Ondt i ryggen efter tung dødløft


Aceo1
 Share

Recommended Posts

Der er en mild smerte lidt over midten af ryggen til venstre for rygsøjlen. Det er lidt svært at udpege det nøjagtige sted, da det til tider ligesom fylder mere. Smerten kommer kun i bestemte stillinger og ved nogle få aktiviteter, hvor ryggen bøjes/strækkes.

Smerten er dog meget mild, men efter 14 dages pause er den der stadig. For nogle dagen siden forsøgte jeg at træne igen. Smerten bliver hverken værre eller bedre, heller ikke under løftene. Mine træningsbuddies mener det er en nerve der er kommet i klemme, men jeg vil lige høre om jeg bør søge læge?

Edited by Aceo1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt - Tag til kiropraktor.

Jeg kan kun anbefale det. Istedet for at gå at døje med rygsmerter.

Jeg synes efterhånden der er mange der får problemer med ryggen ifm dødløft. Hvorfor er den øvelse så vigtig ?

Der er da et hav af andre øvelser man kan køre. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er sejheds-værdien der tæller i den øvelse... det at køre max.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt - Tag til kiropraktor.

Jeg kan kun anbefale det. Istedet for at gå at døje med rygsmerter.

Jeg synes efterhånden der er mange der får problemer med ryggen ifm dødløft. Hvorfor er den øvelse så vigtig ?

Der er da et hav af andre øvelser man kan køre. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er sejheds-værdien der tæller i den øvelse... det at køre max.

Dødløft er selvfølgelig for nogen en 'sejheds faktor' ud fra "se hvor stærk jeg er". Men når det er sagt, så er dødløft udført med den korrekte teknik en af de bedste øvelser for ryggen som enhed.

Desværre er der mange som blot 'læser' om øvelsens teknik og tænker 'det lyder let'. Så hopper de ned i centeret og begynder med en vægt der er alt for tung i forhold til deres tekniske kunnen. Dette resulterer så ofte i problemer da en tung vægt løftet med forkert teknik som bekendt er skadeligt.

Men for at blive i tråden, så gør som folk anbefaler. Tag en tur til kiropraktor eller fysioterapeut. Det kan være du 'bare' har lavet en forkert bevægelse som stadig har sat sig spor, du kan også være uheldig at det er langt mere seriøst. Derfor få det afklaret.

Edited by yan
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været ved kiropraktor. Det var ikke alvorligt. Min ryg er en lille smule skæv fra naturens hånd og så var der sket et eller andet, som gjorde den ikke ikke kunne bøje helt som den plejer. Det rettede han ud, samtidig med han også arbejdede lidt med en muskel. Jeg skal forbi en gang til og burde derefter være fit for fight igen.

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg var hos kiropraktoren igen i dag. Det er ikke væk nu. Så brugte han nåle og knækkede nogle flere steder. Så det gør pænt ondt nu, men det advarede han også om. Det skulle lette snart og føles meget bedre. Men skal derned igen mandag. Det kan sgu hurtigt blive en halvdyr affære - Jeg håber det er pengene værd......

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg var hos kiropraktoren igen i dag. Det er ikke væk nu. Så brugte han nåle og knækkede nogle flere steder. Så det gør pænt ondt nu, men det advarede han også om. Det skulle lette snart og føles meget bedre. Men skal derned igen mandag. Det kan sgu hurtigt blive en halvdyr affære - Jeg håber det er pengene værd......

Alt behandling der hjælper er pengene værd ;-)

Men husk nu at han kun retter op på det problem der er skabt, han løser ikke selve årsagen til at problemet er opstået. Så hvis du går tilbage og træner på samme måde igen, vil du formentlig opleve lignende igen.

Prøv evt. at høre ham om forebyggende træning, selvom han formentlig henviser til en fysioterapeut.

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg var hos kiropraktoren igen i dag. Det er ikke væk nu. Så brugte han nåle og knækkede nogle flere steder. Så det gør pænt ondt nu, men det advarede han også om. Det skulle lette snart og føles meget bedre. Men skal derned igen mandag. Det kan sgu hurtigt blive en halvdyr affære - Jeg håber det er pengene værd......

