Er det for sent?...


Samson
 Share

Recommended Posts

Er det for sent for en 32 årig mand på 114kg at komme i god form, samt at få en fin figur uden overflødigt slapt skind?

Jeg er 186cm og vejer som sagt 114kg, de overflødige kilo sidder hovedsaligt på maven/side benene, i ansigtet og på halsen.

Jeg har de sidste 3-4 uger syslet med tanken om at begynde at løbe, men jeg er hunde angst for at få skinnebens betændelse. + jeg har hundredvis af andre undskyldninger for ikke at gå i gang med løberiet.

Til gengæld er jeg begyndt at gå en god time hverdag, det ender op med små 4-4,5km - jeg har min søn med i klapvogn, ellers kunne jeg måske nå op på 4,5-5,5km på den time.

Men formålet er egentligt bare at komme i gang med et og eller andet - Det her stået på i en uges tid nu.

Så kan det være jeg får mere blod på tanden med løberiet.

Min baggrund.

Jeg arbejder på et større værft i Danmark hvor jeg er uddannet skibsbygger og har arbejdet som det siden '98, men de sidste små 4 år har jeg været på værftets tegnestue - Dvs. jeg har gået fra et hårdt produktions miljø til et stillesiddende kontor job, det har betydet jeg har taget omkring 10kg på de sidste 3,5år.

Jeg har ikke været aktiv i min fritid rent motionsmæssigt - Nogensinde!

Så stille og roligt er mit aktivitets niveau faldet mere og mere de sidste på år, og nu er det på et absolut nulpunkt - dvs. ind til for en uges tid siden da jeg faldt over AndersL's profil her på MOL og så hvad han havde præsteret, det er jo helt vildt.

Det gjorde at der var et eller andet gibbede i mig og tænkte at der måske alligevel var håb forude. Men så er jeg alligevel gået hen at tænke om det var besværet værd, hvis det lykkedes mig at tabe mig en del og så ende op med slasket maveskind som man har set før.

Mine spisevaner.

Ja, det er meget nemt.

Indtil for nyligt bestod mit kalorie indtag af eet måltid, hvor jeg spiste til jeg var ved at briste.

Væske fik jeg heller ikke for meget af, måske 1l vand om dagen samt en enkelt sodavand (Pepsi Max)

Jeg har ikke spist morgenmad siden tidernes morgen da jeg var barn.

Det er jeg så begyndt at eksperimentere med nu. Havregryn er dog pt. udelukket, det kan jeg bare ikke få ned. selvom jeg har læst her at det skulle være en god start på dagen.

Jeg er så endt op med Special K, så må jeg prøve til igen på et senere tidspunkt med havregryn.

Grøntsager spiser jeg heller ikke - overhovedet.

Jeg er så også begyndt at spise små måltider i løbet af dagen i form af frugt og noget knækbrød, og så forsøger jeg at drikke noget mere vand - Hvis jeg husker det, sodavanden er udelukket.

Det er måske ikke så hensigtsmæssigt med den sammensætning, med det er lige så meget for at finde en rytme der passer. Så kan jeg justere føden bagefter.

Jeg er ved at få en aftale i hus med en diætist for at se hvad hun kan hjælpe mig med...

Afslutningsvis vil jeg spørge om det er bedst at løbe efter aftensmaden eller før sengetid (Mellem kl. 19 og 23) Min kone er først hjemme efter kl. 18 og en toårig kan jo af gode grunde ikke passe sig selv mens jeg er ude og løbe.

Nu er jeg pludselig i tvivl om hvor jeg vil hen med det her indlæg, det handler vel bare om at jeg vil bekræftes i at jeg er på rette spor.

Samson.

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Syntes det er cool at du vil gøre noget ved det, og tror det du vil med dit indlæg er at finde noget motivation og få mod på at gå igang.. Hvilket jo er helt forståligt, vi har alle brug for at høre andre sige "DU KAN GODT"..!!!!!

