High protein mad


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Hej Mol

Jeg er løbet tør for inspiration til mad med meget protein i løbet af dagen, altså udover protein pulver, tun, kylling, osv. Hvad bikser i sammen i løbet af dagen? Morgenmad, med på arb, aftensmad, små midt i mellem snacks. Hvad laver i af mad? Nævn gerne protein pr måltid ca, om man er på 2500 kcal eller 4000 kcal er ikke vigtigt. Bare det er godt/sundt, gerne nemt. :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mos en avocado og bland en dåse tun i, sammen med citron og evt rød peberfrugt eller hvad du ønsker... kan også komme hytteost i for mere protein.. smager rigtig godt og er nemt og sundt...

ved ik hvor meget protein og kcal desværre.. men kan nemt regnes ud når man ved hvor meget avocadoen vejer osv...

Link to comment
Share on other sites

Skyr. Det minder om naturalyoughurt, er bare mere cremet. Det har 11 g protein pr. 100 gram og kun omkring 0,2 % fedt.. Jeg tror der er omkring 250 kj pr. 100 gram. Det kan så spises med havregryn/müsli/cornflakes, frugt eller hvad man kan lide. Det er også godt at lave smoothies af. Jeg har indtil videre kun set det i Kvickly Extra og Irma..

Link to comment
Share on other sites

Er selv begyndt at få brækfornemmelsesassociationer, når jeg tænker på dåsetun og derfor er jeg begyndt at spise........

Masser af måltider bestående af 6% ost, prot/skummemælk/havregryn, masser af fisk (homemade fiskefrikadeller, dåsefisk, fersk, røget, dampet, kogt), en Cheasy yoghurt (med låg, så de er lette at have med i tasken), røde linser er favoritten (ikke dem der skal stå i blød 100 år før man kan tilberede dem...), æggekage, Skyr pære/banan smager himmelsk, men det nemmeste til aftensmad er at dampe nogle gulerødder og marinere en pakke kylling i en frostpose sammen med sennep, hvidløg, ingefær, paprika, havsalt og så kaste den i ovnen i en 20-minutters tid. En andesteg uden skind er også en kæmpe kæmpe favorit! (Burde snart lave mig en langtidsstegt and (7-timer). Den kan jo sagtens spises over 2 dage..

Når jeg er på Uni og jeg har glemt at få madpakke med, tager jeg hvis det er NØDSTILFÆLDE en salatbar og 1/2 mathilde kakaomælk eller 2 stk. af deres skummemælks skolemælk.

......bilder mig selv ind, at der er protein i is....mest af alt i hverdagssituationer foran køledisken..

Jeg har endnu aldrig prøvet at opvarme mit proteinpulver dvs. bruge det i bagværk etc..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spiser pt. enten mysli eller havregrød til morgenmad ..

og napper cheasy yoghurt 500g til mellemmåltid eller Skyr yoghurt.. Du kan også spise nogle mandler til mellemmåltid som er nem at have med i madpakken..

SURMÆLK_PRODUKT.PNG

Hvad med lidt omelet bestående af 80 % æggehvide og 20 % blomme.. hertil lidt kyllingstykker i plus rødpeber osv.. enten til aftensmad eller frokost den er høj i protien og lav i kcal.

breakfast_egg.jpg

Eller en chili con carne med oksekød med lav fedt % en rigtig chili con carne spises jo uden pasta og ris men er rig med bønner og chilli og rød peber osv. som sætter fut i forbrændingen... :devil:

200px-Bowl_of_chili.jpg

og når du skal forkæle dig selv så lav en Kæmpe rejemad med æg, tomat osv. og lidt mayo som er lovligt da det er højt på olie (sund fedt) på 1-2 skive grov toast. (kan også laves med en laksesteak) :4mewantfood:

rejemad.jpg

Nå for pokker sidder og bliver helt sulten af at finde de billeder... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefale ovnbagt laksefilet - skal kun have ca. 15 min i ovnen og indeholder masser af protein og omega 3..

Du kan f.eks. få lidt mere protein ved at lave en "dressing/sovs" af græsk yoghurt (gerne 2%), som du blander med løg, peberfrugt, champignon, hvidløg eller hvad du nu kan lide (husk salt og peber). Yoghurten lægges ovenpå laksefiletten i et ildfast fad. Derudover kan du blanchere et broccoli og lægge rundt om laksen, så den er indkranset af broccoli og yoghurt. Stadig bare ca. 20 min. i ovnen.

