Ny træning - ude efter STYRKE!


Danielsson
 Share

Recommended Posts

Hey.

Har nu trænet i et center i en periode på 6 måneder, og syntes ærligt talt at det ikke fanger mig mere. Har prøvet at holde pauser men jeg kan simpelthen ikke bevare motivationen til at træne i et center, vil prøve noget nyt og det skal være effektivt. Har kigget på Kettlebell træning og det virker meget fedt, men syntes generelt at priserner er fuldstændig sindsyge for en kugle med et håndtag. Så derfor vil jeg ikke ofre de penge det koster for kettlebells, er måske lidt nærig men sådan er det. Mit mål er ikke et gå-i-byen look men bare at blive sindsyg stærk! Har tidligere haft en militær køjesæk som træning, der kom mug i den og den gik stille og roligt i stykker. Så leder efter nogen nye og anderledes forslag til hvordan jeg kan træne for at blive superstærk, og det skal helst være nogle redskaber som ikke koster alt for meget som der skal bruges. Jeg er ude efter en styrke som kan bruges til noget.

Har overvejet powerbags inde fra mol.dk...

Link to comment
Share on other sites

nu skriver du ikke hvor du kommer fra...

men der er sikkert en masse centre hvor de har KB's til rådighed...

hvis det stadig ikke fanger, så må du ud og rulle nogen store sten, fælde nogen træer, grave nogen huller, klatre i tove- på klatreveægge, træne brydning/grapling mm... der er masser af muligheder...

så bare kom afsted og få noget sved på panden...

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Har nu trænet i et center i en periode på 6 måneder, og syntes ærligt talt at det ikke fanger mig mere. Har prøvet at holde pauser men jeg kan simpelthen ikke bevare motivationen til at træne i et center, vil prøve noget nyt og det skal være effektivt. Har kigget på Kettlebell træning og det virker meget fedt, men syntes generelt at priserner er fuldstændig sindsyge for en kugle med et håndtag. Så derfor vil jeg ikke ofre de penge det koster for kettlebells, er måske lidt nærig men sådan er det. Mit mål er ikke et gå-i-byen look men bare at blive sindsyg stærk! Har tidligere haft en militær køjesæk som træning, der kom mug i den og den gik stille og roligt i stykker. Så leder efter nogen nye og anderledes forslag til hvordan jeg kan træne for at blive superstærk, og det skal helst være nogle redskaber som ikke koster alt for meget som der skal bruges. Jeg er ude efter en styrke som kan bruges til noget.

Har overvejet powerbags inde fra mol.dk...

Det er lidt forkert at sige at du kan bruge KB- og sandsækketræning til mere end træning med stænger osv., det ene er som sådan ikke mere funktionelt end andet. Funktionalitet er 100% afgjort af hvad du vil bruge det til, hvis du vil være god til at løfte sandsække skal du løfte sandsække, hvis du vil god til squat og have big ass wheels skal du squatte. Man kan ikke sige én måde du skal træne på, men hvis du har problemer med motivationen er det nok smart at træne noget du har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg har forstået det så skulle specielt sandsæk træning være en form for træning, som involverer hele kroppen. Modsat f.eks. squat som aktiver mange muskler men ikke lige så mange. Sandsæk træning skulle være en af de ultimative metoder til virkelig at få noget råstyrke, men nok om det. Nogle andre gode forslag til at træne end lige KB træning, vægte eller sandsæk modtages gerne.

Link to comment
Share on other sites

Ricky Dale Crain har sagt det bedst, jeg citerer frit:"If you wanna get strong - downright strong - you gotta to do the big one, the squat".

Det kan godt være det virker mere "funktionelt" at høvle rundt på en sandsæk, men det eneste det er overlegent mht. er at høvle rundt på en sandsæk.

Som sagt; find ud af hvilken træning du har lyst til, og gå efter det, men nar ikke dig selv og tro at du får mere "ægte" styrke ved at løfte på sandsække og kaste med sten end ved at løfte jern.

Link to comment
Share on other sites

Sandsæktræningen giver en anden styrke end barbell squat. Benene vil sjældent være den begrænsende faktor med sandsækken, derimod vil mave, ryg, greb og skuldre sætte den største begrænsning.

Benene vil klart kunne loades med større belastning med vægtstænger samtidig med at der skal spændes godt op i kadaveret.

Mit råd er at lave begge former for træning hvis man vil være lige så stærk som man ser ud til.

Og jo, nogle øvelser er IMO mere allround funktionelle end andre øvelser i forhold til at gøre dig stærk:

Rebklatring er bedre end pullups som er bedre end træk til bryst

Dips i ringe er bedre end bardips som er bedre end dips i maskine

Squat er bedre end smith-squat som er bedre end legextension + legcurl combi

Bænkpres er bedre end brystpres i maskine som er bedre end triceps og pecs trænet isoleret

Dødløft er bedre end hyperextensions + stående hofteextension

Vil du være kropsstærk og ubehagelig at bryde med ville jeg til hver en tid vælge træning med sandsæk ift. barbellsquat hvis jeg kun skulle vælge en af dem. Øvelse der skulle køres kunne være shoulderings. Kræver dog at dine hænder er stærke nok til at klare den samlede træningsbelastning der skal til for at få en vild nok adaptation..

Begrænsende faktor ved rebklatring er 100 % grebet i starten, men med lidt træning vil man kunne få en anstændig volumen på og efterhånden kan det gøres med ekstra vægt ligesom i alle de andre øvelser.

Fordi jeg skriver den ene er bedre end den anden skriver jeg ikke at man skal undlade alle de andre. Her menes især bardips.

