Nybegynder, vægttab, styrketræning og protein måske


Brown_eyed_girl
 Share

Recommended Posts

Nej vi er ikke enige. Det er glykogen depoterne i leveren der tømmes under den natlige faste, glykogen depoterne i musklerne mener Arne Astrup, på beggrund af ovennævnte studie, fyldes op.

Det er ganske enkelt forkert. Om det er dig eller Arne der har taget fejl, skal jeg ikke kunne sige, men summa summarum, så fyldes glykogendepoterne ikke om natten via nedbrydning af fedtvæv.

Det er 2 modstridende processer, du forsøger at koble, anabolisme og katabolisme. Du kan ikke syntetisere glykogen udfra fedt, og nedrydningen af fedt og protein under faste, går til at opretholde det nødvendige blodsukkerniveau, og selvfølgelig ikke til at opbyggge glykogen i musklerne, til dette kræves det et højt indtag af kulhydrat, hvorved insulin udskilles fra pancreas og derved medfører et optag i muskulaturen.

Det andet er volapyk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske enkelt forkert. Om det er dig eller Arne der har taget fejl, skal jeg ikke kunne sige, men summa summarum, så fyldes glykogendepoterne ikke om natten via nedbrydning af fedtvæv.

Det er 2 modstridende processer, du forsøger at koble, anabolisme og katabolisme. Du kan ikke syntetisere glykogen udfra fedt, og nedrydningen af fedt og protein under faste, går til at opretholde det nødvendige blodsukkerniveau, og selvfølgelig ikke til at opbyggge glykogen i musklerne, til dette kræves det et højt indtag af kulhydrat, hvorved insulin udskilles fra pancreas og derved medfører et optag i muskulaturen.

Det andet er volapyk.

Jeg tror desværre, at du tager fejl. Det er basis viden, at man forbrænder fedt under hvile,(dog ikke vildt meget), fordi det ikke ville give mening at bruge af kroppens 'dyrebare' glycogendepoter, som bør bruges ved fysisk aktivitet.

Man kan i øvrigt godt syntesere glucose udfra fedt. Det er bare ikke skide effektivt, da det kun er glycerolmolekylet(mener jeg) som bruges til dette. Processen hedder gluconeogenesen og foregår i leveren, som i øvrigt har en vildt høj nedbrydning af fedt, også selvom leverens celler ikke kræver så meget.

Selvfølgelig, under faste, går nedbrydningen af fedt og protein til opretholdelse af blodglucosen, men det er da naivt at tro, at organismen overhovedet ikke genopbygger glycogendepoterne. Det ville betyde, at vi, efter træning og uden føde derefter, ville være nærmest lammede indtil vi indtog føde? Følgende citat fra nedenstående undersøgelse bakker dette op:

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Følgende undersøgelse viser, at triglycerider og VLDL er vigtige i genopfyldningen af glycogendepoter i posttræningsperioden, også kaldt 'restitutionsperioden' :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...pt=AbstractPlus

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre, at du tager fejl. Det er basis viden, at man forbrænder fedt under hvile,(dog ikke vildt meget), fordi det ikke ville give mening at bruge af kroppens 'dyrebare' glycogendepoter, som bør bruges ved fysisk aktivitet.

Man kan i øvrigt godt syntesere glucose udfra fedt. Det er bare ikke skide effektivt, da det kun er glycerolmolekylet(mener jeg) som bruges til dette. Processen hedder gluconeogenesen og foregår i leveren, som i øvrigt har en vildt høj nedbrydning af fedt, også selvom leverens celler ikke kræver så meget.

Selvfølgelig, under faste, går nedbrydningen af fedt og protein til opretholdelse af blodglucosen, men det er da naivt at tro, at organismen overhovedet ikke genopbygger glycogendepoterne. Det ville betyde, at vi, efter træning og uden føde derefter, ville være nærmest lammede indtil vi indtog føde? Følgende citat fra nedenstående undersøgelse bakker dette op:

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Følgende undersøgelse viser, at triglycerider og VLDL er vigtige i genopfyldningen af glycogendepoter i posttræningsperioden, også kaldt 'restitutionsperioden' :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...pt=AbstractPlus

Han tager ikke fejl, du blander simpelthen flere forskellige ting sammen, der ikke har noget med hinanden at gøre.

basal biokemi 101:

