Mit program


car
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på at styrketræne derhjemme med håndvægte. Jeg er totalt nybegynder og vejer omkring 65 kg og er 180 cm høj. Jeg vil gerne blive lidt større, mest for at se bedre ud, men også for ikke at blive smadret fuldstændigt hver gang der er nogen der skal flytte :) Min kost er okay, og jeg får de proteiner jeg skal ha.

Jeg træner hver anden dag, og mit program er som følger:

1x5 lunges for hvert ben (2x9.5kg)

1x10 brystpress (2x9.5kg)

1x10 flyers (2x4.5kg)

1x10 skulderpres (2x9.5kg)

1x10 sideløft (2x4.5kg /nogle gange 2.5kg)

1x10 Triceps over hovedet for hver arm (4.5kg for venstre og 7kg for højre arm)

1x10 Biceps Curls for hver arm (9.5kg)

1x10 En arms rowing for hver arm (9.5kg)

1x10 Mavebøjninger med 2x2.5kg holdt over hovedet

(hvis jeg skriver 1x10 biceps curls, er det så normalt indforstået at der menes 10 til hver arm?)

Er dette program okay? Jeg vil selvfølgeligt gerne have at mine muskler groer så hurtigt som muligt.

Alle kommentarer er MEGET velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Car

Jeg vil ikke skrive for meget da jeg mener at mange herinde er meget mere viden end jeg, og synes det er underligt at der ingen der har nosset sig sammen og svaret dig. Men ja du skal lave 3 sæt af hver øvelse og jeg mener du sagtens kan træne hver anden dag ( prøv at gå ind i andres log og se hvor meget de sparker røv)

Alt det med overtræning synes jeg er en omgang p..

Lær at lyt til din krop, den er bygget til at advarer dig når der er noget den er utilfreds med.

Link to comment
Share on other sites

Car, er 9.5 kg de største håndvægte du har? Føler du at 9.5 kg er tungt?

Nej, hvis jeg om møblerer vægtene lidt, kan jeg godt komme op på en 15 kilos penge. Jeg føler 9.5 kg er temmeligt tungt, hvis jeg putter meget mere på kan jeg ikke løfte mere end de første 2-3 gange. Hvor meget løfter du? Hvor længe har du trænet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Car

Som Tina siger bør du lave 3 sæt pr øvelse og efter som du går efter masse, så lav 10 rep. Med 1 sæt til 10 rep når du jo kun lige at belaste musklen lidt, og så laver du en ny øvelse, som træner noget andet. Det holder ikke.

Hvis du ikke har trænet i så lang tid kan du godt træne hver tredje dag. Når dine muskler så vænner sig til belastningen osv, kan du da godt træne hver anden dag.

Alfa Beta

Link to comment
Share on other sites

hvis du lige er startet med at træne, så vil 9,5 eller 15kg hurtigt blive for lidt i mange af dine øvelser. Du må investere i nogle flere skiver. Man er også nød til at træne tungt en gang i mellem hvis man vil være stærk.

Hilsen M! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Er dette program okay? Jeg vil selvfølgeligt gerne have at mine muskler groer så hurtigt som muligt

Jeg vil stærkt anbefale dig at melde dig ind i en center. Du slipper for at skal købe nye vægte og der er meget bedre faciliteter så du får max ud af træningen!

Hjemmetræning holder efter min mening ikke da der er mange muskelgrupper som bliver forsømt! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget løfter du? Hvor længe har du trænet?

Hvor meget jeg løfter!? Det kommer an på hvilke øvelser! :)

Jeg har trænet i næsten 2 år.... 1½ år som BB og 2½ måned som Power lifter.

Men tjek log bøgerne her på MOL, inkl. min log, så får du et indblik i MOLboernes træning og vores fremskridt.

Ligesom typen vil jeg stærkt anbefale dig at melde dig ind i et center!

Du vil gerne være stor og stærk, ikke!???

Så kommer du ikke uden om basisøvelser som dødløft, bænkpres og ikke sqaut!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle jeres gode svar.

