Spinning og de 'ædlere dele': Følelsesløshed?!


Aesthetic
 Share

Recommended Posts

Okay, jeg har spekuleret lidt over om jeg skulle oprette denne tråd eller ej. Men nu gør jeg det, og så håber jeg, at folk ikke er sarte.

Som en del efterhånden nok har fundet ud af (jeg har jo trodsalt plaget med en del spørgsmål efterhånden :tongue:) så er jeg begyndt at spinne. Da jeg var i bad efter min første omgang spinning, fik jeg mig et lille chock. Jeg havde simpelthen ingen følelse i penis! :cry: Kun på overfladen. Jeg blev en smule bange, men heldigvis kom min kæreste en halv time senere, og jeg fik (til min store lettelse) bekræftet, at den stadig virkede. Selvom det føltes lidt sjovt (I bliver sparet for detaljer). Anyways, det tog omkring 24 timer før jeg havde fået følelsen tilbage. Jeg håbede, at det var en éngangs-ting. Desværre har jeg fået en følelsesløs (indsæt hvad I nu vil her) hver gang jeg har spinnet. Er der nogen der har oplevet noget lignende? For jeg overvejer at skifte til løb/romaskine i stedet, men ville gerne blive ved med at spinne...

Link to comment
Share on other sites

Hmm....

Jeg oplever ikke dette problem ved spinning, men hvis jeg sidder på en motionscykel i 25min+ så får jeg følelsesløshed i penis. Umiddelbart vil jeg _tro_ det hænger sammen med at du/man/vi/jeg lukker af for for omløb af en art, eller at hjertet bare ikke pumper kraftigt nok (som sagt, *tror*)

Jeg spurgte en gammel bekendt, som er cykelnørd over en hals, han anbefalede at skifte saddel eller smøre sig. Hmm.. bliver helt i tvivl nu, men ihvertfald så ville jeg mene det burde blive afhjulpet hvis du havde flere stående intervaller - og derved mere bevægelse i området.

... Visse formuleringer kan måske virke stødende på nogle folk :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du bruger cykelbukser ?? Hvis ikke så se at at købe dem og de skal bruges uden underbeklædning ....

Når mange cyklister oplever at blive følelses løse i de ædlere dele skyldes det ofte at man sidder på blodforsyningen til penis. ( Stor set området mellem rectum og roden af penis ) Der kan arbejdes meget med ens stilling således at dette undgåes. Sidder man for langt fremme på sadlen er man i sær udsat. Så hvis det er muligt så prøv at flytte sadlen fremad. Det er min erfaring at den på mange spinningcykler sidder for tilbage pga cyklernes grundlæggende konstruktion. Der bliver nogen kompromier når de skal kunne tilpasses til alle højder.

Det hjælper uden tvivl at tage flere stående intervaller eller simpelthen bare rejse sig når man mærker den mindste tendens til en sovende fornemmelse i skridtet. Lav evt selv en regl om at rejse dig hver 5 min i 30 sekunder.

Det er en meget almindelig begynder skavank men ved fornuftig indstilling af cyklen kan det ofte stort set undgåes. Der er dog nogen der er nødsaget til at bruge sadler med hul i midten netop for at undgå presset på dette område i skridtet.

Jeg tror ikke at det hjælper på dette problem at smøre sig men man kan købe noget specielt creme til at smøre sig i skridtet med der modvirker siddesår. Dette burde dog ikke være noget problem medmindre du kører meget lange ture.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du bruger cykelbukser ?? Hvis ikke så se at at købe dem og de skal bruges uden underbeklædning ....

Når mange cyklister oplever at blive følelses løse i de ædlere dele skyldes det ofte at man sidder på blodforsyningen til penis. ( Stor set området mellem rectum og roden af penis ) Der kan arbejdes meget med ens stilling således at dette undgåes. Sidder man for langt fremme på sadlen er man i sær udsat.