1. Fedtvæv kan IKKE nedbrydes til glukose, med en ligegyldig undtagelse af fedtsyre der indeholder ulige antal C-atomer.

2. Triglycerider er selvfølgelig en vigtig energikilde ved negativ energibalance, især ved faste and so on, og glycerol indgår rgtigt nok i gluconeogenese - men det der sker, under de mekanismer, I DE TILFÆLDE DU SNAKKER OM, er at fedtsyre oxideres til ketonstoffer, ikke glucose. Det er også derfor kroppen efter kort tid bliver nødt til at slå over til at 'køre på' ketonstoffer såfremt man ikke indtager kulhydrat under energiunderskud, og for at fluekneppe yderligere, ketoner er ikke glucose med en carbonylgruppe.

3. Aminosyrere kan omdannes de til forskellige substrater som kan indgå i citronsyrecyklus, hvorfra de kan indgå i glykoneogenesen og omdannes til glukose. Nøgleordene her i forbindelse med gluconeogenese I DEN TYPE TILFÆLDE er pyruvat, laktat og aminosyrer.

Generelt er det ikke særlig god stil, at prøve på at vilede med en masse citater, fakts osv, som man slet ikke forstår ordentligt. Der er simpelthen intet af det du der nævner, der har noget med det Elvirus nævnte at gøre.

El-virus, nej faste påvirker selvfølgelig præstations evnen, men blodsukkeret holdes inden for normal området ved et normalt aktivitets niveu, selv ved lang tids faste. Det er primært evnen til kraftig fysisk formåen der påvirkes.

Som Elvirus siger er det simpelthen vrøvl, blodsukkeret falder selvfølgelig hvis du er i kcalunderskud med lavt nok kulhydrat indtag, selvfølgelig er der en buffer mekanisme, netop glycogen-depoterne, men du ender hurtigt i ketosis, netop fordi blodsukkeret falder. Har man været i ketosis længe, så kan der efter længere tid på de 60-80 gram kulhydrater AD ikke længere spores ketoner i urinen, faktisk forekommer dette fænomen for nogen ned til indtagelse af 20 gram kulhydrat AD eller måske enda lavere. Dette skyldes ikke at der ikke produceres flere ketonstoffer, det er noget helt andet der sker. Kroppens celler begynder at forbrænde ketoner, og disse bliver den primære energikilde. Det der sker er altså ikke at at der ikke dannes ketonstoffer, leveren bliver ved med at konstruere ketoner som den hele tiden har gjort det siden den blev sparket ind i ketosis, men alle disse ketoner forbrændes nu bare, og der er simpelthen ikke nogle ketoner tilovers der behøves skyldes ud gennem urinen.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Han tager ikke fejl, du blander simpelthen flere forskellige ting sammen, der ikke har noget med hinanden at gøre.

basal biokemi 101:

1. Fedtvæv kan IKKE nedbrydes til glukose, med en ligegyldig undtagelse af fedtsyre der indeholder ulige antal C-atomer.

2. Triglycerider er selvfølgelig en vigtig energikilde ved negativ energibalance, især ved faste and so on, og glycerol indgår rgtigt nok i gluconeogenese - men det der sker, under de mekanismer, I DE TILFÆLDE DU SNAKKER OM, er at fedtsyre oxideres til ketonstoffer, ikke glucose. Det er også derfor kroppen efter kort tid bliver nødt til at slå over til at 'køre på' ketonstoffer såfremt man ikke indtager kulhydrat under energiunderskud, og for at fluekneppe yderligere, ketoner er ikke glucose med en carbonylgruppe.

3. Aminosyrere kan omdannes de til forskellige substrater som kan indgå i citronsyrecyklus, hvorfra de kan indgå i glykoneogenesen og omdannes til glukose. Nøgleordene her i forbindelse med gluconeogenese I DEN TYPE TILFÆLDE er pyruvat, laktat og aminosyrer.

Generelt er det ikke særlig god stil, at prøve på at vilede med en masse citater, fakts osv, som man slet ikke forstår ordentligt. Der er simpelthen intet af det du der nævner, der har noget med det Elvirus nævnte at gøre.

