Alternativ til Squat?


slyngel_kbh
 Share

Recommended Posts

Det er et dårligt udgangspunkt at afskrive en øvelse fuldstændigt, fordi han ikke mener den er hensigtsmæssig. I et center med begrænsede valgmuligheder kan det være en fornuftig løsning.

Hvorvidt den er hensigtsmæssig eller ej, og hvilken øvelse trådstarter skal vælge vil jeg ikke udtale mig om, da det er individuelt. Helio's overvejelser vedrørende biomekanik og anatomi er efter min viden rigtige, og jeg ville derfor vælge øvelser med denne viden i baghovedet.

En kilde som bekræfter noget af det Helio skirver er blandt andet Escamilla's squat studie som undersøger ACL-stress. Dette studie bekræfter, at Smith-squat stresser ACL i langt højere grad end et-bens squat og "fri" squat". Om dette stress så er skadeligt er svært at sige......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ok - jeg forsøger at smide lidt mere info på bordet! - Jeg har vel trænet i ca. 1½ år nu - primært for at tage muskel masse på. Jeg har ikke haft den helt store fremgang... - Det har dog hjulpet at læse mig klogere (især her på nettet), og er begyndt at kunne se forbedringer i spejlet.

Jeg træner 3 -4 gange om ugen, og kan ikke øge den frekvens. Her på MOL har jeg så set en del anbefalinger af at køre full-body frem for split program (når frekvensen ikke er højere). Jeg har fundet et par full-body som ser lovende ud - især fordi de IKKE indeholder ALT for mange øvelser... - men tar udgangspunkt i en række "store, flerleds øvelser". Mit nuværende program kører en del isolations øvelser, og tager efterhånden ALT for lang tid.

Så vidt jeg har forstået - så blir Squat brugt i en del af disse full-body programmer netop fordi den er konge til muskelopbygning - (det er det der hedder hypertrofi ik?)

Så nu vil jeg til at søge rundt efter beskrivelser af: Zercher Squats, Pistols, frontsquat og dødløft (alle øvelser jeg ikke har i programmet endnu :smile: )

Tak for den gode respons! - også selvom bølgerne går lidt højt af og til :wink:

--

Smith

Et pudsigt navn her midt i kampens hede... :tongue:

Men for nu at vende tilbage til sagen; Jeg har altid haft klart bedst erfaring med at fokusere på lidt færre (men større) øvelser, så kan jeg jo kun anbefale også. I hvert fald indtil at man har et ret solidt træningsgrundlag. Så kan man bedre begynde at skifte lidt med perioder med split træning og flere øvelser per kropsdel og fullbody-perioder osv. Men der hvor du er nu, vil jeg også anbefale det som du selv er kommet frem til.. :smile:

problemet med bill starr programmer (o.lign) er at de er bygget op med hovedvægten på squats (som du også selv er inde på), så man skal nok ikke forvente at få nær samme udbytte ud af det ved bare at skifte squats ud med hverken leg press eller smith stativet. Så man skal nok gå en lidt anden vej mht øvelses-sammensætningen og vægtningen af øvelser. Men man kan selvfølgelig stadigvæk godt bruge flere af principperne fra bill starr's programmer (heavy, light, medium. 5x5, tre store øvelser plus ass. øvelser osv).

Har du mulighed for at køre vægtløftnings-relaterede øvelser?? For så var det også en mulighed, der rammer ben-muskulaturen ganske glimrende. Er personligt ret glad for 3 frivend+3 front squats+ 3 pushpress/knickstød. Og der er masse af andre kombi-muligheder. Og selvom at man ville kunne køre noget tungere i squatten alene, så kan det godt mærkes i lårbasserne, når man kører det lige efter tre tunge frivend. Så kan man køre det, og så supplere med leg press f.eks, så ville man komme et pænt stykke vej.. :smile: man kunne også bruge frivend og dødløft som de to hoved-øvelser for benmuskulaturen og så supplere med et par supplerende øvelser for lårbasserne, som f.eks pistols, step-ups, bulgarian squats osv. Men det kommer jo helt an på hvad udstyr og muligheder der er der hvor du træner..

Hvorvidt den er hensigtsmæssig eller ej, og hvilken øvelse trådstarter skal vælge vil jeg ikke udtale mig om, da det er individuelt. Helio's overvejelser vedrørende biomekanik og anatomi er efter min viden rigtige, og jeg ville derfor vælge øvelser med denne viden i baghovedet.

