Kcal overskud er alt?


Pumperh
 Share

Recommended Posts

hey

jeg har bulket i gennem længere tid dvs, omkring de 1½år... med et ½års pause ind der, mit over all gain er 37kg på den trænings tid

min start vægt var 58kg ca, og i dag er den 82-83kg har cuttet 2kg af, men efter som jeg er begyndt at cutte lidt eller bare holde ligevægten sker der ikke rigtigt meget med træningen

tror at jeg har gainet ok muskler men også tabt lidt fedt, men min styrke har været meget stille... derfor vil jeg lige sprøgere om, er Kcal overskud enligt alt.. i den periode hvor jeg bulkede har jeg gainet så vildt meget i styrke, men efter hånden som man er blevet lidt små fed besluttede jeg mig for at cutte - holde vægten

i denne periode er der ikke sket det store, efter min mening er Kcal overskud alt og vejen til masse. Ikke bare alle mulige former for træningen programmer, eller kosttilskud, ect.. men bare en god gang solid kost med massere af Kcal

hvad er jeres mening ?

Link to comment
Share on other sites

hey

jeg har bulket i gennem længere tid dvs, omkring de 1½år... med et ½års pause ind der, mit over all gain er 37kg på den trænings tid

min start vægt var 58kg ca, og i dag er den 82-83kg har cuttet 2kg af, men efter som jeg er begyndt at cutte lidt eller bare holde ligevægten sker der ikke rigtigt meget med træningen

tror at jeg har gainet ok muskler men også tabt lidt fedt, men min styrke har været meget stille... derfor vil jeg lige sprøgere om, er Kcal overskud enligt alt.. i den periode hvor jeg bulkede har jeg gainet så vildt meget i styrke, men efter hånden som man er blevet lidt små fed besluttede jeg mig for at cutte - holde vægten

i denne periode er der ikke sket det store, efter min mening er Kcal overskud alt og vejen til masse. Ikke bare alle mulige former for træningen programmer, eller kosttilskud, ect.. men bare en god gang solid kost med massere af Kcal

hvad er jeres mening ?

Fed fremgang der :P Da li lidt kg du har puttet på kadaveret siden du startede ;)

Altså der kan godt ryge styrke når man cutter, men lyder ik som om du har cuttet så voldsomt? Så vil ik sys der sku ryge det store der - men ja, et overskud rent kalorie mæssigt har da noget at sige, men tror nu ikke at det er alt, self hvis du ønsker at gaine masse, så er det insentielt!

Men jeg tror godt at man kan vinde styrke på et ligevægtsindtag - men måske, og nu siger ejg måske, for det er ikke noget jeg ahr noget videnskabeligt bevis for, bar en teori - måske er det fordi din krop har været vant til et større overskud, og nun når den så ikke får det, så er den lidt i "chok", hvis du forstår, trro nok det skal komme når du li kommer ind i rytmen.

Men vil da os gerne li høre hvad i andre derude mener om det :P

Link to comment
Share on other sites

83+2-58 = 27kg

Hvor kommer de 37 fra? En smutter?

I sagens natur er der nødt til at være energi til rådighed for at kroppen kan bygges op, uanset hvilket væv der er tale om. Derfor er kcal-overskud en vigtig ting, hvis man vil øge muskelmassen. "Kvaliteten" af kosten er dog også meget vigtig, og der er mange forskellige meninger om hvor stort et overskud der er passende. Det hele handler sådan set om hvad man kan styrer og hvilken fremgangsmåde man foretrækker. Nogen giver den fuld gas selvom det betyder der ryger fedt med, som så skal cuttes i perioder. Andre foretrækker en langsommere bulk (mindre overskud), så de kan holde en bedre form (læs: lavere fedtprocent) i perioden.

Lidt svært at hitte ud af hvad du spørger om i henhold til styrke. For det første er det ganske normalt at styrkegains aftager og kommer markant langsommere efter begyndergains'ne, og for det andet er det ganske normalt at det er sværere at øge styrken når du cutter.

Link to comment
Share on other sites

hovsa :P min matematik er ikke lige i top vejede... min største vægt har været 85kg - 49kg som jeg startede med = 37kg gain i alt.. så er der self noget af det der er fedt

jeg tror problemet ligger i at jeg har været i kcal overskud i længere tid og min krop så har vænnet sig til at være i det, lige nu er jeg i gang med et mindre cut, for at se hvordan min krop reagere på det men også for at forbedrede til næste bulk

når man bulker bruger man meget en form for homon "ved ikke lige hvad det hedder" men når man har gjordt i lang tid måske i små pause i mellem... men alså 1½år for mit vedkommende så reagere kroppen ikke så godt på det i længden

så nu cutter jeg alså, og vil så begynde at bulke når jeg føler det er passende !

min styrke er ikke steget men heller ikke faldet, så det er jo super.. kan godt se at der er røget lidt fedt !

mit nuværende program er et 5split:

bryst - tri

ryg - bi

ben

skuldre - læg - nakke - mave

pause

pause

forfra

er lige et program jeg leger lidt med da jeg gerne vil se om det virker, som alle de amrikanere mener

ellers tages der lidt WG - Kreatin - No-xplode

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg kan godt forstå hvis din styrke står stille når du bruger et 5 - split..