1 & 2. Jeg har aldrig påstået at fedtvæv kan nedbrydes til glucose. Jeg har sagt, at glucose kan synteseres udfra fedt, ved at nedbryde fx triglyceriderne til fede syrer og glycerol og her kan glycerol indgå i gluconeogenesen. Det var dét som jeg svarede på. Det er dog sådan, som jeg også beskrev det, at glycerol er en så lille del af triglyceridet, at kroppen kun gør dette i 'korte' overgangsperioder, hvorefter den skifter over til oxaloacetat som substrat til skabelsen af pyruvat. Men da oxaloacetat er et vigtigt substrat i Krebs' Cyklus, som dermed ikke kan fortsætte, må acetyl-CoA alternativt blive omdannet til acetoacetat, som er et ketonstof. Hjernen kan hermed over længere faste begynde at fungere på acetoacetat i stedet for glucose(mener det er 75 % af energiforsyningen der kan komme fra dette ketonstof). Og det er jo præcist det du skriver, her blev det bare uddybet, så du kan 'se' at jeg ikke bare blander tingene sammen, men svarede på konkrete tvivlspørgsmål.

3. Ja. Korrekt.

Men jeg tror at det kommer ned til et definitionsspørgsmål. Jeg tror hverken lægen, Elvirus eller jeg har snakket om fuldstændig faste, som nødvendiggør ketosis. Det vi snakkede om, kom nok på banen på baggrund af vægttab og dermed kcal-underskud, ikke et nul-indtag af mad.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, under faste, går nedbrydningen af fedt og protein til opretholdelse af blodglucosen, men det er da naivt at tro, at organismen overhovedet ikke genopbygger glycogendepoterne. Det ville betyde, at vi, efter træning og uden føde derefter, ville være nærmest lammede indtil vi indtog føde?

Hvilket jo også nærmest er tilfældet - overvej hvordan en marathon løber, som har tømt glykogen depoterne omkring de 30 km, har det i mål. Der skal carps på bordet for at genoprette præstationsevnen. Det gælder også ved kortere præstationer

Men jeg tror at det kommer ned til et definitionsspørgsmål. Jeg tror hverken lægen, Elvirus eller jeg har snakket om fuldstændig faste, som nødvendiggør ketosis. Det vi snakkede om, kom nok på banen på baggrund af vægttab og dermed kcal-underskud, ikke et nul-indtag af mad.

Set-up er nu ret lige til. Der er ikke spist et par timer før personen går i seng, en hel nattesøvn og så et træningspas inden morgenmad.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket jo også nærmest er tilfældet - overvej hvordan en marathon løber, som har tømt glykogen depoterne omkring de 30 km, har det i mål. Der skal carps på bordet for at genoprette præstationsevnen. Det gælder også ved kortere præstationer

Set-up er nu ret lige til. Der er ikke spist et par timer før personen går i seng, en hel nattesøvn og så et træningspas inden morgenmad.

Du kan ikke sammenligne det vi taler om med en marathon løber. Personen der udtømmer fuldstændigt sine glycogendepoter, hvilket er et helt andet scenarie end det jeg i hvert fald beskriver. Vi snakker om hvordan kroppen prioriterer glycogenopfyldning i forhold til lav-kcal-indtag og hvilken hvor energien til denne opfyldning stammer fra.

Til det sidste du skriver, har jeg på ingen måde anbefalet sådan en metode. Som du selv kan se i starten, da spørger jeg nemlig også til, hvorfor lægen mener det. Jeg kan ingen fordele se i ikke at spise, overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre, at du tager fejl. Det er basis viden, at man forbrænder fedt under hvile,(dog ikke vildt meget), fordi det ikke ville give mening at bruge af kroppens 'dyrebare' glycogendepoter, som bør bruges ved fysisk aktivitet.

Man kan i øvrigt godt syntesere glucose udfra fedt. Det er bare ikke skide effektivt, da det kun er glycerolmolekylet(mener jeg) som bruges til dette. Processen hedder gluconeogenesen og foregår i leveren, som i øvrigt har en vildt høj nedbrydning af fedt, også selvom leverens celler ikke kræver så meget.

Selvfølgelig, under faste, går nedbrydningen af fedt og protein til opretholdelse af blodglucosen, men det er da naivt at tro, at organismen overhovedet ikke genopbygger glycogendepoterne. Det ville betyde, at vi, efter træning og uden føde derefter, ville være nærmest lammede indtil vi indtog føde? Følgende citat fra nedenstående undersøgelse bakker dette op:

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Følgende undersøgelse viser, at triglycerider og VLDL er vigtige i genopfyldningen af glycogendepoter i posttræningsperioden, også kaldt 'restitutionsperioden' :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...pt=AbstractPlus

Som ny på dette forum, kunne jeg ikke lige indsætte ovenstående som quote, desværre.

