Squat, patella og skade


Achilles
 Share

Recommended Posts

Squattede sidste uge som jeg har gjordt tusinde vis af gange før(fuld rom), men denne gang kunne jeg mærke en irritation lige under knæet, går ud fra det er patella scenen der blev belastet.

Det er ikke noget jeg har mærket til før og det undre mig en smule af det skulle komme nu, for for det første kørte jeg med sub max vægt, omkring 50% 1rm men også når man tænker på at jeg ikke har haft problemet før.

Er der nogen som har et bud på under vilke forhold patella scenen bliver belastet og bider fra sig ? evt overaktiv femur, vmo etc ?? i forhold til når man squatter selvfølgelig.

Har kørt en temmlig hård DL rutine de sidste 2 mdr uden mange andre øvelser end, DL, tænkte at mine hamstrings derfor kunne være overaktive i forhold til vmo eller glute minimus eller medius??

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Nedenstående er et citat fra www.sportnetdoc.dk. Jeg kan desværre ikke finde ud at linke direkte til den side der omhandler springerknæ men den er ikke så svær at finde hvis du selv leder lidt på sportnetdoc.dk.

Årsag: Gentagne ensformige belastninger af knæskalssenen (spring, spark) medfører mikroskopiske småbristninger ved knæskalssenefæstet på nedre kant af knæskallen. Da belastningen ofte forsætter på trods af ømheden, der i starten svinder efter opvarmning, opstår der efterhånden en kronisk "betændelse" (inflammation) i senen. I nogle tilfælde opstår symptomerne ved senefæstet fra forreste lårmuskel på øvre kant af knæskallen, (Foto)

Symptomer: I starten fremkalder spring og lignende ømhed ved nedre kant af knæskallen. Disse smerter svinder de første uger/måneder efter opvarmning. Hvis idrætsaktiviteten forsættes, tiltager smerterne, så idrætsaktivitet til sidst er umulig.

Selvom det hedder springerknæ kan overbelasting af knæskalssenen sagtens skyldes squat og andre øvelser der belaster knæet. Det som du oplever nu kan måske ikke kategoriseres som et egentligt springerknæ men måske nærmere som et tenderede springerknæ og med det mener jeg at der endnu ikke er opstået en "kraftig" inflammation i knæskalssenen. Den antagelse bygger jeg på at du ikke har haft problemet før og at du skriver indlægget en uge efter du har mærket smerten første gang. Inde på sportnetdoc.dk er der en del forslag til øvelser du kan lave for at styrke knæet og som ikke er hårde for knæskalssenen på samme måde som fx squat.

Springerknæ er noget træls noget at få (taler af erfaring) så hvis du tror det er det som er på spil vil jeg råde dig til at tage det lidt med ro mht. træning. Ikke nødvendigvis pause, men træn inden for smertegrænsen og lav et par ekstra øvelser som styrker knæet uden at belaste det for meget. Mht. til squat kan man istedet lave half-squat.

Det kan jo også være at det ikke er springerknæ men du kan jo klikke lidt rundt på sportnetdoc.dk og se om du kan finde noget det ellers kan være.

Edited by treasure
Link to comment
Share on other sites

Har selv lidt af springerknæ i en periode på næsten to år. Få gjort noget ved det asap.

Det der virkede for mig var kiropraktor og udstræning af bentøjet

Når du skriver kiropraktor så mener du A.R.T. ikke?

Hvor mange behandlinger endte du egentlig med at skulle igennem Q?

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver kiropraktor så mener du A.R.T. ikke?

Hvor mange behandlinger endte du egentlig med at skulle igennem Q?

Jo netop ART. Forløbet var noget i stil med: 5-6 behandlinger de første 14 dage (ekstremt smertefulde). Derefter 1-2 behandlinger om måneden i 2-3 måneder, og derefter efter behov, hvilket vil sige 1 gang hver 3. måned i snit.

Fik desuden 14 dage med akupunktur lige da jeg startede behandlingen, hvilket var effektivt som symptom behandling (meget bedre end NSAID), men som jeg tvivler på, ville have hjulpet på længere sigt, da det kun fjernede irritationen og ikke årsagen til den.

Jeg mærker ikke længere noget til den oprindelige skade (i højre), men har fået en lille smule kompensationsskade i venstre, som dog kun generer, hvis jeg sjusker med min udstrækning. Hvis irritationen blusser op strækker jeg noget mere i især hoftebøjere, baller og læg.

Styrkemæssigt er jeg ved at være tilbage på niveauet fra før jeg blev skadet. Det har taget den del tid, da jeg har været meget forsigtig med de tunge vægte, for ikke at vende den positive udvikling.

Jeg kan i øvrigt frempovokere irritationen ved at sidde på hug, med benene trukket op under mig eller ved at stå med låste knæ. Så det vil jeg stærkt anbefale som no gos, hvis man har tendens til patella irritation.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Det kan også være patellofemoralt smertesyndrom. Gør det ondt når du har siddet ned i lang tid?

Nej ikke umiddelbart.. men det var faktisk min oprindelige tanke at det var der problemet lå

Jeg var oppe at squatte igår og smerten kom lidt efter lidt, men ikke i nærheden af samme niveau som sidst.

Da jeg var omtrent halvvejs igennem min squat rutine fik jeg grundet træthed lavet en rep som var helt af helvedes til, endte med at stå med knæene næsten helt samlet, ala kalve knæ.

Det interessante her er at i denne position var og er der intet at mærke til den irritation, de efterfølgende sæt lavede jeg et lille men konstant press ind med mine knæ og der var intet at mærke hverken imens jeg squattede eller sidenhen. <--- nogen der kan uddybe hvorfor, evt vores undercover agent, incoqnito?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share