Det olympisk løft Træk


Seb M
 Share

Recommended Posts

Bare hold bredere. Omkring 15-20cm i hver side er vel en meget god start. Prøv dig frem. Kommer an på hvor høj du er/længden på armene.

Der findes forskellige tommelfingerregler. Nogen går på hvor meget 'luft' der skal være mellem issen og stangen, når den er over hovedet, andre går på vinklen mellem armene og stangen når den er på jorden.

Link to comment
Share on other sites

Well, som sådan er der ikke nogen tommelfinger regel. Men din højde er afgørende for hvor bredt du skal holde. Jeg er selv 190cm, og kan sagtens nå helt ud på begge kuglelejer på stangen, dog holder jeg en tommelfingersbredde fra enden. Start med at holde fast med pegefingeren på stangen.

Har du tjek på det andet?

Altså et Træk-Dødløft er ikke bare at holde bredere fat og så løfte. Det kræver en del mere koncentration og smidighed for at udføre det ordentligt. Start på en lav vægt, og se om du kan sætte dig helt ned i hug ved stangen. Altså røv mod læg. Hvis du kan det, så løft dig lidt, så der er en håndsbredde mellem røven og læggen. Dine knæ skal under starten af løften pege udaf i en vinkel på 30-45grader målt fra dit skridt.

Selve løftet er det vigtigt at benene og ikke ryggen løfter stangen!! Hvis du på noget tidspunkt bare løfter benene så de er strakte og ryggen derved tager over, har du for meget væt på.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Well, som sådan er der ikke nogen tommelfinger regel. Men din højde er afgørende for hvor bredt du skal holde. Jeg er selv 190cm, og kan sagtens nå helt ud på begge kuglelejer på stangen, dog holder jeg en tommelfingersbredde fra enden. Start med at holde fast med pegefingeren på stangen.

Har du tjek på det andet?

Altså et Træk-Dødløft er ikke bare at holde bredere fat og så løfte. Det kræver en del mere koncentration og smidighed for at udføre det ordentligt. Start på en lav vægt, og se om du kan sætte dig helt ned i hug ved stangen. Altså røv mod læg. Hvis du kan det, så løft dig lidt, så der er en håndsbredde mellem røven og læggen. Dine knæ skal under starten af løften pege udaf i en vinkel på 30-45grader målt fra dit skridt.

Selve løftet er det vigtigt at benene og ikke ryggen løfter stangen!! Hvis du på noget tidspunkt bare løfter benene så de er strakte og ryggen derved tager over, har du for meget væt på.

/Motta

Det er vel ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Hvis Seb M ikke er vægtløfter kan han vel "bare" løfte, det har jeg selv gjort i dødløft m. trækgreb og det virkede fint, den ramte ryggen så man troede det var løgn.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Hvis Seb M ikke er vægtløfter kan han vel "bare" løfte, det har jeg selv gjort i dødløft m. trækgreb og det virkede fint, den ramte ryggen så man troede det var løgn.

Synes nu heller ikke jeg komplicere løftet :smile: . At Seb M ikke er VL'er og for den sags skyld andre der læser tråden, gør jo ikke at de ikke kan køre en VL-orienteret øvelse? For den sags skyld er træk dødløft heller ikke en VL øvelse. VL'ere køre ikke træk dødløft, de kører enten Træk, Råtræk eller Træk-Hiv.

At dine træk dødløft har ramt ryggen er jo bare kanon, men at de osse kan ramme benene er vel bare ekstra bonus? Får selv heftige DOMS i quads, glutes og hamstrings af træk dødløft.

/Motta :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes din beskrivelse var liidt mere indviklet end blot at dødløfte med bredt greb. Efter min mening findes der mange bedre øvelser at træne ben med, end dødløft med trækgreb, men til erectors er den rigtig god.

Well, Hvis jeg skulle fortælle dig hvordan man cykler kunne jeg bruge 4 sider. Selvfølgelig findes der bedre øvelser til at træne ben, men som en variant til konventionel Dødløft er træk-DL glimrende. Jeg prøvede bare at inputte et teknisk aspekt, og gøre øvelsen til mere end dødløft med bredt greb.

