Balance


chp!
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg ønsker at forbedre min balance, men jeg står med en del spørgsmål med hensyn til dette.

Jeg har et balancebræt, som jeg regner med at bruge til at træne. MEN!

Skal jeg følge et "stramt" program med forskellige øvelser på forskellige dage, eller kan jeg bare stille mig en halv time hver aften og se fjernsyn på det?

Hvad "er" balance, er det små muskler, nerver eller?

Kunne jeg evt. træne med belastning, i form af en sandsæk (40 kg) på ryggen? Eller vil dette bare føre til overbelastning af led osv.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Andet end rehab, så har alle disse afskyelige værktøjer (wobbleboards, swissball, balancebræt) direkte negativ overførsel til stort set alt. Ønsker du at forbedre din koordinering, balance ect. så udfør øvelser på fast grund.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Balancetræning på vippebrændt er godt hvis du har ankelproblemer. Fortsætter man ud over det, eller har ingen ankel problemer kan man risikere at få knæproblemer ifølge et nyere studie på atleter jeg har set.

Kan du ikke lige smide en henvisning på det studie. Lyder umiddelbart underligt for ved ankel træning er der ikke den store fleksion i knæleddet, så hvordan det skulle disponere til knæskader kan jeg ik se.

Så er lidt spændt på at læse det.

Link to comment
Share on other sites

Hej chp

Balance træning laver man for at simulere nerver, muskler om et givent led for at kunne stabilisere optimalt. Balance træning udfører du netop på vippebrædt, eller andet ustabilt underlag( eks blød skummåtte).

Du skal altid sikre dig at du ikke kommer langt ud i yderstillinger, så kan du risikere det går ud over ligamenter mm. Det handler om at dit nervesystem bliver udfordret, så du efterfølgende ikke har samme risiko for at få samme skade engang til.

Du skal ikke udføre balancetræning med vægtbelastning. Nu ved jeg ikke hvor diciplineret du er, men en god ting er at have et balance brædt liggende så ser du det hele tiden og bare 5-10 min hver dag vil have en stor effekt. God fornøjelse. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

http://rapidshare.com/files/68923476/THE_2...MARKERS_20.html

Most athletic movements are performed at high veloc-

ities and heavily depend on the SSC. Given that UST in-

terventions delay the amortization phase of SSC move-

ments, one can infer that subsequent force production due

to release of stored energy from eccentric preloading

would be markedly compromised on such training surfac-

es (18). Although UST may have favorable impacts on

afferent functioning in injured subjects with propriocep-

tive deficits, it may chronically impair optimal SSC func-

tion via both mechanical (loss of stored energy as heat)

and psychological (tentative movement) factors in healthy

subjects. Effectively, by training slowly and tentatively,

the athlete may be conditioned to perform in the same

slow manner when faced with athletic challenges. Antag-

onist activity is heightened during UST to maintain joint

stability (5), so it is not unreasonable to conjecture that

such a training effect could be detrimental to optimal rate

and magnitude of force production when applied for an

extended training period. Although increased antagonist

activation may assist in maintaining joint stability, it can

be counterproductive in strength and power tasks. Torque

developed by the antagonists decreases net torque in the

desired direction and, through reciprocal inhibition, may

impair an individual’s ability to completely activate the

agonists (28). Therefore, UST may create a hesitant ath-

lete for whom stability is gained at the expense of mobil-

ity and force production. Sale (28) noted that 2 muscular

activation alteration patterns emerge with prolonged

(stable surface) resistance training: (a) ‘‘a decrease in ab-

solute antagonist activation in conjunction with either an

increase or no change in agonist activation’’ and (B) no

change in ‘‘absolute antagonist activation but increased

agonist activation, decreasing the antagonist/agonist ra-

tio.’’ Muscular activation patterns with UST work con-

trary to both of these outcomes.

Link to comment
Share on other sites

http://rapidshare.com/files/68923476/THE_2...MARKERS_20.html

Most athletic movements are performed at high veloc-

ities and heavily depend on the SSC. Given that UST in-

terventions delay the amortization phase of SSC move-

ments, one can infer that subsequent force production due

to release of stored energy from eccentric preloading

would be markedly compromised on such training surfac-

es (18). Although UST may have favorable impacts on

afferent functioning in injured subjects with propriocep-

tive deficits, it may chronically impair optimal SSC func-

tion via both mechanical (loss of stored energy as heat)

