Vitaminer - ekspert viden skal bruges.


Danielsson
 Share

Recommended Posts

Løber lige pt 30-50 om ugen, og træner styrketræning 3 gange om ugen som fullbody. Holdte en pause på 4 uger fra styrketræningen, og er så kommet i gang igen. Jeg ved ikke om det er styrketræningen, eller de vitamin tilskud jeg tager som gør at jeg har fået en del flere bumser. Her er hvad jeg tager af tilskud af piller:

Epa -gla + fedtsyre 1 stk.

Bone boost 1 stk.

Maximum vitaminer 1 srk.

Omnimin vitaminer 1 stk.

ekstra c vitamin 500 mg 1 stk.

Pillerne tages om morgen, indtager ikke flere piller på dagen end det jeg har skrevet. Bone boost er noget nyt jeg er begyndt at indtage, det virker som lovet mod brusk skader skulle jeg hilse og sige. Men jeg tror måske at bone boost indhold har noget med de bumser at gøre (http://www.sublimsport.dk/shop/bone-boost-240-1011p.html)

Det skal siges at det eneste jeg har ændret ved kosten siden begyndelse af styrketræningen, er et indtag af proteiner og kulhydrater. Ved simpelthen ikke hvad der er årsagen, men håber at nogle af jer derude ved det ud fra hvad jeg har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

En simpel måde finde ud af det på er jo at stoppe med at tage en af pillerne i en uge, eller to. Hvis du f.eks. holder pause med Bone-boost i et par uge, og bumserne fosvinder, ved du jo hvor du har synderen :wink:

Jeg synes i øvrigt heller ikke det er et voldsomt indtag af piller, -Elvirus- ?

Link to comment
Share on other sites

Mht et "voldsomt" indtag hæfter jeg mig ved, som nicknadir også skriver, at manden eksempelvis indtager abnorme mængder c vitamin.

Jeg googlede lige efter at finde maximum speficikationer på nettet, uden held, MEN formoder at de sammen med omnimin giver doser der slet slet ikke kan dokumenteres nogen effekt, tværtimod.

Så vidt som jeg kan se er bone boost et dyrt kombinationsprodukt der indeholder stoffer - der på internettet går for at have en effekt på ledproblemer (MSM, glucosamine, chrondroitin).

Alt i alt er virkningen og effekterne af produkterne yderst tvivlsomme, og skader muligvis mere end de gavner.

Jeg deler altså ikke better safe than sorry holdningen når det kommer til kosttilskud, hvadenten det er proteinpulver eller det er mere eller mindre eksotiske præstationsfremmende midler.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Som jeg har nævnt før, vil jeg ikke længere opdatere særlig mange af mine kilder inderfor vitaminer/mineraler/antioxidanter. Det er kun indenfor fedtstoffer og medicin mod angst, at jeg vil fortsætte som hidtil med rimelig gode kilder. Så mit bidrag indenfor vitaminer/mineraler/antioxidanter bliver fremover mere skæve og u-videnskabelige vinkler.

Vi var en del mennesker i alternative interesse/fag-kredse, der ventede spændt på, at Maximum eller Omnimin kom på markedet. Det er mindst 13 år siden.

Producenten bag Maximum har været "smart". Denne har taget en masse forskellige planter m.m., som var meget kendt i visse alternative kredse. Et eksempel, som de fleste danskere kender, er ginseng. Så har producent proppet det hele ned i en multi-vitamin/mineral-pille, som de kaldte Maximum.

For 13 år siden og opefter har producent reklameret kraftigt med, at der er MANGE forskellige stoffer i Maximum.

Til forskel for Omnimin har der tit været tale om lavere mængder af visse stoffer. Maximum og Omnimin tilhører hver sin type af multi-vitamin/mineral-piller. Kort fortalt har producenten bag omnimin valgt at bruge pladsen på høje mængder af visse antioxidanter m.m. Producent bag Maximum har derimod valg at bruge pladsen på MANGE forskellige stoffer, bl.a. planter.

Producenten bag Maximum erkendte - måske - at det kunne være en fordel med højere mængder af visse antioxidanter. Ihvertfald kom der forslag om at supplere Maximum med en pille med ca. 4 antioxidanter i høje mængder.

Dengang jeg selv vejede piller og havde ideer til kosttilskud, gik jeg ind for ideen med Maximum. Jo flere forskellige planter, alger, tang m.m. jo bedre. Og jo flere forskellige vitaminer og mineraler, jo bedre. Det var nemt at lade sig rive med. På papiret så det jo suverænt ud med MANGE forskellige planter, alger, tang.

Idag har jeg skiftet holdning. Og idag er jeg kritisk over for producentens tidligere reklamer. Min skepsis er ikke blevet mindre, siden jeg dengang snakkede i telefon med producent om Maximum.

Man kan spørge sig selv: Var mængden af kalium stor nok til, at producent burde reklamere m.h.t. kalium? Burde der være fosfor i? Kan producent overskue alle de muligheder for samarbejde og MODARBEJDE mellem alle disse stoffer? Var mængden af jern for høj? Kom producent bare med en sludder for en sladder m.h.t. om overfladen/skallen kunne være sukker? osv. osv.

Jeg kan ikke henvise til noget dokumentation. Men som privatperson og ikke-fagmand tror jeg ikke på, at forskerne/producent/kostvejledere kan overskue samarbejdet og MODARBEJDET mellem alle de MANGE forskellige stoffer, som er proppet ind i Maximum.

Udover vitaminer og mineraler valgte producent jo at komme ginseng og mange andre ting i. Det var "smart" af producent, da alle de forskellige ting var kendt i dele af de alternative kredse. Vi var en del, der lod os rive med. Og desværre sidder der nok i dag en del alternative kostvejledere, som stadig lader sig rive med.

Som privatperson ønsker jeg idag højst 3 planter/alger/tang i min multi-vitamin/mineral-pille. Og hvis der er mere end 6 planter/alger/tang i sådan en pille, betragter jeg det som en gang reklamegas.

Måske er Maximum skyld i bumserne? Hvem ved? Ingen kan overskue alle stofferne i maximum.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - Min målgruppe m.h.t. kost er raske 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share