En kilde som bekræfter noget af det Helio skirver er blandt andet Escamilla's squat studie som undersøger ACL-stress. Dette studie bekræfter, at Smith-squat stresser ACL i langt højere grad end et-bens squat og "fri" squat". Om dette stress så er skadeligt er svært at sige......

Personligt er jeg heller ikke begejstret for smith-squats af flere af de samme grunde som Helio, og synes egentlig at han argumenterer okay for sig i den sammenhæng. At manden generelt har et lidt "malerisk" sprog, er så en anden sag.. :tongue:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Jeg har slettet en del indlæg i denne tråd. To ting:

1. Hvis man er uenig med en anden, bør man ikke starte sit indlæg med "Vrøvl!" eller lignende tone. Dels kan det være at man selv tager fejl og dels er det et utroligt dårligt oplæg til videre diskussion.

2. Selv om man finder stilen hos en anden bruger provokerende, så skal man afholde sig fra de personorienterede indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Det er et dårligt udgangspunkt at afskrive en øvelse fuldstændigt, fordi han ikke mener den er hensigtsmæssig. I et center med begrænsede valgmuligheder kan det være en fornuftig løsning.

Nej af blandt andet de grunde Helio skitserer, er det stadig en rigtig dårlig ide..., fordi der altid vil være andre muligheder, der er bedre! Jeg har set gode resultater (både hypertrofi og styrke) med kropsvægt belastning + lav ydre belastning ca. 30 kilo...

Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg heller ikke begejstret for smith-squats af flere af de samme grunde som Helio, og synes egentlig at han argumenterer okay for sig i den sammenhæng. At manden generelt har et lidt "malerisk" sprog, er så en anden sag.. :tongue:

Fuldstændig enig :smile:

Link to comment
Share on other sites

problemet med bill starr programmer (o.lign) er at de er bygget op med hovedvægten på squats (som du også selv er inde på), så man skal nok ikke forvente at få nær samme udbytte ud af det ved bare at skifte squats ud med hverken leg press eller smith stativet. Så man skal nok gå en lidt anden vej mht øvelses-sammensætningen og vægtningen af øvelser. Men man kan selvfølgelig stadigvæk godt bruge flere af principperne fra bill starr's programmer (heavy, light, medium. 5x5, tre store øvelser plus ass. øvelser osv).

Hej igen

Hmm... Findes der så andre "færdige" full-body programmer som IKKE har hovedvægten lagt på Squat? Jeg kan vel selvfølgelig prøve at bakse noget sammen - men som flere skriver herinde, så tror jeg mine chancer for at "ramme noget fornuftigt" er større hvis jeg bruger et allerede afprøvet program

Har du mulighed for at køre vægtløftnings-relaterede øvelser?? For så var det også en mulighed, der rammer ben-muskulaturen ganske glimrende. Er personligt ret glad for 3 frivend+3 front squats+ 3 pushpress/knickstød. Og der er masse af andre kombi-muligheder. Og selvom at man ville kunne køre noget tungere i squatten alene, så kan det godt mærkes i lårbasserne, når man kører det lige efter tre tunge frivend. Så kan man køre det, og så supplere med leg press f.eks, så ville man komme et pænt stykke vej.. :smile: man kunne også bruge frivend og dødløft som de to hoved-øvelser for benmuskulaturen og så supplere med et par supplerende øvelser for lårbasserne, som f.eks pistols, step-ups, bulgarian squats osv. Men det kommer jo helt an på hvad udstyr og muligheder der er der hvor du træner..

Et af problemerne ved mit center er, at de ansatte ikke er specielt "mindede" på at køre friøvelser... de har jo alle disse fine maskiner som de kan finde ud af at bruge, og så skal gæsterne da bruge dem!!! Jeg har et par gange bedt om at få demonstreret et par frie øvelser - men meget usikkert responce! (Fyren vidste f.eks. ikke hvad front squat var)!

Så min største udfordring blir at finde ud af at lave øvelserne korrekt! - Men nu starter jeg så med de mange gode links til øvelses beskrivelser, og så må jeg jo ned og udfordre dem!

--

Smith (ikke opkaldt efter maskinen - men døbt af mor :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share