Hvis ikke behandlingerne har virket efter 3 max 5 gange bør du finde en anden behandler. Du skal ikke lade dig spise af med at "noget sidder forkert" eller lign. Synes en del behandlere har tendens til at fortælle patienterne at dit og dat sidder forkert og at det skal rettes. Patienterne kommer fordi de vil have mindre smerte og det skal de have efter en 3-5 behandlinger. Enten det eller en anden form for forbedring som f.eks. bedre bevægelighed. Ergo: Du skal altså mærke godt efter din krop; føles den bedre? Mindre smerte, bedre bevægelighed osv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke behandlingerne har virket efter 3 max 5 gange bør du finde en anden behandler. Du skal ikke lade dig spise af med at "noget sidder forkert" eller lign. Synes en del behandlere har tendens til at fortælle patienterne at dit og dat sidder forkert og at det skal rettes. Patienterne kommer fordi de vil have mindre smerte og det skal de have efter en 3-5 behandlinger. Enten det eller en anden form for forbedring som f.eks. bedre bevægelighed. Ergo: Du skal altså mærke godt efter din krop; føles den bedre? Mindre smerte, bedre bevægelighed osv?

Jeg er fuldstændig enig med Laush på denne her. Der findes mange, mange patienter, som bliver kørt igennem den store pengemaskine, så hvis det ikke bliver bedre - find en anden, istedet for at blive ved med at lægge penge i lommen på den samme.

Derudover kan det være at du skal have noget teknik på din dødløft. Jeg aner ikke hvem du er, eller hvor god din teknik er, men det kunne meget vel være næste skridt efter dine behandlinger, så du kommer back on track i god stil.

God bedring, skipper!

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Sagaen fortsætter. Det kiropraktoren troede var en klemt nerve og lidt overbelastning er meget mere. Hver gang jeg har været dernede har smerterne flyttet sig. I går (3. besøg) fandt han ud af at jeg havde en gammel spænding,som jeg meget vel kan have kompenseret for i flere år og sandsynligvis ikke har noget med træning at gøre - det fik bare fremprovokeret defekten.

Det betyder, at han indtil nu bare er kommet nærmere at "finde fejlen", men i går blev den lokaliseret. De muskler og sener der er mellem rygrad-ribben er problemet. Efter at være blevet "knækket" på briksen havde jeg en meget smertefuld dag, men i dag er det næsten væk.

Kiropraktoren ringede rent faktisk her til morgen, fordi han var nervøs for mit helbred. Jeg må have set ynkelig ud, da jeg forlod hans praksis :blink:

Men nu skal jeg lave en masse øvelser og jeg regner med snart at være fit for fight!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Sagaen fortsætter. Det kiropraktoren troede var en klemt nerve og lidt overbelastning er meget mere. Hver gang jeg har været dernede har smerterne flyttet sig. I går (3. besøg) fandt han ud af at jeg havde en gammel spænding,som jeg meget vel kan have kompenseret for i flere år og sandsynligvis ikke har noget med træning at gøre - det fik bare fremprovokeret defekten.

Det betyder, at han indtil nu bare er kommet nærmere at "finde fejlen", men i går blev den lokaliseret. De muskler og sener der er mellem rygrad-ribben er problemet. Efter at være blevet "knækket" på briksen havde jeg en meget smertefuld dag, men i dag er det næsten væk.

Kiropraktoren ringede rent faktisk her til morgen, fordi han var nervøs for mit helbred. Jeg må have set ynkelig ud, da jeg forlod hans praksis :blink:

Men nu skal jeg lave en masse øvelser og jeg regner med snart at være fit for fight!

Han lyder sgu da sympatisk. Det må da trods alt være dejligt at vide at han er så engageret i dig, og din behandling at han ringer til dig.

God bedring og held og lykke med ryggen i fremtiden. :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share