Herinde på MOL er der en del som har tabt sig mange kg. der er både Anders og Keld Erland, som har skrevet en artikel et sted som hans beslutning.. (kan bare ikke lige finde den)

fitness3smallwc0.jpg77497532qg1.jpg Havde også disse to foto´s til sammeligning :bigsmile: 18 måneder til forskel 144kg til 85 kg :superman:

Ang. skindebensbetændelse, så får vi det alle på et tidspunkt tror ikke mange herinde der ikke har haft det når de begynder at løbe eller gå meget.. Men det forsvinder heldigvis igen :wink: Så lad dig ikke holde tilbage, og lyt til din krop..

Tiden er inde til det nu, efter nytår hvor næsten alle de kommende måneder begynder på diæt, og der derfor vil være meget motivation at finde herinde og i alle mulige blade, fjernsyn osv. Plus det er fantatisk at gå sommeren imøde lidt slankere.. :superman:

Ang. dit løb om aften kan du nemt, men vent dog liiiige med at løbe 1-2 timer efter du har spist ellers bliver det en kedelig fornøjelse..

Heller om aften end slet ikke.. :wink: (ps. du kan vist godt skubbe den barnevogn lidt hurtigere.. ) :tongue:

Men ellers så er det jo bare at starte et sted, og du har jo allerede taget de første par skridt til den rette vej ved at søge hjælp, en diatist er en god ide ellers er der DDV (de danske vægtkonsulenter) og ellers bare søge herinde på MOL efter kostråd.. Det kræver at man sætter sig lidt ind i hvad kroppen har brug for osv..

Held og lykke :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Nillepige

Tak for dit svar, du har nok ret med hensyn til mit formål med tråden.

De varmede faktisk de første par linier.

Jeg nærer meget stor respekt til de mennesker der viser så meget diciplin som AndersL og her Keld som du fremhæver.

Jeg syntes det er helt fantastisk hvad de har formået, de må have mødt mange "mure" på deres vej.

Umiddelbart ligner Keld ikke ligefrem en vårhare, I al ære og respekt Keld... :bowdown:

Så det er jo ikke umuligt at opnå gode resultater selvom man er rundet de 30.

Hvis man dog bare kendte den eksakte opskrift, og ikke mindst hvordan man holder dampen oppe!?

Jeg har bare en fornemmelse af at, det at starte fra "scracth" med et aktivitets niveu der hedder nul, er lig med skinnebensbetændelse promte.

Men ja, jeg må lytte hvad det er kroppen prøver at sige mig.

Jeg håber ikke at dette bliver opfattet som endnu et nytårforsæt der er dømt til at gå galt. Jeg er absolut ikke til disse løfter :bigsmile:

Det er bare et uheldig sammentræf rent dato mæssigt :laugh:

Nu kører jeg lige et par uger med gå turene, så må jeg se om jeg kan få presset en løbe tur ind mellem aftensmaden og sengetiden.

Indtil da kan jeg da forsøge at forbedre min distance med klapvogn, he he :blink:

Jeg glæder mig nu til at se hvad hende diætisten kan komme med af forslag til mine sære spisevaner, og så holder jeg mig ellers til MOL.

Jeg tror ikke jeg ellers har overskud (tid) til at indrage endnu en ting mit lille projekt.

"Nillerpige25 sagde: Held og lykke :4thumbup: "

Jo tak, det skal jeg nok få brug for

Samson

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv været ude og løbe med min søn i en helt almindelig tung klapvogn og barnevogn også. kan sagtens lade sig gøre hvis det er den mulighed man har. start evt. blot med at lunte 100 meter 3-5 gange undervejs på dine gåture. og tag det så stille og roligt derfra.

prøv at skrælle et par gulerødder om morgenen og tag dem med i madparken på arbejdet, så er du lige pluselig også begyndt at spise grøntsager :-)

lad være med at lægge hårdt ud med store "skridt" men skab alle ændringerne med små skridt som du og din krop kan fordøje langsomt og tilpasse sig.

