Vægt-tab O-O


Michi
 Share

Recommended Posts

Hej ! :laugh:

Jeg er en pige på 13 år, altså den tidlige teenage-alder.

Jeg har rigtig længe gerne ville tabe mig, da jeg ikke lige er særlig slank mere.

I starten troede jeg bare jeg havde fået lidt hvalpe-fedt, men nu har jeg så haft det i 4 år... Ikke en pind tyndere.

Foreløbig ser det sådan her ud:

Jeg er 13 år, vejer ca. 61 kg, og er omkring 163-165 cm.

Jeg er af kraftig bygning og vel-udviklet (kan til enhver tid give sig ud for at være 15 eller 16).

Af motion rider jeg 3 timer ugentlig, løber nok et par kilometer om ugen, hvis jeg er heldig, og cykler ca. 40 km på en uge.

Jeg spiser normalt kun 1 stort måltid (aftensmad), til morgenmad får jeg hvidt brød, frokost består af lidt rudbrød, gullrøder og pizza/cookie eller lign.

Og hjemme spiser jeg KONSTANT. Sjældent noget alt for usundt, men stadig spiser jeg hele tiden.

Af drikkelse består det for det meste af vand, måske lidt ice tea eller kakao i løbet af en dag.

Jeg drikker ikke mælk, og for derfor kalk-piller. Jeg kan heller ikke lide hverken smør, ost eller nogen former for créme, så der kan der heller ikke spares.

Nogen der gider hjælpe mig med at komme i gang med at tabe mig? Skal det være i form af nye spisevaner, motion eller hvad?

Håber nogen gider svare. :bigsmile:

Kh. Michi

Link to comment
Share on other sites

Hej ! :laugh:

Jeg er en pige på 13 år, altså den tidlige teenage-alder.

Jeg har rigtig længe gerne ville tabe mig, da jeg ikke lige er særlig slank mere.

I starten troede jeg bare jeg havde fået lidt hvalpe-fedt, men nu har jeg så haft det i 4 år... Ikke en pind tyndere.

Foreløbig ser det sådan her ud:

Jeg er 13 år, vejer ca. 61 kg, og er omkring 163-165 cm.

Jeg er af kraftig bygning og vel-udviklet (kan til enhver tid give sig ud for at være 15 eller 16).

Af motion rider jeg 3 timer ugentlig, løber nok et par kilometer om ugen, hvis jeg er heldig, og cykler ca. 40 km på en uge.

Jeg spiser normalt kun 1 stort måltid (aftensmad), til morgenmad får jeg hvidt brød, frokost består af lidt rudbrød, gullrøder og pizza/cookie eller lign.

Og hjemme spiser jeg KONSTANT. Sjældent noget alt for usundt, men stadig spiser jeg hele tiden.

Af drikkelse består det for det meste af vand, måske lidt ice tea eller kakao i løbet af en dag.

Jeg drikker ikke mælk, og for derfor kalk-piller. Jeg kan heller ikke lide hverken smør, ost eller nogen former for créme, så der kan der heller ikke spares.

Nogen der gider hjælpe mig med at komme i gang med at tabe mig? Skal det være i form af nye spisevaner, motion eller hvad?

Håber nogen gider svare. :bigsmile:

Kh. Michi

Velkommen på MOL :smile:

Synes nu ikke det ser så slemt ud med din vægt i forhold til din højde. Men et par tips, der også ville gøre kosten sundere, kunne være:

* Skift det hvide brød til morgenmad ud med fx havregrød. Det tager ikke mere end et par minutter at lave i mikroovn og mætter langt bedre (og er sundere) end hvidt brød

* Skift pizzaen/cookien ud med et æble, en banan eller en anden frugt

* Det er en god idé med masser af grøntsager.. fx ærter, grønne bønner og broccoli mætter en del og er virkelig sunde

* Pas på med at få for mange kalorier via drikkevarer - det mætter ikke rigtigt. Det er fint du drikker godt med vand - men det kunne være en god idé at skære ned på isteen og kakaoen. De indeholder typisk begge en hel del sukker og dermed "tomme kalorier" uden næringsmæssig værdi

Det var da i hvert fald lidt at begynde på. Ellers er lidt mere motion, som du selv nævner, også en god idé!

Håber det hjalp :smile:

Link to comment
Share on other sites

Følg rune´s råd..

Du skiver at du spiser konstant? skal du tabe dig gennem kost alene, gælder det om at hæve din forbrænding! Det gør simpelt hen ved at spise små måltider hele dagen(5-6 måltider).

Det gør, at kroppen hele tiden har noget at arbejde med. Sørg for at når du deler din føde op at du spiser alsidigt, altså ikke undgår fedt, men spiser det rigtige fedt! Spis evt. havregryn med müsly om morgenen(soya mælk!):) Få frugt, grønt, protein og fibre dagen lang.. Så får du heller ikke lyst til evt. søde sager! Dit sidste par måltider på dagen skal indeholde så få kulhydrater, som overhovedet muligt! Skal du have kulhydrater, så er de bedst inden enhver form for idræt, så har du også mere energi når du udfolder dig!

Fortsæt med at dyrke det idræt du gør... evt. begynd at svøm og løb nogle gange i ugen.. og husk: Det er ikke et vægttab du skal opnå, men et fedttab! find evt ud af hvad din fedt% er?! Har du spørgsmål, så er jeg sikker på at dit lokale træningscenter gerne vil hjælpe dig! :smile:

Og husk du er stadig ung, tag alt med måde! Du har mange år hvor din krop stadig skal vokse og i lyset af dit køn skal du bruge "nok" fedt til at udvikle dig på en sund og normal måde! Dvs. du ikke skal have en fedt% på under 15 stykker! Kvinder har naturligt større fedt depoter!

Håber du kunne bruge mit indlæg!:D

Link to comment
Share on other sites

Weee, en anden 13-årig!!! xD

Jeg har ikke så meget at sige, udover at det vil virke bedst hvis du følger de andres råd.

Jeg fik engang et råd om, at hvis jeg ligepludselig fik lov til at probbe mig i mad skulle jeg prøve at tage noget tyggegummi (V6 eller sådan noget). Det et eller andet med, at når man tygger "snyder" man hjernen til at tro at man et mæt (snedigt!) (Jeg har det nogle gange sådan at jeg bliver sulten bagefter, men det går væk med et glas vand :P)

Ellers kunne du jo tage en gullerod. Det tager længere tid at tygge OG det er jo så uhyre sundt.

Og så gå til sport.

Jeg vil også anbefale nogle sider der har hjulpet mig meget (udover den her):

http://kalorietabel.dk/

En side om hvad forskellige madvare indholder. Har hjulpet mig ret meget :D

http://www.iform.dk/

Den side er rigtig, rigtig god! Med hjemmeøvelser, gode opskrifter, artikler osv...

Håber du kan bruge det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share