Sign in to follow this  
MaximusMaximus

High protein mad

Recommended Posts

OMG - det her viser jo så ganske godt hvorfor du skriver som du gør :laugh:

Hvad viser hvad, om hvordan jeg skriver? :blink:

Jeg finder det ret morsomt du åbenbart ved så meget (læs: intet) om noget, du ellers ikke vil spilde din tid på. Dit korstog mod proteinpulver har ingen berettigelse - du ved jo intet om det :wink:

Jeg får personligt ikke diare af mit proteinpulver

Jeg synes spersonligt min shakes er ganske velsmagende

Shakes bør ikke udgøre grundlaget for ens kost - hvilket den heller ikke gør for de fleste herinde, men bliver derimod brugt som et nemt og hurtigt supplement for at få nogle ekstra proteiner. Det er nemt og bekvemt!

Proteinpulver ved jeg ikke særligt meget om. Men proteiner generelt ved jeg en god del om :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herold, stop før vi dør af grin.

Hvorfor dog? Jeg og mine venner griner da i forvejen af hardcore pumpere som nogle af jer.

Hvad har jeg dog at miste - jeg kender jer overhovedet ikke..!? :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor dog? Jeg og mine venner griner da i forvejen af hardcore pumpere som nogle af jer.

Hvad har jeg dog at miste - jeg kender jer overhovedet ikke..!? :tongue:

Nu er der temmelig mange seriøse kampsportsudøvere her på MOL som bruger vægte i deres træning, men jeg fornemmer du ikke er så gammel ? så for dig kan det udmærket godt være det ikke er noget der er aktuelt lige nu - men når det en dag kommer så husk at der er lidt mere til det end din far siger, og emnet et faktisk rigtig interresant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg indtager da også størstedelen af de proteiner, jeg har brug for, gennem "rigtig mad".. men derudover er proteinpulver nu et glimrende supplement til at sikre, at man får nok protein. Det er især fikst efter træning, hvor kroppen netop har brug for et protein-tilskud - og det er immervæk noget nemmere at medbringe proteinpulver end en laks.

Jeg har aldrig oplevet nogen bivirkninger ved valle-proteinpulver og medmindre man ligefrem er laktose-intolerant - hvilket det trods alt kun er et fåtal, der er - så tvivler jeg på man får diarre af det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Du mener jeg tager fejl???

Det er bare min erfaring ud fra nogle, jeg kender, der tager proteintilskud, at de ikke selv synes, de bliver større overhovedet.

Derudover har jeg fulgt med i biologitimerne, ligesom jeg har fået ovenstående bekræftet af min far, der er læge.

Men hvis I har noget grundlag for at drikke/gylpe det gylle i jer, og I er sikre på det virker, er jeg nu ligeglad.

Vil meget gerne høre fra jer, hvis I har nogle begrundelser for at proteinpulver på nogen tænkelig måde gør en forskel. :laugh:

:banana3:

:surrender: Nå så ser det sgu ud til jeg må droppe proteiner og proteinpulver, sørgeligt, var ellers lige ved at blive glad for dette næringsstof :unhappy:

Edited by Sortiarius

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu er der temmelig mange seriøse kampsportsudøvere her på MOL som bruger vægte i deres træning, men jeg fornemmer du ikke er så gammel ? så for dig kan det udmærket godt være det ikke er noget der er aktuelt lige nu - men når det en dag kommer så husk at der er lidt mere til det end din far siger, og emnet et faktisk rigtig interresant.

At jeg ikke er så gammel? Tja, er fyldt 18... ved ikke om det er ungt eller gammelt... nok en mellemting.

Træn endelig med tunge vægte - muskler er til for at blive brugt. Og indtag hvad I har behov for i den sammenhæng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
At jeg ikke er så gammel? Tja, er fyldt 18... ved ikke om det er ungt eller gammelt... nok en mellemting.

Træn endelig med tunge vægte - muskler er til for at blive brugt. Og indtag hvad I har behov for i den sammenhæng.

