FRØMAND/JÆGER... Nix- er skadet:-(


CountySheriff
 Share

Recommended Posts

Så skete det igen, endnu en ansøger blev skadet inden optagelsesprøven.. hvor trist.

I den tid jeg har været bruger af MOL, har det altid været debatteret nu og da, hvorledes træningen skulle struktureres m.h.p. at være bedst muligt forberedt inden optagelse til Jægerkorpset, Frømandskorpset eller Politiet. Desuden har det samtidig kunne læses i BLOGS og LOGS hvordan den ene ansøger efter den anden blev skadet og måtte sidde over en omgang inden nyt optagelsesforløb startede. Surt show.

Hvor ofte har man ikke kunne læse seriøse indlæg med titlen i retning af: Hej jeg vil være Jæger, hvordan ser mit program ud, eller: Hej- jeg vil være Frømand, men hvor meget skal jeg svømme?

Herefter er disse indlæg blevet fulgt op med diverse svar, nogle bedre end andre.

Nu er det oplagt, at spørge: hvordan skal træningen helst se ud? Dette er nu ikke så interessant som at vide hvordan undgås skader, og hvad man gør når skader opstår under træningen/forberedelserne?

Mine spørgsmål er så indledningsvis:

Hvor mange hviledag skal der være mellem hvert træningspas?

Hvor lidt kan man nøjes med at træne til optagelsesprøverne?

Det vil være rart hvis nogen af jer derude, der sidder med en masse erfaringer, ville skrive et par korte indspark :worship:

/CountySheriff

Edited by CountySheriff
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig nogle ret svære spørgsmål...!

Jeg har selv været een af dem - desværre! Men forsøgte alligevel (Frømandskorpset). Det blev et no go - dog til dels min egen skyld.

Jeg var i rimelig god form - ikke så god som mange andre ansøgere, men 4 måneder før prøven kunne jeg gennemføre en broncecirkel+ (dvs. mere end krævet) og løb længere på cooperen. Ca. 2 måneder før "the day of days" falder jeg uheldigt på vandski og bøjer et ribben. Det medfører at jeg ikke kan løbe, tage mave- eller armbøjninger i den resterende del af tiden op til prøven. Jeg kan dog cykle lidt men det er ikke godt nok. Min kondi var således i bund, men jeg prøver da!! 7,5 min. på bronzen og 100 meter for lidt på cooperen :mad:

Min kondi VAR god, men blev "ødelagt" - dog ikke pga. overtræning, men ved et "uheld" som jeg er SÅÅÅ træt af i dag!

Men hvor grænsen går mellem hård træning og overtræning er hårfin. BANG så er man på den forkerte side på det forkerte tidspunkt.

Frøerne udleverede et træningshæfte - ganske fornuftigt et af slagsen - hvori der bl.a. stod at såfremt man fik en skade skulle man fortsætte med at træne andre muskelgrupper så man ikke gik helt i stå...

Til dem der er i lidt mere end god form skal de nok fastholde denne uden at forsøge at presse sig selv endnu mere op til 4 måneder før. Så tror jeg de undgår overbelastningsskader uden at gå på kompromis med fysikken. Hvis man har VILJEN kommer man igennem selv med en lidt dårligere form.

Link to comment
Share on other sites

Mine spørgsmål er så indledningsvis:

Hvor mange hviledag skal der være mellem hvert træningspas?

Hvor lidt kan man nøjes med at træne til optagelsesprøverne?

Hvis spørgsmålene skal besvares kan det kun blive meget overfladisk.

Det er så personligt, hvad der skal til af træning, hvad der skal til at hvile m.v.

Så mit bedste bud er:

1) Tilpas med hvile mellem træningen til at du har fortsat fremgang, og bevarer lysten til træningen.

