Alternativ til Squat?


slyngel_kbh
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har øjnene på at starte et full-body program - og det virker dælme som om Squat er den store onde "hjørne sten" der bare IKKE kan undværes i sådanne programmer...

Mit problem er, at vi ikke har Squat stativ i mit center. Vi har et Smith stativ - men det er jeg kraftigt blevet advaret imod at bruge.

Så hvad gør jeg så? - Jeg kan selvfølgelig skifte center - eller måske finde en alternativ øvelse???

Kan Squat f.eks. udføres med håndvægte? - eller findes der andre alternativer?

--

Smith

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

PISTOLS - enough said!

M.V.H

Helio

Efter min mening er det alt for meget plads til at fejle i en øvelse, som pistols.

Vi bliver sikkert ikke enige, men efter min mening er der langt bedre løsninger end overstående øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er det alt for meget plads til at fejle i en øvelse, som pistols.

Vi bliver sikkert ikke enige, men efter min mening er der langt bedre løsninger end overstående øvelse.

Nej, - det gør vi sikkert ikke! - plads til at fejle?

Frontsquat, vil selvfølgelig være en anden glimrende mulighed (eller tilføjelse.).

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Nej, - det gør vi sikkert ikke! - plads til at fejle?

Frontsquat, vil selvfølgelig være en anden glimrende mulighed (eller tilføjelse.).

M.V.H

Helio

Ja, der er for meget plads til at fejle.

Det tager tid og besvær at lære en øvelse, som pistols.

Efter min mening er der øvelser, som er mindst lige så effektive og langt nemmere at gå til.

Vægtræning behøver slet ikke at være så svært at gå til. Hvorfor SKAL man finde øvelser, der er besværlige?

Thomas Kurz, Science of sports training

Training is efficient if the highest sports result is archived with the least expense of time and energy
Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Det tager tid og besvær at lære en øvelse, som pistols.

Vrøvl! - Imodsætning til regulær squat etc, er indlærings kurven LANGT mindre (fordi bevægelses mønstret er langt mere naturligt) - har du feks læst bogen og set Pavels dvd (the naked warrior)? - jeg vil påstå den sætter hvem som helst, uden coach, istand til at udføre pistols, ved en enkelt gennemgang.

Vægtræning behøver slet ikke at være så svært at gå til. Hvorfor SKAL man finde øvelser, der er besværlige?

Pistols er for det første ikke besværlige at gå til - det må være fordi du ikke har forudsætningerne til det? - Jeg lærer normalt klienter at lave korrekte pistols på få minutter! - Det betyder selvfølgelig ikke at alle kan starte ud med at lave pistols under fuld leverage, ligesom de fleste ikke kan ligge ud med 300 kg i dødløftet, der er selvfølgelig en progression, og en dertilhørende indlærings kurve - MEN den er naturlig, og en progressiv, resultats skabende fra start til slutning...

Thomas Kurz, Science of sports training

QUOTE

Training is efficient if the highest sports result is archived with the least expense of time and energy

Nu er Kurz, næppe nogen særlig stor autoritet inden for trænings fysiologi, - han har hvad der svare til en regulær batchlor grad, hvilken han tog for 30 år siden oder so, så vidt jeg husker (jeg kan huske selvfølgelig muligvis forkert) -, en ting er dog sikkert - han har nogle rigtig gode ideer inden for smidigheds træning (og nogle ret katestrofale nogle - og katestrofale trænings strategier i det hele taget) - når det er sagt, så har jeg da både alle hans bøger og dvd're og lad os lige slå en ting fast Kurz laver selv Pistols :tongue:

Many schools, gyms and teams attempt to focus upon the KISS (Keep it Simple Stupid) concept, but like Einstein stated, "things should be as simple as possible, but no simpler." Forced simplification dumbs down to over-simplification and results in what I have observed from thousands of schools, gyms and teams - SISS: Stuck in Simplistic Stupidity. Most of my coaching contracts on de-SISS-ifying the problematic in their curricula.
- Scott Sonnon

Når alt det er sagt - så er Pistols selvfølgelig bare EN mulighed - der er mange! - Men det er selvfølgelig en mulighed, og en god en!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Vrøvl! - Imodsætning til regulær squat etc, er indlærings kurven LANGT mindre (fordi bevægelses mønstret er langt mere naturligt) - har du feks læst bogen og set Pavels dvd (the naked warrior)? - jeg vil påstå den sætter hvem som helst, uden coach, istand til at udføre pistols, ved en enkelt gennemgang.

