Kysselivredderen 2008


Procuratio
 Share

Recommended Posts

Hej folket af mol.

Som passiv loyal lytter af de kloge mennesker fra mol er jeg selv stødt på noget udfordring. Her inden jul er der optagelsesprøven for kystlivredder uddannelsen 2008 og den er efter sigende intenst. Faktisk sådan som det ser ud nu, så står jeg ikke til at bestå den, Argh!

Hvis I ligger inde med nogle gode svømme-programmer så spring frem fra skjulet eller har nogle gode råd til svømning, alt modtages med håndkys.

Kravene er

400 m fri på <7,5 min

25 m polocrawl efterfulgt af 25 m undervandssvømning på <50 sek.

150 m bjærgning af dukke

25 m nødflytning af en person (max 80 kg)

Mine stats

400 m fri på >10 min :unhappy: heh

25 m polocrawl+20 m undervandssvømning på 50 sek

nødflytning af person kan jeg godt

bjærgning af dukke har jeg ikke testet.

Hjælp...! peace out, peter :smile:

P.s jeg er opmærksom på at det hedder kystlivredderen og ikke kysselivredderen, men det var bare for at fange din opmærksomhed :tongue: hehe

Link to comment
Share on other sites

Som passiv loyal lytter af de kloge mennesker fra mol er jeg selv stødt på noget udfordring. Her inden jul er der optagelsesprøven for kystlivredder uddannelsen 2008 og den er efter sigende intenst. Faktisk sådan som det ser ud nu, så står jeg ikke til at bestå den, Argh!

Hvis I ligger inde med nogle gode svømme-programmer så spring frem fra skjulet eller har nogle gode råd til svømning, alt modtages med håndkys.

Du skal sørge for at få din kondition OP! Hele prøven ligger over et rimeligt kort stykke tid (så vidt jeg husker), så derfor er det ikke nok lige akkurat at kunne den ene. Du skal kunne klare dig ned gennem øvelserne så du ikke er ved at knække dig midt i det hele. Ellers bliver det en ubehagelig dag!

Mine stats

400 m fri på >10 min :unhappy: heh

25 m polocrawl+20 m undervandssvømning på 50 sek

nødflytning af person kan jeg godt

bjærgning af dukke har jeg ikke testet.

Mht. 400m fri - kør nogle serier á 100 eller 200m. Eks. 4 x 100, 8 x 100, 2 x 200, 4 x 200. Du kan så køre dem med starttid, så du i starten bruger 2½-3 min. pr. 100m, 5-6min pr. 200m osv. Det gør, at du har lettere ved at se hvornår du bliver træt og at du får lidt pause til at trække vejret, så du kan holde dig igang i længere tid. De fleste svømmehaller har et stort ur du kan bruge til at holde styr på din starttid - bare spørg livredderne om ikke du kan få det startet.

Polocrawlen skal nok komme når du får trænet konditionen og de 400m. Du kan evt. gøre den bedre med noget bentræning med plade - sådan nogen skumplader, som svømmehallerne plejer at have.

Undervandssvømningen ville jeg tage som "bundsidning", undervandsvømning og lidt blandet. 20m kommer du relativt let op på. Det svære er at klare det i forbindelse med alt det andet. Bundsidningen kan du kun klare hvis du har noget tungt at holde i. Det går ud på, at du svømmer ned på bunden og sidder så langt du kan. Man kan argumentere for, at det er lige så godt at sidde på kanten og holde vejret, men det er alligevel noget andet i vandet. Mht. undervandssvømningen vil jeg foreslå serier igen. Kør f.eks. 4 x25 eller 8 x 25 indtil du har styr på det, igen med starttid. Så kan du altid avancerer til 50m senere for at presse dig selv. Men vær opmærksom på, at der er MEGET stor forskel på at kunne svømme 25 og 50m under vandet. Den blandede svømning vil jeg foreslå at du i starten kører som 4 x 50m. De første 25m svømmer du under vandet og den sidste 25m normal crawl (det der bliver kaldt under/over). Igen med starttid. Når du er i bedre kondi kan du øge til 8 x 50m og sætte starttiden ned. På et tidspunkt skal du vende den om, så du starter med at svømme 25m normal crawl og derefter svømmer 25m under vandet (altså over/under). Vær igen opmærksom på, at over/under er noget hårdere end under/over.