(....)

Jeg tror ikke at det hjælper på dette problem at smøre sig men man kan købe noget specielt creme til at smøre sig i skridtet med der modvirker siddesår. Dette burde dog ikke være noget problem medmindre du kører meget lange ture.

Den første del er ca. det jeg ville have sagt hvis jeg formåede at formulere mig sådan, så ja.. jeg er ganske enig!

Det med smørelsen tror jeg også er malplaceret i denne sammenhæng så se bare bort fra det. Det eneste jeg kan se det skulle hjælpe er, som det nævnes, at mindske chancen for evt. siddesår og muligvis gøre området mere 'glat/svuppende' :tongue: så det ikke er helt så statisk som før :P

Edited by EMTH
Link to comment
Share on other sites

Skyldes klart et tryk på mellemkødet (området mellem anus og penis). Jeg har selv monteret - på min motionscykel - en sadel med hul dette sted pga. samme problem.

Jeg er ikke helt klar over, om det er et blodforsyningsproblem eller snarere en nerve, der bliver trykket ...

Hvis sadlen ikke kan skiftes, tror jeg rådet om at at komme bare en anelse længere bagud på sadlen vil være effektivt. Check også, om en lille ændring af sadlens hældning gør en forskel.

På mange cykelfora (f.eks. www.feltet.dk) er problemstillingen kendt og gennemdiskuteret. Prøv her samt Google.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du bruger cykelbukser ?? Hvis ikke så se at at købe dem og de skal bruges uden underbeklædning ....

Når mange cyklister oplever at blive følelses løse i de ædlere dele skyldes det ofte at man sidder på blodforsyningen til penis. ( Stor set området mellem rectum og roden af penis ) Der kan arbejdes meget med ens stilling således at dette undgåes. Sidder man for langt fremme på sadlen er man i sær udsat. Så hvis det er muligt så prøv at flytte sadlen fremad. Det er min erfaring at den på mange spinningcykler sidder for tilbage pga cyklernes grundlæggende konstruktion. Der bliver nogen kompromier når de skal kunne tilpasses til alle højder.

Det hjælper uden tvivl at tage flere stående intervaller eller simpelthen bare rejse sig når man mærker den mindste tendens til en sovende fornemmelse i skridtet. Lav evt selv en regl om at rejse dig hver 5 min i 30 sekunder.

Det er en meget almindelig begynder skavank men ved fornuftig indstilling af cyklen kan det ofte stort set undgåes. Der er dog nogen der er nødsaget til at bruge sadler med hul i midten netop for at undgå presset på dette område i skridtet.

Jeg tror ikke at det hjælper på dette problem at smøre sig men man kan købe noget specielt creme til at smøre sig i skridtet med der modvirker siddesår. Dette burde dog ikke være noget problem medmindre du kører meget lange ture.

God post! Jeg bruger ikke cyklebukser, faktisk bare nogle shorts. Hvad gør cyklebukser? Hvis følelsesløsheden går i sig selv, efter at jeg implementerer dine forslag (stående intervaller, indstilling af saddel + stilling), er bukserne så nødvendige?

Link to comment
Share on other sites

kender det kun selv alt for godt, som fornævnt, prøv at indstille sadlen anderledes.. Jeg har i hvert fald selv altid følelsen af at det er sadlen der blokere for blodtilførslen til penis...!!!!

Der har faktisk lige været noget om det emne i fjernsyn, kan ikke huske hvor jeg så det... ??

Men der forklarede de også at det var blodtilførslen til penisén der gjorde at den kunne blive følelseløs osv på grund af saddelen.. og der blev også nævt at hvis man var i en periode hvor man prøvede at få børn var det ikke en så god ide at cykle/spinne for meget.. da de nedre dele er rimelig belastet på grund af trykket osv fra saddelen..

de viste også en saddel med hul i, som skulle hjælpe lidt..