diætisten er en god start - held og lykke med det.

pas på ikke at begynde at smide penge ud til alle mulige ideer. start med det er tilgængeligt.

kig evt.

www.dourun.dk

hvis du har mindre end 10-15km. til arbejdet, så køb evt. en fornuftig cykel og brug den til og fra arbejdet. de første måneder måske kun 2 gange om ugen evt.

gå i svømmehallen 1 gang hver eller hver anden uge, med konen og barnet og lad så hende passe barnet i 10min. imens du svømmer en bane eller to, start med korte ture.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Godt at du er på vej igang...som jeg ser det, lever du lige nu så usundt, at du lynhurtigt bare ved hjælp af få ændringer kan tabe dig støt og roligt.

Dernæst hvis det kun er 10 kilo du skal tabe, skal du ikke være nervøs for slapt maveskind eller noget i den retning.

Mht. skinnebensbetændelse, er det ikke rigtigt at alle begyndere får det, eller at det er noget man 'skal igennem'. Overhovedet ikke, tværtimod.

Hvis du får en løbestilsanalyse før du køber dig et par nye løbesko, skulle du være rimelig sikker på at undgå de store skader. Men gode sko er altafgørende. Så investér i et par, selvom de kan være lidt pebret (så bliver man jo også nød til at bruge dem `;-)

Dernæst kan du gå ind på f.x. www.dourun.dk og finde dig et løbeprogram til begyndere.

Edited by Helia
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke selv overvægtig på nogen måde, men havde det også lidt svær med kondi, såsom du har det.

Jeg prøvede først at løbe, men blev skadet og det er så på pause nu. Ydermere synes jeg også det er langt federe at svømme.

Overvej at svømme i stedet for at løbe. Jeg har selv været utrolig glad for at "skifte" løb ud med svømning. Roning er jeg også glad for.

Det gælder om at finde din cardio. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men HUSK KOSTEN....!!!!

kostråd/opskrifter

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42560

kostråd/opskrifter

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=5475

En med samme problem...

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42582

Der er masse af læsning herinde hvis du søger lidt, som kan hjælpe en lidt mere på vej... Syntes også du skal tage et skridt af gangen, både med kosten og motionen men pres dig selv lidt mere eftenhånden som ugerne går både med at spise mere grønt spise protienrigt.. mange af de opskrifter du finder herinde er SUPER sunde og protienrige som mætter mere og ofte er lav på kcal, så god slankemad..

Vi er jo alle bange for at midste motivationen, men du skal ville det selv og at have et mål til f.eks en bestemt dato eller nogen har et mål..

Jeg har selv tabt mig mange kg. for nogle år tilbage brugte 3 år på det, ca. 10 kg pr år.. så tog det stille og rolig. Men er heldigvis stædig så gav ikke op, jeg står selv pt. til at smide 10 kg mere igen og har sat en dato denne gang vil jeg kun bruge 6 måneder til det. Min motivation ligger i at jeg SPIMPELHEN VIL smide mit vinterfedt .... :smile:

Så ud og køb nogle grøntsager... :wink:

Og Ps. svømning er også en god motionsform f.eks 2 gange om ugen... Det brugte jeg meget i sin tid, da kondien ikke var hvad den er i dag..

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Så er der sket noget i tråden igen, jeg syntes det var lidt mærkeligt jeg ikke har fået nogen mail ved nye svar, men jeg tror jeg har fundet ud af det nu.

Tak for jeres input, det er fedt i gider reflektere på min tråd.

Ang. At tage små skridt af gangen er lidt paradoksalt for mig, mest fordi der er så mange steder at tage fat på, men også fordi at skulle til at begynde med at spise grøntsager er et mega stort skridt.

Men jeg vil da prøve at liste det forskellige op, så kan I måske hjælpe med at prioritere dem.

