Smerte i brystben


Kristoffer88
 Share

Recommended Posts

Hej MoL's,

Starter lige lidt tilbage i tiden:

I august måned pressede jeg mig selv i dips, og tog + 20 kg. Det resulterede i, at jeg havde stor smerte i mit brystben. Da jeg tog dips og var "nede" og skulle til at presse mig op igen, fik jeg en følelse af, at min brystkasse ville springe/revne ved brystbenet. Smerten var så stor at jeg måtte stoppe med at tage dips.

Så her i går, besluttede jeg mig for, at prøve at tage dips endnu engang. Jeg kørte første sæt uden ekstravægt men da jeg ikk fik nogen synderlig smerte prøvede jeg at smide +10 kg på. Af dette fik jeg samme følelse, at min brystkasse ville springe.

I andre øvelser som en arms roning, kan jeg mærke, især med venstre arm, at mit brystben er irriteret, når jeg er oppe og runde de 34-36 kg.

Jeg har opsøgt min læge men hun kunne umiddelbart ikke sige andet end at jeg skulle give det tid og at det lignede lidt en forstuvning af brystbenet (hvordan det så kan ske!?) Hun sagde det ville tage op imod én måned før at det ville gå i orden igen, men da jeg indtil nu ikke har følt nogen forskel (når jeg tager øvelserne) ved jeg ikke hvad skal.

Lige en lille detalje, efter den første episode hvor jeg fik ondt har jeg kunne "knække" mit brystben. Dvs, hvis jeg fx i skolen har siddet ind over bordet i længere tid og læner mig tilbage og strækker ud brystet kan man høre et højt knæk. (som et knæ der knækker)

Mit spørgsmål er til jer er så om i har nogen eventuel erfaring med dette og hvad jeg burde gøre /ikke gøre.

Mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

http://www.mayoclinic.com/health/costochondritis/DS00626

Hvis du kan køre uden smerte (bare med kropsvægt), så gør dette. Kan du ikke dette, så tag hel pause fra dem og prøv igen om 2-3 uger.

Sug altid luft ind og spænd i brystet når du laver dips - det er trods alt the upper body squat. Og uanset hvad MOL-fundamentalisterne siger så er full-ROM i dips galskab.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Hej MoL's,

Starter lige lidt tilbage i tiden:

I august måned pressede jeg mig selv i dips, og tog + 20 kg. Det resulterede i, at jeg havde stor smerte i mit brystben. Da jeg tog dips og var "nede" og skulle til at presse mig op igen, fik jeg en følelse af, at min brystkasse ville springe/revne ved brystbenet. Smerten var så stor at jeg måtte stoppe med at tage dips.

Så her i går, besluttede jeg mig for, at prøve at tage dips endnu engang. Jeg kørte første sæt uden ekstravægt men da jeg ikk fik nogen synderlig smerte prøvede jeg at smide +10 kg på. Af dette fik jeg samme følelse, at min brystkasse ville springe.

I andre øvelser som en arms roning, kan jeg mærke, især med venstre arm, at mit brystben er irriteret, når jeg er oppe og runde de 34-36 kg.

Jeg har opsøgt min læge men hun kunne umiddelbart ikke sige andet end at jeg skulle give det tid og at det lignede lidt en forstuvning af brystbenet (hvordan det så kan ske!?) Hun sagde det ville tage op imod én måned før at det ville gå i orden igen, men da jeg indtil nu ikke har følt nogen forskel (når jeg tager øvelserne) ved jeg ikke hvad skal.

Lige en lille detalje, efter den første episode hvor jeg fik ondt har jeg kunne "knække" mit brystben. Dvs, hvis jeg fx i skolen har siddet ind over bordet i længere tid og læner mig tilbage og strækker ud brystet kan man høre et højt knæk. (som et knæ der knækker)

Mit spørgsmål er til jer er så om i har nogen eventuel erfaring med dette og hvad jeg burde gøre /ikke gøre.

Mvh. Kristoffer

Det kunne lyde som en skade i Sternoclaviculær-leddet. Dette kan i nogen tilfælde behandles manuelt af en fysioterapeut eller osteopat. Kan det passe at smerten sidder der hvor du kan se leddet på billedet ? Jeg tror ikke du har revet det over som på billedet, men hvis smerten er lidt ude i siden og ikke direkte på brystbenet kan det meget vel være sternoclaviculær-leddet. Få en henvisning til en fysioterapeut hvis ikke det går væk.

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det du beskriver flere gange, det har gerne været sådan, at smerten er kommet i forbindelse med dips, og der kommer gerne et knæk, og smerten kommer gerne dagen efter, plejer også at få et blåt mærke som følge af det.

