løb, kostændring og styrketræning


xTheone-andonly
 Share

Recommended Posts

jeg er en dreng på 13 år, jeg løber 5,5 km hver dag i alt 38,5 om ugen, hvilket jeg muligvis har tænkt mig at øge. min styrketræning består af mave og armbøjninger hver dag. For at min træning skal have effekt spiser jeg ikke usundt.

alle mine venner og familie forstår ikke hvorfor jeg løber, de synes ikke jeg har brug for det. Selv min klasselære spurgte mine venner om de vidste hvorfor jeg løb (løber rundt om min skole) har fået at vide at jeg løber for meget og kun skal løbe 4*5,5 om ugen, fordi at benene skal nå at slappe af osv. og at hvis jeg løber for meget kan kroppen ikke følge med, hvilket har den effekt at jeg ikke taber mig. jeg synes selv at 4*5,5 km om ugen er for lidt.

Når jeg løber bliver jeg øm i benene, derfor strækker jeg ud når jeg er færdig. Men kan godt få ondt i mit højre knæ nær jeg begynder at løbe, men efter 2 km forsvinder det. Hvorfor ?

jeg er ikke overvægtig, men har nogle håndtag på 1,5 - 2 kg som jeg gerne vil af med. at tabe mig er ikke kun en del af min plan, vil også gerne have en muskuløs krop (ikke en body-builder) Jeg ved at det kræver sved, tåre og blod (ikke bogstaveligt) at få en god krop og det er jeg også villig til at ofre. Hvis i har nogle råd til et godt træningsprogram (ikke for kompliceret) som ikke kræver avancerede materialer vil jeg gerne høre dem. et træningsprogram der giver sixpack ville være fantastisk :wink:

siden alle bliver bekymret fordi jeg løber og går meget i min krop, bliver jeg usikker på mig selv. derfor vil jeg gerne høre jeres mening om min kondition.

Med venlig hilsen xTheone-andonly :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

jeg er en dreng på 13 år, jeg løber 5,5 km hver dag i alt 38,5 om ugen, hvilket jeg muligvis har tænkt mig at øge. min styrketræning består af mave og armbøjninger hver dag. For at min træning skal have effekt spiser jeg ikke usundt.

alle mine venner og familie forstår ikke hvorfor jeg løber, de synes ikke jeg har brug for det. Selv min klasselære spurgte mine venner om de vidste hvorfor jeg løb (løber rundt om min skole) har fået at vide at jeg løber for meget og kun skal løbe 4*5,5 om ugen, fordi at benene skal nå at slappe af osv. og at hvis jeg løber for meget kan kroppen ikke følge med, hvilket har den effekt at jeg ikke taber mig. jeg synes selv at 4*5,5 km om ugen er for lidt.

Når jeg løber bliver jeg øm i benene, derfor strækker jeg ud når jeg er færdig. Men kan godt få ondt i mit højre knæ nær jeg begynder at løbe, men efter 2 km forsvinder det. Hvorfor ?

jeg er ikke overvægtig, men har nogle håndtag på 1,5 - 2 kg som jeg gerne vil af med. at tabe mig er ikke kun en del af min plan, vil også gerne have en muskuløs krop (ikke en body-builder) Jeg ved at det kræver sved, tåre og blod (ikke bogstaveligt) at få en god krop og det er jeg også villig til at ofre. Hvis i har nogle råd til et godt træningsprogram (ikke for kompliceret) som ikke kræver avancerede materialer vil jeg gerne høre dem. et træningsprogram der giver six pack ville være fantastisk :wink:

siden alle bliver bekymret fordi jeg løber og går meget i min krop, bliver jeg usikker på mig selv. derfor vil jeg gerne høre jeres mening om min kondition.

Med venlig hilsen xTheone-andonly :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

er en dreng på 13 år, jeg løber 5,5 km hver dag i alt 38,5 om ugen, hvilket jeg muligvis har tænkt mig at øge. min styrketræning består af mave og armbøjninger hver dag. For at min træning skal have effekt spiser jeg ikke usundt.

alle mine venner og familie forstår ikke hvorfor jeg løber, de synes ikke jeg har brug for det. Selv min klasselære spurgte mine venner om de vidste hvorfor jeg løb (løber rundt om min skole) har fået at vide at jeg løber for meget og kun skal løbe 4*5,5 om ugen, fordi at benene skal nå at slappe af osv. og at hvis jeg løber for meget kan kroppen ikke følge med, hvilket har den effekt at jeg ikke taber mig. jeg synes selv at 4*5,5 km om ugen er for lidt.