Nødflytning og bjærgning har jeg ikke den store forstand på... Men jeg vil da anbefaler dig, at finde en svømmehal hvor de har sådan en dukke og så ellers bare gå til den. Jeg vil tro, at det vil blvie noget lettere for dig, når du har styr på de andre ting, er blevet bedre i vandet og har fået god kondi.

P.s jeg er opmærksom på at det hedder kystlivredderen og ikke kysselivredderen, men det var bare for at fange din opmærksomhed :tongue: hehe

Hehe... Du fangede mig :laugh: Men det havde du nok også gjort med "den rigtige" overskrift.

Link to comment
Share on other sites

400 m fri på >10 min heh

Din tid tyder på at du enten ikke svømmer crawl eller ikke har en særlig god teknik.

Jeg vil anbefale dig at få noget undervisning i den lokale svømmeklub. Teknik er 99% af det at svømme. En god kondi og/eller styrke kan ikke få dig til at svømme særlig meget stærkere. Det kan en god teknik.

Link to comment
Share on other sites

P.s jeg er opmærksom på at det hedder kystlivredderen og ikke kysselivredderen, men det var bare for at fange din opmærksomhed :tongue: hehe

hehe det virkede i den grad :laugh:

Din tid tyder på at du enten ikke svømmer crawl eller ikke har en særlig god teknik.

Jeg vil anbefale dig at få noget undervisning i den lokale svømmeklub. Teknik er 99% af det at svømme. En god kondi og/eller styrke kan ikke få dig til at svømme særlig meget stærkere. Det kan en god teknik.

enig! det er den bedste fremgangsmåde.

Link to comment
Share on other sites

tak for de fine svar. jeg har fået snakket med en instruktor om det. problemet er at min teknik skal forbedres meget, da jeg skaber meget viskositet i vandet og derved bruger en masse unødvendig energi. jeg er overrasket over at teknikken betyder så meget i svømning. :wink: . er der egentlig nogen af jer der søger ind som kystlivredder? så kan det jo vi svømmes ved :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter!

Jeg står i præcis samme situation som dig. Jeg har smidt min ansøgning af sted til Tryg for en uge siden, og skal også til optagelsesprøve i januar her i Aalborg, og er ligesom dig begyndt at undersøge hvordan man skal træne sig op til optagelsen.

Jeg er selv 20 år, har en god grundform, og kan finde ud af at svømme - men ligesom dig har jeg strengt set også en svømmeteknik som en hest. Derfor er jeg også VOLDSOMT bagud mht. 400m på 7min. Jeg står også selv i det store spørgsmål om hvorvidt man skal melde sig ind i en svømmeklub, eller om det kan klares ved tæske derud af med et træningsprogram indtil optagelsesprøven. Jeg har ikke taget mig sammen til at svømme alle 400m endnu, men mit bud er også at jeg vil ligge over de 10min.

Mht. 25m polocrawl og 25m undervandssvømnning, så har jeg indtil videre kun trænet til overhovedet at kunne dykke de 25m. Det nåede jeg så endeligt i går, så det var fedt. Nu skal det så bare smides sammen med 25m polocrawl og klares inden 50sec - det virker ret svært.

Nødflytning af en person aner jeg ikke rigtigt hvad går ud på?

150m bjærgning af dukke har jeg ikke forsøgt mig endnu, men jeg husker at de 50m bjergning af dukke på 3min til basin-prøven var sygt hårdt. Så her skal der nok trænes - hvordan det gøres optimalt ved jeg ikke :(

Udover det så vil jeg lige supplere med en anden øvelse som kommer i forløbet også, nemlig at du dykker ned på det dybe i svømmehallen, lægger dit ABC-udstyr og op igen. Nu skal du så kunne dykke ned på bunden, tage dit ABC-udstyr på, og tømme masken for vand inden du kommer op - tilsvarende skal du også kunne puste vandet ud af snorkel når du når op. Det er en SUPER sjov øvelse kan jeg godt hilse og sige :)

Jeg har ingen anelse om hvor mange dage om ugen jeg skal sætte af (2-5?), og hvordan de enkelte dages træningsprogrammer skal se ud - men en ting er sikkert, og det er at programmerne skal være ret målrettede hvis det hele skal gå op.

