vinter løbetræning


stryger
 Share

Recommended Posts

efter lige at have skimet overskrifterne her fra den seneste tid skriver jeg nu mit spørgsmål i egen tråd.

jeg har i længere tid ikke trænet pga ombygning på huset, men nu er tiden igen blevet til det, jeg har besluttet at jeg vil begynde at løbetræne i første omgang, problemet for mig er at vi er kommet ind i den periode hvor det er rigtig kedeligt udenfor, jeg er ikke bange for dårligt vejr, men er der nogen der har gode råd til hvilket udstyr man skal bruge for at kunne løbe selv i den værste snestorm (hvis den nogensinde kommer igen)

findes der særlige løbesko til vnterens sne og sjap så man kan holde fusserne tørre.

og er det bedre med flere lag end med et enkelt der skal klare det hele, tænker på at have et lag til at transportere sveden ud og holde mig varm, og et til at holde vinden ude. men har ikke lyst til at løbe i plastik regntøj.

hvad gør i når i løber om vinteren ?

Link to comment
Share on other sites

efter lige at have skimet overskrifterne her fra den seneste tid skriver jeg nu mit spørgsmål i egen tråd.

jeg har i længere tid ikke trænet pga ombygning på huset, men nu er tiden igen blevet til det, jeg har besluttet at jeg vil begynde at løbetræne i første omgang, problemet for mig er at vi er kommet ind i den periode hvor det er rigtig kedeligt udenfor, jeg er ikke bange for dårligt vejr, men er der nogen der har gode råd til hvilket udstyr man skal bruge for at kunne løbe selv i den værste snestorm (hvis den nogensinde kommer igen)

findes der særlige løbesko til vnterens sne og sjap så man kan holde fusserne tørre.

og er det bedre med flere lag end med et enkelt der skal klare det hele, tænker på at have et lag til at transportere sveden ud og holde mig varm, og et til at holde vinden ude. men har ikke lyst til at løbe i plastik regntøj.

hvad gør i når i løber om vinteren ?

Normale sko og tre lag på kroppen, to til ben hvis det blæser meget... men det er sjældent at vejret bliver så ekstremt at der er nødvendigt med mere herhjemme.

Nyd den lune stue, hvis der kommer snestorm! Den træning som du kan udfører er alligevel tæt på nytteløs hvis det stormer, snefnugene skærer i kødet og sigtbarheden er nul (BS Chr. kan sikkert godt:-) )

Link to comment
Share on other sites

efter lige at have skimet overskrifterne her fra den seneste tid skriver jeg nu mit spørgsmål i egen tråd.

jeg har i længere tid ikke trænet pga ombygning på huset, men nu er tiden igen blevet til det, jeg har besluttet at jeg vil begynde at løbetræne i første omgang, problemet for mig er at vi er kommet ind i den periode hvor det er rigtig kedeligt udenfor, jeg er ikke bange for dårligt vejr, men er der nogen der har gode råd til hvilket udstyr man skal bruge for at kunne løbe selv i den værste snestorm (hvis den nogensinde kommer igen)

findes der særlige løbesko til vnterens sne og sjap så man kan holde fusserne tørre.

og er det bedre med flere lag end med et enkelt der skal klare det hele, tænker på at have et lag til at transportere sveden ud og holde mig varm, og et til at holde vinden ude. men har ikke lyst til at løbe i plastik regntøj.

hvad gør i når i løber om vinteren ?

2 lag på overkroppen, 1 lag på underkroppen, 1 par gode varme sokker og hue og vanter. Så budte der ikke være noget problem. det kan dog godt være at det er lidt koldt de først 5 min, men når opvarmningen er overstået bliver man meget glad for man ikke tog mere på. (husk det nu Zacharias og i andre spartanerne)

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du ikke gå ud og købe dig fattig og man kan i realiteten klare sig med lidt. Det vigtigste er dog at du får nogle ordentlige løbesko. Kontakt f.eks. Løberen eller en lignende fagforretning. De almindelige sportsforretninger har ofte ikke forstand på det og er i mine øjne ikke andet end tøjforretninger.

Og ja. Man kan godt få særlige sko til om vinteren med særligt grove såler og gore-tex og hele svineriet. Det er for de fleste dog unødvendigt og hvor meget har du tænkt dig, du skal løbe i den lokale mose, frem for gader og stræder.

Min vinterbeklædning har ofte været, 1 lag vintertight, 1 svedundertrøje, 1tshirt, 1 jakke. T-shirten har jeg droppet, når jeg skulle løbe intervaller eller lig., da bomuld bliver koldt, når det bliver vådt, men så har jeg holdt varmen på anden måde. Dertil pandebånd og handsker. Det bliver ofte for varmt med handskerne, så det er godt med lommer i jakken. Som de andre skriver. Den rigtige beklædning føles kold de første par kilometre. Sørg dog for altid at passe på dine knæ og skinneben. Den første sol i foråret indbyder måske til korte bukser, men lad være.