and psychological (tentative movement) factors in healthy

subjects. Effectively, by training slowly and tentatively,

the athlete may be conditioned to perform in the same

slow manner when faced with athletic challenges. Antag-

onist activity is heightened during UST to maintain joint

stability (5), so it is not unreasonable to conjecture that

such a training effect could be detrimental to optimal rate

and magnitude of force production when applied for an

extended training period. Although increased antagonist

activation may assist in maintaining joint stability, it can

be counterproductive in strength and power tasks. Torque

developed by the antagonists decreases net torque in the

desired direction and, through reciprocal inhibition, may

impair an individual’s ability to completely activate the

agonists (28). Therefore, UST may create a hesitant ath-

lete for whom stability is gained at the expense of mobil-

ity and force production. Sale (28) noted that 2 muscular

activation alteration patterns emerge with prolonged

(stable surface) resistance training: (a) ‘‘a decrease in ab-

solute antagonist activation in conjunction with either an

increase or no change in agonist activation’’ and (B) no

change in ‘‘absolute antagonist activation but increased

agonist activation, decreasing the antagonist/agonist ra-

tio.’’ Muscular activation patterns with UST work con-

trary to both of these outcomes.

Kan du ikke lige ligge link til hvor jeg kan finde hele studiet, vil gerne læse det i en sammenhæng.

Mette Zebis er pt igang med et forsknings projekt med netop stabtræning iforhold til håndboldspillere, skulle undre mig at de ville gøre det hvis det var skadeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve at kontakte Eric Cressey ang studierne der skulle vise skadesrisiko forøgelse i knæleddet.

Det han har talt om ifht knæskader er blandt andet dette studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?D...Pubmed_RVDocSum

Det er dog umuligt at sige om det er skadeligt at træne sådan for knæet.

Der er dog en del studier der viser at ankel og knæfunktionen ændres ved balancetræning. Måske er det bare ikke i i global sammenhæng til det bedre?

Hvis prøstationen nedsættes ved blot et par sæt lunges på en dyna disc, så ville jeg absolut KUN lave balancetræning ved skader eller hvis man har testet sig frem til en virkelig dårlig ankel stabilitet.

Derudover behæver man ikke nædvendigvis bruge et vippebrædt eller en dynadisc for at forbedre balancen.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke lige ligge link til hvor jeg kan finde hele studiet, vil gerne læse det i en sammenhæng.

Mette Zebis er pt igang med et forsknings projekt med netop stabtræning iforhold til håndboldspillere, skulle undre mig at de ville gøre det hvis det var skadeligt.

Forhåbentlig vis er det ikke skadeligt, men der er en mulighed at SSC hæmmes i en sådan grad af bare en smule stab træning, at præstationen målbart nedsættes. Det er et interessant emne. Jeg syntes selv at det er sjovt at der har været så stor en gruppe der taler om at balancetræning skulle være mere sportsspecifik, skulle øge prøstationen osv.

Jeg har aldrig set referencer der har kunnet bakke disse menneskers idéer op, men har nu studier der viser det modsatte.. Interessant.

Balancetræning har helt sikkert sin plads, spørgsmålet er bare i hvilken sammenhæng og hvilke øvelser, hvornår?

Måske viser det sig det er godt som skadesforebyggende aktivitet, men prisen er nedsat præstation. SÅ må man vurdere hvad er vigtigest for den givne atlet i i forhold til årsplanlægning, skadeshistorie, udgangspunkt osv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve at kontakte Eric Cressey ang studierne der skulle vise skadesrisiko forøgelse i knæleddet.

Det han har talt om ifht knæskader er blandt andet dette studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?D...Pubmed_RVDocSum

Det er dog umuligt at sige om det er skadeligt at træne sådan for knæet.

Der er dog en del studier der viser at ankel og knæfunktionen ændres ved balancetræning. Måske er det bare ikke i i global sammenhæng til det bedre?

Hvis prøstationen nedsættes ved blot et par sæt lunges på en dyna disc, så ville jeg absolut KUN lave balancetræning ved skader eller hvis man har testet sig frem til en virkelig dårlig ankel stabilitet.

Derudover behæver man ikke nædvendigvis bruge et vippebrædt eller en dynadisc for at forbedre balancen.

Du linker altså kun til pubmed. Jeg har kun set at man ændrer propriorectionen positivt ved balancetræning, jeg er udemærket klar over man kan lave balancetræning på 100 måder !.

Der er jo ikke nogen form for dokumentation i det "studie" du referer til.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Til hvilket formål ønsker du at forbedre din balance, du må være mere specifik.

Hvis du vil være god til at stå på et vippebræt - ja, så øv dig i at stå på et vippebræt (f.eks) :-)

Først og fremmest, tak for alle svarene. Jeg er lidt overrasket over de artikler der kommer frem.

