GAAAB!!!


Gyver
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål:

Hvorfor gaber man?

Det er ikke et joke-indlæg - jeg vil gerne vide den faktiske grund til det!! - det er noget jeg har diskuteret med en anden om.

Men mon ikke der er nogle kyndige læger og/eller lægestuderende eller andre, der kan svare på det!!

På forhånd tak

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige dette her - men er nu ikke sikker på denne teori: :D :D

Der findes også en helt anden forklaring og her skal vi over i psykologiens verden. Mennesket har siden de tidligste tider gabt. Og som bekendt er det ikke kun os mennesker som gaber, mange kødædere gør det; Nogen har sikkert observeret sin hund, mens den krænger munden af led i et ordentligt gab. Fænomenet findes også hos aber, f.eks blandt orangutang'er. Teorien går på at gabet var et signal om at det var tid for flokken at falde i søvn. Og for at sikre at alle sov på i det samme tidsrum (hvilket har en række praktiske, overlevelsesmæssige fordele), er vi fra naturens hånd så viseligt indrettet at gabet er et ubevidst signal til hjernen om at det er tid at gå til ro.

;)

Link to comment
Share on other sites

Eller hvad med denne her:

En anden teori går på at vi gaber for at udjævne trykforskelle i vores ører. Dette forklarer skulle også forklare hvorfor det at gabe ofte er "smitsomt". Når én person gaber skaber det en trykforskel i de andre tilstedeværendes ører, hvilket gør at de også får trang til at gabe.

:D hirhir - håber du kan bruge nogle af teorierne! Personligt holder jeg på den med ilt til hjernen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte faktisk engang en eller anden hjerne-forsker i radioen udtale sig om det.

Iflg. ham havde det ikke noget med iltmangel til hjernen at gøre (han sagde det var en skrøne)

Jeg kan ikke helt huske forklaringen på HVORFOR man gabte, men det var noget som opstod når vi ændre aktivitetsniveau - fx fra sovende til vågen!

Han fortalte, at det også var derfor man tit så idrætsstjerne gabe inden en stor præstation, fordi de stod foran at ændre deres aktivitetsniveau betydeligt! (bl.a. 100 m løbere)

Jeg har nu aldrig rigtigt lagt mærke til det, så jeg ved ikke om der er noget om det!?

Link to comment
Share on other sites

Mennesket har siden de tidligste tider gabt

Det var ellers noget af en (udokumenteret) påstand. I palæontologien er vi ikke glade for den slags postulater om tidsrum udenfor historiens rammer (historiens rammer = tidsrummet fra civilisationens opståen til nu)

:huh: :blink: <_<

Link to comment
Share on other sites

Mennesket har siden de tidligste tider gabt

Det var ellers noget af en (udokumenteret) påstand. I paltæontologien er vi ikke glade for den slags postulater om tidsrum udenfor historiens rammer (historiens rammer = tidsrummet fra civilisationens opståen til nu)

:huh: :blink: <_<

:lol: nu må du lige til at finde ned på jorden igen mester!! Selvfølgelig har vi altid gabt - det er da helt naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Mennesket har siden de tidligste tider gabt

Det var ellers noget af en (udokumenteret) påstand. I paltæontologien er vi ikke glade for den slags postulater om tidsrum udenfor historiens rammer (historiens rammer = tidsrummet fra civilisationens opståen til nu)

:huh: :blink: <_<

:lol: nu må du lige til at finde ned på jorden igen mester!! Selvfølgelig har vi altid gabt - det er da helt naturligt.

Det virker logisk og evident at det er sådan. Men det gør det stadig ikke acceptablelt at bruge i et argument om menneskets udviklingshistorie (som er en af de sidegrene palæontologien bruger mest energi på).

I menneskets åndelige/psykologiske/sociale/adfærsmæssige udviklingshistorie kræves FAKTA. Ellers er det aaaaaaaaaaaalllllllllttttttt for nemt at postulere evolutionsmæssige sammenhænge som passer til en eller anden omgang forvrøvlet tankespind, og som INTET har med virkeligheden at gøre.

:)

Link to comment
Share on other sites

Why do we yawn? Dr. Barry Make, a pulmonologist at National Jewish Medical and Research Center in Denver, says the answer is not because we are tired or bored — although that’s the common perception.

       

THE TRUTH IS that we don’t completely understand why people, or animals for that matter, yawn. It’s widely assumed that yawning occurs because we are tired or bored or because we see someone else doing it, but there isn’t any hard evidence to support these beliefs.       The most plausible explanation, and the one that is taught in medical school, is that we yawn because oxygen levels in our lungs are low. Studies have shown that during normal, at-rest breathing, we don’t use anywhere near our lung capacity; for the most part, we just use the air sacs at the bottom of the lungs. If the air sacs, called alveoli, don’t get fresh air, they partially collapse and the lungs stiffen a bit. As a result, it’s believed, our brain prompts the body to either sigh or take a yawn to get more air into the lungs.       But certain aspects of yawning remain even more mysterious. Fetuses, for instances, have been observed yawning in the womb, yet it’s known that they don’t take oxygen in through their lungs. And yawning seems to be a symptom of multiple sclerosis and other medical conditions, for reasons unclear.       Another puzzling phenomenon is that some male animals, men included, yawn in association with penile erection (although it’s presumptuous to assume they’re bored with their sex lives).

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene alle!!

Det vi vekslede mellem at tro på, var, at det enten var pga. iltmangel eller for at skabe et højere tryk i kranspulsåren...

Men der kom da nogle interessante ting frem her - tak for det!!

...og så fandt vi også lige ud af, hvordan en palæontolog tænker... :retard:

...Just kidding :)

DBM> Gaber du aldrig, når du træner?? Jeg ved da fra mig selv og andre, at det er et hyppigt fænomen, der forekommer, selvom man er veludhvilet...

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Den der med kranspulsåren får mig til at tænke på en anden mulighed. Ved en dyb indånding som gab (eller suk - fedt citat Nexus) skabes der undertryk i brystkassen der kan hjælpe med til at "suge" blod tilbage til hjertet, hvorved mere (måske tilstrækkeligt) blod kan pumpes til lungerene for iltning og ud i kroppen. Dette kan forklare hvorfor, som nævnt, sprintere gaber inden løbet. Under opvarmingen er der åbnet for blodtilførslen til benene, inden start, i hvile vil blodet ikke umiddelbart pumpes op til hjertet af muskel-pumperne.

Et andet fænomen der kan underbygge dette kan ses hvis man påmonterer sig puls-ur, så vil man kunne se at pulsen stiger ved indånding og falder igen ved udånding (op til 5 slag).

Bare en tanke

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Hej Pyt,

Det er fordi stress øger aktiviteten i det sympatiske nervesystem. Efter den stressede situation falder denne til ro og det parasympatiske nervesystem "blomstrer" frem. Det parasympatiske nervesystem styrer vandladning, defækation (at lave stort) og ikke mindst sexlivet.

Det er også derfor "runners are better lovers"

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Hej Pyt,

Det er fordi stress øger aktiviteten i det sympatiske nervesystem. Efter den stressede situation falder denne til ro og det parasympatiske nervesystem "blomstrer" frem. Det parasympatiske nervesystem styrer vandladning, defækation (at lave stort) og ikke mindst sexlivet.

Det er også derfor "runners are better lovers"

Saarndaars

Tak for et kort og meget tydeligt og brugbart svar.

Men stresser det kroppen at løbe, hvis du ikke er forfulgt?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share