Min pointe er: Træk-Dødløft er ikke en decideret ryg øvelse, det er i højere grad end ben-øvelse idet du starter langt dybere i og med du indtager en stilling lignende den du ville indtage hvis du skulle lave et VL-træk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid været glad for træk-dødløft, for hvis man laver den "ordenligt" og sørger for at holde spændet i ryggen, og skyde røven så langt tilbage som muligt og hagen(hovedet) så langt frem som muligt, går den i røv og baglår mere end nogen anden øvelse jeg har prøvet.. :smile: Og ja, da også en del i quads.

Men jeg har aldrig mærket den specielt meget i mine erectors. Nok fordi at jeg altid har været meget striks med at holde stilen og ikke bare løfte stangen som et almindeligt dødløft hvor du runder lidt i ryggen for at komme ned til stangen. Ikke at den øvelse ikke har nogen værdi, men to meget forskellige ting man får ud af det, tror jeg..

Edit: tyrk-fejl :blush:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Hey! Takker for svarene! :smile:

LaMotta -> Faktisk meget rart at du lige giver hele "set-up" instruksen... kan se jeg skal have æ' ræv længer' ne'. Ellers tror jeg, at jeg er ved at være der med bredden. Er ca. 192 cm, så både dine og Quantanamo's erfaringer er et godt udgangspunkt tror jeg. :bigsmile:

Jeg vil som det første, bruge den til at træne opspænd og kropskerne styrke, for det mangler jeg seriøst... Min ryg er ikke vanvittig god og jeg har en tendens til at "synke" forover i den øverste del af ryggen. DL med træk greb har jeg fundet ud af, virker kanon godt! Så til at begynde med er det høje reps og teknik, der kommer til at dominere.

Thanx igen for svarene alle! :smile:

/Seb M

Link to comment
Share on other sites

Det kunne man sagtens, men skal vi så ikke bliver enige om at det ikke er træk-DL, men DL med bredt greb :smile: ?

Om man kalder det det ene eller det andet er ligemeget, og der er i øvrigt ikke blevet spurgt om træk-dødløft, men dødløft med trækgreb. For mig at se er forskellen at en vægtløfter vil prøve at efterligne starten af et fuldt træk og skal derfor strække benene først, uden at ændre på ryggens vinkel med gulvet. Hvis man ikke træner med VL for øje er det ikke et problem og man kan derfor løfte som normalt i dødløft, og dødløft er IKKE et squat med stangen i hængende i armene.

Link to comment
Share on other sites

Om man kalder det det ene eller det andet er ligemeget, og der er i øvrigt ikke blevet spurgt om træk-dødløft, men dødløft med trækgreb. For mig at se er forskellen at en vægtløfter vil prøve at efterligne starten af et fuldt træk og skal derfor strække benene først, uden at ændre på ryggens vinkel med gulvet. Hvis man ikke træner med VL for øje er det ikke et problem og man kan derfor løfte som normalt i dødløft, og dødløft er IKKE et squat med stangen i hængende i armene.

tjaah, det kommer vel an på hvad man vil have ud af øvelsen..!? Jeg kan personligt mærke enorm forskel på, om jeg laver den som starten af et træk, hvor det er mere et rumænsk dødløft med ekstra rom plus at ryggen er spændt helt op og skulderbladene trukket tilbage eller om jeg "bare" kører den som et dødløft med hoften højere oppe/fremme og lader skuldrene hænge fremme/nede. Hvis det bare er for at øge rom på ens dødløft, ville jeg nok hellere køre deficit dødløft fra varierende højder. Men igen, er jo alt efter hvad man har fundet ud af fungerer for en igennem tiden selvfølgelig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Om man kalder det det ene eller det andet er ligemeget, og der er i øvrigt ikke blevet spurgt om træk-dødløft, men dødløft med trækgreb. For mig at se er forskellen at en vægtløfter vil prøve at efterligne starten af et fuldt træk og skal derfor strække benene først, uden at ændre på ryggens vinkel med gulvet. Hvis man ikke træner med VL for øje er det ikke et problem og man kan derfor løfte som normalt i dødløft, og dødløft er IKKE et squat med stangen i hængende i armene.