18 år.. HAHA. du opfører dig som et bette barn, der tror du ved alt om alt, men egentlig ikke ved noget som helst.

Jeg vil nok sætte dig i den kategori, med naive fjolser der stadig tror på myter, som for længst er dræbt. "Man bliver langsom af at styrketræne" etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proteinpulver ved jeg ikke særligt meget om. Men proteiner generelt ved jeg en god del om :laugh:

Sjovt at du kommer med en mening om noget som du et par indlæg senere siger at du ikke ved særligt meget om.

Og nej, man baserer ikke fakta som man tror kan apliceres generelt, ud fra ens bekendtes erfaringer. Hvis du ikke ved meget om proteinpulver, tror jeg ikke du "ved meget om protein generelt" andet end det man lær på gymnasiets kemi- og biologitimer. Fordi så ville du næsten garanteret kunne finde frem til en egen konklusion kring det, som ikke er så ensfarvet som den du lige præsenteret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 år.. HAHA. du opfører dig som et bette barn, der tror du ved alt om alt, men egentlig ikke ved noget som helst.

Jeg vil nok sætte dig i den kategori, med naive fjolser der stadig tror på myter, som for længst er dræbt. "Man bliver langsom af at styrketræne" etc.

Oho, oho. Og ville du gøre dig selv det besvær at specificere, hvad de myter går ud på? Eller når det udenfor dit repertoire?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjovt at du kommer med en mening om noget som du et par indlæg senere siger at du ikke ved særligt meget om.

Og nej, man baserer ikke fakta som man tror kan apliceres generelt, ud fra ens bekendtes erfaringer. Hvis du ikke ved meget om proteinpulver, tror jeg ikke du "ved meget om protein generelt" andet end det man lær på gymnasiets kemi- og biologitimer. Fordi så ville du næsten garanteret kunne finde frem til en egen konklusion kring det, som ikke er så ensfarvet som den du lige præsenteret.

- Jeg tror det er ret ligegyldigt, hvor godt man kender ens "kilder". Jeg vil betragte en læges udsagn indenfor emnet fysiologi som ekspertviden, da læger sjovt nok er rimeligt veluddannede i netop dette emne. En sådan viden må da være fuldt ud til at tro på "generelt" selvom der er forskel på mennesker.

Dernæst vil jeg ikke opleves forsøgt belært af en person, der går seriøst op i spinning. (Og nej, jeg ønsker ikke at starte en ny tråd om spinning. I så fald er det jeres valg.)

Undskyld min muligvis irriterede tone, men jeg er ved at være træt af folks indignerede svar på mit oprindelige indlæg. Debatten havde faktisk været meget sjov, indtil nogle begyndte at angribe mig uden at vide en ******* om mig.

OG JA, jeg ved godt det svarer til at snakke om proteiner uden at vide noget om dem. Men jeg ved noget om proteiner, en ganske pæn slat, og kan gå i detaljer hvis det er det I ønsker, hvilket jeg dog tvivler heftigt på.

Argumenter endelig videre hvis I vil, men hold dog op med de perfide småbørnsangreb. Jeg har skrevet, at I endelig må spise proteinpulver, og om man gider det er en fri sag. Jeg har bare ikke lyst. JEG MENER, at det gør en forskel hvis man aldrig eller kun meget sjældent spiser kød. Men ellers ikke i høj grad.

Jeg må forlade mig på viden fra eksempelvis læger og andre fysiologer, og det kan være det er en fejl.

Edited by M_Herold

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har desværre ingen idé om, hvor meget jeg kan tage i bænkpres. Jeg selv holder mig mest til øvelser, hvor den eneste belastning er min egen krop... så

som pull-ups, pushups, sit-ups og handstand pushups.

Jeg har behov for smidige muskler, da jeg går til Karate. Mine muskler skal kunne slå og sparke hurtigt og hårdt, og jeg har ingen interesse i et overdimensioneret brystparti,

der ikke kan bruges til andet end at løfte vægte.