Det smager superskønt og er meget let at lave (er altid et hit, når jeg får gæster).... synes selv, at brune ris er perfekte dertil. Du behøver ingen sovs, fordi fisken er så fed, og yoghurten udgør en fin sovs.

Link to comment
Share on other sites

Du kan f.eks. få lidt mere protein ved at lave en "dressing/sovs" af græsk yoghurt (gerne 2%)

Og endnu bedre med Skyr yoghurt.. :wink:

MS Plain Skyr

Ingredients:

Nutrition information %RDS

Energy 259,0 kJ 61,0 kkal

Protein 11,5 g

Carbohydrate 3,3 g

Fat 0,2 g

Vitamin B-2 0,20 mg 13 % RDS

Phosphor 163,0 mg 21 % RDS

Calcium 110,0 mg 14 % RDS

Den er over dobbelt så høj i protien end græsk yoghurt eller alm. youghurt, dog er den lidt højere i kcal..

Link to comment
Share on other sites

Protein "kage"

Kaseinprotein pulver (choko/neutral) 225g. - Pulverblandes sammen

Havregryn 250g. - Blendes

Ren kakao 2-3 spsk.

Kanel 3 tsk.

Bagepulver 3 tsk.

Skummelmælk ½l. - Væsker + æg og banan blendes sammen

1 æg

3 æggehvider

3 bananer

Varmeresistent Sødemiddel 3 spsk.

vanilje essens 1 tsk.

ca. 2500 kcal, 12 barer, energifordeling omkring 45/45/10 - Efter mine beregninger

30-45 min ved 175 grader

Mere bagepulver kan tilsættes hvis man gerne vil have en mere luftig kage

Vigtigt at bruge kasein og ikke alm valle protein pulver. Da det er mere varmeresistent. Egg og soya proteinpulver skulle vidst også kunne bruges.

Resultatet kommer til at ligne kage og til en hvis grænse også smage som kage. Men forvent ikke mors drømmekage (man har jo hverken magarine, sukker eller hvede at arbejde med ;) )

Jeg syntes det er en rigtig lækker snack, som også mætter rimelig.

Link to comment
Share on other sites

HEY ALLESAMMEN, håber jeg har jeres opmærksomhed!

Hvis i bare sørger for at spise kød nogenlunde hver dag, i gennemsnit 80-100 gram, får i RIGELIGT PROTEIN!

Det skader ikke at spise proteinrigt ved siden af, f.eks. mælkeprodukter og grønne bønner og lign.

Men det er direkte latterligt at spise proteinpulver i den tro, at det gør en forskel.

Dette protein kommer bare i overskud, nedbrydes til aminosyrer, hvorefter aminogrupperne udskilles med urinen som urinstof/carbamid.

PROTEINPULVER ER SPILD AF TID OG PENGE.... og smagsløg. Det smager jo af h****** til!!!!

Link to comment
Share on other sites

HEY ALLESAMMEN, håber jeg har jeres opmærksomhed!

Hvis i bare sørger for at spise kød nogenlunde hver dag, i gennemsnit 80-100 gram, får i RIGELIGT PROTEIN!

Det skader ikke at spise proteinrigt ved siden af, f.eks. mælkeprodukter og grønne bønner og lign.

Men det er direkte latterligt at spise proteinpulver i den tro, at det gør en forskel.

Dette protein kommer bare i overskud, nedbrydes til aminosyrer, hvorefter aminogrupperne udskilles med urinen som urinstof/carbamid.

PROTEINPULVER ER SPILD AF TID OG PENGE.... og smagsløg. Det smager jo af h****** til!!!!

Tror du skal læse lidt mere på lektien og ryge lidt mere ned i stoffet ellers får du en hård tid på MOL hvis du vil ind og sætte punktummer i disse debatter, bare et godt råd :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal læse lidt mere på lektien og ryge lidt mere ned i stoffet ellers får du en hård tid på MOL hvis du vil ind og sætte punktummer i disse debatter, bare et godt råd :laugh:

- Du mener jeg tager fejl???