Ovenstående studie har ingen sammenhæng med denne diskussion. Studiet viste at ved indtag af CHO i postexercise perioden prioriteres glykogenlagringen. Kiens og Richter fandt at pga denne prioritering sås en øget fedtoxidation i den oxidative metabolisme fremfor glukose som substrat, således glukosen gik direkte til glykogenlagring fremfor metabolisme. Dette skete på trods af forhøjet insulin niveauer efter CHO indtag (insulin inhiberer normalt lipolysen). Derfor har det absolut ingen relevans for indeværende diskussion eftersom fp indtager CHO i post exercise recovery perioden og ikke er fastende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre, at du tager fejl. Det er basis viden, at man forbrænder fedt under hvile,(dog ikke vildt meget), fordi det ikke ville give mening at bruge af kroppens 'dyrebare' glycogendepoter, som bør bruges ved fysisk aktivitet.

Man kan i øvrigt godt syntesere glucose udfra fedt. Det er bare ikke skide effektivt, da det kun er glycerolmolekylet(mener jeg) som bruges til dette. Processen hedder gluconeogenesen og foregår i leveren, som i øvrigt har en vildt høj nedbrydning af fedt, også selvom leverens celler ikke kræver så meget.

Selvfølgelig, under faste, går nedbrydningen af fedt og protein til opretholdelse af blodglucosen, men det er da naivt at tro, at organismen overhovedet ikke genopbygger glycogendepoterne. Det ville betyde, at vi, efter træning og uden føde derefter, ville være nærmest lammede indtil vi indtog føde? Følgende citat fra nedenstående undersøgelse bakker dette op:

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Følgende undersøgelse viser, at triglycerider og VLDL er vigtige i genopfyldningen af glycogendepoter i posttræningsperioden, også kaldt 'restitutionsperioden' :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...pt=AbstractPlus

Som ny på dette forum, kunne jeg ikke lige indsætte ovenstående som quote, desværre.

Ovenstående studie har ingen sammenhæng med denne diskussion. Studiet viste at ved indtag af CHO i postexercise perioden prioriteres glykogenlagringen. Kiens og Richter fandt at pga denne prioritering sås en øget fedtoxidation i den oxidative metabolisme fremfor glukose som substrat, således glukosen gik direkte til glykogenlagring fremfor metabolisme. Dette skete på trods af forhøjet insulin niveauer efter CHO indtag (insulin inhiberer normalt lipolysen). Derfor har det absolut ingen relevans for indeværende diskussion eftersom fp indtager CHO i post exercise recovery perioden og ikke er fastende.

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Hvilket jeg tolker som et resultat som indikerer, at glycogen-genopfyldning har en høj metabolisk prioritet trods indtaget af kulhydrat.

Desuden har jeg prøvet at pointere et par gange nu, at jeg ikke snakker om faste, så jeg forstår ikke hvorfor I hele tiden pointerer det ^^

Link to comment
Share on other sites

1 & 2. Jeg har aldrig påstået at fedtvæv kan nedbrydes til glucose. Jeg har sagt, at glucose kan synteseres udfra fedt, ved at nedbryde fx triglyceriderne til fede syrer og glycerol og her kan glycerol indgå i gluconeogenesen. Det var dét som jeg svarede på. Det er dog sådan, som jeg også beskrev det, at glycerol er en så lille del af triglyceridet, at kroppen kun gør dette i 'korte' overgangsperioder, hvorefter den skifter over til oxaloacetat som substrat til skabelsen af pyruvat. Men da oxaloacetat er et vigtigt substrat i Krebs' Cyklus, som dermed ikke kan fortsætte, må acetyl-CoA alternativt blive omdannet til acetoacetat, som er et ketonstof. Hjernen kan hermed over længere faste begynde at fungere på acetoacetat i stedet for glucose(mener det er 75 % af energiforsyningen der kan komme fra dette ketonstof). Og det er jo præcist det du skriver, her blev det bare uddybet, så du kan 'se' at jeg ikke bare blander tingene sammen, men svarede på konkrete tvivlspørgsmål.

3. Ja. Korrekt.

Men jeg tror at det kommer ned til et definitionsspørgsmål. Jeg tror hverken lægen, Elvirus eller jeg har snakket om fuldstændig faste, som nødvendiggør ketosis. Det vi snakkede om, kom nok på banen på baggrund af vægttab og dermed kcal-underskud, ikke et nul-indtag af mad.