Så du er vist ikke allene med det problem... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som du kan se ved flere af de øvrige svar, så er det ikke et helt ukendt fænoment. Så du skal nok ikke bekymre dig helt vildt, men selvfølgelig heller ikke bare lade stå til (ja for så sjovt er det jo heller ikke at være følelsesløs lige netop der). Og har faktisk ladet mig fortælle, at flere prof cykelryttere, nærmest bliver impotent - i hvert fald i de perioder, hvor de cykler meget.

Jeg vil anbefale, at du generelt arbejder med din siddestilling på cyklen og sadlen. Der ud over lige giver det lidt tid, for kan være det forsvinder, når du "finder dig selv" på cyklen.

Mht. de cykelbukser med pude, så kan det være de kan hjælpe. Men kan også være det modsatte. Jeg oplever i hvert fald tendens til mere "sovende penis", når jeg kører med cykelbukser. Så bruger også multitights, som er en tights, men en meget tynd pude, så man også kan løbe med dem. Formålet med bukserne er jo at gøre det at skulle sidde på sadlen mere behagelig = tage noget at trykket og forebygge slidsår. Slidsår er også grunden til man smører sig, så det tror jeg ikke du får meget ud af.

Konklusionen må være, at du ikke skal være helt panisk. Men prøve dig lidt frem: arbejd med din stilling, prøv evt. cykelbusker med pude eller multitights. Og hvis intet af det hjælper, må du jo til at eksperimentere med en anden sadel. Det er i hvert fald mit bud.

Held og lykke til dig (og din kæreste)

Link to comment
Share on other sites

En af de meget væsentlige detaljer ved cykelbukserne er at de imodsætning til normale bukser/shorts normalt ikke har tværgående syninger lige under A. perineum som det bløde område hedder. Der løber de arterier der står for blodforsyningen. Syningerne er ofte den store synder i den her forbindelse.

Få en ordentlig saddel monteret og vær så opmærksom på at spidsen ikke må hælde opaf. Og kom så så langt bagud på sadlen at du nærmestt hviler på dine 2 siddeben og ikke på det bløde område midt imellem.

Link to comment
Share on other sites

En af de meget væsentlige detaljer ved cykelbukserne er at de imodsætning til normale bukser/shorts normalt ikke har tværgående syninger lige under A. perineum som det bløde område hedder. Der løber de arterier der står for blodforsyningen. Syningerne er ofte den store synder i den her forbindelse.

Få en ordentlig saddel monteret og vær så opmærksom på at spidsen ikke må hælde opaf. Og kom så så langt bagud på sadlen at du nærmestt hviler på dine 2 siddeben og ikke på det bløde område midt imellem.

Siddeben? Er det det røven hedder, når der ikke er så meget sul på? :blush: Eller hvad menes lige med dette?

Link to comment
Share on other sites

Siddeben? Er det det røven hedder, når der ikke er så meget sul på? :blush: Eller hvad menes lige med dette?

Det går sgu godt når os lægfolk skal beskrive tingene med vores selvopfundne udtryk :4thumbup:

Den korrekte danske betegnelse er vistnok sædeknuderne eller tuber ischiadicum ( Ikke sikker på at det er stavet korrekt ).

Men hvis du sætter dig på hug vil du kunne mærke nærmest en hård knude på hver balle. Det er disse punkter der bærer din vægt hvis du f.eks sidder på et plant hårdt gulv med knæene trukket op og hvis det er disse der bærer vægten mens du sidder på cyklen undgår du at spærre for blodtilførslen. Har egentligt aldrig hørt om at piger også har problemer med dette. Er det et almindeligt problem for piger også??

Link to comment
Share on other sites

Det går sgu godt når os lægfolk skal beskrive tingene med vores selvopfundne udtryk :4thumbup:

Den korrekte danske betegnelse er vistnok sædeknuderne eller tuber ischiadicum ( Ikke sikker på at det er stavet korrekt ).