Det er bare min erfaring ud fra nogle, jeg kender, der tager proteintilskud, at de ikke selv synes, de bliver større overhovedet.

Derudover har jeg fulgt med i biologitimerne, ligesom jeg har fået ovenstående bekræftet af min far, der er læge.

Men hvis I har noget grundlag for at drikke/gylpe det gylle i jer, og I er sikre på det virker, er jeg nu ligeglad.

Vil meget gerne høre fra jer, hvis I har nogle begrundelser for at proteinpulver på nogen tænkelig måde gør en forskel. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

- Du mener jeg tager fejl???

Ja du tager bestemt fejl, eller ihvertfald skøjter du lidt for nemt henover emnet som gør at dit svar overhovedet ikke giver mening.

Du snakker om 80-100 gram kød - det giver dig 20 gram protein ! og så som sidebemærkning så skader det ikke at "spise lidt proteinrigt ved siden af" - medmindre du vejer 20 kg, så er du altså langt fra grænsen af det man anbefaler som fingerregel for folk der træner det er din kropsvægt*2, så mange gram skal du spise for at være indenfor marginen.

Så medmindre du vejer 20-30 kg, så kan du godt se der er noget helt galt.

Men det er ikke forkert at du kan undvære proteinpulver, du skal så bare have det hele tilført via kosten, og hvis du prøver i en periode og følge en ordentlig diæt møntet på træning så vil du finde udaf at det faktisk er temmelig svært at opretholde det proteinindtag med tanke på sin form, uden at supplere det med proteinpulver i en eller anden form.

Det er bare min erfaring ud fra nogle, jeg kender, der tager proteintilskud, at de ikke selv synes, de bliver større overhovedet.

Der er ikke noget magisk ved proteinpulver det er et kostsupplement som giver dig proteiner - du kan ikke æde dig stor ved at spise proteinpulver det du kan gøre er at sikre dig at du ihvertfald ikke er i underskud, så kroppen har hvad den skal bruge for at bygge din muskelmasse.

At dine venner så ikke bliver større overhovedet det skyldes så nok at de ikke træner rigtigt, at de ikke spiser ordentlig, eller en kombi af begge, det er ikke proteinpulverets skyld, og proteinpulver i sig selv gør dig ikke større.

Derudover har jeg fulgt med i biologitimerne, ligesom jeg har fået ovenstående bekræftet af min far, der er læge.

Men hvis I har noget grundlag for at drikke/gylpe det gylle i jer, og I er sikre på det virker, er jeg nu ligeglad.

Vil meget gerne høre fra jer, hvis I har nogle begrundelser for at proteinpulver på nogen tænkelig måde gør en forskel. :laugh:

Prøv at starte med at læse de pinned emner i dette fora, proteiner, kulhydrater, fedt - det vil give dig en god basis, proteinfaq er her ( de andre finder du ved at klikke i foraet):

protein faq

Og proteinpulver findes i mange hundrede former og smage og typer, så tvivler lidt på du har smagt det hele - det er et kosttilskud som kan være særdeles vigtigt og i nogle tilfælde uundværligt hvis du skal op og have en stor andel protein om dagen, medmindre altså du har et liv hvor du har tid til at stå i køkkenet hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske en lille smule off-topic, men der er en ret interessant gennemgang af forskellige proteiner og deres effektivitet ifm. muskelvækst etc. her. Et par af de mere interessante betragtninger:

In their studies, subjects weight trained for twelve weeks while consuming a 2300kcal diet consisting of 70-90gP (12-15%), 267-317gC (49%), and 82-87gF (7-11%). The only difference between groups was the fact that one group ate a meat-free diet while the other group ate meat. At the end of the twelve weeks, the meat eaters lost 2.8lbs of fat while gaining 3.74lbs of lean tissue. The vegetarians, on the other hand, lost no fat weight and lost 1.76lbs of lean tissue. Bottom line, meat seems to be an essential part of the diet.

Regarding fish in the diet, Lavigne et al (2001) demonstrated that cod protein was better than soy or casein for increasing muscle glucose sensitivity and for preventing insulin resistance in high-fat fed rats. Since codfish has a favorable omega-3 profile, the researchers duplicated their work using only the protein component of cod and the benefits remained the same. This indicates that eating fish may improve your carbohydrate sensitivity and ultimately your body composition and these effects may be independent of the fatty acid profile.