Dysp, du kan prøve at forvrænge det der er ytret fra din side, såvel som alle andre, det ændre ikke på, at det der blev diskuteret var om fedt kunne bruges til reel genopfyldning af glycogen depoterne - det er ikke tilfældet. Og Elvirus har selvfølgelig ret i det han skriver. Læs iøvrigt min forklaring igen, det virker til du ikke helt har forstået det hele.

3. Ketosis har som sådan intet med faste at gøre, det har med et stort set vilkårligt kcal underskud, og lavt indtag af kulhydrat at gøre, netop fordi blodsukker koncentrationen falder, så snart der tømmes ud i buffermekanismen, dette sker selvfølgelig fordi kroppen ikke bare kan syntesere betydelige mængder glucose ud fra fedt, og genopfyldning af depoter selvfølgelig prioteres ekstremt lavt, i forhold til netop det at holde organismen i live.

Faste eksemplet var kun vigtigt, netop fordi det beviser Elvirus pointe - det gør et hvilket som helst forsøg, med kcalunderskud, og lavt nok kulhydrat indtag sådan set også, men nogen gange kan man jo godt skære tingene lidt ud i pap, overdrivelse fremmer forståelsen og alt det der.

Du kan ikke sammenligne det vi taler om med en marathon løber. Personen der udtømmer fuldstændigt sine glycogendepoter, hvilket er et helt andet scenarie end det jeg i hvert fald beskriver. Vi snakker om hvordan kroppen prioriterer glycogenopfyldning i forhold til lav-kcal-indtag og hvilken hvor energien til denne opfyldning stammer fra.

Martonløb, eller kcalunderskud med lavt nok kulhydrat indtag, pointen er den samme. Vi diskutere netop hvordan kroppen priotere glycogenopgfyldning, og det er ikke noget den gør, ved kcalunderskud, og lavt nok kulhydrat indtag, ikke engang i et så ekstremt senarium som postexercise efter martonløb. igen, jeg syntes det er et fint eksempel, overdrivelse fremmer forståelsen.

"However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake."

Hvilket jeg tolker som et resultat som indikerer, at glycogen-genopfyldning har en høj metabolisk prioritet trods indtaget af kulhydrat.

Desuden har jeg prøvet at pointere et par gange nu, at jeg ikke snakker om faste, så jeg forstår ikke hvorfor I hele tiden pointerer det ^^

Som jeg skrev tidligere, så er det ikke holdbart at poste forsøg man ikke forstår, og ikke har læst ordentligt, MetteY har selvfølgelig helt ret, din tolkning er forkert. Faktisk viser den præcist det Elvirus nævnte, netop at højt kulhydrat indtag postexersise ikke stopper fedtforbrændingen, da kulhydraten benyttes til at fylde buffermekanismerne ud - fedt forbrændingen finder altså sted TRODS kulhydrat indtaget.

Ved højt kulhydrat indag postexercise, så priotere kroppen givetvis glycogenopfyldning, men det er kun fordi den her kan 'tillade sig det', det kan den ikke i det andet senarium. Altså den høje metaboliske prioritet er IKKE på trods af indtaget af kulhydrat, det er pga indtaget af kulhydrat.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Skovtrollen

Hvis det primære mål er at slanke sig, bør man spise så lidt som man kan, mens man stadig har energi og overskud til at træne.

Jeg syntes du overser en voldsom vigtig faktor, netop hvilken masse man mindsker ved en pågældende vægt reduktion - bemærk jeg snakker på ingen måde om hvilket fuel der brændes hvordan og hvornår, det er stort set irelevant, men feks om evenen til at bevare muskelmasse - så den endelige ratio ved et vægt tab på x kg, udgøres af størst mulig tabt fedt masse og mindst mulig muskelmasse.

Her ses en sådan fordeling over semi-faste, så kan man jo selv vurdere:

Days of Semi-Starvation 1-3 11-13 22-24

Avg. Weight Loss/Day

Kilograms 0.80 0.23 0.14

Pounds 1.76 0.50 0.31

Fat % loss 25 69 85

LBM % loss 5 12 15

Water % loss 70 19 0

Desværre ligger jeg ikke inde med kilden lige nu, da det er data jeg har fået direkte fra den gode Phd Greg Ellis.