Jeg vil forbedre min balance, forud for skiferie, hvor jeg skal stå på snowboard. Jeg er 192 cm høj, så min balance er ikke imponerende (god undskyldning?)

Det skal siges, det er IKKE min hensigt at forebygge skader! Jeg vil forbedre min balance.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, tak for alle svarene. Jeg er lidt overrasket over de artikler der kommer frem.

Jeg vil forbedre min balance, forud for skiferie, hvor jeg skal stå på snowboard. Jeg er 192 cm høj, så min balance er ikke imponerende (god undskyldning?)

Det skal siges, det er IKKE min hensigt at forebygge skader! Jeg vil forbedre min balance.

Brugen af et balancebræt vil absolut ingen overførsel have til snowboarding.

Du er lavt-forberedt til at skulle ud og stå på ski og derfor behøver træningen heller ikke være super specifik.

Din koordinering og balance vil ryge i vejret af ganske almindelige basisting. Det er for dig mere end rigeligt til at forbedre din performance på et snowboard.

  • Dynamisk bevægelse
  • Compound-movements
  • Lunges, Reverse lunges, reverse lunges w/ knee lift
  • Unilateralt arbejde
  • Arbejde til din midsection

Overstående er forslag til GPP før du skal op på dit bræt. Husk blot på at den bedste måde til at forbedre sin balance på et board er rent faktisk at stå på det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du linker altså kun til pubmed. Jeg har kun set at man ændrer propriorectionen positivt ved balancetræning, jeg er udemærket klar over man kan lave balancetræning på 100 måder !.

Der er jo ikke nogen form for dokumentation i det "studie" du referer til.

Jeg havde problemer med at få skidtet til at linke ordentligt. Link nummer 1 er en fejl, andet er skam korrekt.

Jeg håber du for en gangs skyld stopper med at være tudefjæs i en interessant debat.

Det kunne være du kunne lære mig noget om emnet som jeg oprigtigt er meget interesseret i. Håber du holder en sober tone denne gang. Du skriver "studiet" hvad mener du med det?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?D...Pubmed_RVDocSum

Ærlig talt har du så ikke lige med ovenstående bidraget med en dårlig og ikke sober tone om du vil ?. Jeg har ikke tudefjæs overhovedet......sidst vi udvekslede meninger havde du åbenlyst ikke styr på q vinkel eller h/q forhold, hvis du er interesseret kan jeg pm dig en artikel om det. Nu kan du så synes jeg ikke holder en pæn tone ved at skrive det, men jeg synes nogen gange du er lidt hurtig til at stange et eller andet ud, som når jeg læser det, bliver præsenteret som den endegyldige sandhed.

De 2 link henholdsvis rapishare/pubmed stod der ikke noget, jeg referede til den tekst du havde kopieret en del tekst fra. Anyway så siger den artikel du nu linker til ikke noget endegyldigt om balancetræning som jeg læser den.

Der er jo også mange faktorer som spiller ind i profylakse omkring knæ/ankel skader, og ikke kun balance. Det er vel som med al anden træning en pakke, med flere faktorer som sammen.

I forhold til knæskader spiller h/q forhold, RFD, proprioception en stor rolle. Hos kvinder mistænker man østrogen for at kunne have en effekt på korsbåndene, ihverfald er det noget der pt bliver forsket i.

Men som du selv skriver er det et interessant emne, derfor bliver man jo også ved med at forske i det.

Håber ikke du bliver fornærmet over ovenstående, det er hverken skrevet med tudefjæs ellers med henblik på at fornærme dig.

Ps. Jeg elsker marie kiks :bigsmile:

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke lige smide en henvisning på det studie. Lyder umiddelbart underligt for ved ankel træning er der ikke den store fleksion i knæleddet, så hvordan det skulle disponere til knæskader kan jeg ik se.

Så er lidt spændt på at læse det.

Du har nu allerede set dem, men for at svare på dit spørgsmål så er det de links som du kan finde i Ptpouls indlæg...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nævner andre faktorer der kan spille ind bliver du hidsig, men kommer selv med denne type indlæg som jeg slet ikke kan forstå?

Du linker altså kun til pubmed. Jeg har kun set at man ændrer propriorectionen positivt ved balancetræning, jeg er udemærket klar over man kan lave balancetræning på 100 måder !.

Hvor taler jeg om at balancetræning kan laves på mange måder?

Sarkasme, udråbstegn, kvæle folk langsomt, ikke finde ud af at trykke på links og gå op i en spids over det er virkeligt dårlig netikette og ikke befordrende for noget.

