Rug Fras og Havre Fras


the-box
 Share

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger
Jeg er efterhånden ved at være rigtig træt af havregryn og søger derfor alternativer. Kan Rug Fras og Havre Fras betegnes som næsten lige så sundt som havregryn?

Havrefras er ikke så gode, rugfras kender jeg ikke.

Bedre alternative er musli, men du skal vælge dem med omhu. f.eks. finax bran musli er god, du kan evt. putte cheasey yougurt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er efterhånden ved at være rigtig træt af havregryn og søger derfor alternativer. Kan Rug Fras og Havre Fras betegnes som næsten lige så sundt som havregryn?

Jeg synes personligt, at Rugfras mætter mere, smager bedre og har lidt mere bid. De er helt kanon med kærnemælk eller mager A38. Der er ganske lidt flere kalorier i Havrefras, men det er ikke noget at snakke om. Sammenligning af næringsindhold på de to kan ses på http://rugfras.dk/

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Findes ders eller andre morgenmads produkter der kan betragtes som sunde? Er jo godt at prøve noget forskelligt :)

Weetabix betegnes som sund foretrækker det selv med yougurt :4mewantfood:

Finax bran musli

Edited by SNF
Link to comment
Share on other sites

Der er ganske lidt flere kalorier i Havrefras, men det er ikke noget at snakke om. Sammenligning af næringsindhold på de to kan ses på http://rugfras.dk/

Til gengæld er der en del mere sukker i havrefras.

Kan anbefale Ylette med AXA FiberSund :superman:

Axa fibersund er spækket med sukker - ikke anbefalelsesværdigt.

Hvad med sådan noget som http://www.crusli.dk/ der må siges at smage godt, men kan man sige det er sundt?

Det er forhåbentlig en joke - man finder sandsynligvis ikke dårligere morgenmad.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med de forskellige morgenmads produkter fra http://www.nestle.dk/neobuilder.2005101910...1558932787.html eller fra kelloggs?

Bare fordi der står fitness på pakken og de proklamerer der kun er 1%fedt skal du ikke lade dig narre - deres produkter er spækket med sukker. Det samme gælder kellogs.

Seriously - du skal vist læse en del op på kost-delen af træning! Find artikler af Dr. John Berardi fra T-nation, han har skrevet mange fremragende artikler om kost.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Hvad med de forskellige morgenmads produkter fra http://www.nestle.dk/neobuilder.2005101910...1558932787.html eller fra kelloggs?
Begge producenter laver flere fornuftige morgenmadsprodukter. Generelt er det blot kostfibrene du skal kigge her - omkring eller over 8% kostfibre, så er det som regel et okay produkt.
Link to comment
Share on other sites

Begge producenter laver flere fornuftige morgenmadsprodukter. Generelt er det blot kostfibrene du skal kigge her - omkring eller over 8% kostfibre, så er det som regel et okay produkt.

Er der ikke tilsat for meget rafineret sukker i de fleste af deres produkter?

Vurderer du lødigheden af produktet udfra at det kun indgår som en del af måltidet eller at produktet udgør hele måltidet? Der jo stor forskel på 100g havrefras med mælk og en portion + rugbrød + osv...

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke tilsat for meget rafineret sukker i de fleste af deres produkter?

Vurderer du lødigheden af produktet udfra at det kun indgår som en del af måltidet eller at produktet udgør hele måltidet? Der jo stor forskel på 100g havrefras med mælk og en portion + rugbrød + osv...

Jeg antager at morgenmadsprodukter udgør et måltid når jeg vurderer dem. F.eks. havrefras med mager mælk er (i de fleste situationer) et sundt måltid og den smule sukker der er i, er intet problem når vi kigger på produktet som en helhed (ikke engang for diabetikere).

Begge producenter laver flere fornuftige produkter - men de laver ganske vidst endnu flere skodprodukter.

Brug førnævnte retningslinie ang. fiberindhold, så er produktet i langt de fleste tilfælde okay. Ingen grund til at gøre det svære end nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Axa fibersund er spækket med sukker - ikke anbefalelsesværdigt.

Synes nu ikke det er så slemt - for det første er der ikke tilsat sukker overhovedet; det er det naturlige frugtsukker fra dadlerne. For det andet har det noget nær det højeste kostfiberindhold for et morgenmadsprodukt på 32%.. og så er det jo altså ikke de store mængder man får, hvis man bare bruger det som drys på yohgurt el. lign.