1. Står tidligere op i forhold til tidligere, primært for at få tid til morgenmad, men også for at kunne tage det mere stille og roligt om morgenen.

Tidligere var det bare ud af køjen, og så afsted.

Jeg står nu op kl.5, og får min morgen mad, og er ude af døren omkring kl.5.50, jeg skal lige nå at have et bad på jobbet inden jeg møder kl. 6.50

2.Jeg har droppet alt hvad der hedder sodavand, slik, chips etc. – indtil videre i hvert fald. – Det bliver kun lige til noget tyggegummi i løbet af dagen

3.Jeg er som sagt begyndt at gå hver dag, her i julen var det en time om dagen, men nu er jeg startet på job igen.

En kollega og jeg går så herude i vores frokost, en såkaldt Yard Trip på små 2,5km. (Vi kan spise mens vi arbejder) så indtil videre dropper jeg den daglige gåtur hjemme på en time, og tager den i weekenden.

4.Jeg er begyndt at spise mere i løbet af dagen, små måltider så som frugt, og nogle underlige knækbrød fra WASA, samt forsøger jeg at drikke en masse vand. Førhen var det et stort måltid til aften og en noget skrammel i løbet af dagen.

5.Så vil jeg forsøge at gå tidligere i seng, men den halter lidt.

Den er nok i nærheden af kl. 0.15 inden jeg kryber i køjen.

6.Så er der sagen med at spise grøntsager, hmm den bliver svær.

Det bliver med ufrivillig tvang.

7.Løbeturen den spøger stadig.

8.Et motionscenter kommer nok også på tale på et tidspunkt, men det er svært at få det til at passe ind med min kones arbejdstider.

Det var lige hvad jeg sådan kunne kommer i tanke om jeg ville gøre noget ved.

Bo th,

Jeg kan godt se muligheden med at løbe med en klapvogn etc. Og det er også værd at overveje. Det med en små lunten lyder tiltagende, det vil jeg prøve næste gang jeg kommer af sted.

Jeg har de der små 14km på job hver vej, og har også overvejet at tage cyklen, men det bliver svært at få det til at nå sammen med at min søn skal hentes i dagpleje, da den ligger et godt stykke fra hvor vi bor. Cykel stol vil du så nok sige, men jeg ville fortrække en racer cykel at køre på job – det og en cykel stol passer vidst ikke godt sammen.

Svømmehal, jeg havde faktisk en aftale med en kammerat om at tage i svømme hallen, men den vi fortrækker og som har længe åbent er i dag lukket pga, noget kajakroning. Men vi skal af sted på næste torsdag, jeg glæder mig faktisk.

Han forslog selv i dag at vi tog vores viv’er med.

Helia

Som du siger, har jeg levet meget usundt, det er jeg ved at indse nu, og det vil glæde mig meget hvis jeg se hurtige resultater med et minimum af indsats, især da jeg ikke er videre tålmodig.

Jeg vil gerne tabe noget mere end 10kg, nok nærmere 25.

Men det vel også bare min forfængelighed der gør jeg er lidt ængstelig over slap mave. Jeg har vel nok levet lidt under mottoet ”Hvis man finder en rynke, så spiser man lidt mere til den bliver rettet ud”

Jeg fik at vide af en kollega at der lå en forretning i Seden, der skulle have noget maskineri der kun give noget info omkring min måde at løbe på, så der skal jeg ud på et tidspunkt.

Jeg var lige et smut forbi www.dourun.dk, det virker meget lige til med et begynder program.

Lasse_Far

Hvad mener du med min Cardio?

Er det pulstræning?

Hvis det er, så har jeg læst lidt om det, men det virker lidt uoverskueligt at komme i gang med.

Nillepige

Kosten, den bliver nok lidt svær.

Jeg har kigget lidt på de links med kost du har postet.

Jeg hælder nok mest til noget tørstegt kød med noget pasta etc.