Men hvis du sætter dig på hug vil du kunne mærke nærmest en hård knude på hver balle. Det er disse punkter der bærer din vægt hvis du f.eks sidder på et plant hårdt gulv med knæene trukket op og hvis det er disse der bærer vægten mens du sidder på cyklen undgår du at spærre for blodtilførslen.

Hehe, så er jeg med igen - på hvad det er. Men skal man ikke have en ret bred saddel, for at bærer vægten på sædeknuderne? ...eller det er måske også en kønsforskel

Har egentligt aldrig hørt om at piger også har problemer med dette. Er det et almindeligt problem for piger også??

Nææ, jeg har i hvert fald ikke, jeg er bare nysgerrig. :innocent:

Men det kan nu godt nogen gange føles som om, tingene(hudfolderne) sidder "forkert" og generer lidt :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så er jeg med igen - på hvad det er. Men skal man ikke have en ret bred saddel, for at bærer vægten på sædeknuderne? ...eller det er måske også en kønsforskel

Der er en hvis køns forskel men den er egentligt ikke særligt stor. Jeg gætter på at afstanden er ca 7-12 cm for de fleste men det er rent gætværk.

Da det er en del af skelettet er bredden nogenlunde ensartet indenfor de variationer der er mellem individer normalt, men mængden af polstring er selvfølgelig ret forskellig.Men det gør jo ikke afstanden mellem sædeknuderne større. Næste gang du får fingre i et skelet så tjek selv hvor punkterne er eller måske nogle "fysser" eller "Stud. med." kan byde ind med lidt mere specifik viden??

Jeg ved at der fåes deciderede damesadler der er lidt bredere men om der er egentlige fysiologiske grunde til at lave disse eller det bare er en markedsføring "ting" har jeg sjovt nok aldrig interesseret mig for.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Der er en hvis køns forskel men den er egentligt ikke særligt stor. Jeg gætter på at afstanden er ca 7-12 cm for de fleste men det er rent gætværk.

Da det er en del af skelettet er bredden nogenlunde ensartet indenfor de variationer der er mellem individer normalt, men mængden af polstring er selvfølgelig ret forskellig.Men det gør jo ikke afstanden mellem sædeknuderne større. Næste gang du får fingre i et skelet så tjek selv hvor punkterne er eller måske nogle "fysser" eller "Stud. med." kan byde ind med lidt mere specifik viden??

Jeg ved at der fåes deciderede damesadler der er lidt bredere men om der er egentlige fysiologiske grunde til at lave disse eller det bare er en markedsføring "ting" har jeg sjovt nok aldrig interesseret mig for.

Det er under alle omstændigheder let at finde ud af. Tag et stykke bølgepap læg det på et lavt bord som kan bære din vægt (f.eks. sofabord) og sæt dig på papstykket når du er i et par tynde bukser/boksershorts. Så får du 2 små fordybninger i pappet fra dine sideben (eller hvad vi nu blev enige om at de hed). Så måler du midt-midt mellem fordybningerne. Jeg har 10 cm. mellem mine, men det hænger typisk også sammen med din størrelse. Større personer har generelt også større afstand ml. sidebenene.

Nå, men som de andre har skrevet: vægten skal være på dine sideben så de bærer din vægt: ikke mellemkødet. Sadlen bør efter min mening godt hælde en meget lille smule bagover - ellers skal den være helt plan. Den må ikke hælde forover, så har du netop tendens til at glide frem og presse dit mellemkød: det er det du bliver følelsesløs af.

Man bør ALDRIG blive direkte følelsesløs af at sidde på en sadel, en smule hudirritation kan være svær at undgå - specielt hvis man træner meget på en cykel - men følelsesløshed som du beskriver skal man HELT undgå - det kan som de andre skriver give fertilitetsproblemer og evt. også problemer med impotens som jo ikke lige er noget man spøger med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share