Så hvis i vil fylde jer med proteinpulver og tage følgerne, såsom diarré, så "be my guest".

Det skal nok passe, det kan bruges, hvis man er bigtime pumper, det skal jeg ikke blande mig mere i. Det er et frit land.

Du har jo intet begreb om hverken træning eller ernæring på et teoretisk plan. Havde du så bare empiri i baghånden ville folk måske høre på dig, men nu lukker du jo bare lort ud. Er du overhovedet en skid værd indenfor din sport?

Du kan eventuelt prøve at spørge Queenpearl her på boardet om hun føler hun får noget ud af styrketræningen. Hun er trods alt verdensmester i de to største BJJ i verden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Jeg tror det er ret ligegyldigt, hvor godt man kender ens "kilder". Jeg vil betragte en læges udsagn indenfor emnet fysiologi som ekspertviden, da læger sjovt nok er rimeligt veluddannede i netop dette emne. En sådan viden må da være fuldt ud til at tro på "generelt" selvom der er forskel på mennesker.

Dernæst vil jeg ikke opleves forsøgt belært af en person, der går seriøst op i spinning. (Og nej, jeg ønsker ikke at starte en ny tråd om spinning. I så fald er det jeres valg.)

Undskyld min muligvis irriterede tone, men jeg er ved at være træt af folks indignerede svar på mit oprindelige indlæg. Debatten havde faktisk været meget sjov, indtil nogle begyndte at angribe mig uden at vide en ******* om mig.

OG JA, jeg ved godt det svarer til at snakke om proteiner uden at vide noget om dem. Men jeg ved noget om proteiner, en ganske pæn slat, og kan gå i detaljer hvis det er det I ønsker, hvilket jeg dog tvivler heftigt på.

Argumenter endelig videre hvis I vil, men hold dog op med de perfide småbørnsangreb. Jeg har skrevet, at I endelig må spise proteinpulver, og om man gider det er en fri sag. Jeg har bare ikke lyst. JEG MENER, at det gør en forskel hvis man aldrig eller kun meget sjældent spiser kød. Men ellers ikke i høj grad.

Jeg må forlade mig på viden fra eksempelvis læger og andre fysiologer, og det kan være det er en fejl.

Læger har ikke "ekspert viden" indenfør fysiologi når vi snakker ernæringsfysiologi med mindre det er lige det de specialiseret sig i, så det at din far siger du har ret, lægger jeg ikke specielt meget vægt ved.

Og hvis du synes du er ked af den tone som udviklets mod dig i den her tråd, synes jeg du skal gå et par trin tilbage og læse det igennem endnu en gang. Jeg tror du hurtigt kan se hvem det var som slog debatten ihjel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poul på Linis computer...

@Herold

Everlast gav dig et fint link til en protein FAQ.

Hvis du fulgte linket og læste på det, så ville du ikke fortsætte med at skrive underlige indlæg, for det meste er forklaret der.

Der har forresten været en diætist ind over det der står skrevet på linket, så der skulle ikke være noget i vejen med fagligheden...

Du er måske klogere end diætister?

Eller de to medicinstuderende der deltager i denne tråd?

Edited by linis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Læger har ikke "ekspert viden" indenfør fysiologi når vi snakker ernæringsfysiologi med mindre det er lige det de specialiseret sig i, så det at din far siger du har ret, lægger jeg ikke specielt meget vægt ved.

Og hvis du synes du er ked af den tone som udviklets mod dig i den her tråd, synes jeg du skal gå et par trin tilbage og læse det igennem endnu en gang. Jeg tror du hurtigt kan se hvem det var som slog debatten ihjel.

Fuldstændig enig, læger ved ikke en klap om ernæring, og undervises kun i meget begrænset form om proteiner m.m. (og det der endelig læres er snarere udenadslære af aminosyrer og proteiners rummelige struktur som trods dets meget spændende område nok er begrænset relevant i en ernæringsdiskussion :smile:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ganske muligt at læger ikke ved specielt meget om ernæring, men de ved absolut mere end gennemsnitsmennesket, og kernen af hele denne tråd er såmænd bare en diskussion, om det er nødvendigt at indtage proteinpulver ved siden af en gennemsnitlig kost bestående af blandt andet kød og mejeriprodukter. Jeg mener, det IKKE er nødvendigt.

