Strækmærker


rubberduck
 Share

Recommended Posts

følgende er kopieret fra en tidligere tråd hvor jeg ikke fik nogle svar, så nu håber jeg på svar da det virkelig er et stort irritationsmoment for mig:

Jeg har tidligere trænet, men det var i et meget lille center med meget begrænset udstyr. Jeg lavede nogle forkerte øvelser og fik strækmærker på hofterne (lidt højere oppe). Så stoppede jeg og håbede at de gik væk, det gjorde de ikke. Hvordan får jeg disse til at gå væk?? Hvordan forebygger jeg at de ikke komme igen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte noget om, at der var kommet noget nyt crem, som skulle fjerne dem, og at det var noget man skulle bestille på apoteket, med en recept fra sin læge,

en behandling tager et helt år.

Der er også andre muligheder, så som hud transplantation, eller laser behandling men det er vist temlig dyrt!

Du kan fjerne den røde farve, med baby zinksalve...

Link to comment
Share on other sites

Strækmærker er hyppigt hos individer der vokser hurtigt og meget, f.eks. på mave og bryster hos gravide.Jeg har ofte set det hos brugere af steroider og hos overvægtige.Der er uden tvivl hormonelle faktorer der er med til at fremkalde mærkerne.

Hos steroide brugerne ses det ofte på forsiden af armhulen over brystmuskulaturen og bag på armhulerne over de store overfladiske rygmuskler.Derudover ses det hos folk med en "voksen" mave svarende til "the love handles"/flankerne.Jeg har faktisk også set det på inderlårene hos en yngre kvinde(ikke min egen!), der ikke var fed,ikke havde været gravid eller trænet.

Når man først har strækmærkerne har man dem!!!Bindevævet i huden er overstrukket og trækker sig IKKE sammen igen!!MÅSKE kan nogle former for cremer hjælpe men jeg tvivler.

(Redigeret af LBB ved 9:26 pm på Aug. 20, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Cremen som Lomax henviser til hedder Tretinoin Creme og består hovedsagligt af retinsyre/tretenotin også kendt som A-vitaminsyre.

Den lidt specielle version af vitaminsyren trænger ind i underhuden og tvinger kroppens imunforsvar til at fjerne frakmenterne af den ødelagte hud for derefter at erstatte den med ny hud.

Cremen er stadig på forsøgsstadiet og masseproduceres endnu ikke, men gravide kvinder kan henvende sig til læge/apotek for derigennem at erhverve sig cremen.

A-vitaminsyre bruges også bl.a. mod akne og kan derfor også findes i almindelige creme produkter, jeg så et kort glimt af en udsendelse i lægens bord hvor der blev henvist til en lidt mildere creme der også indeholdte tretinoin, jeg mener cremen hed noget i retning af Beaoteu Picific, men prøv evt. at gå ind DR's hjemmeside og se om der kan finden noget.

Jeg har også hørt om nogle teorier, der lyder at laser skulle kunne påvirke gendannelsen af underhuden, men jeg tror ikke er der pt. er nogle konkrete behandlingssteder.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Næppe!! Du kan jo heller ikke få rynker til at forsvinde med forebyggende cremer. Måske til en vis grænse, men på længere sigt, skal der andre midler i brug. Det er jo ikke for sjov, at masser af kvinder "klynker" over strækmærker der ikke vil gå væk, for der findes ikke noget vidundermiddel. Med mindre laserkirurgien har opfundet en ny metoden.

Link to comment
Share on other sites

Strækmærker er ar efter bristninger i læderhuden. Ligesom alle andre ar har de en højere andel af kollagen end almindelig hud, som har mere elastin. Elastin (gør huden smidig) gendannes desværre ikke særlig godt i helingsprocesser.

Strækmærker forsvinder ligesålidt under vidundercremekure som andre ar gør, dvs. det gør de ikke. Men den røde farve svinder med tiden, og strækmærket bliver kun lidet synligt (en nuance lysere end den omgivende hud). Men har man meget underhudsfedt, vil strækmærket forsænke sig lidt ift. den omgivende hud.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis f.eks. dit ben er en bolledej, så er strækmærkerne det der kommer når dejen har hævet lidt for længe og derfor er sprækket i siden. Der sidder gerne nogle ucharmerende striber ved siden af hinanden i "bølger". Jeg har set at der er nogen der taler om rødme, det kan jeg ikke forstå, det tror jeg altså ikke har noget med strækmærker at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige været hos lægen i dag for at få tjekket mit knæ, og spurgte også lige til, om han kendte noget til de midler til strækmærker.

Han sagde der ikke var noget der virkede, og han havde undersøgt det med nogle hudlæger. Huden er simpelt hen ødelagt, så det er desværre forever.

Så sådan er det bare, så kan vi godt holde op med at tude over noget, vi ikke kan gøre noget ved og fokusere på noget vi KAN gøre noget ved.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

BUMP

Jeg faldt over noget om strækmærker, jeg ikke havde set før.

Der var et indslag i lægens bord for næsten et år siden (16/8/2001), hvor han gennemgik to produkter - et man kan købe og et som var på forsøgsstadiet. I lægens bord sagde ham karl-smart-svigermors drøm at det virkede. Man kan se indslaget med Real Player på http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/laegen/arkiv/arkiv.htm - man skal ca. 9½ minutter hen i indslaget fra den 16/8/2001 for at se det relevante indslag.

Jeg faldt over det fordi jeg sad og browsede på www.gymgrossisten.dk, hvor de sælger det ene af de to nævnte produkter - det mildeste af dem. Man kan se det her:

http://www.gymgrossisten.dk/main.php?prodview=82

Nogen frivillige til at prøve om det virker i praksis? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share