Link to comment
Share on other sites

Her er en rimlig god oversigt over hvad der er værd at røre ved:

Morgenmadstest

Den er alt for fokuseret på sukker - om der er 10 eller 15 gram sukker per 100 gram har absolut minimal relevans for om morgenmadsproduktet er sundt eller ej når ikke der samtidigt tages højde for mængden af fibre og mikronæringstoffer samt hvor meget sukker der efterfølgende benyttes for at få produktet til at glide ned.

Blot som eksempel kan jeg fortælle at de fleste af mine patienter er nødt til at bruge en del sukker for at få havregryn ned, men bruger sjældent sukker på havrefras. Hvad er så sundest - en portion havregryn eller havrefras?

Link to comment
Share on other sites

Synes nu ikke det er så slemt - for det første er der ikke tilsat sukker overhovedet; det er det naturlige frugtsukker fra dadlerne. For det andet har det noget nær det højeste kostfiberindhold for et morgenmadsprodukt på 32%.. og så er det jo altså ikke de store mængder man får, hvis man bare bruger det som drys på yohgurt el. lign.

Uanset om det er frugtsukker eller ej, kan man stadig finde en lang række andre produkter, der er langt mere lødige - og stadig smager fint. Finax laver adskillige slags müsli der smager glimrende og med meget lavt sukkerindhold.

Den er alt for fokuseret på sukker - om der er 10 eller 15 gram sukker per 100 gram har absolut minimal relevans for om morgenmadsproduktet er sundt eller ej når ikke der samtidigt tages højde for mængden af fibre og mikronæringstoffer samt hvor meget sukker der efterfølgende benyttes for at få produktet til at glide ned.

Blot som eksempel kan jeg fortælle at de fleste af mine patienter er nødt til at bruge en del sukker for at få havregryn ned, men bruger sjældent sukker på havrefras. Hvad er så sundest - en portion havregryn eller havrefras?

Jeg synes det er fint at være så fokuseret på sukker - for de fleste mennesker får rigeligt af det gennem vores hverdag.

Der er ikke nogen der har nævnt noget om eksterne faktorer, nu ser vi jo isoleret set på produkterne - og ja - så er havregryn sundest :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er alt for fokuseret på sukker - om der er 10 eller 15 gram sukker per 100 gram har absolut minimal relevans for om morgenmadsproduktet er sundt eller ej når ikke der samtidigt tages højde for mængden af fibre og mikronæringstoffer samt hvor meget sukker der efterfølgende benyttes for at få produktet til at glide ned.

Blot som eksempel kan jeg fortælle at de fleste af mine patienter er nødt til at bruge en del sukker for at få havregryn ned, men bruger sjældent sukker på havrefras. Hvad er så sundest - en portion havregryn eller havrefras?

hvad arb du med når du sir patienter??? selv bruger jeg aldrig sukker på havregryn, så er lidt nysgerrig mht hvem der er nødt til at bruge det??? (hvis du ik vil svare, så er det på ingen måde vigtigt, bare nysgerrig)..

Link to comment
Share on other sites

Uanset om det er frugtsukker eller ej, kan man stadig finde en lang række andre produkter, der er langt mere lødige - og stadig smager fint. Finax laver adskillige slags müsli der smager glimrende og med meget lavt sukkerindhold.

Jeg synes det er fint at være så fokuseret på sukker - for de fleste mennesker får rigeligt af det gennem vores hverdag.

Der er ikke nogen der har nævnt noget om eksterne faktorer, nu ser vi jo isoleret set på produkterne - og ja - så er havregryn sundest :wink:

Jeg kan personlig anbefale Spelt Müsli fra Urtekram. Det smager super godt. Er rig på fibre fra mange forskellige gryn og korn. Indeholder sunde fedtsyrer fra solsikkekerner og hasselnødder, og så gør sukkeret i speltflagerne og rosinerne, at det kan spises med mælk uden at komme sukker på :4mewantfood:

Ingredienser: havreflager grove*, speltflager* (15 %),

fine havregryn*, sultanas rosiner*, speltflakes(10%)

= (speltmel*, rørsukker*, majsmalt* & havsalt),bygflager*,

rugflager*, solsikkekerner*, hele ristede hasselnødder*,

hel boghvede*, risflager* * = økologisk

Næringsindhold pr 100 g:

Energi 1442 kJ/345 kcal

Protein 13 g

Kulhydrat 54 g

- heraf sukkerarter 11 g

Fedt 8 g

- heraf mættede fedtsyrer 1 g

Kostfibre 11 g

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share