Jeg må indrømme jeg er meget konservativ (Læs: kræsen) ang. At prøve nyt mad. (igen et nyt skridt der skal tages)

Jeg må hellere få læst de faqs omkring protien, fedt og kulhydrater.

Det er så det jeg håber en diætist kan hjælpe mig med, at finde noget kost der passer på mine præmisser.

Indtil videre er mit mål nok at tabe 1kg om ugen, med det er nok at skyde over målet.

Det er et flot mål du har nået på kort tid, må man få at vide hvad dine forudsætninger var den gang?

Jeg må erkende jeg gerne vil se hurtigere resultat, ikke mindst for at holde motivationen. Men jeg tager hatten af for din jernvilje.

Du skriver du gerne vil af med 10kg, må jeg så antage det ikke er dig på din avatar?

Samson

Link to comment
Share on other sites

Hej Samson,

Som de andre allerede har sagt, så er det bestemt muligt. Min egen transformation kan slet ikke måle sig med AndersLs eller Keld Erlands, men har selv været møllen igennem - er 180 cm høj og er gået fra 100 kg til ca. 75 kg samt taget en god del muskelmasse på, uden at føle de store afsavn undervejs. Startede også selv med at få vejledning af en diætist, hvorefter jeg efterhånden fik lært nok om kosten til selv at kunne styre det. Det er helt klart penge givet godt ud, så det lyder godt, at du har samme planer.

Hvad angår cardio, så er det sådan set bare et fancy ord for konditionstræning.. det være sig svømning, løb, cykling, gang eller andre aktiviteter, der får pulsen op og forbedrer konditionen. Det handler, som Lasse_Far nævner, om at finde en (effektiv) aktivitet du synes om og vil blive ved med. Hvis man synes, det er et helvede at skulle ud på de ugentlige løbeture, så er det ikke særligt sandsynligt, at man fortsætter med det. Hvis du er nervøs for skadesrisikoen ved løb (fx knæproblemer), så kunne det være en idé at dyrke en motionsform med noget mindre skadespotentiale som fx svømning, som du selv nævner.

Det lyder godt, at du er begyndt at gå og som Bo th foreslår, så kunne transport-cykling også være en god start. Jeg ved ikke det store om cykelstole, men det skulle undre mig om ikke du kan finde en model der kan monteres på en mere racer-agtig cykel. Jeg har selv kørt meget på racercykel og udover at være en fantastisk motionsform, så forbrænder det også en masse kalorier.. og her om vinteren kan man i stedet køre spinning-timer. Svømning er også en virkelig god motionsform, hvor man også får rørt hele kroppen. Det samme gælder indendørs-roning på romaskiner, hvor man bruger de fleste muskelgrupper i kroppen, forbrænder mange kalorier og hurtigt kan komme i god form, fx med intervaltræning.. men sidstnævnte kan også være meget hårdt :smile:

Hvis du skulle få overskud til at gå i et center, så kan styrketræning hjælpe med et vedligeholde eller øge din muskelmasse under vægttabet.. og så er det jo også en rigtig god forebyggelse for alskens andre ting, som fx rygproblemer.

Men selvom motionen selvfølgelig er meget vigtigt, så er kosten virkelig alfa og omega. Selvom det kan være hårdt at vænne sig til at spise grøntsager regelmæssigt, så er fiberrige grøntsager - dvs. fx grønne bønner, ærter eller majs virkelig gode. De er ikke kun sunde, men mætter også meget - og langt bedre end fx iceberg-salat.

Hvis den sodavand, du drikker er Pepsi Max, så indeholder den næsten ingen kalorier, så efter min mening behøver du ikke at undvære den. Det er dog en god idé at drikke mere vand og passe på, at du ikke "drikker dine kalorier" da det er en hurtig måde at indtage mange kalorier der ikke mætter. Ville foreslå at du holder dig til kun at drikke drikkevarer uden (eller med meget få) kalorier som vand, te, kaffe eller light sodavand.. det er dog en god idé at sørge for at størstedelen af væskeindtaget er vand :smile:

Morgenmad er utroligt vigtig, så det lyder som en god idé at stå lidt tidligere op, så du får spist det.. og hvis du ikke kan lide havregryn, så lyder Special K fint.