Finally, Lohrke et al (2001) showed that growing pigs fed a diet consisting of soy as the only source of protein had lower body weights, amino acid imbalances, increased cortisol levels, and increased muscle breakdown. The casein-fed pigs grew normally. This study indicates that a diet containing exclusively a low quality protein (soy in this case) may interfere with normal growth and development.

So, how do we use this information to our advantage? Well, since different protein sources confer different benefits, your best bet is to eat some fish protein (cod, salmon, tuna), some lean meat protein, and some milk protein isolates or whey/casein blends each day. Eating from a limited list of protein sources is a big mistake.

Link to comment
Share on other sites

Har desværre ingen idé om, hvor meget jeg kan tage i bænkpres. Jeg selv holder mig mest til øvelser, hvor den eneste belastning er min egen krop... så

som pull-ups, pushups, sit-ups og handstand pushups.

Jeg har behov for smidige muskler, da jeg går til Karate. Mine muskler skal kunne slå og sparke hurtigt og hårdt, og jeg har ingen interesse i et overdimensioneret brystparti,

der ikke kan bruges til andet end at løfte vægte.

Så hvis i vil fylde jer med proteinpulver og tage følgerne, såsom diarré, så "be my guest".

Det skal nok passe, det kan bruges, hvis man er bigtime pumper, det skal jeg ikke blande mig mere i. Det er et frit land.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder glimrende, og synes lidt det understøtter min pointe, at proteiner skal komme fra de rigtige fødevare-grupper. Fisk er jo en glimrende proteinkilde, og indeholder som bekendt vitale fedtsyrer.

Kød er også godt, bare det ikke er for rødt. Jeg har intet imod proteiner, men der er vel ingen grund til at bruge penge på bøtter med kakao-smags proteinpulver, hvis man lige så godt kan spise et lækkert stykke fisk eller kød.

Livet varer ikke evigt, så brug din tid på at indtage noget ordentligt, velsmagende - så kan du endda forlænge din tilværelse her på jorden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har desværre ingen idé om, hvor meget jeg kan tage i bænkpres. Jeg selv holder mig mest til øvelser, hvor den eneste belastning er min egen krop... så

som pull-ups, pushups, sit-ups og handstand pushups.

Jeg har behov for smidige muskler, da jeg går til Karate. Mine muskler skal kunne slå og sparke hurtigt og hårdt, og jeg har ingen interesse i et overdimensioneret brystparti,

der ikke kan bruges til andet end at løfte vægte.

Så hvis i vil fylde jer med proteinpulver og tage følgerne, såsom diarré, så "be my guest".

Det skal nok passe, det kan bruges, hvis man er bigtime pumper, det skal jeg ikke blande mig mere i. Det er et frit land.

OMG - det her viser jo så ganske godt hvorfor du skriver som du gør :laugh:

Det lyder glimrende, og synes lidt det understøtter min pointe, at proteiner skal komme fra de rigtige fødevare-grupper. Fisk er jo en glimrende proteinkilde, og indeholder som bekendt vitale fedtsyrer.

Kød er også godt, bare det ikke er for rødt. Jeg har intet imod proteiner, men der er vel ingen grund til at bruge penge på bøtter med kakao-smags proteinpulver, hvis man lige så godt kan spise et lækkert stykke fisk eller kød.

Livet varer ikke evigt, så brug din tid på at indtage noget ordentligt, velsmagende - så kan du endda forlænge din tilværelse her på jorden. :wink:

Jeg finder det ret morsomt du åbenbart ved så meget (læs: intet) om noget, du ellers ikke vil spilde din tid på. Dit korstog mod proteinpulver har ingen berettigelse - du ved jo intet om det :wink:

Jeg får personligt ikke diaré af mit proteinpulver

Jeg synes spersonligt min shakes er ganske velsmagende

Shakes bør ikke udgøre grundlaget for ens kost - hvilket den heller ikke gør for de fleste herinde, men bliver derimod brugt som et nemt og hurtigt supplement for at få nogle ekstra proteiner. Det er nemt og bekvemt!

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share