Når det er sagt, så skal jeg slet ikke udelukke der er mange eksempler, hvor det i en kortere periode, sagtens kan være fornuftigt nok, at priotere glycogen opfylding, trænings evne, and so on, for et større og hurtigere fedt tab, men det er selvfølgelig kun acceptabelt, hvis sundheden kan bevares og der ikke mistes uacceptable mængder muskelmasse.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Drenge, det er en super spændende diskussion, men i overtager trådstarters tråd her..

@ Brown__eyed_girl

Tillykke med dit vægttab, som Dysp siger (det eneste der rigtigt kunne bruges til noget) så har du gjort din krop klar til at komme videre - reelt er dit vægttab større end de 5 kg, men din muskelmasse er blevet styrket og det vejer også en smule. Jeg synes at spinning er et rigtigt godt sted at starte med det seriøse vægttab. Det sætter ikke rigtigt krav til motorikken, og tro mig, du vil slet ikk have overskud til at tænke på andet end at svede :bigsmile:

Alt afhængigt af, hvor du styrketræner, kan du også melde dig til andre hold (Body Combat, Step m.fl.). Generelt er holdtræning rigtigt godt til at komme igang, og når du så kan mærke, at du kommer i bedre og bedre form, vil det blive sjovere, og du vil kunne tage længere løbeture og den slags. Du vil elske det.

Mht. mad så begynd med at lave madpakker, som Helio siger, planlæg dine måltider. De fleste mennesker synes at en velanrettet tallerken med agurker og gulerødder er lige så lækkert som en pose chips, det kræver bare lidt mere. Som du sikkert har hørt før, så prøv at ændre dine kostvaner fra 3 store måltider til 5-7 mindre..

Som det er blevet sagt herinde - grøntsager.. Jeg er sikker på at når du "lærer dem at kende" så bliver de en god ven :wink:

Igen, du har virkelig lagt grundstammen til at starte på vægttabet nu, så bare keep movin'

MVH. Søren P

PS: Som Motta siger, er det en meget motiverende idé at lave en log herinde. så vil det være en smule nemmere at komme med konkrete kommentarer.

Held og lykke og skriv snart en update !

Link to comment
Share on other sites

#Helio (Gider ikke quote dit lange indlæg).

Okay, okay, jeg ved ikke om vi går forbi hinanden, men du er ikke bleg for at pointere hvor meget jeg tager fejl, da :)

Well. Nu har jeg læst det du har skrevet, det jeg har skrevet og undersøgelsen igen.

Jeg har påstået at fedt bruges til genopfyldning af glycogendepoter uanset kcal-indtag, uanset kulhydratindtag(hverken højt eller lavt) - og det står der da også i undersøgelsen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har påstået at fedt bruges til genopfyldning af glycogendepoter uanset kcal-indtag, uanset kulhydratindtag(hverken højt eller lavt) - og det står der da også i undersøgelsen?

Nej, MetteY har påpeget at det studie du hiver frem, INTET har med sagen at gøre. Jeg skal gerne copy paste hendes post igen:

"Ovenstående studie har ingen sammenhæng med denne diskussion. Studiet viste at ved indtag af CHO i postexercise perioden prioriteres glykogenlagringen. Kiens og Richter fandt at pga denne prioritering sås en øget fedtoxidation i den oxidative metabolisme fremfor glukose som substrat, således glukosen gik direkte til glykogenlagring fremfor metabolisme. Dette skete på trods af forhøjet insulin niveauer efter CHO indtag (insulin inhiberer normalt lipolysen). Derfor har det absolut ingen relevans for indeværende diskussion eftersom fp indtager CHO i post exercise recovery perioden og ikke er fastende. "

(CHO = kulhydrat, fp = forsøgspersonerne)

Link to comment
Share on other sites

Skovtrold

....Formentlig er det ikke proteinet i sig selv der skader hjerte og kar, men de medfølgende kortkædede fedtsyrer og kolesterol.

Faldt lige over denne kommentar og må indrømme at jeg aldrig har hørt at kortkædede fedtsyrer skulle have nogen indflydelse på hjerte-kar sygdomme. Har du nogle henvisninger til det? Og hvad er din definition på kortkædede? Under 16 eller? For det er ikke mange kortkædede fedtsyrer f.eks. oksekød indeholder:

Nutrition Facts Mener du ikke mættet fedt istedet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share