Har været til lægen med det et par gange, for at få smertestillende, lægens forklaring er at det er en forstuvning af det falske led (brusk skive), som holder ribbenene fast på brystbenet, og de plejer at sige at man skal give det en måned til at komme sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er faktisk LIGE sket for mig igen for 5 minutter siden, men ok, jeg var også dum! Sad i sofaen, og strakte mig så KNÆK, og så kan jeg ellers bare ligge på sengen og glo op i loftet nu! :mad:

Jeg har ingen smerte forbundet med knækkene men jeg kan mærke mit brystben nærmest hopper på plads ( Hvis det altså er det dét gør?!)

Jeg kan dagligt lave det knæk, som du siger ved at strække sig. Både min mor og kæreste har hørt det og de synes bestemt ikke at det lyder sundt.

Jeg prøvede i går igen at træne dips efter jeg skrev dette emne i okt. måned. men til min skuffelse var der ingen ændring og jeg får endda smerte når jeg kun tager min egen kropsvægt. :blink:

Smerten/knækket kommer fra midt på brystbenet. (Ca. 4 fingre op fra solaris pleksus(hedder det dét?))

Så, nu har jeg givet det flere måneders pause uden bedring. Det er ikke noget jeg er påvirket af i det daglige men savner godt nok at lave dips! :devil: Hvad bør jeg gøre??

Mvh Kristoffer

(Edit: slåfejl)

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hejsa,

Jeg har præcis det samme. Jeg oplever ikke knækkende så tit, men hvis jeg f.eks. laver dips kan smerten opstå og så går der typisk nogle dage, hvor det irriterer rigtig meget. Jeg kan altid mærke det hvis jeg nyser, så er det som om brusken hopper ud eller sådan noget, så jeg er nødt til at presse min håndflade ind på midten af brysten, hver gang jeg nyser. Jeg kan også mærke smerten, hvis jeg tager meget dybe indåndinger, eller hvis jeg sidder ned og presser mine skuldre ind over brystet...

Det er pisse irriterende og jeg har haft det i flere år, ikke konstant, men hvis jeg har lavet en bestemt bevægelse er det kommet igen, ellers går det som regel i sig selv.

Jeg har ikke før nu, fået taget mig sammen til at gå til lægen, fordi det tit har stået på i en kort tid og så gået væk igen. Men for et par dage siden snakkede jeg med min kammerat, og det viste sig at han har lidt det samme, ikke så slemt, men han laver også tit de der knæk som i beskriver. Han siger at det skyldes for meget brusk ved brystbenet, og at det måske er nødvendigt at få det opereret væk.

For mig lyder det meget sandsynligt, men jeg læste også lige noget på en kiropraktor side, som jeg har vedlagt. Det kan så åbenbart også have noget med ryggen at gøre. Det lyder i hvert fald som lidt at det samme.

Smerter i brystkassen / brysthvirvelsøjlen

Området i ryggen mellem nakkens 7 hvirvler og lænderyggens 5 hvirvler udgøres af brysthvirvelsøjlens 12 hvirvler. Herpå fæster de 12 ribben, som fortil enten tilhæfter direkte til brystbenet (de øverste 6 ribben), tilhæfter via brusk til bunden af brystbenet (næste 4 ribben) eller stopper stumpt i siden over hofteskålene (nederste 2 ribben).

Ved fejlfunktion / ”låsning” i brysthvirvelsøjlens led eller ribbenenes tilhæftning kan der opstå smerter direkte i området, udstrålende langs nervernes baner langs med ribbenene (Ribbens-smerter) eller ”skyggereaktioner” / ”falske smerter” andetsteds.

Smerter langs brystsøjlens 12 brysthvirvelled

Kaldes ofte facetledslåsninger / facetledssyndrom og kan mærkes lokalt. Opstår ofte ved skæve bevægelser / drejning af kroppen eller kan være en følge af dårlig holdning ved såvel siddende som stående.

Smerterne forstærkes ofte ved nys eller dybe vejrtrækninger og kan føles som en kniv i ryggen

Falske brystsmerter

I en del tilfælde vil låsninger i brysthvirvelsøjlen kunne forårsage smerter, spænding eller trykken i brystet.

Hvis nerverne omkring et dårligt fungerende eller låst led bliver provokerede, vil der ofte opstå ubehag eller smerter gennem eller langs med disse nervers baner. Det vil så kunne resultere i smerter langs med ribbenene eller smerter/trykken i forreste del af brystet

Hvis læge eller hospitalsundersøgelse for hjerte- eller lungeproblemer m.v. ikke finder en årsag, kan ryggen være synderen.

Link to comment
Share on other sites

Det er også muligt at få brok ved brystbenet, så det ville jeg nok få undersøgt, hvis smerterne er som beskrevet i Wegners indlæg.

Jeg har selv i lange perioder haft smerter ved brystbenet, hvis jeg træner dips, og i de perioder giver det også smerte at udføre DB rows , hvor jeg støtter med den frie hånd. Det bedst råd er, som andre også har nævnt at lade være med at gøre det, der gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share