Frugt som mellemmåltid er en rigtig god idé, men det ville være en god idé også at få lidt protein. Et forslag kunne fx være at supplere knækbrøddet med noget magert proteinrigt pålæg. Hvad angår knækbrøddet, så kan det anbefales at finde en type med så højt et kostfiber-indhold som muligt.. skal ikke lige kunne udtale mig om WASA'erne :smile:

Søvnen er forholdsvist vigtig - det skyldes bl.a. produktion af hormonerne leptin og ghrelin og mangel på samme.. men det er en længere historie :smile: Den korte version er, at du vil være mere sulten, hvis du ikke er udsovet.

Mht. hvornår det er bedst at træne efter aftensmaden eller før sengetid, så kan det være sværere at falde i søvn et par timer efter man har trænet - og måske er det ubehageligt at træne lige efter du har spist - men ellers er det ikke så vigtigt igen.. det må næsten komme an på en prøve, vil jeg sige :wink:

Hvad angår de 1 kg/uge, så synes jeg ikke det lyder urealistisk.

Anyways - håber du kan bruge ovenstående og al mulig held og lykke med projektet! :bigsmile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hej RuneN

Det er et flot stykke arbejde du har gjort.

25kg, det er alligevel en slat. Det ligner meget mit ønskemål, men i første omgang vil jeg blive glad ved bare at komme under de 100kg.

Jeg har desværre ikke fået gang i den med en diætist endnu, min bror kender en, men han er lidt af smøbel.

Det er selvfølgelig ingen undskyldning, men jeg vil lige give ham en chance.

Hvad angår cardio, så er det sådan set bare et fancy ord for konditionstræning.. det være sig svømning, løb, cykling, gang eller andre aktiviteter, der får pulsen op og forbedrer konditionen. Det handler, som Lasse_Far nævner, om at finde en (effektiv) aktivitet du synes om og vil blive ved med. Hvis man synes, det er et helvede at skulle ud på de ugentlige løbeture, så er det ikke særligt sandsynligt, at man fortsætter med det. Hvis du er nervøs for skadesrisikoen ved løb (fx knæproblemer), så kunne det være en idé at dyrke en motionsform med noget mindre skadespotentiale som fx svømning, som du selv nævner.

Ohh, i see.

Der var åbenbart bare noget der havde brændt sig fast i min hjerne med at det var noget med pulstrænning, men det er det jo også i en eller anden forstand.

Som sagt, så er jeg begyndt at gå en del, både her på jobbet (2,7km) og hjemme i weekenden (4,7km).

I forgårs og i går var jeg så småt begyndt at løbe lidt på min gåtur.

Men det går da ikke så godt, eller den første dag var det skidt, jeg havde for meget tøj på og for meget i lommerne, telefon, mp3 etc etc.

Igår gik det bedre, men syntes ikke rigtigt jeg kan finde mit tempo, jeg starter ud med en stille og rolig lunten, men inden jeg ved af det, kører benene som piskeris.

Samtidig får jeg meget ondt i lænden, så det holder mig også tilbage for at give den gas.

Men det må jeg prøvet at arbejde med.

Hvis alt går vel, skal jeg men en kammerat i svømmehallen idag, det ser jeg frem til,

Hvis du skulle få overskud til at gå i et center, så kan styrketræning hjælpe med et vedligeholde eller øge din muskelmasse under vægttabet.. og så er det jo også en rigtig god forebyggelse for alskens andre ting, som fx rygproblemer.

Pt. Syntes jeg ikke lige jeg har overskud til et motionscenter, men jeg har nogle fundet nogle øvelser man kan lave hjemme på gulvet.

