Koffein Piller...


Pjevsen
 Share

Recommended Posts

Har ingen ide om hvor man kan købe sådan noget!

Men hvad skal du med koffein piller ?, en del af at have en sund krop er vel at få den søvn man har brug for?

Så mit råd ville være at gå tidligere i seng :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

De har været væk fra apotekernes hylder i en del år efterhånden, bl.a. fordi nogle (studerende) misbrugte dem i store doser til at holde sig vågne rigtigt længe :nonono:

De kan købes på diverse danske internetsider som sælger kosttilskud i form af Guarana tabletter. Hvis du VIL have deciderede koffeintabletter (jeg synes SELV de er lidt blidere ved maven end Guarana-tabletter), så kan du købe dem på danske/udlandske internetsider som sender fra udlandet til DK.

Så kan vi vidst ikke komme nærmere uden at bryde reglerne på dette forum...

Og pas så på dig selv og lad vær med at spise FOR mange af dem på én gang.

Link to comment
Share on other sites

Tag toget over til Malmø. Der ligger flere butikker hvor du kan købe det indfor gangafstand fra station.

Eller opsøg svenske internetbutikker, de fleste steder betaler man ikke mere end 20-50kr for portoen. Man kan få koffeinpiller masser af steder.

Hvordan fungerer en koffeinpille. Giver det et decideret energi boost, eller giver det blot en evnen til at holde sig længere vågen?

Som kaffe, alt afhængig af hvor mange piller der indtages. Man får en kardiovaskulær effekt i form af øget sympatikus aktivitet, herunder øget lipolyse og øget hjerteaktivitet (positiv kronotropi, inotropi batmotropi og dromotropi). Den perifere modstand i karrene kan også påvirkes og samlet kan ses hurtig hjerteaktion (takykardi) og forhøjet blodtryk (hypertension) samt hyperglykæmi. De kardiovaskulære effekter af koffein mindskes dog over tid (takyfylaksi). I CNS har kaffe, megen lig nikotin i mindre mængder, en faciliterende effekt en række steder (stoffet menes at fungere som adenosin antagonist). Overordnet virker kaffe opkvikkende og stimulerende. Man ser ikke central takyfylaksi-udvikling i samme grad som for de kardiovaskulære effekter.

drik en kande kaffe hvis du gerne vil vide det. har præcis samme effekt.

Bortset fra at mange ikke har lyst til at rende rundt og drikke kander med kaffe hele tiden, og få dertil følgende tynd mave. Samt endelig er der nogen der ikke render rundt i nærheden af kaffemaskiner 24/7 eller i øvrigt ikke kan foredrage smagen af kaffe.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Eller opsøg svenske internetbutikker, de fleste steder betaler man ikke mere end 20-50kr for portoen. Man kan få koffeinpiller masser af steder.

Som kaffe, alt afhængig af hvor mange piller der indtages. Man får en kardiovaskulær effekt i form af øget sympatikus aktivitet, herunder øget lipolyse og øget hjerteaktivitet (positiv kronotropi, inotropi batmotropi og dromotropi). Den perifere modstand i karrene kan også påvirkes og samlet kan ses hurtig hjerteaktion (takykardi) og forhøjet blodtryk (hypertension) samt hyperglykæmi. De kardiovaskulære effekter af koffein mindskes dog over tid (takyfylaksi). I CNS har kaffe, megen lig nikotin i mindre mængder, en faciliterende effekt en række steder (stoffet menes at fungere som adenosin antagonist). Overordnet virker kaffe opkvikkende og stimulerende. Man ser ikke central takyfylaksi-udvikling i samme grad som for de kardiovaskulære effekter.

Bortset fra at mange ikke har lyst til at rende rundt og drikke kander med kaffe hele tiden, og få dertil følgende tynd mave. Samt endelig er der nogen der ikke render rundt i nærheden af kaffemaskiner 24/7 eller i øvrigt ikke kan foredrage smagen af kaffe.

Bestemt et godt svar, hvis man altså forstod præcis HVAD det er du egentlig skriver ?

Det ville være væsentligt mere interessant, hvis du kunne udtrykke dig mere pædagogisk

for alle os - (eller mig ihvertfald!) og lige ridse det op med ord som kan forståes af alm.

mennesker.

Hvis du læser til læge fx. kommer du jo heller ikke langt med dine patienter, hvis ikke de

forstår hvad du taler om.

Link to comment
Share on other sites

Er det kaffen eller koffeinen der sætter gang i peristaltikken?