Jeg bøjer mig ikke, før I kommer med et grundlag for, at proteinpulver virkelig gør mirakler ved siden af vægttræning, også selvom man indtager ovennævnte produkter hver dag.

Jeg har aldrig villet gå i detaljer med proteiner og peptid-bindinger mellem carboxylsyrer-grupperne og aminogrupperne i aminosyrerne, da det ganske rigtigt er ret ligegyldigt indenfor lige nøjagtigt dette underemne af ernærning.

Edited by M_Herold

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ganske muligt at læger ikke ved specielt meget om ernæring, men de ved absolut mere end gennemsnitsmennesket, og kernen af hele denne tråd er såmænd bare en diskussion, om det er nødvendigt at indtage proteinpulver ved siden af en gennemsnitlig kost bestående af blandt andet kød og mejeriprodukter. Jeg mener, det IKKE er nødvendigt.

Jeg bøjer mig ikke, før I kommer med et grundlag for, at proteinpulver virkelig gør mirakler ved siden af vægttræning, også selvom man indtager ovennævnte produkter hver dag.

Jeg har aldrig villet gå i detaljer med proteiner og peptid-bindinger mellem carboxylsyrer-grupperne og aminogrupperne i aminosyrerne, da det ganske rigtigt er ret ligegyldigt indenfor lige nøjagtigt dette underemne af ernærning.

Hvem siger at det er NØDVENDIGT at indtage proteinpulver?

Du skrev at man ikke behøvede mere end 100 g kød om dagen !! Hvilket er 20g protein dagligt! Proteinpulver gør det mirakel at: Det er en nem måde at spise protein på...

Du skriver slet ikke det samme som du gjorde før i tråden, prøv lige at kigge igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ganske muligt at læger ikke ved specielt meget om ernæring, men de ved absolut mere end gennemsnitsmennesket, og kernen af hele denne tråd er såmænd bare en diskussion, om det er nødvendigt at indtage proteinpulver ved siden af en gennemsnitlig kost bestående af blandt andet kød og mejeriprodukter. Jeg mener, det IKKE er nødvendigt.

Jeg bøjer mig ikke, før I kommer med et grundlag for, at proteinpulver virkelig gør mirakler ved siden af vægttræning, også selvom man indtager ovennævnte produkter hver dag.

Jeg har aldrig villet gå i detaljer med proteiner og peptid-bindinger mellem carboxylsyrer-grupperne og aminogrupperne i aminosyrerne, da det ganske rigtigt er ret ligegyldigt indenfor lige nøjagtigt dette underemne af ernærning.

Det er ikke gennemsnitsmennesker, du sider og snakker med.

Giv dog op og indrøm at du tager fejl (Og så er der forøvrigt ikke nogen der bliver imponeret over at du ved hvad en carboxylsyre er)

Protein-h4t3r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Slettet bruger
Jeg har aldrig villet gå i detaljer med proteiner og peptid-bindinger mellem carboxylsyrer-grupperne og aminogrupperne i aminosyrerne, da det ganske rigtigt er ret ligegyldigt indenfor lige nøjagtigt dette underemne af ernærning.

Ok.

Edited by ARMADA_I

Share this post


Link to post
Share on other sites

tror enda at gennemsnit dansker ved at en bøf på 100g ikke er protien nok for kroppen..

Men derimod hvis man spiser rigtigt og NOK..!!!!! så er der ikke rigtig nogen god grund til at drikke protien shakes, andet end at det er en god og nem måde at opnå sin daglige mængde protien ind på..