2) Tilpas til at du opflyder kravene

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende var jeg måske for optimistisk i min fremgang. Jeg gik fra at styrketræne 2-3 gange i ugen og løbe en kort tur 1-2 gange i ugen, til at træne ca. 15-20 timer. Jeg skulle lære at svømme crawl, løbe O-løb, træne march, dyrke UV-rygby/fridykning osv, ingen af delene var noget jeg havde beskæftiget mig med før. Jeg startede med at træne målrettet 6 mdr før optagelsesprøven, på daværende tidspunkt løb jeg omkring 2700m på en coopers. Jeg løb i en periode 2 O-løb om ugen på 7-10 km, det kombineret med forholdsvis hård intervaltræning, resulterede i at jeg fik et løberknæ op til optagelsesprøven og måtte udgå under Cooperstesten. Det var surt at udgå på den samme test jeg havde gennemført 1 måned forinden. Set i bakspejlet skulle jeg have ventet til året efter.

En anden ting som har haft indvirkning på min fremgang er mit job. Jeg arbejder som vindmøllemontør, det er rimelig hårdt fysisk arbejde, jeg har indvidere 1 times kørsel på arbejde, hvor jeg skal møde kl. 07.00. Så når man som mig efter en lang dag på arbejde og fx. en tur i træningscentret, gerne vil koble af til lidt fjerner, bliver klokken tit midnat. Træning består af lige dele træning, kost og søvn, så det er noget jeg vil gøre anderledes. Fx med et deltidsjob i det lokale træningscenter, vil jeg kunne træne gratis og være udhvilet til næste dags træning.

Jeg har dog ikke fortrudt at jeg forsøgte og står sten sikkert også i Asnæshallen i uge 44 til næste år! Jeg har lært meget og er blevet rigtig glad for at træne alsidigt.

Hvor mange hviledag skal der være mellem hvert træningspas?

Det kommer an på hvor hårdt det enkelte pas har været, svømning kræver ca 48 timer før næste omgang i poolen, det samme gælder styrketræning, hårde løb osv. Let træning kræver ca. 24 timer. Ved at afveklsle træningen, kan man træne mere uden at komme i overtræning. 1-2 træningsfri dage i ugen er mit forslag. Det er et spørgsmål om at føle sig frem, kan man mærke at kroppen i forvejen er presset, er det bedre at blive hjemme. Er man lidt små træt når man kommer hjem fra job, er det bare med at snøre skoene.

Hvor lidt skal man træne?

Det kommer an på dit udgangspunkt, har man i forvejen en god grundform og er en habil svømmer, skal det blot holdes ved lige og man kan koncentrere sig om de ting man ikke er så god til. Fx marchtilvænning og orientering.

Her er nogle holdepunkter/krav for hvad det efter min mening vil være fornuftig at kunne før start på prøverne/elevskolen. Så er det individuelt hvor meget træning over hvor lang tid den enkelte behøver.

3×bronzecirkel på 10 minutter

3100 m på en Cooperstest (3×bronzecirkel trækker tænder ud, man vil ca. løbe 250m kortere efter ar udført disse)

Svømme 1000m crawl og bryst

Gå 30km march med ca. 20 kg i rygsækken

Svømme 40-50m under vand

Holde vejret 2 minutter

Gennemføre et O-løb med sværhedsgraden svær

Løbe 18 km uden pause

Mvh

Bubs

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Til at starte med kan man overveje om man vil minimere den slags fysiske udfoldelse der har et større skadesrisikoog ikke direkte relevant. Fodbold, håndbold, rugby, vandski (?), kampsport etc. har en skadesrisiko man ikke på samme måde kan minimere og kontrollere som løb, styrketræning, march og svømning. En forkert tackling eller vrid i knæet og du er sat langt tilbage.

Hold en dag fri om ugen eller tilpas så der skifteshvis er hård træning og restitutionstræning, og variation i øvelsesvalg gør at man kan træne meget uden samme behov for restitution.

Tag en hel uge en gang imellem hvor der skæres lidt ned.

Hvis skaden er ude er det med at holde resten af kroppen i gang. Og så skal man naturligvis heller ikke være pivet.

