Salmiak lakrids


tja
 Share

Recommended Posts

Jeg ville lige høre om der er nogle som har haft samme oplevelse. I går spise jeg 1 kilo salmiak lakrids. Hen på aftenen begyndte jeg at få hjertebanken og senere fik jeg uformet afføring. Desuden fik jeg en masse luft i maven. Da jeg skulle af med afføringen var det som om det svigede. Det lugtede desuden meget meget kraftigt. Nogen forklaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nope.

Men jeg læste noget i en bog om tilsætningsstoffer ("E-nummer bogen") som så vidt jeg husker minder om det du siger.

Det er et "lokalt" fænomen da det stort set kun er danskere der synes om så stærk lakrids.

Med mindre du tager medicin skulle det så vidt jeg husker ikke betyde noget (helbredsmæssigt - det er sikkert ikke særlig sjovt). Men lån E-nummer bogen på biblioteket og tjek.

Jeg har desværre ikke bogen selv - så jeg kan ikke slå det op.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

*hahaha* fniiis

hvis du kigger på etiketten vil der sandsynligvis stå at produktet er "lakterende" .... det er vist en meget dækkende beskrivelse til forklaring af det ord du kommer med. :lol:

Hvis du vil have en mere biologisk forklaring må du vente på at nogle kropskloge opdager tråden.....

igen: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det værste er at jeg har store bramsespor i mine underbukser. Afføringen er stadig uformet, men nu er den blevet helt sort. Jeg har stadig 2 kilo som jeg skal have spist. Det der genere mig mest er hjertebanken. Mit helbred er godt og jeg er kun 24 år så det er ikke et aldersfænomen. Jeg er ikke overvægtig...

Link to comment
Share on other sites

Til alfa beta:

Var det ikke en ide at spise det over lidt længere tid så du undgår det der.

Hvis ikke kan jeg kun sige god appetit.

Nej, for så taber jeg væddemålet, som går ud på at jeg skal spise 3 kilo inden kl. 00.00. Jeg har tabt 4 kilo siden i morges. Formentlig pga. den stadigt tiltagende uformede afføring. Jeg er også begyndt at få lidt lettere hovedpine og rysten på hånden. Jeg prøver ikke at drikke for meget af frygt for at det kommer op og så har jeg tabt væddemålet. Lige nu sviger min gane og svigen har spredt sig til halsen. Svigen minder lidt om det samme fænomen som når jeg går på toilet.

Link to comment
Share on other sites

Til alfa beta:
Var det ikke en ide at spise det over lidt længere tid så du undgår det der.

Hvis ikke kan jeg kun sige god appetit.

Nej, for så taber jeg væddemålet, som går ud på at jeg skal spise 3 kilo inden kl. 00.00. Jeg har tabt 4 kilo siden i morges. Formentlig pga. den stadigt tiltagende uformede afføring. Jeg er også begyndt at få lidt lettere hovedpine og rysten på hånden. Jeg prøver ikke at drikke for meget af frygt for at det kommer op og så har jeg tabt væddemålet. Lige nu sviger min gane og svigen har spredt sig til halsen. Svigen minder lidt om det samme fænomen som når jeg går på toilet.

Hvad er værd at fucke sin 'indre balance' op over???? (Damn det lyder newage agtigt! :))

Det kunne være du skulle begynde at spise nogle syrmælksprodukter til dit lakrids, bare for en sikkerheds skyld!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Du bør lige huske at salmiak, som jeg husker det, er giftigt!!! man kan faktisk godt dø af salmiak forgiftning. som jeg husker det kan man på nogle etikette se at der står "voksen lakrids" netop pga det indeholde salmiak.

.....hhhmmmm, måske var jeg på afveje :huh: ...det er også lang tid siden jeg har haft kemi :)

Voksenlakrids!

