Type af stang


multisport
 Share

Recommended Posts

Selv styrkeløft stænger kan der være forskel på. Men de er alle mere stive end VL stænger.

VL stænger er skabt til at fjedre. Styrkeløft til at være stive.

Dog kan det siges at Ivankos stænger er blødere. Amrikanerne bruger også i visse forbund særligt bløde dødløft stænger som bøjer mere. Det gør trækket kortere og dermed lettere fra gulvet af, fordi stangen giver sig mere.

Så vidt jeg har erfater er det sådan her:

Leoko SL stang

Eleiko SL stang

Ivanko SL stang

fra stivest til blødest. Leoko har også den mest ondskabsfulde rullering i byen :devil: Elsker Leoko stænger :inlove:

Link to comment
Share on other sites

Er det samme type stang man bruger til vægtløftning og styrkeløft. 20 kg eleikostængerne i min vægtløfterklub måler 28 mm i diamater, har hørt noget med at man til stykeløfter stævner bruger 30 mm stænger. :bigsmile: Hvorfor

:cool: Der kommer tungere vægte på til SL stævner . Som BAGGÅRDSPUMAEN skriver

er VL stangen mere levende i lejerne, så bevægelsen i håndleddet er mindre påvirket

af vægten der er sat på. Så er det også nemmere at lave tommelfinger greb på en

tyndere stang.

SL er en mere stillestående sport end VL og kræver derfor ikke nogle "levende" lejer. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Nogen af jer der kan fortælle mig hvad maks konkurrence bredde i bænk med en styrkeløft stang svarer til med en vægtløfterstang?

81 cm imellem pegefingrene (ringene er placeret med 81 cm afstand på en SL-stang og reglen er at pegefingeren må placeres ud til denne markering).

Link to comment
Share on other sites

Måske lidt at stjæle tråden, men jeg prøver nu alligevel.

I det klassiske fitnesscenter, dvs ikke nødvendigvis et 'rigtig styrketræningscenter', hvor meget vejer en barbell/2hs stang egentlig?

Jeg har hørt folk der taler om 5-10-15kg og trådstarter nævner en eleiko stang på 20kg, men det tvivler jeg nu på at disse no-name stænger vejer :P

Altså en typisk vægt på en Bænkpress/squat/2hånds stang? og hvis det er umuligt at sige fordi det varierer så meget, er der så nogle måder man kan se det på? Kendetegn og lign.

Jeg har iøvrigt kigget efter evt vægtbetegnelse på stangen.

Link to comment
Share on other sites

Måske lidt at stjæle tråden, men jeg prøver nu alligevel.

I det klassiske fitnesscenter, dvs ikke nødvendigvis et 'rigtig styrketræningscenter', hvor meget vejer en barbell/2hs stang egentlig?

Jeg har hørt folk der taler om 5-10-15kg og trådstarter nævner en eleiko stang på 20kg, men det tvivler jeg nu på at disse no-name stænger vejer :P

Altså en typisk vægt på en Bænkpress/squat/2hånds stang? og hvis det er umuligt at sige fordi det varierer så meget, er der så nogle måder man kan se det på? Kendetegn og lign.

Jeg har iøvrigt kigget efter evt vægtbetegnelse på stangen.

Du kan jo beregne rumfanget og gange med 7.85g/cm³, ellers må du op på en vægt med den.

Link to comment
Share on other sites

81 cm imellem pegefingrene (ringene er placeret med 81 cm afstand på en SL-stang og reglen er at pegefingeren må placeres ud til denne markering).

Jeg har desværre heller ikke en tommestok til rådighed.

Er der en der træner et sted hvor der er både en VL og en SL stang der gider teste og fortælle mig hvad max bredde bliver på VL stangen :-) :nissegrin: :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre heller ikke en tommestok til rådighed.

Er der en der træner et sted hvor der er både en VL og en SL stang der gider teste og fortælle mig hvad max bredde bliver på VL stangen :-) :nissegrin: :nissegrin:

Jeg bænker med langemand (eller hvad den nu hedder) på ringen med en SL-stang og lillefingeren lige inden for ringen på en VL-stang.

PS: Min avatar er valgt med stor omtanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share