2. spørgsmål synes jeg er lidt skævt, da det i mine øjne må handle om at være bedst mulig form uden skader, ikke bare nok til at klare de officielle krav.

Derudover enig med 789.

Og endelig handler det meget om held. Nogle gange vil det bare ikke gå som alt ellers er optimalt planlagt til

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Hvis spørgsmålene skal besvares kan det kun blive meget overfladisk.

Det er så personligt, hvad der skal til af træning, hvad der skal til at hvile m.v.

Så mit bedste bud er:

1) Tilpas med hvile mellem træningen til at du har fortsat fremgang, og bevarer lysten til træningen.

2) Tilpas til at du opflyder kravene

Hej 789

Tak fordi du bruger et par minutter på at svare på indlægget.

Jeg mener ikke at træning er personlig i en grad, så der ikke kan gives retningslinjer for, hvad der duer og ikke gør det. Man kunne fx. se på, om 1 hviledag var nok til restitution eller om træningsudbyttet rent fysiologisk dvs. helt overordnet, kunne blive godt selvom man holdt 2 eller 3 dages pause. Men tak for din besvarelse alligevel.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange hviledag skal der være mellem hvert træningspas?

Det kommer an på hvor hårdt det enkelte pas har været, svømning kræver ca 48 timer før næste omgang i poolen, det samme gælder styrketræning, hårde løb osv. Let træning kræver ca. 24 timer. Ved at afveklsle træningen, kan man træne mere uden at komme i overtræning. 1-2 træningsfri dage i ugen er mit forslag. Det er et spørgsmål om at føle sig frem, kan man mærke at kroppen i forvejen er presset, er det bedre at blive hjemme. Er man lidt små træt når man kommer hjem fra job, er det bare med at snøre skoene.

Hvor lidt skal man træne?

Det kommer an på dit udgangspunkt, har man i forvejen en god grundform og er en habil svømmer, skal det blot holdes ved lige og man kan koncentrere sig om de ting man ikke er så god til. Fx marchtilvænning og orientering.

Her er nogle holdepunkter/krav for hvad det efter min mening vil være fornuftig at kunne før start på prøverne/elevskolen. Så er det individuelt hvor meget træning over hvor lang tid den enkelte behøver.

3×bronzecirkel på 10 minutter

3100 m på en Cooperstest (3×bronzecirkel trækker tænder ud, man vil ca. løbe 250m kortere efter ar udført disse)

Svømme 1000m crawl og bryst

Gå 30km march med ca. 20 kg i rygsækken

Svømme 40-50m under vand

Holde vejret 2 minutter

Gennemføre et O-løb med sværhedsgraden svær

Løbe 18 km uden pause

Hej BUBS

Tak for din besvarelse af indlægget. Det var meget fyldestgørende, og gav helt sikkert noget at tænke over.

Hvis du skulle have gjort noget anderledes, kunne du så have "opfattet" dit arbejde, der er fysisk hårdt, som en del af træningen dvs. at du tog højde for dette med ekstra hvil??

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med kan man overveje om man vil minimere den slags fysiske udfoldelse der har et større skadesrisikoog ikke direkte relevant. Fodbold, håndbold, rugby, vandski (?), kampsport etc. har en skadesrisiko man ikke på samme måde kan minimere og kontrollere som løb, styrketræning, march og svømning. En forkert tackling eller vrid i knæet og du er sat langt tilbage.

Hold en dag fri om ugen eller tilpas så der skifteshvis er hård træning og restitutionstræning, og variation i øvelsesvalg gør at man kan træne meget uden samme behov for restitution.

Tag en hel uge en gang imellem hvor der skæres lidt ned.

Hvis skaden er ude er det med at holde resten af kroppen i gang. Og så skal man naturligvis heller ikke være pivet.

Hej Waits

Tak fordi du lige brugte et par minutter på indlægget.

Det at holde en uge fri kunne formentlig være en god ide, men vil man tabe noget fremgang rent styrkemæssigt m.h.t. at holde en uge fri?