Pistols er for det første ikke besværlige at gå til - det må være fordi du ikke har forudsætningerne til det? - Jeg lærer normalt klienter at lave korrekte pistols på få minutter! -

Nu er Kurz, næppe nogen særlig stor autoritet inden for trænings fysiologi, - han har hvad der svare til en regulær batchlor grad, hvilken han tog for 30 år siden oder so, så vidt jeg husker (jeg kan huske selvfølgelig muligvis forkert) -, en ting er dog sikkert - han har nogle rigtig gode ideer inden for smidigheds træning (og nogle ret katestrofale nogle - og katestrofale trænings strategier i det hele taget) - når det er sagt, så har jeg da både alle hans bøger og dvd're og lad os lige slå en ting fast Kurz laver selv Pistols :tongue:

- Scott Sonnon

M.V.H

Helio

Jeg er ikke enig med dig. Jeg har gjort klart for mine holdninger. Så, der er vidst ikke mere at sige end at vi er uenige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig med dig. Jeg har gjort klart for mine holdninger. Så, der er vidst ikke mere at sige end at vi er uenige.

Og det har vi selvfølgelig ret til at være, - uenighed er ofte en fantastisk konstruktiv ting! - Om ikke andet så er der vel nu skabt et nuanceret billede, hvorfra trådstater, kan vælge sin approach!

pistols??? ROFLSUXORZ!!

Doc, dine kommentare, og værdien af dine ytringer er da virkelig opadgående for tiden, - hvornår skal vi regne med du peaker? - Jeg har respekt for den effort du ligger i din træning, det er godt og motiverende at se,- må man anbefale at du begynder at gøre det samme med hjernegymnastikken, modenheden, humoren og dine sociale skills ? Så kunne man jo ende med rent faktisk at respektere dig, og ikke bare se dig som en fornærmet umoden bulderbasse, der tydeligvis har alt for mange indestængte personlige isues...

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Og det har vi selvfølgelig ret til at være, - uenighed er ofte en fantastisk konstruktiv ting! - Om ikke andet så er der vel nu skabt et nuanceret billede, hvorfra trådstater, kan vælge sin approach!

Så er vi enige. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Powerclean vægtstangen og frontsquat.

Ville også være mit bud. Bare sjældent folk kan power cleane en vægt, der er tung nok til front squat! Zercher squat kunne også være et andet godt forslag.

Link to comment
Share on other sites

Vil give helio ret - pistols er en GOD benøvelse!! Den har ikke squat'ens effekt på kropsstammen, men for mange atleter er det en super øvelse.

Den er let at lære og helt naturlig for kroppen, jeg fandt på den selv allerede før jeg vidste at der var noget som hed pistols, og kan laves når som helst, hvor som helst.

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det der er så fedt ved Pavel og pistols?

Jeg synes, at pistols er en fed øvelse, der kan være et godt supplement til squat. Personligt blev jeg sat ret godt på plads første gang jeg prøvede øvelsen - i forhold til hvad jeg kunne back/front-squatte. Ud fra et 'atletisk' synspunkt kræver mange sportsgrene unilateral arbejde, hvorfor pistols og fx Bulgarian split squat er gode øvelser. Når det drejer sig om træning efter muskelmasse er det klart, at de ikke 100% kan erstatte de store flerledsøvelser.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det der er så fedt ved Pavel og pistols?