Efter at have linket til studiet hvor der opstod flere ACL tears som følge af balancetræning, klikkede jeg mere rundt på PUBMED og så hvordan der var en del studier der viste det modsatte.

Hvis du forsker har du sikkert adgang til de fulde studier og kunne derfor dele dem med resten af os, eller tale om hvilke resultater man har set i andre sammenhænge. Men det ser jeg desværre ikke du gør...

Ærlig talt har du så ikke lige med ovenstående bidraget med en dårlig og ikke sober tone om du vil ?. Jeg har ikke tudefjæs overhovedet......sidst vi udvekslede meninger havde du åbenlyst ikke styr på q vinkel eller h/q forhold, hvis du er interesseret kan jeg pm dig en artikel om det.

Dårlig tone og have misfortået en sammenhæng er to helt forskellige ting. Det er tydeligt at det irriterer dig grænseløst hvis andre efter din mening tager fejl. Desværre så meget tonen bliver grim og du ikke engang argumenterer. Argumentatione kunne ellers være lærerig, både for den der tager fejl og dem der læser med.

Håber du vil vælge at forklare hvorfor jeg tager fejl i den anden tråd, ved at poste i tråden. Istedet for en PM.

Link to comment
Share on other sites

[quote name='ptpoul' date='11. Nov 2007, 21:12' post='1130167']

Hvis jeg nævner andre faktorer der kan spille ind bliver du hidsig, men kommer selv med denne type indlæg som jeg slet ikke kan forstå?

Hvor taler jeg om at balancetræning kan laves på mange måder?

Sarkasme, udråbstegn, kvæle folk langsomt, ikke finde ud af at trykke på links og gå op i en spids over det er virkeligt dårlig netikette og ikke befordrende for noget.

Efter at have linket til studiet hvor der opstod flere ACL tears som følge af balancetræning, klikkede jeg mere rundt på PUBMED og så hvordan der var en del studier der viste det modsatte.

Hvis du forsker har du sikkert adgang til de fulde studier og kunne derfor dele dem med resten af os, eller tale om hvilke resultater man har set i andre sammenhænge. Men det ser jeg desværre ikke du gør...

Dårlig tone og have misfortået en sammenhæng er to helt forskellige ting. Det er tydeligt at det irriterer dig grænseløst hvis andre efter din mening tager fejl. Desværre så meget tonen bliver grim og du ikke engang argumenterer. Argumentatione kunne ellers være lærerig, både for den der tager fejl og dem der læser med.

Håber du vil vælge at forklare hvorfor jeg tager fejl i den anden tråd, ved at poste i tråden. Istedet for en PM.

Link to comment
Share on other sites

Derudover behæver man ikke nædvendigvis bruge et vippebrædt eller en dynadisc for at forbedre balancen.

Jeps Ptpoul... det kunne være spændende at se et studie, hvor man havde en gruppe på evt. vippebræt, en balancegruppe på stabilt underlag og en kontrolgruppe...

I studiet af Cressey er det jo styrkeøvelser på ustabilt underlag...

Det kunne godt være, at balancetræning og styrketræning skal separeres, og altså at det er kombinationen styrke og balance, der er negativ transfer til power output.!

Det studie, du linker til af Søderman, der viser, at fodboldspillerne får flere skade efter balancetræning har nogle væsentlige svagheder...

Blandt andet udføre spillerne selv træning... Jeg ved ikke, om det er normalt i den slags studier! Det er utroligt, at de har fået publiceret det (i mine øjne)

Jeg har set mange studie, hvor interventionen er balance og styrkeøvelse uden kombinationen, hvor det har positiv transfer til skadesraten (ligesom studiet postet af Romeren)... Her kigger man dog ikke på poweroutput efterfølgende!

Tak for linket iøvrigt - en spændende tråd!

edit: tilført afsnit 4

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeps Ptpoul... det kunne være spændende at se et studie, hvor man havde en gruppe på evt. vippebræt, en balancegruppe på stabilt underlag og en kontrolgruppe...

I studiet af Cressey er det jo styrkeøvelser på ustabilt underlag...

Det kunne godt være, at balancetræning og styrketræning skal separeres, og altså at det er kombinationen styrke og balance, der er negativ transfer til power output.!

Det studie, du linker til af Søderman, der viser, at fodboldspillerne får flere skade efter balancetræning har nogle væsentlige svagheder...

Blandt andet udføre spillerne selv træning... Jeg ved ikke, om det er normalt i den slags studier! Det er utroligt, at de har fået publiceret det (i mine øjne)

Jeg har set mange studie, hvor interventionen er balance og styrkeøvelse uden kombinationen, hvor det har positiv transfer til skadesraten (ligesom studiet postet af Romeren)... Her kigger man dog ikke på poweroutput efterfølgende!