Alfa Beta:

Hvis du ikke har trænet i så lang tid kan du godt træne hver tredje dag. Når dine muskler så vænner sig til belastningen osv, kan du da godt træne hver anden dag.

Dette forvirrer mig lidt da jeg synes at have læst et eller andet sted at en nybegynders muskler tar' kortere tid om at komme sig end en mere erfarens muskler. Måske du kan uddybe.

M!:

Ja, jeg skal nok købe nogle flere skiver på et tidspunkt. Jeg kan godt løfte 12 kg i mange af øvelserne, men dette er lige på grænsen af hvad jeg kan klare, så det kan højst blive til en 2-3 reps med en pause lige efter. Er dette mere optimalt end hvad jeg render rundt og laver? Er det ikke hvad I kalder forced reps og er dette ikke per definition en dum ide? Hvad med sener og led? Mit skræk scenarie er at en af mine sener plydselig springer eller at jeg får en fiber. Er dette overhovedet en reel risiko?

typen:

Du har sikkert ret, det ville nok være det optimale. Jeg tænkte at jeg ville starte derhjemme for at se om det var noget for mig. Det er stadig noget jeg ikke er helt sikker på, men jeg gir det en chance. Hvad ligger kvartalspriserne på? Hvordan er stemningen ellers i et center? Jeg har lidt på fornemmelsen at det er for eliten, og at der måske bliver set lidt skævt til små spinkle fyre der kæmper med at benche 5 kg :) Er det ellers generelt anset som okay at spørge mere erfarende løftere til råds og teknik osv, eller vil det virke anmasende?

Car

Link to comment
Share on other sites

Car

Du siger du lige er begyndt at træne. Derfor vil dine muskler ikke være vant til den belastning som de lige pludselig bliver udsat for. I og med at du træner hver tredje dag vil du langsomt oparbejde en større workcapacity. Dvs at efter lidt tid kan du øge træningen til hver anden dag. Netop fordi dine muskler har vænnet sig til din træning.

Det kommer selvfølgelig også an på hvordan og hvilke programmer du træner. Jeg træner selv 3 gange om ugen.

Den mere videnskabelige forklaring kan jeg ikke komme med, men det er mit bud. ;)

Alfa Beta

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er stemningen ellers i et center? Jeg har lidt på fornemmelsen at det er for eliten, og at der måske bliver set lidt skævt til små spinkle fyre der kæmper med at benche 5 kg  Er det ellers generelt anset som okay at spørge mere erfarende løftere til råds og teknik osv, eller vil det virke anmasende?
Car, du får det til at lyde som om at et motionscenter er et "ophøjet" sted, med ritualer og kun for de indviede!

Der er masser af andre motionister end bare skumle BB'ere og grumme styrkeløftere! :)

Hvad med sener og led? Mit skræk scenarie er at en af mine sener plydselig springer eller at jeg får en fiber. Er dette overhovedet en reel risiko?

Din krop kan umiddelbart mere end du lige regner med, selvfølgelig skal du passe på du ikke udsætter dine led og sener for yderpositioner, du skal bare ha' en alm. fornuftig omgang med vægte, så sker der ikke noget.

Du skal ikke være bange for overtræning..... endnu.

Alt det med overtræning synes jeg er en omgang p..

Tina, hvorfor synes det er noget p...!?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke halvsvært at håndtere sådan 45 kgs svend?

Det kommer jo efterhånden som man bliver stærkere.

Bænkpres, sqaut, dødløft...... men udover det kan man da godt blive en smule imponeret hvis man ser en lave triceps pushdowns med hele stakken. :)

Men ellers, tag et kig her på MOL, der er et udemærket begynderprgram med håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Baardi bilder

Selvfølgelig kan man overtræne, men jeg synes at man skal lade være med at fokusere på det, da det kan have en negativ effekt, som jeg sagde tidligere er kroppen mere eller mindre bygget til at protostere hvis den er utilfreds med noget. Og som du selv er inde på kan kroppen mere end man tror, og hvis man fokusere på overtræning får man ikke udnyttet dette og presser ikke sig selv til det ypperste.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Hvis du ikke har trænet i så lang tid kan du godt træne hver tredje dag. Når dine muskler så vænner sig til belastningen osv, kan du da godt træne hver anden dag.