Vægtløftere kører ikke Træk-Dødløft, det er en misforståelse. Der er ingen grund til at køre dem, når de både kører Træk, Råtræk og Træk-Hiv.

Jeg har taget udgangspunkt i SebM's spørgsmål jf. overskriften på hans topic. Her skriver han "det olympiske træk", derfor ser jeg ingen grund til at du nævner en af art af øvelsen og påstår at det er underordnet hvad man vælger at kalde den. I Træk-DL er ben aktiveringen langt højere og vigtigere end ryg aktiveringe. I dødløft med bredt greb får man ryg aktivering, uden at denne øvelse på nogen måde er anbefalses værdig da muligheden for at holde et spænd igennem hele løftet er utrolig svært. Som Francis nævner, vil det give langt større mening at stille sig på en kasse hvis man gerne vil have ekstra ROM.

Link to comment
Share on other sites

Vægtløftere kører ikke Træk-Dødløft, det er en misforståelse. Der er ingen grund til at køre dem, når de både kører Træk, Råtræk og Træk-Hiv.

Jeg har taget udgangspunkt i SebM's spørgsmål jf. overskriften på hans topic. Her skriver han "det olympiske træk", derfor ser jeg ingen grund til at du nævner en af art af øvelsen og påstår at det er underordnet hvad man vælger at kalde den. I Træk-DL er ben aktiveringen langt højere og vigtigere end ryg aktiveringe. I dødløft med bredt greb får man ryg aktivering, uden at denne øvelse på nogen måde er anbefalses værdig da muligheden for at holde et spænd igennem hele løftet er utrolig svært. Som Francis nævner, vil det give langt større mening at stille sig på en kasse hvis man gerne vil have ekstra ROM.

Hvis du læser hvad Seb M skriver står der intet om at han vil køre træk-DL, han spørger hvor bredt man skal holde i træk, fordi han gerne vil køre dødløft med trækgreb. Hvorfor denne øvelse, udført på "min" måde, ikke skulle være anbefalelsesværdig er naturligvis noget vrøvl, det er en fin øvelse, der rister erektorerne ganske fortrinligt, og dem der har prøvet begge dele vil vide at der er stor forskel på dødløft m. trækgreb og dødløft m. alm. greb stående på en forhøjning. Dødløft med fokus på ben-aktivering virker ret tåbeligt på mig, hvis vi altså snakker quads, og det må det jo være ud fra din beskrivelse, dødløftvarianter til tæskning af baglårene er naturligvis ganske berettigede og rigtig gode.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

min grund til at køre træk-dødløft er netop for at riste baglår og glutes godt og grundigt. Plus at den giver et øget bonus i form af øget aktivering af øvre ryg..

Og vil da give dig ret i at dødløft på forhøjning og dødløft med bredt greb ikke føles ens. Man bliver overhovedet ikke ramt i øvre ryg på samme måde på en forhøjning.. Men jeg mener at hvis man vil køre en øvelse for at øge startstyrken og rom på sit dødløft, så hellere deficit dødløft end dødløft med trækgreb. Mine grunde til at køre træk-dødløft er helt andre end dem jeg ville bruge til at køre deficit dødløft.. :smile:

Men igen, er ikke fordi at der er noget galt i at køre "din" måde. Overhovedet ikke! Men det er bare lidt "apples and oranges". To forskellige øvelser egentligt.. Og ja, jeg ville nu nok heller ikke køre øvelsen for at ramme quads. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Til orienterig kan jeg fortælle at der ER en tommelfingerregel omkring grebsbredde i træk.

Den lyder at du skal tage et kosteskaft, holde ved det med begge hænder, derefter peger du den ene arm lodret op i luften, og den anden vandret ud til siden. Når du så har 90 grader mellem armene, så ved du hvor bredt du skal holde.

Efterhånden som du bliver stærkere i/omkring skuldrene, kan du begyde at holde bredere. Som der ganske rigtigt bliver nævnt i et andet svar, gælder det om at holde så bredt som muligt, uden at få stangen i hovedet.

Hilsen

Jan Severinsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share