En ny betegnelse "voksenslakrids" bliver indført i forretninger, kiosker og slikbutikker. EUs videnskabelige komite mener nemlig, at nogle tilsætningsstoffer er farlige for børns helbred. Det gælder ikke mindst det stof, der giver bl.a. Piratos'er smagen. Derfor vil den type slik fremover blive markeret som "voksenlakrids - ikke for børn". Den videnskabelige komite er kommet frem til, at tilsætningsstofferne kan give knogleskørhed hos børn. Man skal dog konstant spise flere pakker stærke lakridser om dagen i længere tid for at komme i risiko-gruppen. Alligevel har sundhedsstyrelsen valgt at indføre mærkningen, for at orientere forældrene. Overlæge Erik Fink Erichsen, Århus Amt Sygehus, mener imidlertid at videnskabskomiteen er helt på afveje. Han siger til TV2 Nyhederne, at man aldrig har haft tilfælde af sygdomme, der kan føres tilbage til stort forbrug af salmiak-lakridser.

Link to comment
Share on other sites

...og dog! Måske var jeg ikke helt på afveje alligevel.

Pas på salmiakmængden i bolsjer

Et dagligt forbrug af bolsjer med salmiak kan være farligt - især for børn.

En voksen på 60 kilo bør højest spise 6 gram salmiak om dagen, og et barn på 20 kilo bør højest spise 2 gram. 2 gram salmiak svarer til, hvad der er i en halv pose salmiakbolsjer.

Spiser man for mange salmiakbolsjer dagligt, kan det få alvorlige konsekvenser i form af afkalkning af knoglerne, forhøjet blodtryk og væske i kroppen.

Det er ikke altid, at salmiak står direkte i slikposens varedeklaration. Salmiak kan også gemme sig bag navne som ammoniumchlorid, surhedsregulerende middel eller E510.

Hvis der på slikposen står "Voksenbolsje - ikke børnebolsje", betyder det, at der er for meget salmiak i bolsjerne til, at børn bør spise dem.

det er klippet fra denne side

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad der sker ved lakridsforgiftning, men umiddelbart kan man forestille sig at:

De nævnte effekter af stort lakridsindtag er alle hvis man indtager store mængder kronisk.

Virkningen kommer dels af ammoniumkloriden(base med klorid) og dels af glykyrizin(virker som øger effekten af de såkaldte mineralokortikoider kraftigt.)

Akut vil man se en såkaldt hypokalæmisk baseose, hvilket dækker over, at kalium-koncentrationen falder og pH stiger. Man vil desuden kunne se ødemer.

Fald i kalium: kan give lammelser, startende som muskelsvaghed og evt. udvikles til fuldminant paralyse med døden til følge pga. manglende vejrtrækning. Man kan desuden se hjertearytmi, som kan føre til hjertestop.

Ødemer: ødemdannelse i hjernen må klart være den vigtigste her - kan ses startende som hovedpine, evt. blindhedstilfælde af sekunders varighed, bevidsthedssvækkelse og til sidst incarceration(hjernen forsøges trykket ud gennem kraniets huller) med døden til følge.

Præcist hvor meget lakrids, der skal til er umuligt at sige, men 3 kg lyder af utroligt meget - specielt, når du allerede har en del ubehagelige symnptomer ved 1kg(og det er vel ikke engang optaget 100% endnu.)

Link to comment
Share on other sites

Tak for opmundringen drenge! Jeg har nu kun 0,5 kilo tilbage. Symptomerne er kun blevet lidt værere, så jeg regner med snart at være færdig. Jeg har 2 timer til at spise et halvt kilo. No problemo. Hovedpinen er dog det værste. Jeg er begyndt at drikke lidt mælk. Faktisk har jeg drukket 1 liter. Afføringen er nu så uformet at det bare "render" igennem, men det må man jo tage med. Hjertebankenen er stadig den samme. Heldigvis! Hvis jeg vinder skal min kammerat betale en tur til Budapest iklusiv det hele...bajere ect. Det kan han umuligt. Lige nu er det værste at jeg synes jeg har problemer med at se fjernsynet. Det er nok bare fordi jeg er lidt træt. Jeg ser nemlig film for at få tiden til at gå, mens jeg spiser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share