kalorier og forbræning


Pilla
 Share

Recommended Posts

Hey!

har et spørgsmål som jeg virkelig ville sætte pris på, hvis folk kunne hjælpe mig med at forstå.

hvorfor skal man spise ca 1-2t før træning?

jeg mener, jeg ved godt at man derved forbrænder fedt og ikke de kalorier man lige har indtaget. men hvis ens samlede forbrænding er under det man indtager, er det så ikke ligemeget om det er det man lige har spist man forbrænder eller om det er det fedt man har på kroppen??

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg mene at grunden til det er anbefalelsesværdigt at spise før træning er så du har carbs i systemet og derved energi så du yder mere under selve træningen.

Så forbrænder du mere grundet højere ydelse.

Hvis du har en forbrænding pr dag på e.g. 2300 Kcal og du indtager 1700 Kcal så vil der forekomme et underskud lige meget hvad, men hvis du, som beskrevet ovenfor, har indtaget lidt før din trænings session får du mere ud af denne.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg mene at grunden til det er anbefalelsesværdigt at spise før træning er så du har carbs i systemet og derved energi så du yder mere under selve træningen.

Så forbrænder du mere grundet højere ydelse.

Hvis du har en forbrænding pr dag på e.g. 2300 Kcal og du indtager 1700 Kcal så vil der forekomme et underskud lige meget hvad, men hvis du, som beskrevet ovenfor, har indtaget lidt før din trænings session får du mere ud af denne.

yearh vil jeg også tro, altså det med at det er ligemeget hvis bare der er et underskud....

det virker bedste for mig at spise ca 20-30 min før... men læser bare konstant at det er bedst at spise et par timer (minimun 1t før) før træning.. og jeg vil bare gerne vide hvorfor??? altså, om det gir mere at forbrænde sine fedtdepoter i forhold til det måltid som man lige har indtaget...

leder efter begrundelsen til dette....

kommer der lettere et underskud hvis man tærer på fedtdepoterne??

Link to comment
Share on other sites

yearh vil jeg også tro, altså det med at det er ligemeget hvis bare der er et underskud....

det virker bedste for mig at spise ca 20-30 min før... men læser bare konstant at det er bedst at spise et par timer (minimun 1t før) før træning.. og jeg vil bare gerne vide hvorfor??? altså, om det gir mere at forbrænde sine fedtdepoter i forhold til det måltid som man lige har indtaget...

leder efter begrundelsen til dette....

kommer der lettere et underskud hvis man tærer på fedtdepoterne??

Hvor har du læst det henne?

Så vidt jeg er orienteret er det ikke muligt for kroppe at "forbrænde fedt" under træningen. Det er (så vidt jeg ved) meget besværligt for kroppen at omdanne fedt til energi, så under træning vil den først forsøge at bruge kulhydrater og derefter protein.

Energiunderskuddet bliver ikke påvirket af om man tærer på fedtdepoterne eller ej. Energiunderskuddet afgøres udelukkende af energiforbrug i forhold til energioptag. Men man tærer på depoterne, hvis man er i energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du læst det henne?

Så vidt jeg er orienteret er det ikke muligt for kroppe at "forbrænde fedt" under træningen. Det er (så vidt jeg ved) meget besværligt for kroppen at omdanne fedt til energi, så under træning vil den først forsøge at bruge kulhydrater og derefter protein.

Energiunderskuddet bliver ikke påvirket af om man tærer på fedtdepoterne eller ej. Energiunderskuddet afgøres udelukkende af energiforbrug i forhold til energioptag. Men man tærer på depoterne, hvis man er i energiunderskud.

min fejl..

men er det så ikke stadig lige meget om man spiser 1-2timer før og så 2o min før træning???? og hvad er begrundelsen for at det er bedst at spise 1-2 timer før i forhold til lige inden????

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du læst det henne?

Så vidt jeg er orienteret er det ikke muligt for kroppe at "forbrænde fedt" under træningen. Det er (så vidt jeg ved) meget besværligt for kroppen at omdanne fedt til energi, så under træning vil den først forsøge at bruge kulhydrater og derefter protein.

Energiunderskuddet bliver ikke påvirket af om man tærer på fedtdepoterne eller ej. Energiunderskuddet afgøres udelukkende af energiforbrug i forhold til energioptag. Men man tærer på depoterne, hvis man er i energiunderskud.

