"Opskriften" på et vaskebræt.


Sereg
 Share

Recommended Posts

Der er mange der gerne vil have stærke og synlige mavemuskler, og det kræver selvfølgelig også en masse træning. Men også at ens fedt procent er meget lavt. Jeg er en af de mennesker der gerne vil have synlige mavemuskler, men ved ikke om min kost er fedfattig nok. Derfor vil jeg gerne høre det I - jer heldige asner med vaskebræt - spiser. Morgenmad, frokost, aftensmad, mellemmad... Kom med det! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I princippet er det ligemeget hvor fedtfattig eller -rig din kost er.

Du skal spise energifattigt - set i forhold til hvor meget du forbrænder.

Sørg for at tabe dig ved at holde dig i energi-underskud, så kommer vaskebrættet af sig selv.

Det kan evt lette først at være sikker på dine mavemuskler er godt udviklede, det gør det alt andet lige lettere at opnår vaskebrættet uden at skulle sulte sig ned i ekstremt lave fedtprocenter..

Så:

1) spis, træn og bli' stærk (energioverskud)

2) smidt fedtet ved at gå i energiunderskud (men stille og roligt så ikke der ryger for meget muskelmasse samtidig).

At du så kan optimere i detaljer ved at fordele energiindtaget osv osv er en anden sag. Men basically er det så simpelt som 1 + 2.

God fornøjelse og held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Vil nu ikke gå efter, at få vaskebræt hvis jeg var dig... Hos kvinder ses det ofte, at menstruationen ophører hvis de kommer ned i for lav fedtprocent.

Hvis du er 13 år ville jeg vente nogle år med den slags ideer.

Okay, så venter jeg. Men hvorfor er alt det med menstruation vigtig? Personligt ville jeg ikke have noget imod med at komme af med den. Den irritere mig som bar fanden!!!

Link to comment
Share on other sites

Okay, så venter jeg. Men hvorfor er alt det med menstruation vigtig? Personligt ville jeg ikke have noget imod med at komme af med den. Den irritere mig som bar fanden!!!

Hvis du som kvinde bliver så tynd at du ikke længere får menstruation, så er det et af de første tegn på undervægt. Jeg går ud fra at du ved at menstruation hænger sammen med at du har haft ægløsning og dermed et grundlag for at kunne blive gravid. Når en kvinde bliver meget tynd, kommer der et tidspunkt, hvor kroppen ikke længere er stærk nok til at kunne gennemføre en graviditet og så stopper ægløsningen og dermed menstruationen. Nu tænker du - fint, jeg skal jo ikke børn før jeg er mindst dobbelt så gammel som jeg er nu - og at det er fedt at slippe for den månedlige blødning (og det forstår jeg godt at du tænker) men... læs venligst videre!

Når menstruationen stopper er du på et niveau, hvor du risikerer skader på de indre organer (som det også ses hos anorektikere). Det handler jo ikke kun om at få børn men om at din krop ikke længere kan fungere som den er skabt til. Og du risikerer at det følsomme hormonelle system bliver ødelagt, så du ikke vil kunne få børn senere. Dernæst skal du altså passe på at du ikke bliver rigtig grim af at blive så tynd!

Jeg har læst de forskellige indlæg som du har haft herinde, og jeg tænker at du kan have brug for at tale med en voksen. Jeg tror at du måske har en række ting i dit liv, som det er svært for dig at tackle og at du vil have gavn af at få dem snakket igennem sådan ansigt til ansigt med en fornuftig voksen person. Har du evt. en god lærer, som du kan betro dig til? Eller er der en skolespykolog på din skole, som du kan kontakte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst de forskellige indlæg som du har haft herinde, og jeg tænker at du kan have brug for at tale med en voksen. Jeg tror at du måske har en række ting i dit liv, som det er svært for dig at tackle og at du vil have gavn af at få dem snakket igennem sådan ansigt til ansigt med en fornuftig voksen person. Har du evt. en god lærer, som du kan betro dig til? Eller er der en skolespykolog på din skole, som du kan kontakte?

Virkelig? Tjooo... Har da tænkt lidt på, at det ville være rart at have en at snakke med som kunne vejlede en...

Jeg ville meget gerne snakke med mine forældre, men det føles ikke som om de lytter ordentlig efter. Og når jeg fortæller om nogle af mine stræbe mål, kan de finde på bare at ryste på hovedet uden at sige noget. Min skole har ingen psykolog, men jeg kan da prøve at se om der en god lære...

Tak for dit ærlige svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En tilføjelse omkring ophør af menstruation - jeg synes ikke jeg har hørt så meget om skader til indre organer, men et af de største problemer når dine hormoner bliver forstyrret på den måde, er at det går ud over din kalkbalance/opgtagelse. Dette svækker dine knogler og giver markant øget risiko for stressbrud/fraktur og senere, knogleskørhed.

Ikke fedt og nok ikke det værd for at have en vaskebræt?

Desuden skal du lige tænke på at du er 13, og skal stadig nå at vokse, din krop er ikke helt færdigudviklet endnu!!

Det betyder jo absolut ikke at man ikke kan træne og have en pæn krop, men det kan man også godt få uden at blive alt for tynd. Prøv finde noget træning, en eller anden form for sport, som gør dig glad og som du føler du får noget ud af, spise sund, så skal resten nok komme. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg må sige en lille ting, en lave fedt% er ok i korte perioder. Feks til strand season (sommer) eller til en fitness konkurence ect.

Vi snakker med en pige på 13 år om det her. Hendes krop er ikke tilnærmelsesvist færdigudviklet og hun har brug for at have det fedtlag, som hun nu er skabt til at skulle have for at kunne fortsætte sin kropslige udvikling. Hun har brug for at lære at nyde sin krop og acceptere den som den er - kombineret med fornuftig kost og motion - ikke for at fokusere på fedtprocenter og vaskebræt.

Når man er voksen er grænsen mere flydende - men man er ikke voksen som 13-årig.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig? Tjooo... Har da tænkt lidt på, at det ville være rart at have en at snakke med som kunne vejlede en...

Jeg ville meget gerne snakke med mine forældre, men det føles ikke som om de lytter ordentlig efter. Og når jeg fortæller om nogle af mine stræbe mål, kan de finde på bare at ryste på hovedet uden at sige noget. Min skole har ingen psykolog, men jeg kan da prøve at se om der en god lære...

Tak for dit ærlige svar :4thumbup:

Lyder godt. Det er vigtigt at have voksne at snakke med når man er i puberteten. Pøj pøj med at finde en god én :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker med en pige på 13 år om det her. Hendes krop er ikke tilnærmelsesvist færdigudviklet og hun har brug for at have det fedtlag, som hun nu er skabt til at skulle have for at kunne fortsætte sin kropslige udvikling. Hun har brug for at lære at nyde sin krop og acceptere den som den er - kombineret med fornuftig kost og motion - ikke for at fokusere på fedtprocenter og vaskebræt.

Når man er voksen er grænsen mere flydende - men man er ikke voksen som 13-årig.

Den er jeg med på fair nok, snakket lidt generalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share