Jeg skal dog have fundet et alternativ til de øvelser hvor man skal hive sig op i armene (i f.eks. en ribbe)

Men selvom motionen selvfølgelig er meget vigtigt, så er kosten virkelig alfa og omega. Selvom det kan være hårdt at vænne sig til at spise grøntsager regelmæssigt, så er fiberrige grøntsager - dvs. fx grønne bønner, ærter eller majs virkelig gode. De er ikke kun sunde, men mætter også meget - og langt bedre end fx iceberg-salat.

Uh, de grøntsager.

Dem bliver jeg nok aldrig gode venner med, jeg er dog begyndt at bruge peberfrugter i maden, samt løg.

Løg kan jeg godt spise, med de skal pulveriseres til ukendelighed inden de glider ned.

Peberfrugterne ryger også ned, men der skal noget overtalelse til.

Hvis den sodavand, du drikker er Pepsi Max, så indeholder den næsten ingen kalorier, så efter min mening behøver du ikke at undvære den. Det er dog en god idé at drikke mere vand og passe på, at du ikke "drikker dine kalorier" da det er en hurtig måde at indtage mange kalorier der ikke mætter. Ville foreslå at du holder dig til kun at drikke drikkevarer uden (eller med meget få) kalorier som vand, te, kaffe eller light sodavand.. det er dog en god idé at sørge for at størstedelen af væskeindtaget er vand

Jeg er holdt helt op med at drikke sodavand, det virker nemmere for mig end at nøjes med en specifik type.

Nu er det udelukkende vand og kaffe, sommetider lidt æblejuice, og en øl eller to om ugen kan det også blive til.

Morgenmad er utroligt vigtig, så det lyder som en god idé at stå lidt tidligere op, så du får spist det.. og hvis du ikke kan lide havregryn, så lyder Special K fint.

Det går rigtigt fint med morgenmaden, jeg er dog gået over til cornflakes.

Men det er kun fordi vi ikke har mere af det andet.

Det kniber dog lidt med at komme op om morgenen igen, men jeg vil hellere komme for sent end at kvitte morgenmaden (Det er dog ikke sket endnu)

Frugt som mellemmåltid er en rigtig god idé, men det ville være en god idé også at få lidt protein. Et forslag kunne fx være at supplere knækbrøddet med noget magert proteinrigt pålæg. Hvad angår knækbrøddet, så kan det anbefales at finde en type med så højt et kostfiber-indhold som muligt.. skal ikke lige kunne udtale mig om WASA'erne

Jeg spiser frugt som aldrig før.

Banan og klementiner er det primære der glider ned.

Konen har et par aftener lavet noget frugtsalat med alverdens frugter i, og noget cheasy over samt lidt revet mørk chokolade som topping – det smager altså godt.

Hvad ang. De wasa jeg spiser, så hedder de ”Wasa Crisp’n light – Wheate” og skulle ifl. Deklarationen indeholde 5,5g fibre pr. 100g.

Søvnen er forholdsvist vigtig - det skyldes bl.a. produktion af hormonerne leptin og ghrelin og mangel på samme.. men det er en længere historie Den korte version er, at du vil være mere sulten, hvis du ikke er udsovet.

Jeg får nok ikke meget mere end de omkring 5 timer (kl.24-05)

Det er så meget man skal nå efter man har spist og knægten er lagt i seng

Mht. hvornår det er bedst at træne efter aftensmaden eller før sengetid, så kan det være sværere at falde i søvn et par timer efter man har trænet - og måske er det ubehageligt at træne lige efter du har spist - men ellers er det ikke så vigtigt igen.. det må næsten komme an på en prøve, vil jeg sige

Efter vi har spist, rydder jeg op, samt tager opvasken, så der går vel en god halv time inden jeg bevæger mig ud på min tur.

Det er kun de sidste par dage hvor jeg har løbet lidt, det her virket lidt generere med noget i maven, men det er nok mest den 0,5l vand jeg har drukket til maden.