Du bør inkludere noget unilateralt træning for at give dig antirotatorisk styrke i rygsøjlen. Ekstremt overset parameter som IMO er lige så vigtigt som lineær styrke, hvilket trænes i alle de andre øvelser med undtagelse af rebklatring.

Køb dig en tung nok KB, den kan du blive udfordret af i laaaaaaang tid, men det kræver tougness at træne dedikeret med dem. Nok også en af grundende til at så få gør det over længere perioder.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Sandsæktræningen giver en anden styrke end barbell squat. Benene vil sjældent være den begrænsende faktor med sandsækken, derimod vil mave, ryg, greb og skuldre sætte den største begrænsning.

Benene vil klart kunne loades med større belastning med vægtstænger samtidig med at der skal spændes godt op i kadaveret.

Mit råd er at lave begge former for træning hvis man vil være lige så stærk som man ser ud til.

Og jo, nogle øvelser er IMO mere allround funktionelle end andre øvelser i forhold til at gøre dig stærk:

Rebklatring er bedre end pullups som er bedre end træk til bryst

Dips i ringe er bedre end bardips som er bedre end dips i maskine

Squat er bedre end smith-squat som er bedre end legextension + legcurl combi

Bænkpres er bedre end brystpres i maskine som er bedre end triceps og pecs trænet isoleret

Dødløft er bedre end hyperextensions + stående hofteextension

Vil du være kropsstærk og ubehagelig at bryde med ville jeg til hver en tid vælge træning med sandsæk ift. barbellsquat hvis jeg kun skulle vælge en af dem. Øvelse der skulle køres kunne være shoulderings. Kræver dog at dine hænder er stærke nok til at klare den samlede træningsbelastning der skal til for at få en vild nok adaptation..

Begrænsende faktor ved rebklatring er 100 % grebet i starten, men med lidt træning vil man kunne få en anstændig volumen på og efterhånden kan det gøres med ekstra vægt ligesom i alle de andre øvelser.

Fordi jeg skriver den ene er bedre end den anden skriver jeg ikke at man skal undlade alle de andre. Her menes især bardips.

Du bør inkludere noget unilateralt træning for at give dig antirotatorisk styrke i rygsøjlen. Ekstremt overset parameter som IMO er lige så vigtigt som lineær styrke, hvilket trænes i alle de andre øvelser med undtagelse af rebklatring.

Køb dig en tung nok KB, den kan du blive udfordret af i laaaaaaang tid, men det kræver tougness at træne dedikeret med dem. Nok også en af grundende til at så få gør det over længere perioder.

Enig langt hen af vejen.. Personligt er jeg også ret benovet over træning med en fustage (ligesom i artiklen jeg linkede til). Det er nok bedst i kombination med andre øvelser for maks-styrke, men det kræver virkeligt et stærkt greb og gode arme og skuldre at kaste rundt med sådan en sag. Og så er den billig i anskaffelse, plus relativt let at øge i belastning når man bliver stærkere.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig langt hen af vejen.. Personligt er jeg også ret benovet over træning med en fustage (ligesom i artiklen jeg linkede til). Det er nok bedst i kombination med andre øvelser for maks-styrke, men det kræver virkeligt et stærkt greb og gode arme og skuldre at kaste rundt med sådan en sag. Og så er den billig i anskaffelse, plus relativt let at øge i belastning når man bliver stærkere.. :smile:

hehehe.. fedt link, havde ikke lige læst den. Synes især den her kommentar er underholdende: "ou are now a complete barrel tossin' mutant-monster who should be careful not to accidentally hurt others and thus may choose lifts for himself on that day." :laugh:

Synes han har fat i den lange ende ham gutten. Tror jeg skal have fat i sådan en fustage. Ved du hvor man køber dem billigst? fylder man bare vand i, eller har du sand i din? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Synes han har fat i den lange ende ham gutten. Tror jeg skal have fat i sådan en fustage. Ved du hvor man køber dem billigst? fylder man bare vand i, eller har du sand i din? :smile:

Tsk tsk - der skal da være øl i! Så er der også næring til efter træningen..

Link to comment
Share on other sites

hehehe.. fedt link, havde ikke lige læst den. Synes især den her kommentar er underholdende: "ou are now a complete barrel tossin' mutant-monster who should be careful not to accidentally hurt others and thus may choose lifts for himself on that day." :laugh:

Synes han har fat i den lange ende ham gutten. Tror jeg skal have fat i sådan en fustage. Ved du hvor man køber dem billigst? fylder man bare vand i, eller har du sand i din? :smile:

Tjek evt hans side www.ironsport.tv. Der er faktisk mange lækre artikler og en forfriskende anderledes tilgang til træning.. :smile:

Vores fustager er så borte lige for tiden. De blev simpelthen man-handled for grælt af div noobs, så kanterne, hvor man holdte ved fustagen, blev helt ødelagt. Men vi havde to; En der vejede vist nok 64kg og en lige over 70kg. Og selv med de ret beskedne vægte, var de sgu hårde at kaste rundt med. 10-12 reps med den store, og der var sgu gang i åndedrættet! :bigsmile:

Jeg ved min fætter har hentet en ved et øllager et sted. Så er også min plan (når jeg får fundet et). Har prøvet et par værtshuse, men de har kun lejet dem af bryggerierne, så de må ikke sælge dem videre.. :nonono:

Mht progression af vægten, så kunne man gøre således: først vand. Så tørt sand. Så vådt sand. Så vådt sand med stålkugler i og til sidst evt vådt sand med bly-klumper i. Har jeg set flere steder at stærkmænd gør osv... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share