Jeg er ikke noget muskelbundt, og træner pt ikke styrketræning, men det vil nok være en god ide at komme i gang med også har jeg læst et par steder. Om det vil blive for meget at køre samtidig med den intensive svømmetræning optil optagelsen skal jeg ikke kunne svare på.

Link to comment
Share on other sites

hej bjrn,

godt at høre andre der skal til optagelsesprøven. nødflytning af en person må foregå på land, da det relaterer til når du har reddet en person op ad vandet og skal slæbe ham det sidste stykke fra vandkanten. Det fik jeg at vide af min træner, selvom hun kan har taget den lille livredderprøve. Det jeg har gjort er at melde mig ind i en svømmeklub. Det er motiverende og du får en god feedback fra din træner fordi det kan nogle gange være svært at se sine egne fejl under svømningen. Samtidig styrketræner jeg 3 gange ugentlig. Min erfaring hidtil har været, at man skal være særlig opmærksom på de muskler som normalt ikke bliver trænet. I mit tilfælde gik det ud over venstre læg muskel under brystsvømning. Det føles som om man stikker en nål ind i den muskel...av :wink: . mht ABC øvelsen du foreslår så vil jeg straks prøve den! det bliver loco! :bigsmile:

Ja, det er sgu hårdt at redde liv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv 20 år, har en god grundform, og kan finde ud af at svømme - men ligesom dig har jeg strengt set også en svømmeteknik som en hest. Derfor er jeg også VOLDSOMT bagud mht. 400m på 7min. Jeg står også selv i det store spørgsmål om hvorvidt man skal melde sig ind i en svømmeklub, eller om det kan klares ved tæske derud af med et træningsprogram indtil optagelsesprøven. Jeg har ikke taget mig sammen til at svømme alle 400m endnu, men mit bud er også at jeg vil ligge over de 10min.

Meld dig ind en svømmeklub jvf. ovenstående. Du vil kunne gøre meget større fremskridt ved tekniktræning end kondi.

Mht. 25m polocrawl og 25m undervandssvømnning, så har jeg indtil videre kun trænet til overhovedet at kunne dykke de 25m. Det nåede jeg så endeligt i går, så det var fedt. Nu skal det så bare smides sammen med 25m polocrawl og klares inden 50sec - det virker ret svært.

Slap så meget af som muligt når du svømmer under vandet, og brug så få armtag og benspark som muligt.

Jeg er ikke noget muskelbundt, og træner pt ikke styrketræning, men det vil nok være en god ide at komme i gang med også har jeg læst et par steder. Om det vil blive for meget at køre samtidig med den intensive svømmetræning optil optagelsen skal jeg ikke kunne svare på.

Lad være med at bruge tid på styrketræning. Brug tiden på at lære at svømme!

Link to comment
Share on other sites

jeg er overrasket over at teknikken betyder så meget i svømning. :wink:

Sådan er det vel i alle sportsgrene. Jo højere niveau, jo vigtigere er teknikken.

Jeg står også selv i det store spørgsmål om hvorvidt man skal melde sig ind i en svømmeklub, eller om det kan klares ved tæske derud af med et træningsprogram indtil optagelsesprøven.

Som Quantanamo skriver - meld dig ind i en svømmeklub. Så får du rettet teknikken af en, der ved hvad det handler om.

Mht. 25m polocrawl og 25m undervandssvømnning, så har jeg indtil videre kun trænet til overhovedet at kunne dykke de 25m. Det nåede jeg så endeligt i går, så det var fedt. Nu skal det så bare smides sammen med 25m polocrawl og klares inden 50sec - det virker ret svært.

Igen som Quantanamo skriver - lær at slappe helt af når du dykker. Du vil opdage, at det slet ikke er noget problem, at holde vejret i den tid det tager dig at svømme de 25 meter hvis du bare ligger i vandet. Det svære er at bevæge sig mens du slapper af.

