvet at lokke hende til at gå til lidt sport, men hun er lære og har mange lektier at ordne + hun er ikke den helt store sport fanatiker. Så jeg tænker jeg kunne hjælpe hende lidt med kosten.

Og her går jeg i stå. Jeg vil gerne lave frokost til hende, måske morgenmad og så komme med gode råd til vores aftensmad, men aner ikke hvad det skal være. Det skal jo helst smage godt og mætte og alt det der. :4mewantfood:

Så har I nogle gode råd? :bigsmile:

Du er en god dreng!

Tjek fx opskrifterne på Iform's sunde opskrifter.

Og når du severer så giv hende et brev med en kopi af det du har skrevet, for det er sgu god stil knægt! :smile: - og det er jeg overbevist om at din mor vil være enig i :wink:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hey.

Jeg er 13 år :tongue:

Jeg har selvfølgelig en mor.

Min kære mor har det let med at blive stresset, og så får hun det ret skidt. For nylig holdte vi min storesøsters fødselsdag. Min mor gjorde rent (vi bor i et stort hus. En gammel gård). Og det tager det meste af dagen. Samtidig vælger min lillesøster at sortere i sit værelse, og flytter alle sine ting op i gangen. Min mor hun bliver selvfølgelig lidt irriteret og prøver at få min lillesøster til at flytte dem ned igen (men min søster høre aldrig rigtig efter). Så vælger vores gamle hund også at blive sindssyg, så hende lukker vi ud. Men så står hun uden for døren og gør og nærmest ødelægger døren, mens jeg prøver at få mit rodede værelse til at være lidt pænt. Da jeg er færdig, aner jeg ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg gik en tur. Så min mor farede rundt og kunne ikke regne med min hjælp (burde straffe mig selv. Det var ikke særlig sødt gjort). Så når vi aftensmaden, og her regner hun med søsters hjælp, men hun er blevet syg. Men det fortalte hun ikke min mor. Så mor går nærmest i panik, og tror hun ikke når det. Derfor bliver hun selvfølgelig stresset og gnaven. Hun når det selvfølgelig (vi andre hjælper hende også lidt), men så er min mor og far kommet op og skændes. Far mener at mor er sur hele tiden og alt muligt. Jeg tog en snak med min mor idag, og grunden var at hun bare følte sig svigtet, hvilket jeg forstår.

Nu kommer jeg til sagen:

Jeg vil gerne gøre hende gladere. Jeg er flink ved hende, hjælpe med diverse ting som aftensmad :innocent: . Men jeg ville gerne gøre mere. Jeg ved hun ønsker at tabe sig lidt, ikke at hun rigtig behøver det. Hun er omkring 165 høj og vejer vist omkring 54 kg.

Jeg har prøvet at lokke hende til at gå til lidt sport, men hun er lære og har mange lektier at ordne + hun er ikke den helt store sport fanatiker. Så jeg tænker jeg kunne hjælpe hende lidt med kosten.

Og her går jeg i stå. Jeg vil gerne lave frokost til hende, måske morgenmad og så komme med gode råd til vores aftensmad, men aner ikke hvad det skal være. Det skal jo helst smage godt og mætte og alt det der. :4mewantfood:

Så har I nogle gode råd? :bigsmile:

Imponerende tankevirksomhed af en 13-årig.

Hvis det var mig, ville jeg prøve mig med følgende:

Weekenden: Jeg kunne forestille mig det er her du har tid til overs, og her din mor har lidt tid/behov til/for at slappe af. En måde at give hende en go start på dagen, kunne være at hente rundstykker og lave et lille beskedent morgenbord. - Mødre elsker den slags.

Herudover kan du tilbyde at gå / løbe en tur med hende. Hvis ikke hun har for meget at se til mht. lektierne, er jeg sikker på hun takker ja. - en bonus er at motion har en positiv virkning på stress.

Til frokost (og evt. aftensmad) kunne følgende lette måltider måske være en mulighed:

- Pitabrød

- Smørrebrøds-bord

- Spagettikødsovs (én gang og du kan det)

- Lasagne

Generelt kan du i periode hvor du, som den situation du beskriver, kan mærke at hun føler sig presset af den ene eller anden grund, hjælpe lidt til. Det lader flot til du formår at se problemerne, så det at hjælpe lidt burde være overkommeligt. - især hvis du virkelig vil.

Et andet forslag kunne være at lave en uge-ordning, hvor i aftaler hvem der laver hvad på hvilke dage og tidspunkter. Det kunne måske være nyttigt at gøre lidt op med det klassiske familie-billede, hvor moderen står for husgerningerne.

Hvordan står din far i situationen? Det lyder til det kunne gavne at tage en lille snak med ham.

Fortsæt det gode arbejde! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan står din far i situationen? Det lyder til det kunne gavne at tage en lille snak med ham.

Den dag var min far i mosen, hvilket min mor syntes var iorden da hun regnede med min storesøsters hjælp. Min far kan godt finde på at støvesuge lidt, og han hjælper til med aftensmad. Men når der skal gøres rent er han der aldrig rigtig xD Men vi mener det er okay, da han ordner altmuligt andet. Det ham der ordner haven og huset udenfor og han laver også badeværelserne og sådan. Men jeg overvejer at snakke lidt med ham om det, næste gang han mener mor er for sur.

Men mange tak for rådene :bigsmile:

Det kan jeg sikkert bruge. Tusind tak.

Link to comment
Share on other sites

Kæft du virker som en super cool knægt!

Det er altid godt med noget opmærksomhed... Kvinder ELSKER opmærksomhed!!

Og en cykeltur sammen med hende, tror jeg også hun ville blive glad for.

Ved du evt. hvad hendes livret er?

For hvis det nu f.eks. er lasagne, kan du skrive "sund lasagne" i søgefeltet på google, og så dukker der diverse opskrifter op. Og så er der en ekstra god grund til at lave mad til hende :)

Et spil kort og noget lækkert at spise (behøver ikke være slik, men f.eks. frugtstykker) kan os få hende til at stresse af.

Men fortsæt det gode arbejde knægt, og skriv endelig hvis du har noget på hjertet!

// Densk

Link to comment
Share on other sites

Kæft du virker som en super cool knægt!

Det er altid godt med noget opmærksomhed... Kvinder ELSKER opmærksomhed!!

Og en cykeltur sammen med hende, tror jeg også hun ville blive glad for.

Ved du evt. hvad hendes livret er?

For hvis det nu f.eks. er lasagne, kan du skrive "sund lasagne" i søgefeltet på google, og så dukker der diverse opskrifter op. Og så er der en ekstra god grund til at lave mad til hende :)

Et spil kort og noget lækkert at spise (behøver ikke være slik, men f.eks. frugtstykker) kan os få hende til at stresse af.

Men fortsæt det gode arbejde knægt, og skriv endelig hvis du har noget på hjertet!

// Densk

Vil bare gøre opmærksom på, at trådstarter er en pige :bigsmile:

Ellers er jeg enig med det der allerede er blevet sagt.

Er sikker på, at det er hjælp i sig selv for din mor, at du er klar over hendes tendens til stress

så ja, fortsæt den gode stil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share