Din krop forbrænder altid en blanding af fedt, kulhydrater, og protein - også under træning. Og jo hårdere du træner, jo mere forbrænder du (af det hele).

Det er rigtig at selve energiunderskuddet ikke bliver påvirket af hvilken form for energi der er tale om. Men vil man tabe sig, er det jo smartest at man har et netto tab af fedt, men ikke et nettotab af muskler.

Jeg mener også at det med at spise før træning har noget at gøre med at man så har nok tilgængelig energi til at kunne træne hårdt, og for at sørge for at ens blodsukker er stabil Om man spiser 20-30 min før eller 2 timer før tror jeg afhænger meget af ens fordøjelsessystem - der er nogle der slet ikke kan træne hvis de lige har spist. Har man energi nok (i form af kulhydrater) i kroppen til at træne hårdt, vil man forbrænde mere fordi man kan træne længere, men ens efterforbrænding vil også være større.

Link to comment
Share on other sites

s¨hvis man bedst kan træne ved at spise 20-30min før, så ser i ingen grund til at lade være???

tak for svar i øvrigt...

Nej det er en forkert fortolkning. Der er tale om to former for ulemper ved at spise kort tid inden løb:

- dels mave- og fordøjelsesproblemer (mavesmerter, blive dårlig, evt. sidestik mv.)

- og dels at fordøjelsessystemet lægger beslag på en del af blodforsyningen

Begge forhold kan virke begrænsende på træningen og intensiteten. Førstnævnte er dog meget individuelt hvad man kan tåle. Sidstenævnte afhænger mest af hvad og hvormeget du spiser. Et større måltid ½ time inden er absolut ikke godt. Det kommer også an på hvor let fordøjelig maden er. Derimod kan et lettere måltid fx. en banen el. lign. nok ikke give de store problemer blot det ikke medfører udsving i blodsukret.

I øvrigt anbefales det normalt at indtage sidste måltid 2-3 timer inden træning og ikke 1-2 timer før. 1 time vil i de fleste tilfælde være for kort tid til at fordøje maden helt.

Link to comment
Share on other sites

s¨hvis man bedst kan træne ved at spise 20-30min før, så ser i ingen grund til at lade være???

tak for svar i øvrigt...

Næ spis du bare 20 min. før træning, hvis det virker for dig. Personligt har jeg heller ingen problemer med at spise op til og under træning (cykling), og jeg har aldrig oplevet, at det har føltes som om det har påvirket min præstationsevne. Derimod fungerer det bedst for mig at spise 2-3 timer før et væddeløb, hvor der er masser af højintensiv action - en banan kan jeg godt klemme ned lige inden start men så heller ikke mere. Det er bedst at have spist i god tid før f.eks. et cykelløb, så maden er godt ude i (og af) systemet.

Z :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jan d - tak for svar, var netop begrundelsen for hvorfor man sku spise så længe før jeg ledte efter...

jeg ka godt se fidusen, men sys bare ik helt det virker for mig, for så er jeg helt vildt sulten inden træning og når at gå kold flere gange.. kan netop bedst træne hvis jeg har spist inden træning, godt nok ik det helst store kæmpe måltid, men en bolle og et stykke frugt som absolut minimum hvis jeg ska ku holde til at træne flere timer...

har også haft gode erfaringer med at spise midt it træningen, for så har jeg energi til den sidste time cardio...

ziggymund.. tror jeg også bare jeg bliver ved med så:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
yearh vil jeg også tro, altså det med at det er ligemeget hvis bare der er et underskud....

det virker bedste for mig at spise ca 20-30 min før... men læser bare konstant at det er bedst at spise et par timer (minimun 1t før) før træning.. og jeg vil bare gerne vide hvorfor??? altså, om det gir mere at forbrænde sine fedtdepoter i forhold til det måltid som man lige har indtaget...

leder efter begrundelsen til dette....

kommer der lettere et underskud hvis man tærer på fedtdepoterne??

Jeg vil gætte på, at grunden til at det anbefales at indtage kalorier ca. 1 time før, er at du så kan nå at omdanne dem til glucose og lagre dem i skeletmusklerne i glycogendepoterne. Derved kan du forbrænde dem i træningen og får "gavn" af denne energi.. Ligesom det anbefales at spise pasta eller andet kulhydratholdigt mad ca. 1 time inden løb el. lign.

Men det er bare et gæt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share