Når jeg løber bliver jeg øm i benene, derfor strækker jeg ud når jeg er færdig. Men kan godt få ondt i mit højre knæ nær jeg begynder at løbe, men efter 2 km forsvinder det. Hvorfor ?

jeg er ikke overvægtig, men har nogle håndtag på 1,5 - 2 kg som jeg gerne vil af med. at tabe mig er ikke kun en del af min plan, vil også gerne have en muskuløs krop (ikke en body-builder) Jeg ved at det kræver sved, tåre og blod (ikke bogstaveligt) at få en god krop og det er jeg også villig til at ofre. Hvis i har nogle råd til et godt træningsprogram (ikke for kompliceret) som ikke kræver avancerede materialer vil jeg gerne høre dem. et træningsprogram der giver six pack ville være fantastisk

siden alle bliver bekymret fordi jeg løber og går meget i min krop, bliver jeg usikker på mig selv. derfor vil jeg gerne høre jeres mening om min kondition.

Med venlig hilsen xTheone-andonly

Har først lige noget at sige om dit løb. 3 gode grunde til at du ikke skal løbe 5,5 km 4-7 gange om ugen.

1: chancen få at blive skade er stor ved at løbe så mange dage om uge på dit niveau

2: du ville på et tidspunkt ikke udvikle din løbe form mere, ved at løb 5,5 km LSD.

3: du vil meget hurtigt mindst lyste løb til løbe, hvis du bare altid løbe på samme måde. ps. husk der skal være ca. 48 time imellem hver gang du løbe på dit niveau (ved ikk helt hvad dit løbe niveau er)

Styrketræning her vil jeg bare sige, at du skal huske at holde en dags pause imellem du træner samme øvelse.

Og så skal du mindst holde en dag om uge fri for træning. Husk det er i tiden imellem træning man bliver stærkere/bedrede.

Jeg vil også forslå dig at træne i en klub. Hvis det er løb du vil gå til, kan jeg godt fortælle dig om træningen i en atletik klub.

Link to comment
Share on other sites

tak fordi i kommenterede :)

hvis jeg løber 5,5 km hver dag, træner hver anden dag (?) og spiser sundt, hvor lang tid tror i så der vil gå før jeg har mistet mine håndtag (på 1,5-2 kg) ?

men som i siger er det usundt for min krop at jeg løber så meget og er der ikke noget med at det ikke hjælper hvis ikke min krop når "genopbygge" sig selv ? hvis jeg så løber 4 gange om ugen hvor lang tid vil det så tage før jeg mister mine håndtag eller er det mere effektivt hvis jeg ikke presser mig selv ?

Ps. forslaget med at melde mig ind i en løbeklub må jeg desværre afslå, kan ikke løbe med andre (mister koncentrationen) og når jeg har mistet mine håndtag, vil jeg ikke løbe så meget, dog stadig holde mig i form.

hovedsageligt er jeg interresseret i om det er mere skadeligt for min krop og jeg ikke taber mig hurtigere på den måde, eller at det er fint nok, bare jeg kan præstere det? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På forhånd undskyld for følgende kommentar:

Du er fysiologisk set stadig et barn. Børn skal passe på deres knogler og led i højere grad en fuldt udvoksne mennesker kan tillade sig, ene alene af den grund, at din krop stadig vokser. Dette er jo også grunden til, at mange fitnesscentre ikke optager medlemmer under 16 år.

Du skriver, at du får ondt i knæene de første 2 km. når du løber. Hertil kan der være to (forhåndenværende) forklaringer. Enten har du forkerte sko (et problem rigtig mange døjer med) eller også så er det din krops måde at sige "jeg har brug for en pause". Det sidste er særlig nærliggende. Rigtig mange teenagere lider af vokseværk - og i særlig grad drengene. Ved at løbe så meget som du gør stresser du kroppen i en grad den formentlig ikke er klar til. Hvis du i perioder lider af vokseværk er det særlig vigtigt, at du slækker på din træningsmænde. Eventuelt kan du cykle i stedet - det er ikke nær så hårdt for knæene.

Hvis du gerne vil tabe dig og holde vægten efterfølgende, vil jeg anbefale dig at gå stille og roligt til værks. Løb er godt til vægttab, men du vil ikke kunne "punkt-træne" alene ved løb og mavebøjninger. Herved mener jeg, at du ikke kan forvente at få din talje slank og muskuløs uden at resten af kroppen følger med alene ved at løbe. Du må spise sundt og grønt, drikke rigeligt og motionere regelmæssigt og moderat. Hvis du går roligt til værks vil du (hvis du kun har lidt "hvalpefedt") kunne tabe dig ca ½ kg. om ugen. Hvorvidt "håndtagene" følger med er ikke til at sige, idet punkt-træning er en næsten umulig opgave.

Det er godt du dyrker motion, men det skal være sjovt. Det skal ikke være noget "der bare skal overstås fordi jeg skal tabe mig". Det skal allerhelst være et valg for livet. Du har fat i den lange ende, men du må acceptere, at du kun er 13 og din krop derfor har visse basale behov og begræsninger.

Held og lykke med det hele - men husk: Motion skal være sjovt og rart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share