Frekvensen hvormed du rammer musklerne er alt for lav.

Muligvis - men jeg tvivler på at dette er årsagen. Højere frekvens egner sig fint til nybegyndere, men 5 split kan sagtens fungere når der er lagt lidt mere fundament. Og selvom 5 split måske ikke er optimalt, så burde styrken stadig være steget.

Link to comment
Share on other sites

har hørt at protein syntesen skulle være højst 48timer efter træning dvs, dagen på træningens dagen og fridagen...

hvis i nu læser så står der højst, protein syntesen fortsætter nemlig optil 5dage efter træningen og musklen når alså at reparer sig selv 100% inden bliver trænet igen

jeg er personligt ikke så meget til de amrikanske programmer "steroid training" men lige Pt. synes jeg godt om programmet

har da også kørt en gang HST på fullbody i 6uger og fik ikke de helt store resultater i styrke, men massen kom da ! som også var målet med det

men vil se om deres 5split virker, og det er også derfor jeg prøver det !... synes det er dejligt at man kan mærke muskler man normalt ikke pleger at kunne mærke fx... Skuldre - Vinger - nakke - læg

i mine øjne er ideen ved et 4-5split restitotionen af musklen bliver alså 100% + at træningens energien er i top da man ikke skal kører alle muskler igennem... det er nemlig svært at kører med en vægt som rammer muskelvægsten godt til sidst i et fullbody da man allrede har brugt massere af energi på de første øvelser, derfor falder ens energi under træningen og man vil ikke kunne bruge det samme antal kilo på en øvelse som man fx ville kunne gører i starten

når jeg så træner "Bryst - Tri" bliver det fandme godt og grundigt smadret, men har da også lang tid til at restitoere

det er mit bud, kender ikke så meget til 4-5split

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
I min verden er 5 split ikke noget man bør beskæftige sig med hvis man vil have en nogenlunde seriøs tilgang til sin træning.

I min verden er 4/5 split noget man med rette kan beskæftige sig med hvis man er seriøs med sin træning.

Men når det så er sagt bør der altså være et tilstrækkeligt fundament. og splittet skruet sådan sammen at der er fornuftigt/strategisk overlap.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

korrekt !

her har i så programmet:

Day 1: Chest & Triceps

Day 2: Back & Biceps

Day 3: Legs

Day 4: Shoulders, Traps, Abs & Calves

Day 5: Off

Day 6: Repeat cycle

-----------

Day 1 (sets x reps)

Barbell Bench Press 3 x 8-10

Incline Dumbbell bench press 3 x 8-10

Flat Bench Dumbbell Flyes 3 x 8-10

Close-Grip Bench Presses 3 x 8-10

Skullcrushers 3 x 8-10

Cable Pushdowns 3 x 8-10

Day 2 (sets x reps)

Cable Pulldowns 3 x 8-10

Low Cable Rows 3 x 8-10

Bent-Over Barbell Rows "BOR" 3 x 8-10

Standing Barbell Curls 3 x 8-10

Creature Dumbbell Curls 3 x 8-10

Day 3 (sets x reps)

Deadlift 3 x 8-10

Leg curls 4 x 8-10

Leg kicks 3 x 8-10

Day 4 sets x reps)

Barbell Military Presses 3 x 8-10

Cable lateral raise 3 x 8-10

Rear Delt Row 3 x 8-10

Barbell Shrugs 3 x 8-10

Standing Calf Raises 3 x 8-12

Ab crunches on a bench 3 x 12-15

Hanging Leg Raises (knees bent) 3 x 12-15

som sagt, prøver jeg 4-5splittet hvor at se hvordan det fungere og om det virker... alle dem som nemlig træner til konkurrance træner 4-5splits dont ask why

fundamentet har jeg sq da, er ikke helt ny begynder "lol"

kan evt, smide det jeg har spist i dag op

Link to comment
Share on other sites

som sagt, prøver jeg 4-5splittet hvor at se hvordan det fungere og om det virker... alle dem som nemlig træner til konkurrance træner 4-5splits dont ask why

fundamentet har jeg sq da, er ikke helt ny begynder "lol"

kan evt, smide det jeg har spist i dag op

Dem du kender til måske, alle gør sku ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tjah.. Det var ikke et program jeg gad at bruge tid på da.

Et 4-split kan måske godt fungere, hvis man VIRKELIG er hengiven til sporten. Altså virkelig seriøst giver den gas (tænk MASS, crawdaddy osv-gas, ikke begyndere-der-tror-de-giver-den-gas gas) og ved hvad man laver. Plus spiser 100%, sover 100% osv osv, og har et rigtig godt fundament. Men eftersom 99 ud af 100 ikke gør/har det, er det vist sjældent ret anbefalelsesværdigt. Efter min mening (må man hellere huske :bigsmile: )

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Tjah.. Det var ikke et program jeg gad at bruge tid på da.