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Hej Waits

Tak fordi du lige brugte et par minutter på indlægget.

Det at holde en uge fri kunne formentlig være en god ide, men vil man tabe noget fremgang rent styrkemæssigt m.h.t. at holde en uge fri?

/CountySheriff

det kan eventuelt være du blot skulle holde igen i den uge, f.eks. bare lunte lidt, svømme langsomt etc. istedet for at give dig fuldt ud

Du vil ikke miste styrke i et omfang at det har nogen relevans, tilgengæld vil du give din krop ro til at kunne yde mere.

Link to comment
Share on other sites

Her er nogle holdepunkter/krav for hvad det efter min mening vil være fornuftig at kunne før start på prøverne/elevskolen. Så er det individuelt hvor meget træning over hvor lang tid den enkelte behøver.

3×bronzecirkel på 10 minutter

3100 m på en Cooperstest (3×bronzecirkel trækker tænder ud, man vil ca. løbe 250m kortere efter ar udført disse)

Har faktisk oplevet modsat, at 3xbronzecirkel varmer kroppen rigtig godt op. Da det kun tager under 10 minutters hård udfoldelse, har man stadig masser af kræfter. Jeg har kun oplevet bedre løbetider efter cirkeltræning.

Link to comment
Share on other sites

Hej 789

Tak fordi du bruger et par minutter på at svare på indlægget.

Jeg mener ikke at træning er personlig i en grad, så der ikke kan gives retningslinjer for, hvad der duer og ikke gør det. Man kunne fx. se på, om 1 hviledag var nok til restitution eller om træningsudbyttet rent fysiologisk dvs. helt overordnet, kunne blive godt selvom man holdt 2 eller 3 dages pause. Men tak for din besvarelse alligevel.

/CountySheriff

Evnen til at restituere efter træning er netop noget som kan "trænes".

Det lader sig derfor ikke gøre, at give generelle retningslinier ala hvad jeg så ovenfor "svømning kræver 48t..."

F.eks svømning er en diciplin jeg personligt kan træne hårdt flere dage i træk (nogle dage flere gange pr dag) uden problemer.

Det korte af det lange er, at man kun kender sin egen krop.

At mærke hvor grænsen går for hvad der er nok, kræver mange års erfaring.

Så hvis jeg skulle sige det generelle retningslinier /som jeg lige har skrevet at man ikke kan give) så må de bl.a. blive:

- Start træningen i så god tid, at der er plads til både planlagte og ikke planlagte pauser.

- Byg formen langsomt op over flere år.

- Arbejd ikke for stor progression men behold hold kontinuiteten

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk oplevet modsat, at 3xbronzecirkel varmer kroppen rigtig godt op. Da det kun tager under 10 minutters hård udfoldelse, har man stadig masser af kræfter. Jeg har kun oplevet bedre løbetider efter cirkeltræning.

Bedre løbe tider end hvad...

For mig lyder det til, at du ikke har varmet ordentligt op inden dine referenceløb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle have gjort noget anderledes, kunne du så have "opfattet" dit arbejde, der er fysisk hårdt, som en del af træningen dvs. at du tog højde for dette med ekstra hvil??

/CountySheriff

Ja og nej, det giver en god grundstyrke at arbejde fysisk hårdt, man bruger jo hele kroppen og man bliver vænnet til at være igang i længere tid. Men jeg vil hellere have et knap så fysisk arbejde, for så at kunne restituere bedre mellem træningen og give den gas med lidt mere målrettet træning. Motivationen for at træne hårdt, er der heller ikke i så høj grad efter 9 timers fysisk arbejede.

Har faktisk oplevet modsat, at 3xbronzecirkel varmer kroppen rigtig godt op. Da det kun tager under 10 minutters hård udfoldelse, har man stadig masser af kræfter. Jeg har kun oplevet bedre løbetider efter cirkeltræning.