Tak for linket iøvrigt - en spændende tråd!

edit: tilført afsnit 4

Hey Yetti, tak for nogle brugbare input. Rart at alle ikke bare troller den max af.

Hvis det viser sig at styrketræning på ustabilt underlag fucker præstationen vil det skyde hele industrien bygget omkring denne form for træning (Paul Chek og lignende). Det ville jeg personligt syntes var lidt sjovt.

Det der er interessant at afdække er hvornår den ene eller anden form for træning funker.

Link to comment
Share on other sites

Hey Yetti, tak for nogle brugbare input. Rart at alle ikke bare troller den max af.

Hvis det viser sig at styrketræning på ustabilt underlag fucker præstationen vil det skyde hele industrien bygget omkring denne form for træning (Paul Chek og lignende). Det ville jeg personligt syntes var lidt sjovt.

Det der er interessant at afdække er hvornår den ene eller anden form for træning funker.

Ja det er godt at se at der kan holdes en sober tone selvom man er uenig.

Og je det er meget interessant hvis det viser sig at det mange guruer har baseret meget af det de docerer på, viser sig ikke have nogen effekt ( i værste fald være skadeligt)

Til PP og DO: hvordan vil i anbefale balance træning ellers - hvis ikke det er på f.eks. vippebrædt (jvf. anden tråd) swissball ell. lign.

Jeg er helt med på at den bedte måde at træne på er specifikt. Men det er altså svært at træne f.eks. surfbræt/snowboard 4 gange om ugen i det hjemlige træningscenter.

Link to comment
Share on other sites

Hey Yetti, tak for nogle brugbare input. Rart at alle ikke bare troller den max af.

Hvis det viser sig at styrketræning på ustabilt underlag fucker præstationen vil det skyde hele industrien bygget omkring denne form for træning (Paul Chek og lignende). Det ville jeg personligt syntes var lidt sjovt.

Det der er interessant at afdække er hvornår den ene eller anden form for træning funker.

Nu er det studie jeg henviser til ikke et hvor der direkte er økonomiske interesser indvolveret. Poul Chek er efter min mening en forretnings mand der kører bla kører en kursus virksomhed, som er den rene penge maskine, han har meget store forklaringsproblemer i meget af det han kommer med.

Det norske studie er fuldt op med en dansk PHD af Mette Zebis, hun bygger videre på Grethe Myklebust studie, det er værd at bemærke at disse studier er ret store og kører over flere år.

Det er ret godt påvist at balance træning på bla usikkert underlag forebygger skader, jeg har svært ved at forestille mig at det skulle have en negativ indvirkning på en idræts præstation.

Om der er en nedsat effekt på squat jump, counter movement jump, stående 30 m mm, hvis man umiddelbart inden laver balance træning, skal jeg lade være usagt, jeg har ihverfald ikke set et seriøst studie på det.

Link to comment
Share on other sites

Cph: Vippebræt er vel mindre heldigt til sport hvor anklen er "låst" i støvlen, men jeg har ikke prøvet det selv så er ikke klar over hvordan det er at stå på snowboard.

Det kunne godt være, at balancetræning og styrketræning skal separeres, og altså at det er kombinationen styrke og balance, der er negativ transfer til power output.!

Hvis balancetræningen resulterer i øget antagonist aktivering, kunne man vel forvente at det primært var i opstartsfasen. Det er klart at man kan gøre et led mere stabilt ved at spænde mere på begge sider og dermed hæmme total power output, men hensigten med fx vippebræt træning er jo ikke nødvendigvis at styrke muskulaturen, men rettere at fin-tune stillingssanserne i led osv.

God balance er vel udtryk for evnen til at korrigere bevægelser der er off (signalerne kommer fra mange forskellige steder) og styrken til at korrigerer dem (hvor Davids sidste fire forslag vel rammer godt i forhold til snowboard. Jeg er ikke sikker på hvad dynamiske bevægelser dækker over...)

Compound-movements <LI>Lunges, Reverse lunges, reverse lunges w/ knee lift <LI>Unilateralt arbejde <LI>Arbejde til din midsection

men umiddelbart virker det ulogisk hvis man ikke også skulle kunne optimerer nervernes indflydelse på balancen.

Det er selvfølgeligt noget lidt andet, men alligevel. Dumbel bench press der stiller store krav til stabilisering, hæmmer vel ikke ordinær bænkpres eller ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share