ris, pasta, kartofler


hansehen
 Share

Recommended Posts

Der findes jo mange "skoler", teorier og holdninger.

Hvordan skal jeg forholde mig, i forbindelse med ønske om et vægttab, når der serveres sund mad med pasta, ris og kartofler - er det sundt - eller skal jeg holde mig langt væk fra det.

Nogle der har erfaringer med Atkins ?

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Der findes jo mange "skoler", teorier og holdninger.

Hvordan skal jeg forholde mig, i forbindelse med ønske om et vægttab, når der serveres sund mad med pasta, ris og kartofler - er det sundt - eller skal jeg holde mig langt væk fra det.

Nogle der har erfaringer med Atkins ?

/Henrik

Hvis man ser på kalorieindholdet i ris, pasta og kartofler, så er kartofler at foretrække - hvis du vel at mærke går efter vægttab.

Se evt. http://www.kalorietabel.dk/

Link to comment
Share on other sites

Er atkins ikke den der æd-en-masse-nasty-gøgl-til-morgen-mad? Ej, men noget med at folk spiser bøffer til morgenmad og bacon? Eller er det en anden?

Hvis det er den såeh... ..ja.. altså.. om den virker skal jeg ikke kunne sige, men kan ikke tro det er sundt for dit system.

Fandt lige to links : http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.a...1&title=for og http://www.webmd.com/diet/atkins-diet-what-it-is

Det eneste jeg har hørt negativt om de ting du nævner er at de indeholder .... *trommehvirvel* stivelse :cry: :cry:

Ved dog ikke hvorfor nogle "skoler" af slankekurer flipper over det.

** noterede mig lige din sidste "erfaringer med Atkins" linie og dertil må jeg sige nej.

Edited by EMTH
Link to comment
Share on other sites

Ris, pasta og kartofler er ret energitætte fødevarer - men de mætter også godt og rent næringsmæssigt er kartofler gode. Alm. pasta og ris er noget mindre næringsfyldte - men her kan man så vælge fuldkorns-varianterne. Man kan også få pasta med ekstra højt protein-indhold.

Men ellers synes jeg generelt Atkins er noget drastisk - det er sikkert fint til et hurtigt vægttab, men en del kritikere mener, at det er decideret farligt for helbredet at følge Atkins i længere tid. Personligt synes jeg nu heller ikke en kur, hvor det frarådes at spise æbler, mens man gerne må spise bacon virker noget tåbelig.

Jeg har selv tabt mig ved bare at lave mere fornuftige kostvalg i hverdagen, som fx:

Mindre portioner

Langt flere grøntsager og frugt

Ingen dressing på salat etc.

Godt med magert protein i form af fx kyllinge- eller kalkunbryst

Ingen kaloriefyldte drikkevarer - kun vand, kaffe, te, light-sodavand etc.

Tilskud af sunde fedtsyrer - omega 3, 6 og 9

Ingen kage ol. usunde ting på jobbet

Har ikke undgået kulhydrater i form af kartofler el. lign. og har taget fridage til fester, byture osv. Nu er det selvfølgelig forskelligt hvad der virker for forskellige personer.. men ovenstående har virket meget godt for mig. Jeg har ikke decideret brug for at tabe mig mere, men følger stadig ovenstående punkter, da det jo gerne skulle være en livsstils-ændring. Er desuden begyndt så vidt muligt at vælge fødevarer, der er så lidt forarbejdede som muligt.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Ris, pasta og kartofler er "hurtige" kulhydrater og dvs. de giver en kort mæthedsfornemmelse.

Jeg har selv været på slankekur hvor jeg har begrænset mit indtag af disse fødevarer, og stille og roligt taget dem ind i min kost igen. Men nu kun fuldkornspasta og eks. vilde ris, da de har en større mæthedsgrad.

Jeg kickstartede selv mit vægttab ved at undgå disse fødevarer i ca 14 dage. Jeg fulgte de overordnede hovedpunkter i south beach kuren, fulgte den ikke slavisk, men brugte det jeg synes lød fornuftigt.

South beach kuren er en "light" udgave af atkins, den er mere fornuftig og mere mild, sådan som jeg ser det.

Du kan google dig til en masse inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Ris, pasta og kartofler er "hurtige" kulhydrater og dvs. de giver en kort mæthedsfornemmelse.

Jeg har selv været på slankekur hvor jeg har begrænset mit indtag af disse fødevarer, og stille og roligt taget dem ind i min kost igen. Men nu kun fuldkornspasta og eks. vilde ris, da de har en større mæthedsgrad.