Jeg vil mene at 3×Bronzecirkel er en ret hård måde at varme op på, jeg varmer gerne op i 10 minutter før jeg giver den gas i cirklerne. Skal jeg efterfølgende løbe en coopers, vil cirklerne sidde i mine ben og få dem til at føles tunge i starten. Der vil være forskel på hvor god muskelstyrke/udholdenhed man besidder og om man giver sig god tid til cirklerne, men giver man sig 100%, er man hardcore hvis ikke det sætter sig lidt i stingerne.

Evnen til at restituere efter træning er netop noget som kan "trænes".

Det lader sig derfor ikke gøre, at give generelle retningslinier ala hvad jeg så ovenfor "svømning kræver 48t..."

Det er nok rigtigt, men er man ikke vant til at træne alsidigt og meget, kan det være en god ide med lidt retningslinjer at holde sig til, indtil man har lært sin krop at kende og ved hvor meget træning den kan omsætte.

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Mit råd til folk der overvejer at søge.

Det er som nævnt en god ide at være i god form inden udd. start, dog uden at peake. Man skal have et alsidigt træningsforløb i rygsækken, det er fx ikke specielt smart at skulle lære at orientere sig ved hjælp af kort og kompas, når man i forvejen er en presset mand i et af verdens hårdeste udd. forløb.

Men det er på den anden siden heller ikke noget man behøver at træne til i 3-4 år, nok er det fysisk krævende, men det er jo ikke verdenseliten idenfor triathlon man skal måle sig med. Det at være specialsoperations-soldat er lige så meget et håndværk, som kræver meget andet end god form.

Som Peter Andersen (Tot) sagde til os under under ansættelsesprøven, så finder man ud af på elevskolen, om det at være frø/jæger er noget man vil, man er nødt til at prøve det.

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg skulle sige det generelle retningslinier /som jeg lige har skrevet at man ikke kan give) så må de bl.a. blive:

- Start træningen i så god tid, at der er plads til både planlagte og ikke planlagte pauser.

- Byg formen langsomt op over flere år.

- Arbejd ikke for stor progression men behold hold kontinuiteten

.. Nu rammer vi noget af det væsentlige omkring hvordan indlægget var tænkt. Med alt respekt for det du skriver, så er det netop disse hurra-ord(læs ovenstående) som ansøgere bliver tudet ørene fulde af, og alligevel går det galt.

Netop fordi det alligevel går galt, trods god vejledning, ville det være interessant at finde ud af, hvad alternativet til hurra-ordene ville være. Jeg er klar over, at dette et stykke af vejen ville være individuelt, men jeg tror på, at noget ville kunne undgås.

En model jeg selv benyttede, for at undgå skader, i forbindelse med Jægeraspiranten for nogle år siden, var, i en hvis udstrækning kun at træne mine svagheder. Det var svært at undlade fx. marchtræning når jeg var glad for det, men resultatet var, at jeg gik skades fri... ok så er der også lidt held med i spillet, men det er en anden sag.

Mit råd til folk der overvejer at søge.

Det er som nævnt en god ide at være i god form inden udd. start, dog uden at peake. Man skal have et alsidigt træningsforløb i rygsækken, det er fx ikke specielt smart at skulle lære at orientere sig ved hjælp af kort og kompas, når man i forvejen er en presset mand i et af verdens hårdeste udd. forløb.

Men det er på den anden siden heller ikke noget man behøver at træne til i 3-4 år, nok er det fysisk krævende, men det er jo ikke verdenseliten idenfor triathlon man skal måle sig med.

Jeg er enig i, at flere års træning måske vil være i overkanten og kan ligefrem ødelægge motivationen.. mit bud er omkring 6 mdr. eller derunder, inden optagelsesprøve.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at følge med her, da det er en yderst interessant snak..

Overvejer selv at søge, og derfor er det rart med nogle input om optimale vilkår for træningen osv.

Er netop i gang med at læse Poul Dahls bog 'Jægersoldat i en terroritid' som give et godt indblik i nogle af de ting de bliver ført igennem i ugerne op til selve starten på uddannelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share