Opvarmningsprogram...


young-one
 Share

Recommended Posts

Hey...

Har et projekt i skolen i idræt. Her har jeg og min gruppe forberedt en lille fitness konkurrence..

Herunder har vi valgt 4 øvelser: bænk, leg curl, ro-maskine og brystøvelse (minder for mig om siddende flyers, men ved ikk om det findes)

Konkurrencen går på hvor mange reps der kan tages i hver øvelse på 2 minutter.

Er der nogen der har forslag til hvad man kan sætte folket til som opvarmning ? :bigsmile:

På forhånd tak :smile:

\young-one/

Link to comment
Share on other sites

Lyder til at ku blive en god dag - en test dag er en fest dag :bigsmile:

jeg vil ikke lige komme med et detaljeret opvarmingsprogram, men blot sige, at du skal have varmet folkene ret godt op i komme igennem alle hoved muskelgrupperne. Da det er en max præstation over 2 min. er det jo mere udholdenhed end decideret max styrke, så jeg vil mene de skal have pulsen godt op under opvarmning. Og så kan du evt. tage dem igennem de i testen værende øvelser (eller lignende) og varme dem op via det. Evt. som cirkel.

Nu kender jeg ikke årsagen til øvelsesvalget i testen, men der er stor overvægt af bryst indlagt...!!??

God fornøjelse med det

Link to comment
Share on other sites

Hej Spartiate...

Ja det er helt rigtigt :bigsmile:

Tak for rådet, vil jeg helt sikkert bruge på selve dagen (er her på onsdag)...

Valget af øvelser er egentligt mest baseret på mulighederne i skolens fitness-lokale og hvor vi mener der er størst mulighed for at alle kan finde ud af øvelsen..

Må dog sige, at jeg ikke har tænkt videre over at der var overvægt at bryst, men kan godt se det nu.. Er det egentlig skidt, når de skal være igang i 2 minutter i hver øvelse ??

Tak...

:smile:

\young-one/

Link to comment
Share on other sites

5 minutters let løb, slut af med 2 korte sprinter

Lidt let armbøjninger, hurtige maveøvelser og ryg øvelser.

Aerobic opvarmning i et par minutter, hop og vift med armene osv.

Slut af med et par englehop og så skulle folk være varme i nok til det.

En opvarmning starter ikke med løb. Hvis løb er en del af opvarmningen bør det placeres til sidst.

Link to comment
Share on other sites

En opvarmning starter ikke med løb. Hvis løb er en del af opvarmningen bør det placeres til sidst.

Hvorfor vil du placere løb til sidst? Plejer man ikke at starte en opvarmning med noget let kredsløbstræning (eksempelvis løB)?

Til sidst i en opvarmning vil jeg snarer sige, at man normalt placerer noget idrætsspecifikt.

Se eksempelvis denne artikel af MZ:

Opvarmning - en forsømt fornøjelse

Edit: link tilføjet.

Edited by Karate_Kid
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du placere løb til sidst? Plejer man ikke at starte en opvarmning med noget let kredsløbstræning (eksempelvis løB)?

Til sidst i en opvarmning vil jeg snarer sige, at man normalt placerer noget idrætsspecifikt.

Se eksempelvis denne artikel af MZ:

Opvarmning - en forsømt fornøjelse

Edit: link tilføjet.

Nej, det er ganske enkelt en misforståelse.

Man starter somregelt med statisk udstrækning af udvalgte områder hvorefter man skifter hen i mobilitets arbejde samt dynamisk bevægelighed hvor intensiteten lidt efter lidt forøges. Her vil kropstemperaturen somregelt (med korte pause mellem øvelser) allerede være et pænt stykke op ad. Er der tale om opvarmning til noget hvor løb indgår kan man herefter varme op vha. løb ved at starte på lave procenter og dermed arbejde sig opad. Arbejder man sig godt opad i procenterne vil man samtidig præ-stimulere CNS.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ganske enkelt en misforståelse.

Man starter somregelt med statisk udstrækning af udvalgte områder hvorefter man skifter hen i mobilitets arbejde samt dynamisk bevægelighed hvor intensiteten lidt efter lidt forøges. Her vil kropstemperaturen somregelt (med korte pause mellem øvelser) allerede være et pænt stykke op ad. Er der tale om opvarmning til noget hvor løb indgår kan man herefter varme op vha. løb ved at starte på lave procenter og dermed arbejde sig opad. Arbejder man sig godt opad i procenterne vil man samtidig præ-stimulere CNS.

og hvor lang tid mener du at man skal varme op efter ovenstående regime før man kan begynde at løbe som en del af opvarmningen?