"der er så fedt" ??? definer fedt? Pavel er ret cut så vidt jeg husker... :tongue:

Jeg er ikke SPECIEL tilhænger af Pavel, - flere af hans ting er jeg enda uenig i (følgende er måske interessant for de dogmatiske Pavel hadere http://tracelesswarrior.blogspot.com/2006/...-like-this.html ), - han har selvfølgelig også lavet disideret fejlslutinger, præcist som de fleste andre. - men han selvfølgelig også lavet en masse solidt materiale! Det er der vel næppe noget særlig underligt, magiskt eller noget som helst andet specielt i? - Ad hominem-fejlslutninger er idiotens måde at argumentere på (og nej jeg kalder dig på ingen måde en idiot.)

Grunden til jeg nævner Pavel her, er at han har lavet noget materiale, der sætter alle istand til at lave Pistols, hurtigt, nemt, og effektivt, - det er der vel heller ikke noget særligt ved, - men det er vel ret fedt, hvis man gerne vil lave pistols?!

Der er ikke noget særlig kontroversielt ved Pistols, - det er en squat variant der ikke kræver et squat rack, - og fordi de er udført på et ben, ikke kræver at man kan cleane en særlig tung vægt.

der er så faktore man kan se som ulemper/fordele, alt efter hvor man ser på dem fra, hovedsageligt sammenhængende med det at de er udført på et ben - drejer sig givetvis om stabilitets og funktionelle isues, - feks set i sammenhæng ELLER i modsætning til feks den load man kan arbejde med evt. igen i modsætning til fordelene herfra.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at pistols er en fed øvelse, der kan være et godt supplement til squat.

Jeg vil nærmere sige, det kan være et genialt suplement til dødløft. - Og i den sammenhæng en fin erstatning for squatten, hvis man nu som der nævnes ikke har mulighed for at squatte... front squat med en vendt vægt ville jeg også selv benytte, - men det kommer selvfølgelig an på om man kan vende de nødvendige vægte. - Ellers er jeg ret enig i betragtningerne.

Unilateral arbejde, er også ekstremt vigtigt for begyndere, - og her er pistols også en fin løsning, frem for feks lunges, and so on!

Zercher squat kunne også være et andet godt forslag.

Zercher squat har klart sine anvendeler (og i disse klare fordele), - men for nogle/mange, vil det i andre sammenhænge være problematiskt at skulle samle vægten op fra gulvet på 'Zercher maner', - og da der vel ikke er noget rack (i og med at personen ikke kan squatte), så kan evt. forstilles situatuiner hvor der være store problemer med dette valg - igen selvfølgelig gælder det også omvendt!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

"der er så fedt" ??? definer fedt? Pavel er ret cut så vidt jeg husker... :tongue:

Pavel er ikke cut. Han er tynd.

Ad hominem-fejlslutninger er idiotens måde at argumentere på (og nej jeg kalder dig på ingen måde en idiot.)

Nej det håber jeg sgu heller ikke. Det ville være noget mærkeligt noget at gøre.

Grunden til jeg nævner Pavel her, er at han har lavet noget materiale, der sætter alle istand til at lave Pistols, hurtigt, nemt, og effektivt, - det er der vel heller ikke noget særligt ved, - men det er vel ret fedt, hvis man gerne vil lave pistols?!

Ja det er rigtig fedt. Men hvorfor lave pistols når der er et smith-stativ til rådighed? Trådstarteren lader ikke umiddelbart til at være af den overbevisning at civilisationen er midlertidig og at det derfor er bydende nødvendigt at træne funktionalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rigtig fedt. Men hvorfor lave pistols når der er et smith-stativ til rådighed? Trådstarteren lader ikke umiddelbart til at være af den overbevisning at civilisationen er midlertidig og at det derfor er bydende nødvendigt at træne funktionalitet.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...c=41355&hl=

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Så smukt sagt, af Joe Defranco.

Obviously, I feel that most people’s definition of functional training is bullshit! "Functional training" is a way for skinny, weak personal trainers to get recognized. They know they’re not going to turn any heads by bench-pressing the eight-pound chrome dumbbells, so they balance on a wobble board and touch their toes! It makes me sick!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share