Jeg kickstartede selv mit vægttab ved at undgå disse fødevarer i ca 14 dage. Jeg fulgte de overordnede hovedpunkter i south beach kuren, fulgte den ikke slavisk, men brugte det jeg synes lød fornuftigt.

South beach kuren er en "light" udgave af atkins, den er mere fornuftig og mere mild, sådan som jeg ser det.

Du kan google dig til en masse inspiration.

hvad spiste du så til morgenmad i fase 1?

Link to comment
Share on other sites

Ris, pasta og kartofler er "hurtige" kulhydrater og dvs. de giver en kort mæthedsfornemmelse.

Jeg har selv været på slankekur hvor jeg har begrænset mit indtag af disse fødevarer, og stille og roligt taget dem ind i min kost igen. Men nu kun fuldkornspasta og eks. vilde ris, da de har en større mæthedsgrad.

Jeg kickstartede selv mit vægttab ved at undgå disse fødevarer i ca 14 dage. Jeg fulgte de overordnede hovedpunkter i south beach kuren, fulgte den ikke slavisk, men brugte det jeg synes lød fornuftigt.

South beach kuren er en "light" udgave af atkins, den er mere fornuftig og mere mild, sådan som jeg ser det.

Du kan google dig til en masse inspiration.

Jeg ville gerne vide hvad det er for en slags pasta du spiser siden du benævner dem som hurtige kulhydrater!!! Har du prøvet at tjekke pastas glykæmiske index??? Det er absolut ikke hurtige kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes generelt, der er for meget fokus på hurtige/langsomme kulhydrater og det glykæmiske indeks (GI). Det siger ikke nødvendigvis noget om, hvor meget en fødevare mætter eller om den er sund for den sags skyld. Gulerødder har et meget højt GI, men jeg vil vove at påstå at de både mætter godt, er sunde og indeholder ret få kalorier.

Chokolade har fx et lavere GI end gulerødder.. ligesom pommes frites har et lavere GI end kogte kartofler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes generelt, der er for meget fokus på hurtige/langsomme kulhydrater og det glykæmiske indeks (GI). Det siger ikke nødvendigvis noget om, hvor meget en fødevare mætter eller om den er sund for den sags skyld. Gulerødder har et meget højt GI, men jeg vil vove at påstå at de både mætter godt, er sunde og indeholder ret få kalorier.

Chokolade har fx et lavere GI end gulerødder.. ligesom pommes frites har et lavere GI end kogte kartofler.

Dårlig sammenligning, da du sætter en "ren" kulhydratskilde (gulerod, kartoffel) op mod en fødevare med stort fedtindhold (chokolade, pommes frites) (som jo sætter optagelseshastigheden drastisk ned). Jeg mener GI er udemærket til at vurdere kulhydratskilder.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig sammenligning, da du sætter en "ren" kulhydratskilde (gulerod, kartoffel) op mod en fødevare med stort fedtindhold (chokolade, pommes frites) (som jo sætter optagelseshastigheden drastisk ned). Jeg mener GI er udemærket til at vurdere kulhydratskilder.

Fair nok - men mener stadig ikke, man kan bruge GI til ukritisk at vurdere fødevarer. Det virker fint til at bedømme en god del fødevarer, men så snart man begynder at sammensætte måltider, så bliver måltidets GI svært at forudsige.. og de fleste måltider indeholder jo ikke kun kulhydrater, men også fedt og protein.

Hvis vi ser på kulhydratskilder isoleret set, så har fødevarer som bagte kartofler, vandmelon, græskar, ananas etc. et højt GI til trods for at være (IMHO) sunde fødevarer med lavt kalorieindhold (måske lige pånær de bagte kartofler :wink:).

Edit: Der er en god artikel om GI her. En del af abstractet:

It has been suggested that foods with a high glycemic index are detrimental to health and that healthy people should be told to avoid these foods. This paper takes the position that not enough valid scientific data are available to launch a public health campaign to disseminate such a recommendation.
Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gerne vide hvad det er for en slags pasta du spiser siden du benævner dem som hurtige kulhydrater!!! Har du prøvet at tjekke pastas glykæmiske index??? Det er absolut ikke hurtige kulhydrater.

Jeg indrømmer jeg har ingen uddannelse eller noget indenfor faget, så det jeg ved har jeg læst mig til.