Træn din undervands-brystsvømning ved f.eks at svømme noget brystsvømning hvor du tager 2-3 undervands-tag (det der hedder pull-outs) efter hver vending. Svøm roligt mellem vendingerne, så du har energi til at fokusere på undervandssvømningen.

Derudover skal du være bekendt med den følelse i mave og lunger, der prøver at tvinge dig op til overfladen. Her vil du opdage, at du kan presses længere end det du går i tror. Men jeg vil anbefale dig, at træne den på meget lavt vand og med en makker lige ved siden af. Ved diverse længdedyk i den tid jeg har svømmetrænet har jeg set nogle stykker besvime i vandet lige efter de er kommet op til overfladen...

150m bjærgning af dukke har jeg ikke forsøgt mig endnu, men jeg husker at de 50m bjergning af dukke på 3min til basin-prøven var sygt hårdt. Så her skal der nok trænes - hvordan det gøres optimalt ved jeg ikke :(

Træn dit bryst benspark og træn at træde i vande. Det er typisk sådan du bruger benene ved bjærgning.

Jeg har ingen anelse om hvor mange dage om ugen jeg skal sætte af (2-5?), og hvordan de enkelte dages træningsprogrammer skal se ud - men en ting er sikkert, og det er at programmerne skal være ret målrettede hvis det hele skal gå op.

Hvis du er presset med tid - optagelsen er snart? - vil jeg råde dig til at træne meget. Du kan evt. splitte din træning op, så du træner mere konditionspræget træning af crawl og bryst en dag og decideret teknik og dyk en anden dag. På den måde får du en lidt hårdere og lidt lettere dag.

Jeg er ikke noget muskelbundt, og træner pt ikke styrketræning, men det vil nok være en god ide at komme i gang med også har jeg læst et par steder. Om det vil blive for meget at køre samtidig med den intensive svømmetræning optil optagelsen skal jeg ikke kunne svare på.

Jeg tror ikke du får noget ud af at styrketræne når teknikken halter så meget som den åbenbart gør... Desuden giver større muskler mere vandmodstand - og det er ligepræcis det man træner at undgå når man træner teknik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så var jeg til optagelsesprøve i Århus her d. 12. Det gik supergodt! Resultaterne blev 400m på 7:05, 45sek på polo+dyk og 4:10 på de 150m bjærgning, så jeg kom i hvertfald i gennem - det var fedt! Der var en del der helt tydeligt mødte uforbredt op, og de fik altså et spark bagi. Der var jeg glad for de sidste måneders svømmetræning - noget jeg helt klart har tænkt mig at holde fast i, eftersom jeg må indrømme, at det rent faktisk er ret sjovt at svømme.

Men hvordan gik det med dig Procuratio?

Andre der har været oppe til en af optagelsesprøverne her i januar?

Næste skridt er så at træne målrettet til selve uddannelsen. Rygterne siger at det bliver noget med abc-udstyr, så jeg vil nok tage et par dage hvor jeg ligger og svømmer nogle lange ture med abc-udstyr. Nogen der evt. kan supplere op med hvad grundmodulerne består af, og mulig træning inden?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bestod også i Århus her d. 12, men dog ikke helt så overlegent som dig bjrn_dk. Siden der var mange der røg ud så er jeg godt tilfreds alligevel.

400 meter: 7:09

Uv: 46 sek

Bjærgning: 4:55

Bliver spændende med hvad der nu skal ske! Ville være rart hvis vi også snart fik besked men de venter vel til alle har været til prøven...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er videre til uddannelsen.. Er blevet flyttet til hold 1, dvs de 3 forlængede weekender. Så det er super! In-water i Brønshøj d. 11-13. april. Har godtnok ikke fået lokket ud af nogen hvad vi bliver udsat for den weekend, så jeg ellers kunne have gået i gang med at træne lidt mere specifikt til det - men ellers er der vel ikke så meget andet end at holde formen. Måske nogen der skulle vide hvad in-water modulet går ud på?

Ellers andre der skal på hold 1?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share