Link to comment
Share on other sites

og hvor lang tid mener du at man skal varme op efter ovenstående regime før man kan begynde at løbe som en del af opvarmningen?

Der er mange ting at tage højde for. Afhænger langt hen ad vejen af hvor "effektiv" den enkelte udøver er under opvarmningen. Men et kvarters tid og opad før vi bevæger os ud i noget løb.

Hvis ser på NFL, så ser man absolut heller ingen atleter løbe, som en start i deres opvarmning. De ligger på række og lave groundbased mobility/dynamic flexibilty arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Men det kan vel i grunden være lige meget hvad i gør, for det lades til at idrætslærere i gymnasiet er så inkompentente i deres erhverv, at der i grunden burde skæres 3/4 af deres løn.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting at tage højde for. Afhænger langt hen ad vejen af hvor "effektiv" den enkelte udøver er under opvarmningen. Men et kvarters tid og opad før vi bevæger os ud i noget løb.

Hvis ser på NFL, så ser man absolut heller ingen atleter løbe, som en start i deres opvarmning. De ligger på række og lave groundbased mobility/dynamic flexibilty arbejde.

Inspiration fra NFL er jo fint, men det er sku da hul i hovedet at insisterer på at det er en forudsætning for at lave let kredsløbtræning, før cirkeltræning. Grunden til at NFL gør meget ud af den type arbejde er vel at de skal sprinte maks. Atletik udøvere har så en anden approach... de løber gerne som indledning på opvarmningen! Så mener egentlig at det er et dårligt argument.

Mht. til idrætslærere (jeg er selv en af dem), har du selvfølgelig ret mht lønnen, men ikke i den faglige bedømmelse... Hvis jeg skulle varme eleverne op efter din metode ville de jo aldrig komme i gang...

Dobbelt lektion af 90min

0-15 omklædning og introduktion

15-60 progressiv opvarmning

60-75 teknik og samspils øvelser

75-76 Forestille sig spillet...

76- bad

Et godt all-round opvarmningsprogram kan agtens udføres på 15min! derefter er der muligvis stadig brug for øvelsesspecifik opvarmning og tilvæning, men vil da gerne have at du argumenterer mere for dit synspunkt!

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ganske enkelt en misforståelse.

Man starter somregelt med statisk udstrækning af udvalgte områder hvorefter man skifter hen i mobilitets arbejde samt dynamisk bevægelighed hvor intensiteten lidt efter lidt forøges. Her vil kropstemperaturen somregelt (med korte pause mellem øvelser) allerede være et pænt stykke op ad. Er der tale om opvarmning til noget hvor løb indgår kan man herefter varme op vha. løb ved at starte på lave procenter og dermed arbejde sig opad. Arbejder man sig godt opad i procenterne vil man samtidig præ-stimulere CNS.

Jeg mener nu også sagtens man kan starte sin opvarming med let løb/jog (eller efterfulgt af kort let udstrækning/bevægelighed - hvis det f.eks. er træning fra morgenstunden). Så kan ikke helt følge dig. Vil derfor gerne vide, hvorfra du har den viden og af hvilke fysiologiske aspekter den grunder?

Link to comment
Share on other sites

Inspiration fra NFL er jo fint, men det er sku da hul i hovedet at insisterer på at det er en forudsætning for at lave let kredsløbtræning, før cirkeltræning. Grunden til at NFL gør meget ud af den type arbejde er vel at de skal sprinte maks. Atletik udøvere har så en anden approach... de løber gerne som indledning på opvarmningen! Så mener egentlig at det er et dårligt argument.

Du læser, som fanden læser biblen. NFL var blot et eksempel.

Jeg er sådan set bedøvende ligeglad hvad du mener for jeg har slået min egen holdning fast.

At løb ikke høre og ALDRIG vil høre hjemme i starten af et opvarmningsprogram, uanset hvilken type atlet, der er tale om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu også sagtens man kan starte sin opvarming med let løb/jog (eller efterfulgt af kort let udstrækning/bevægelighed - hvis det f.eks. er træning fra morgenstunden). Så kan ikke helt følge dig. Vil derfor gerne vide, hvorfra du har den viden og af hvilke fysiologiske aspekter den grunder?

Egen erfaring, og medspilleres erfaringer. Man føler sig, som CRAP når man bliver sat til at løbe i starten af en opvarmningsfase ifh. til at starte korrekt ud med dynamisk bevægelighed og mobilitetsarbejde.

Ikke mindt fra mange coaches. Jeg kunne lave en laaaaaang name dropping, men kan blandt andet nævne Buddy Morris.