Der er bare ikke mange som kan overskue at spise alt det kød/mælkeprodukter/æg osv. nok til at få deres protien mængde ind om dagen som, som regel ligger på ca. 200 - 250g

Eksembel:

mageret kød ligger ca. på 20g-25g protien per 100g

mælk på ca. 4g pr 100g

havregryn ca. 14g protien pr. 100g

grovbrød ca. 6g protien pr. 100g

Så velbekomme med at få det passet ind..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lige nu sidder jeg og guffer på en kudu, og noget champingnon haløj - 'Champignon à la creme'; 250 g friske champingnoner, 125 g græsk yoghurt, 5 g maizenamel, 1 dl vand, salt og peber:

Male_Kudu_Eating.jpg

Ellers har den stået på nogle rejer med kaviar, lidt avodokado og citronsaft på en skive brød

et par dl soja mælk

6dl 0,1 cheasy a38 med en halv banan og en kiwi

Jeg blev ramt af en leee omgang af noget der til forveksling minder om en voldsom samonella infektion d. 25, så efter 9 dages sengebesøg med konstant besøg af pukie med tilhørende simultan skidning er der ikke plads til voldsom meget i sækken, og der er heller ikke rigtig råderum til de grummeste eksperimenter - indtil igår har den hovedsagelig stået på babymos, havresuppe og lidt youghurt.

M.V.H

Helio

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ganske muligt at læger ikke ved specielt meget om ernæring, men de ved absolut mere end gennemsnitsmennesket, og kernen af hele denne tråd er såmænd bare en diskussion, om det er nødvendigt at indtage proteinpulver ved siden af en gennemsnitlig kost bestående af blandt andet kød og mejeriprodukter. Jeg mener, det IKKE er nødvendigt.

Jeg bøjer mig ikke, før I kommer med et grundlag for, at proteinpulver virkelig gør mirakler ved siden af vægttræning, også selvom man indtager ovennævnte produkter hver dag.

Jeg har aldrig villet gå i detaljer med proteiner og peptid-bindinger mellem carboxylsyrer-grupperne og aminogrupperne i aminosyrerne, da det ganske rigtigt er ret ligegyldigt indenfor lige nøjagtigt dette underemne af ernærning.

Okay så lad mig gøre det ganske kort og simpelt (lige så meget for ikke at komme til at sige noget der stadig er kontroversielt)

Mange der træner får ikke nok protein i deres kost, og derfor kan proteinpulver virke som et udmærket supplement, en god balanceret kost vil være optimalt men da det kun er fåtallet af den danske befolkning der kan svare ja til en sådan kost året rundt fungerer proteinpulver optimalt som supplement, lidt ala vitaminsupplementer som "vitaminpillen".

- Proteintilskud før, under og efter en træningsession sænker nedbrydningen af muskler efter træning (den katabole effekt), og øger samtidig opbygningen af muskler (den anabole). Nogle studier peger på at indtagelse af pulveret før træning er mest fordelagtigt hvad angår muskelhypertrofi.

- Generelt er det ikke en god ting at sigte efter underskud i protein hvis man ønsker at øge i styrke/masse - omvendt er det ikke rigtig skidt for noget at være i overskud af protein. En daglig kost kan sagtens variere med dage hvor man får mere end rigeligt protein, og dage hvor lige i underkanten - et dagligt tilskud kan mindske de svingninger.

- Protein i proteinpulver optages generelt hurtigere end protein i proteinrig mad (generelt) og er derfor ofte ideelt efter træning

- Proteinpulver har ofte en uhyre god ernæringsprofil med en lav mængde fedt og en relativt lav mængde kulhydrat (hvis man foretrækker hurtig energi under/efter træning kan man selvfølgelig selv tilsætte druesukker el. lign) - denne gør at opblandet proteinpulver mætter rigtig godt taget dets flydende form i betragtning - personligt har jeg selv tabt en del kilo ved at erstatte deciderede måltider med proteinpulver - ikke nødvendigvis en sund vane (ej heller nødvendigvis usund) men alligevel en udemærket idé hvis der skal cuttes (dvs. tabes en del vægt på hurtig tid). Personligt spiser jeg havregryn med vand og proteinpulver (samt psylliumfrøskaller og fiskeolie) uden tilsat sukker/fedt hver morgen - og kombinationen af gode kulhydrater og protein mætter rigtig godt.