Et 4-split kan måske godt fungere, hvis man VIRKELIG er hengiven til sporten. Altså virkelig seriøst giver den gas (tænk MASS, crawdaddy osv-gas, ikke begyndere-der-tror-de-giver-den-gas gas) og ved hvad man laver. Plus spiser 100%, sover 100% osv osv, og har et rigtig godt fundament. Men eftersom 99 ud af 100 ikke gør/har det, er det vist sjældent ret anbefalelsesværdigt. Efter min mening (må man hellere huske :bigsmile: )

Så satte Francis endelig ord på det jeg hele tiden prøvede på at få frem! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hmm, mærkeligt at du for mig til at lyde som en ny inde for sporten...

okay 1½år seriøst træning og ½års pause ind i mellem, dog tog jeg bodybuilding virkelig seriøst inden jeg startede, læste alle de artikler jeg kunne fandt en ordenlig kostplan osv.

og kan huske at jeg fik gemt min kostplan ned " som jeg selv havde lavet "

min vægt var omkring 49kg "lige begyndt at træne" og spiste : 210g protein 200kulgydrater 50fedt og et kcal intag på 3120

det var nok det hårdeste tidspunkt inde for min trænings tid, men efter som jeg pressede mig selv til at spise orden kom kiloerne stille og roligt, stykke tid efter fik jeg vilde gains

måske siger det hvor meget jeg har gået op i det, som sagt i dag vejer jeg de 83kg 2kg fedt er lige cuttet af, og spiser meget mere end jeg gjorde den gang.. har planer om at stille op om 1-2års tid og det er nok grunden til at jeg lige vil prøve et 4-5split for at se om jeg kan få nogen gode resultater på det, hvis ikke falder jeg tilbage til mit 2split som virkelig gav mig godt

Link to comment
Share on other sites

hmm, mærkeligt at du for mig til at lyde som en ny inde for sporten...

okay 1½år seriøst træning og ½års pause ind i mellem, dog tog jeg bodybuilding virkelig seriøst inden jeg startede, læste alle de artikler jeg kunne fandt en ordenlig kostplan osv.

og kan huske at jeg fik gemt min kostplan ned " som jeg selv havde lavet "

min vægt var omkring 49kg "lige begyndt at træne" og spiste : 210g protein 200kulgydrater 50fedt og et kcal intag på 3120

det var nok det hårdeste tidspunkt inde for min trænings tid, men efter som jeg pressede mig selv til at spise orden kom kiloerne stille og roligt, stykke tid efter fik jeg vilde gains

måske siger det hvor meget jeg har gået op i det, som sagt i dag vejer jeg de 83kg 2kg fedt er lige cuttet af, og spiser meget mere end jeg gjorde den gang.. har planer om at stille op om 1-2års tid og det er nok grunden til at jeg lige vil prøve et 4-5split for at se om jeg kan få nogen gode resultater på det, hvis ikke falder jeg tilbage til mit 2split som virkelig gav mig godt

måske fordi man efter 1 1/2 - 2 år nærmest stadig er på begynder stadiet, ihvertfald i min verden.

hvorfor ikk fortsæte på dit 2 split hvis det alligevel giver godt??

Link to comment
Share on other sites

Jamen Fullbody "done" 2split "done" Fullbody med hst "done"

så prøver jeg mig lige med et 4-5split og så kan jeg enligt bedømme om det giver godt eller dårligt for mit vedkommende, man hører altid amrikanere snakke om disse programmer

efter 5-6uger mere på programmet vil jeg bedømme derfra om jeg vil forsætte med splittet eller kører engang fullbody med HST det var jeg virkelig glad for

men det var også for varrationens skyld, og for at prøve lidt nyt... hvad der ikke dræber en, gør barer en klogere ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at køre noget HFT? HVis jeg nogensinde skulle seriøst massgaine ville det være hvad jeg ville vælge. Mener faktisk at bryan haycock, manden bag hst fremlagde et 2 eller tremåneders cyklus for optimal massegaining. Du kan muligvis finde det på www.think-muscle.com eller sådan noget. Her bruger han også HFT principper sammen med HST principper, og uden at have anden baggrund end hvad jeg har læst hist og her (selvom det også er en del efterhånden) så ville jeg mene det så yderst fornuftigt ud.

Link to comment
Share on other sites

har hørt at protein syntesen skulle være højst 48timer efter træning dvs, dagen på træningens dagen og fridagen...

hvis i nu læser så står der højst, protein syntesen fortsætter nemlig optil 5dage efter træningen og musklen når alså at reparer sig selv 100% inden bliver trænet igen

Jeg vil nærmere mener den forhøjede proteinsyntese højest varer ca. 48 timer, og den topper efter ca. 24 timer. Det er en af pointerne i HST træning, hvis jeg ikke tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share