Link to comment
Share on other sites

Egen erfaring, og medspilleres erfaringer. Man føler sig, som CRAP når man bliver sat til at løbe i starten af en opvarmningsfase ifh. til at starte korrekt ud med dynamisk bevægelighed og mobilitetsarbejde.

Ikke mindt fra mange coaches. Jeg kunne lave en laaaaaang name dropping, men kan blandt andet nævne Buddy Morris.

Min egen erfaring er, at startet stille og roligt op med løb for derved bare lige at få kroppen stille og rolig i gang fungerer godt. Når du nu skriver: "starte korrekt ud med dynamisk...". Hvad mener du så med korrekt? Er der noget studie eller andet, der viser det skulle være den korrekte fremgangsmåde? Og hvad mener du med dynamisk bevægelighed og mobilitetsarbejde? Jeg synes det er interessant og vil gerne høre nærmere...

Og for lige at tage fat i emnet, som det er udformet, så er løb slet ikke nødvendig, når man slet ikke efterfølgende skal løbe.

Men i forhold til denne tråd (og generelt) ja så er løb ikke en nødvendig del af opvarmningen, når der ikke efterfølgende skal løbes. Men i dette her tilfælde, skal folkene lave 2 min. max test, hvilket unægtelig vil give en høj puls. og derfor er det også essentielt at de via opvarmningen, får pulsen godt op og ringe. Det vil jo være fint, hvis de alle kunne gøre det i eks. romaskine, når den nu er en del af testen bagefter - men tror næppe det vil være praktisk muligt. Så løb vil klart være en mulighed med det for øje (set fra mit synspunkt)

Link to comment
Share on other sites

Du læser, som fanden læser biblen. NFL var blot et eksempel.

Jeg er sådan set bedøvende ligeglad hvad du mener for jeg har slået min egen holdning fast.

At løb ikke høre og ALDRIG vil høre hjemme i starten af et opvarmningsprogram, uanset hvilken type atlet, der er tale om.

-----------------------------------------------------

Wow er du da gal hvor er der mange atletikudøvere verden over som ikke har fattet opvarmningens kunst.....................måske du skulle blive atletik træner............ :laugh:

Link to comment
Share on other sites

David med alt respekt (og ja, der er stadig respekt) så læs lige dine indlæg i denne tråd igennem igen, i forhold til det jeg har skrevet til dig i 'jumping pistols' tråden - hvor heldige syntes du selv de er?

Følgende er selvfølgelig en absurd udtagelse:

At løb ikke høre og ALDRIG vil høre hjemme i starten af et opvarmningsprogram, uanset hvilken type atlet, der er tale om.
Jeg er sådan set bedøvende ligeglad hvad du mener for jeg har slået min egen holdning fast.

Jeg syntes det er en skam du er ligeglad - hvad er det eksakt du mener din egen holdning kan bruges til? og som oven i købet kan retfærdiggøre sådan en tone - du kommer til at fremstå som en idiot, - igen det er en skam, og unødvendigt!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

David med alt respekt (og ja, der er stadig respekt) så læs lige dine indlæg i denne tråd igennem igen, i forhold til det jeg har skrevet til dig i 'jumping pistols' tråden - hvor heldige syntes du selv de er?

Følgende er selvfølgelig en absurd udtagelse:

Jeg syntes det er en skam du er ligeglad - hvad er det eksakt du mener din egen holdning kan bruges til? og som oven i købet kan retfærdiggøre sådan en tone - du kommer til at fremstå som en idiot, - igen det er en skam, og unødvendigt!

M.V.H

Helio

Jeg bliver vel nødt til at bruge caps lock og være bestemt (lyde, som en idiot) i mine indlæg når jeg ikke har en længere teoretisk udredelse at gøre godt med.

Link to comment
Share on other sites

CHrist, det er nogle unge mennesker der skal hygge sig lidt.

Hvorfor gøre det til noget vanskeligt.

Hvis man løber meget og er i form kan smålunten, løb osv, være rigtigt fint til at løsne op.

Hvis man ikke er i løbeform og er tung, jamen så er det ikke så smart.

Gadedrengeløb, carioca, etc, kan være fin kombination af læb og dynamisk bevægelighed som er fin opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erkende at jeg har taget fejl.

Kontaktede James Michael Smith omkring dette, da jeg også fandt det interessant ifh. til amerikansk fodbold.

David, light running is fine to do as the first activity of the warm up, especially for the skill players.

I do this with my freshmen skill players before almost every workout and this is very commonplace in the track and field community.

In regards to the structure of the warm up. It depends on what type of work lies ahead.

All I'll say is that the warm up typically addresses large amplitude general movements early and becomes more specific to the kinematics of the workout towards its completion.

It always changes to keep the learning process 'interesting' at both a psychological and physiological level.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share