Kaffe og koffeins virkning på mavetarmkanalen er ret kompleks, nogle mener at koffein også kan påvirke det enteriske nervesystem, mens der også er observeret at kaffe i sig selv kan have en påvirkning (bl.a. en osmotisk effekt), jeg kender i hvert fald ikke de helt præcise virkningsmekanismer - i hvert fald giver megen kaffe mig diarre, men hvad der lige forårsager det vil jeg nødig være skråsikker og bevæge mig ud i. En effekt er dog rimelig sikker og det er koffeins virkning på mavesækken der medfører øget produktion af mavesyre (som for alkohol), denne medieres af koffein og således også af koffeinpiller da effekten er systemtisk. Dette kan give sure opstød og sjældnere mavesmerter (reelt mavesår ses sjældent da koffein også stimulerer mavesækkens mukusproduktion.

Bestemt et godt svar, hvis man altså forstod præcis HVAD det er du egentlig skriver ?

Det ville være væsentligt mere interessant, hvis du kunne udtrykke dig mere pædagogisk

for alle os - (eller mig ihvertfald!) og lige ridse det op med ord som kan forståes af alm.

mennesker.

Hvis du læser til læge fx. kommer du jo heller ikke langt med dine patienter, hvis ikke de

forstår hvad du taler om.

Der er så mange mennesker herinde der læser posts at det er umuligt at skrive ting i et niveau så alle forstår det og det samtidigt er relativt præcist. Jeg skriver i fagtermer fordi det gør det jeg skriver mere præcist, og fordi læserne herinde generelt har et højt fagligt niveau, desuden kan de fleste af de ord jeg skriver også hurtigt slås op ved hjælp af google, netdoktor, wikipedia, hvad ved jeg, endelig kan man jo altid skrive en post herinde og skrive hvad det er man ikke forstår. Hvis det decideret er en trådstarter som man kan se ikke er inde i fagtermerne prøver jeg dog altid at skrive på forholdsvis forståelig dansk.

Bare forstå at jeg er herinde (som alle andre) som debatør og interesseret, og ikke i form af læge, derfor har mine posts heller ikke den form (og kommer for øvrigt heller ikke til at have det i fremtiden).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er mit indtryk/ erfaring at koffeinen alene højest kan give irritationer i selve mavesækken ved større indtag, hvilket falder godt i tråd med en øget produktion af mavesyre.

Kaffe derimod indeholder ud over koffein nogle stoffer som virker afførende, hvilket ikke altid lige er mest praktisk i alle situationer...

Sortiarius' forklaring er noget teknisk med en del fagudtryk, men den er nu stadig ret fyldestgørende i forhold til hvilke mekanismer koffein sætter i gang i kroppen. Det er dog mit indtryk at koffeins påståede fremme af fedtforbrændingen (øget lipolyse) efterhånden er noget kontroversiel???

Link to comment
Share on other sites

Det er mit indtryk/ erfaring at koffeinen alene højest kan give irritationer i selve mavesækken ved større indtag, hvilket falder godt i tråd med en øget produktion af mavesyre.

Kaffe derimod indeholder ud over koffein nogle stoffer som virker afførende, hvilket ikke altid lige er mest praktisk i alle situationer...

Sortiarius' forklaring er noget teknisk med en del fagudtryk, men den er nu stadig ret fyldestgørende i forhold til hvilke mekanismer koffein sætter i gang i kroppen. Det er dog mit indtryk at koffeins påståede fremme af fedtforbrændingen (øget lipolyse) efterhånden er noget kontroversiel???

Tror nu ikke at det er kontroversielt at koffein alt andet lige øger lipolysen, dette sker helt naturligt ved aktivering af det sympatiske system - tror nærmere det er kontroversielt hvorvidt det kan bruges til noget i trænings- eller vægttabsøjemed - hvad det angår tror jeg personligt ikke, at lidt koffein før træning, eller dagligt indtag af koffeinpiller, skulle give nogen mærkbart øget træningspræstation eller vægttab (kunne forestille mig at det sympatiske system i forvejen er rigeligt aktiveret under træning koffein eller ej). Hvis jeg husker rigtigt har der vidstnok været en artikel hvad det angår her på sitet engang.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke fulgt op på hvad diverse studier viser, men for mit vedkommende virker koffeinpiller (ephedrin-holdige) præstationsfremmende på styrketræning - hvilket det ikke gør når jeg dyrker kampsport (der kan de faktisk have en negativ effekt). For mit vedkommende går de også lige i tarmkanalen - jeg får ikke diarré, men der er statsgaranti for at jeg kan kigge forbi det lille hus indenfor kort tid :tongue:

For mit vedkommende synes effekten af dem at aftage både fysisk, som mentalt, hvis jeg indtager dem for ofte over en længere periode - så typisk er det max et par gange om ugen, med ugentlige pauser ind imellem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share