Styrketræning til søs


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Styrketræning til søs

En interessant beretning, men også samtidigt inspiration til måder hvormed man kan gøre sin træning mere funktionel. Ikke at man skal have bænkpressen med ud på en kutter, men man kunne f.eks. have dage hvor man havde sin træningsmakker til at spotte helt uforudset og i begge retninger - eller noget! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Man ser jo også ganske betragtelige tilpasninger hos begyndere ved brug af vibrationstræning. Der findes også særlige stænger der let begynder at vibrere bare ved almindelig træning.

Men måske det ER underlaget der skal vibrere?

Andre applikationer hvis det er nok at "vægten" vibrerer er at løfte beholdere med vand i. Så længe vandet kan skvulpe kan det udfordre ganske betragteligt.

Det kunne vær einteresant hvis nogen forskede i fænomenet.

Det er et interessant spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

En glimrende artikel, over et emne jeg har undret mig meget over :) Skal selv ud og sejle i 3-6 måneder snart nemlig :) i en båd bygget som den i artiklen :)

Har også hørt historier fra min far, hvor han og sine fiskervenner i deres teenage år løftede jernlod op fra jorden. Og de kunne løfte op til 70 kg med lillefingeren :w00t:

Edited by R0mme1
Link to comment
Share on other sites

Man ser jo også ganske betragtelige tilpasninger hos begyndere ved brug af vibrationstræning. Der findes også særlige stænger der let begynder at vibrere bare ved almindelig træning.

Men måske det ER underlaget der skal vibrere?

Andre applikationer hvis det er nok at "vægten" vibrerer er at løfte beholdere med vand i. Så længe vandet kan skvulpe kan det udfordre ganske betragteligt.

Det kunne vær einteresant hvis nogen forskede i fænomenet.

Det er et interessant spørgsmål.

Jeg vil nu sige at der er noget anderledes ude til søs, fordi der bevæger vægten i x,y og z akslen i langsomme, og op til ekstremt hårde tryk, varende fra ½ sekund til 2-3 sekunder. Og den vibrationstræning du hentyder til at jo med højere frekvenser, hvis jeg forstår det rigtig.

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg sejler rundt på et krigsskib 150-180 dage om året har jeg en hel del erfaring med træning til søs.

Træning med frie vægte har nogen helt åbentlyse fordele men også ulemper. Ulemperne ligger hovedsageligt i forbindelse med meget tung træning. Der skal ikke meget søgang til for at det ikke er forsvarligt længere.

Til gængæld har træning med frie vægte nogen spændede perspektiver i forb. med core træning. Forestil jer f.eks. let squat (eller endnu bedre overhead squat) - Alle muskelfibre er aktiveret - kun for at holde balancen. Ved alle øvlser er kroppen aktiveret mere end normalt.

Der er dog nogle der ikke kan lide (eller beherske) at vægtene bevæger sig "anderledes" - disse kan med fordel træne med elastikker, hvor der ikke er en decideret vægt der er påvirket af tyngdekraften.

Med hensyn til vanddunken er frie vædskeoverflader på et skib altid interessante.

Vi har indført en lille øvelse med en 50 l dunk - halvt fyld op med vand. Dunkel skal blot holdes over hovedet mens man går lidt rundt på daækket eller den skal vidergives fra person til person - over hovedt forståes.

Det er sjot og kan mærkes andre steder end man plejer at være øm bagefter.

Har for øvrigt også leget lidt med KB-øvelser - men kun med DB (Vores arbejdsgiver vil ikke donere den slags moderne og nymodens pjat). Det er ganske interessant at stå i en windmill når underlaget bevæger sig lidt - for ikke at nævne TGU.

Jeg tror dog at det er meget svært at efterligne disse forhold i det daglige. Det skulle da lige være på swiss-ball. (Se iøvrigt anden tråd om dette emne)

Bruun

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

hej

Som en lille anekdote, kan jeg fortælle, at da jeg var hos søværnet for ca 6 år siden, havde vi også adgang til lidt bænkpres osv på båden. Godt nok trænede jeg meget bænkpres dengang, men jeg kan faktisk erindre, at jeg undrede mig lidt over, at jeg faktisk var blevet MEGET stærkere i bænkpres på de ca 4 mdr jeg var ude at sejle...

Olesen

Link to comment
Share on other sites

 Share