Dette forvirrer mig lidt da jeg synes at have læst et eller andet sted at en nybegynders muskler tar' kortere tid om at komme sig end en mere erfarens muskler. Måske du kan uddybe.

Du kan roligt træne hver anden dag når du er nybegynder. Når du lige starter er det primære at lære øvelserne korrekt.

I øvrigt vil du til at starte med slet ikke være i stand til at presse dig selv så hårdt at du risikerer at overtræne. Og overtræning kommer heller natten over. Det er en tilstand der tager måneder med for hård træning og for lidt restitution. Og med de håndvægte du er i besiddelse af, er risikoen for overtræning næsten lig nul.

Lyt til din krop. Træn så meget du overhovedet orker så længe du kan mærke din krop kan følge med.

Du ved heller ikke hvor meget der er NOK - før du har prøvet hvad for meget er!!!

Link to comment
Share on other sites

Voravong:

Tja jeg tænkte bare på at hvis han ikke er vant til at træne kunne det godt være at en dag ikke er nok restitutionstid. Sådan have jeg det da i starten. Det er da ikke særlig fedt at træne hvis man er så øm at man ikke kan sidde ned og skide af bar smerte.

Hehe, bare et eksempel ;)

Alfa Beta

Link to comment
Share on other sites

1x10 Triceps over hovedet for hver arm (4.5kg for venstre og 7kg for højre arm)
Please sig at du ikke træner med forskellig vægt på hver arm!!!!???

Det er en BIG 'no no'!

Car, du får det til at lyde som om at et motionscenter er et "ophøjet" sted, med ritualer og kun for de indviede!

Der er masser af andre motionister end bare skumle BB'ere og grumme styrkeløftere!

BB har fat i noget der, men nu er det min erfaring at det kommer rigtigt meget an på hvilket center du vælger!!! Fx. det center jeg træner i lige nu, der er vist en eller to som træner styrketræning (mig inklusive), og en helvedes masse BB'ere og ældre motionist typer... :)

Stemning i 'mit' er relativt venlig, selv om der tit bliver gloet når man laver dødløft!! (Er jeg vist den eneste i centeret der laver! B))

Link to comment
Share on other sites

Hvad ligger kvartalspriserne på? Hvordan er stemningen ellers i et center? Jeg har lidt på fornemmelsen at det er for eliten, og at der måske bliver set lidt skævt til små spinkle fyre der kæmper med at benche 5 kg  Er det ellers generelt anset som okay at spørge mere erfarende løftere til råds og teknik osv, eller vil det virke anmasende?

Ja stemningen er meget varierende vil jeg tro, i mit center er folk efter min mening meget flinke. Nogle centre er mere hardcore end andre, men det skulle ikke være særligt svært, at finde et center der passer dig, de er jo over det hele efterhånden.

Jeg synes ikke du skal tage dig af, at du er nybegynder og ikke løfter lige så meget som de andre i centret, for de har alle være på samme stadie engang! I mit center glor folk kun når jeg dødløfter, og tit snakker nogle der har trænet i lang tid også højlydt bag min ryg om at jeg ødelægger mig selv af med de tunge vægte og dødløft smadrer ryggen og bla bla bla.

Well der vil vel altid være nogle stoddere i ethvert center men bare ignorer dem de ved jo ikke bedre!

Kvatalspriser er MEGET svingende og kommer an på hvor du træner. I mit center giver jeg 329 pr. måned :retard:

Men igen... du vil ikke fortryde at melde dig ind i et center!

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke mulighed for at bruge en barbell har du? Hvis du har kunne du træne dine triceps med den, så burde styrkeforskellen udlignes i løbet af relativ kort tid... Det virkede i hvert fald for en af mine kammerater!

Hvis ikke vil jeg foreslå du prøver at benytte en vægt som ligger mellem det du tager med henholdvis den venstre og højre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share