- Tro det eller ej er det en del mennesker her i DK der ikke har en ret varieret kost og derfor reelt kan komme i underkanten af hvad der kan anbefales af de forskellige aminosyrer - valleproteinpulver har oftest en god biologisk profil hvad angår variationen af aminosyrer - et adekvat og varieret indtag af de forskellige essentielle aminosyrer er vigtigt for alt lige fra immunforsvar, signaltransduktion i centralnervesystemet og (selvfølgelig) til opbygning af muskler.

Har meget svært ved at se ulemperne ved proteinpulver supplement. Det skulle da lige være individer der tror det kan erstatte almindelig mad - eller tror det får dem til at vokse uden de arbejder. Det er ikke tilfældet. Proteinpulver skal ses som et supplement, ikke et enestående universalmiddel der får mullerne til at vokse fra den ene dag til den anden, men et supplement der for mange mennesker kan booste træningen en smule - og måske endda øge sundheden en kende. Der er heller ikke nogen der påstår at en vitaminpille dagligt holder al sygdom og aldring væk (eller jo, det er der, men heldigvis ikke rigtig nogen herinde :smile:) - alligevel tager en del mennesker vitaminpiller dagligt - måske du også skal se indtag af proteinpulver i det lys.

Endvidere er det noget vrøvl at visse typer træning skulle give "hurtige" muskler mens andre, fx styrketræning skulle give "store langsomme". Styrketræning stimulerer muskelfibrene (cellerne) til vækst (hypertrofi) grundet den stresstilstand som træningen i cellerne ønskes at inducere, samtidig stimuleres stamceller ("sattelitceller" hvad angår myocytter) højest sandsynligt til proliferation (hyperplasi) - hypertrofien øger den kontraktile formåen i muskelfibren, og sænker derved den tid der går før en given muskeltonus opnås (ved isotone løft) derfor er det helt i vejret at snakke om store langsomme muskler. Du kan eventuelt prøve at spørge en squatter i det lokale træningscenter om hvor højt han kan hoppe i forhold til dig med dine kropsvægtsøvelser (håber vi er enige om at et hop kræver rimelig hurtig muskelaktion) du vil nok blive lidt overrasket over resultatet.

Forresten omhandler proteiners rummelige struktur ikke primærstrukturen som du henviser til (peptidbindingerne m.m.) men derimod de tertiære strukturer.

Edited by Sortiarius

Share this post


Link to post
Share on other sites
tror enda at gennemsnit dansker ved at en bøf på 100g ikke er protien nok for kroppen..

Men derimod hvis man spiser rigtigt og NOK..!!!!! så er der ikke rigtig nogen god grund til at drikke protien shakes, andet end at det er en god og nem måde at opnå sin daglige mængde protien ind på..

Der er bare ikke mange som kan overskue at spise alt det kød/mælkeprodukter/æg osv. nok til at få deres protien mængde ind om dagen som, som regel ligger på ca. 200 - 250g

Eksembel:

mageret kød ligger ca. på 20g-25g protien per 100g

mælk på ca. 4g pr 100g

havregryn ca. 14g protien pr. 100g

grovbrød ca. 6g protien pr. 100g

Så velbekomme med at få det passet ind..

Præcis, og god fornøjelse med at få Herold det forklaret :laugh: - men måske kan det sætte det lidt i relief med de "100 gram kød" (som næppe er verdens bedste kilde fordelt over hele dagen) - men det skal altså være 1000 - 1200 gram kød - pr dag.

Det er nogle gode bøffer, og jeg tror Herold's mor vil opponere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er bare ikke mange som kan overskue at spise alt det kød/mælkeprodukter/æg osv. nok til at få deres protien mængde ind om dagen som, som regel ligger på ca. 200 - 250g

200-250 g protein om dagen :blink: Det er de færreste som kræver så meget protein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this