Danmarks største lår


perege
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har engang på tv set et program hvor man så en almindelig mands lår, en bodybuilders lår og så

(mener jeg) en banecykel-løbers lår stå ved siden af hinanden.

Nogen der ved hvem jeg taler om?

Og evt. nogen der kan linke til en side med et billede af ham?

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke i forbindelse med Tour de France på TV2 i år eller sidste år? Jeg husker ihvertfald der blev lavet en sammenligning af journalisten, en cykelrytter og en 'stor og stærk mand' indenfor områderne fedtprocent, udholdenhed etc.

edit: eller var det indenfor kategorien bjergrytter/sprinter? Det tror jeg faktisk det var, og det havde de vist Tor Hushovd med som sammenligning, men det er måske slet ikke hvad du tænker på...

Edited by osiris
Link to comment
Share on other sites

Det har helt sikkert været Lars Brian Nielsen. Jeg husker selv udsendelsen, hvor man se nærbilleder af en utrænet mand og derefter af Lars, der spænder sine lårmuskler.

Lars var banesprinter og mangefoldig DM-vinder og vandt også flere World Cup løb. Han er uden tvivl Danmarks bedste sprinter gennem tiderne. Lars testede i 1997 positiv for nandrolone og testede i 2002 positiv for koffein.

Efter sit karrierestop som banerytter har han forsøgt med et par mislykkede verdensrekordforsøg i hastighedskørsel.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Der er jo meget styrketræning forbundet med cykeltræning. Min bror cykler i B klassen (bane og landevej) han benpresser eksempelvis 140 med hvert ben og cykler helst 160+ km flere gange om ugen.

Hmm - jeg husker et interview med Lance Armstrong's personlige træner, der simpelthen ikke turde at sætte Lance til at squatte pga. det store skadespotentiale. Dog lavede han andre maskin-øvelser som extensions.

Link to comment
Share on other sites

Hmm - jeg husker et interview med Lance Armstrong's personlige træner, der simpelthen ikke turde at sætte Lance til at squatte pga. det store skadespotentiale. Dog lavede han andre maskin-øvelser som extensions.

Lance skal jo heller ikke være stærk i ryggen. SÅ det vilel være dumt at smide flere hundrede kg på ryggen af ham.

Squats er ikke altid det bedste for atleter. Det glemmes desværre af og til i forbindelse med sportsspecifik træning

Link to comment
Share on other sites

Er det virkeligt muligt at opnå ekstrem hypertrofi gennem cykling? Eller skyldes det krudt?

Emnet (om hvorvidt cykling giver store lår) har været oppe og vende før. Jeg ved så meget, at jeg har mindsket omkredsen på mine lår med mere end en tredjedel, siden jeg begyndte at cykle. Men det skyldes naturligvis, at jeg har smidt noget fedt (som mestendels sad på lårene).

Ifølge min fys har jeg ret ekstreme lårmuskler, i forhold til min størrelse i øvrigt. Den hypertrofi er næppe opstået som følge af cykling, men pga andre (absolut ikke doping-relaterede) omstændigheder, som jeg ikke vil bruge plads på her. Hvis nogen skulle være interesserede i at vide det, må de gerne spørge.

Umiddelbart lyder det, i mine ører, lidt sært, hvis det skulle være en cykelrytter, og ikke en decideret styrke-atlet, der havde de største lår.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkeligt muligt at opnå ekstrem hypertrofi gennem cykling? Eller skyldes det krudt?

Nej, cykelryttere har i almindelighed ikke store lår rent hypertrofimæssigt. Det kan ikke betale sig.

Men kortbanesprintere har faktisk temmelig store lår. Og det skyldes intensiv vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Men kortbanesprintere har faktisk temmelig store lår. Og det skyldes intensiv vægttræning.

mindes en østtysker med voldsom store lår... mener han nåede at kører et par år mod hans arvtager Jens Fiedler før cyklen blev parkeret. Han rev på et tidspunkt styret over i en sprint, uden at styrte. Det så ret vildt ud! Nogen der kan huske hans navn?

Link to comment
Share on other sites

Nej, cykelryttere har i almindelighed ikke store lår rent hypertrofimæssigt. Det kan ikke betale sig.

Men kortbanesprintere har faktisk temmelig store lår. Og det skyldes intensiv vægttræning.

Det er vist lidt for generelt at sige at de udelukkende har store ben pga. vægttræning, de tilbringer altså også meget tid på cyklen, ligesom hurtigløbere på skøjter også bruger meget tid på isen. Selvfølgelig har vægttræningen stor indflydelse, men der er næppe tale om det kun er af den grund de har store ben.

PS: sprintere på lang bane har også store ben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share