Jeg spiste bare alm. pasta (dvs. den billigste der fandtes i supermarkedet) nu er jeg gået over til fuldkornspasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa

Atkins... Har selv prøvet det, og kan kun sige, at det virker! Et stykke tid i hvert fald... Men for dælen hvor det dog giver bagslag... Har nappet lidt fra en artikkel på netdoktor... Klipper det lige end her!

"En af ulemperne ved ekstrem kulhydrat-restriktion er desuden at det kan give forstoppelse på grund af mangel på fiberrige fuldkornsprodukter, frugt og grønt. En undersøgelse har vist, at godt 70 procent af personerne på ekstrem kulhydrat-restriktion blev forstoppede.

En så ekstrem kulhydrat-restriktion, som stort set eliminerer brød, ris, pasta, kartofler, frugt og grønt og juice fra kosten vil desuden på længere sigt øge risikoen for blodpropper og kræft. Og hvad der er vigtigere: Den er uforenelig med en madkultur, som bringer nydelse, glæde og variation i livet."

Forstoppelse... Ja er du gal mand! Jeg måtte købe et hav af afføringsmiddel for at komme af med sagerne igen... Jeg skulle hilse og sige, at det bestemt ikke er nogen fornøjelse...

Madglad som jeg er, må jeg også kommentere afsnittet om madkultur, glæde og variation... De første par dage, er det vildt godt! Man kan spise nogle ting, man ellers kun turde drømme om... Men det har en bagside. For det første... Det er DYRT!! For det andet, og endnu mere vigtigt... Det gør bestemt ikke noget godt for livsglæden. Afføringsproblemer er lig med oppustethed. Jeg kunne tydeligt mærke, at jeg havde problemer med humør og energi. Havde kronisk dårlig ånde, og var altid lidt træt. Der går heller ikke mange dage, før man begynder at blive seriøst træt af kurens indhold. Jeg kan kun sige, at det blir direkte klamt.

Der er andre ting man bør overveje før Atkins. Det har så mange negative effekter. Det er alment kendt, at det ikke er det sundeste i verden at leve på den måde. Skal man tro på lægevidenskaben, så læner man sig konstant op af en gigantisk blodprop, hvis man lever efter atkins. I hvert fald i den fase, hvor man virkelig vil tabe sig. En anden side af sagen er, at det er enormt svært at skifte over til den alment anerkendte version af en sund levevis... Jeg ville efterfølgende selv over på en fornuftig kostplan der stemmer overens med kostpyramiden. Det kunne jeg slet ikke få til at fungere, og jeg begyndte at tage på igen.

Der er ikke videnskabeligt belæg for at rette direkte kritik mod Atkins. Det virker jo, og videnskaben er dybt uenig om, hvorvidt det rent faktisk er skadeligt for kroppen. Det jeg mener er den bedste måde at kommenterer på kuren på, er ved at dele personlige erfaringer. Selv om jeg har læst vidt og bredt om folk der har haft stor succes med kuren, så kan jeg kun fraråde den. Jeg kunne ikke forene kuren med et aktivt liv (motion, arbejde og andet) og blev træt af dårlig ånde, manglende energi, forstoppelse og bumser. Desuden fandt jeg det problematisk at forene kuren med en fornuftig privatøkonomi. Ikke fordi jeg mangler noget, men det er og blir meget dyrt at købe ind til Atkins. Især hvis man ønsker varriation i kosten...

Håber mine erfaringer kan bruges!

Mvh

Klaus

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Problemet er at de der følger atkins ofte spiser kød af tvivlsom kvalitet med et meget højt fedtindhold, og for lidt grøntsager. Du kan med fordel spise masser af magert kød, masser af grøntsager, lidt frugt, nødder og sunde olier, og droppe ris, pasta og kartofler.

Edited by Cronfeld
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor folk er så drastiske med deres kulhydrater!? Jeg tror visse individer er meget sensitive overfor kulhydrater, og vil drage fordel af at have et meget lavt indtag af kulhydrater i forbindelse med vægttab - men når det er sagt, er der masser af mennesker der på ingen måde behøver dette. Jeg har selv smidt 15kg på diæt, og jeg spiste ris og brød (+ maltodextrin efter træning) stort set hver dag. Det hele handler jo blot om at disponere ens kalorier så man er i underskud. Eftersom kulhydrater er energitætte, er det jo et oplagt sted at skære - men man behøver slet ikke at eliminere dem totalt fra ens kost for at opnå et succesfuldt vægttab.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share