I særligt hårdt vejr har jeg haft vintertight med vindfang, og flere lag under jakken. Men det har været så sjældent, så det kan tælles på en hånd. Det har dog været fed oplevelse at løbe igennem snedriver med snefnugene piskende om ørerne. :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som Philty skriver kan man klare sig med lidt. Det gode ved løb er at man udvikler en masse varme og man ikke bevæger sig så hurtigt, så vindafkølingen er til at håndtere.

Jeg er vandt til at træne på min cykel hele året rundt i DK - og gerne lange ture om vinteren, hvilket virkelig kan være en udfordring til påklædningen.

Et løbesæt og nogle svedtrøjer samt nogle handsker og en hue kommer du langt med. De få gange jeg har løbet i frost gik det fint med at have en ekstra bomuldstrøje på under jakken - jeg kom alligevel ikke til at svede nok til at jeg blev fugtig og kold.

Link to comment
Share on other sites

Hej stryger og andre

Forhåbentlig kan følgende svar bruges

Vintertøj handler om "lag på lag". Det giver den fordel, at man kan "lyne op", hvis det alligevel bliver for varmt.

I øvrigt er det ok, hvis det føles lidt koldt i starten - hvis du føler det varmt med det samme, har du sikkert for meget på.

Her får du lidt om, hvad jeg bruger:

Overkroppen:

Svedtrøje

Tynd fleece (= meget tynd, som kan købes i sportsforretninger)

Vindtæt jakke (pt. bruger jeg en jakke med tyndt fleece-for og derfor ingen ren fleece)

Hvis du løber når det er mørkt, så en refleksjakke (endnu et lag, der giver varme)

Handsker ("rigtige" løbehandsker koster 100+, mens man kan købe arbejdshandsker i et byggemarked for 10-20 dask).

Hue el. pandebånd (har ikke været nødvendigt endnu, men bliver det formodentlig senere)

Underkroppen

Normalt bruger jeg alm. bomulds-"trusser", men når det bliver rigtig koldt, er det godt med løbeunderbukser med windbreaker foran.

Tights, evt. deciderede vintertights /afhængigt af temperaturen.

Hvis vejret er helt vildt, tager jeg et par vindtætte bukser udover.

Normalt bruger jeg løbestrømper, men hvis det er ekstremt koldt, tager jeg også et par bomuldssokker på (men det er ikke sjovt).

SÅ vidt skoene angår er der ingen forskel på sommer/vinter

Hvis vejret er helt umuligt, tager jeg en tur på løbebånd! Der er ingen grund til at opsøge dårlige oplevelser el. skader!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Ved valg af løbetøj om vinteren er det vigtigt at mærke på sin egen krop hvad der er rart for dig.

Du skriver du ikke har fået løbet i et stykke tid, så hvis du ikke forventer at løbe så langt (mellem 5 og 8 km.) eller hurtigt, er det vigtigste at være varm. Jeg selv har stor glæde af at løbe med et sæt HH skiundertøj og en let løbebuks uden på. På overkroppen tager jeg en vind- og vandtæt, svedtransporterende cykeljakke på (konkret fra nike). At cykeljakker kan være rigtig gode om vinteren skyldes, at de typisk sidder lidt tættere til kroppen (særlig i halsen) og i øvrigt har en masse skønne lommer hele vejen rundt. Så kan vægten fra nøgler, MP3-afspiller, mobil mv. (hvad man nu har med) fordeles rundt om kropskernen og generer dermed ikke så meget.

Så summasummarum: VUrder efter hver løbetur om du har følt dig for varm eller for kold og korriger så til næste tur (i samme vejr naturligvis).

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Ved valg af løbetøj om vinteren er det vigtigt at mærke på sin egen krop hvad der er rart for dig.

Du skriver du ikke har fået løbet i et stykke tid, så hvis du ikke forventer at løbe så langt (mellem 5 og 8 km.) eller hurtigt, er det vigtigste at være varm. Jeg selv har stor glæde af at løbe med et sæt HH skiundertøj og en let løbebuks uden på. På overkroppen tager jeg en vind- og vandtæt, svedtransporterende cykeljakke på (konkret fra nike). At cykeljakker kan være rigtig gode om vinteren skyldes, at de typisk sidder lidt tættere til kroppen (særlig i halsen) og i øvrigt har en masse skønne lommer hele vejen rundt. Så kan vægten fra nøgler, MP3-afspiller, mobil mv. (hvad man nu har med) fordeles rundt om kropskernen og generer dermed ikke så meget.

Så summasummarum: VUrder efter hver løbetur om du har følt dig for varm eller for kold og korriger så til næste tur (i samme vejr naturligvis).

God fornøjelse.

Og tænk over hvilken type løb du skal løbe f.eks. var jeg ude og løbe bakke intervaller sidste uge. jeg havde kun en langarmet løbe bluse, et par tights, sokker, hue og sko på. alt andet var for varmt (der var også nogle der løb i T-shirt, det skal dog siges, at det var ca. 1 grad varmt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share