Jeg har så konstateret at jeg nok spiser lige i overkanten til aften, men er bare så sulten.

Hvad angår de 1 kg/uge, så synes jeg ikke det lyder urealistisk.

Jeg må sige at det holder indtil nu, så det håber jeg det forsætter med.

Jeg er så begyndt at holde styr på hvad jeg spiser og hvornår.

Men det er sommetider lidt besværligt når man skal veje det hele.

Samt prøver jeg at få styr på hvor meget jeg må spise, og det ligger lige i overkanten nogle dage.

Men det er så det jeg håber på en diætist bla. Andet kan hjælpe med.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvor meget jeg bør indtage pr. måltid, og hvor på dagen jeg bør spise mest.

Indtil videre ser det sådan her ud Klik

Og mit energiforbrug er omkring dette Klik

Anyways - håber du kan bruge ovenstående og al mulig held og lykke med projektet

Det kan du tro, det var meget informativt, og tak skal du have.

Samson

Ps. hvorfor må man ikke bruge mange quote's i sine indlæg?

Edited by Samson
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er problematisk med gangen bla. pga. lænden, så kunne det være en idé at skifte til noget andet og mindre belastende som fx cykling (hvor styret ikke sidder for lavet, så det belaster lænden) eller svømningen, som du nævner.

Mht Wasa'en - så er fiberindholdet ikke ret stort i dem du spiser. Du kunne fx skifte til Wasa Fibre, der indeholder 24 g. kostfibre pr. 100 g.

Der er forresten et godt styrke-program til hjemmet her på MOL.

Hvad grøntsagerne angår, så kan man da sagtens tabe sig uden at spise de store mængder grøntsager - eller nogen overhovedet for den sags skyld - men det er lige så meget for sundhedens skyld, jeg nævner dem, da frugt og især grøntsager er med til at forebygge mange alvorlige sygdomme. Så jeg ville klart anbefale dig at blive ved med at prøve at gøre det til en vane at få spist grønt.. der må da også være nogen grøntsager du kan lide? Der er jo nok at vælge mellem :smile:

Lige et par bemærkninger til den kostdagbog du linker til (vil undlade at kommentere 1/1, hvor alle kneb gælder for at komme ovenpå igen :laugh:):

Nogle dage spiser du næsten ingenting - men indtaget andre dage er meget højere. Hvis vi tager 2/1, så er 1.069 kcal på en dag alt for lidt og med kun 19,4 g. protein, så er det en hurtig måde at miste muskelmasse på.

Kan godt forstå, at du er meget sulten til aftensmaden - den 3/1 bliver der fx kun indtaget 75 kcal mellem morgenmaden og aftensmaden. Jeg tror det ville hjælpe meget at fordele måltiderne mere ud over dagen i stedet for at indtage utroligt mange kalorier i hovedmåltiderne - som fx 879 kcal til aftensmad den 3/1 eller 1.773 kcal til aftensmad den 4/1. Vil foreslå, at du som en start prøver at spise mere til frokost og mindre til aftensmad.. det skulle også gerne give lidt mere energi på jobbet.

Jeg ville droppe energidrikken - den er fyldt med tomme kalorier og har dybest set ingen næringsværdi overhovedet. Der er lidt mere næring i chokolademælken, men den er også fyldt med sukker.

Nå, må smutte igen.. fortsat held og lykke med det! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej - og held og lykke med planen. Det ser godt og ambitiøst ud.

Jeg ville blot anbefale dig løbeprogrammet for begyndere fra Berlingske Tidende. Det startede jeg selv med, og måden hvorpå programmet er tilrettelagt betyder, at man ikke mister motivationen (løber stadig efter 2½ år og træner nu til halvmarathon). Blot skal man huske at man i det første rigtig lange stykke tid faktisk er jogger - hvilket betyder at man er i stand til at føre en samtale under løbet. Lav eventuelt en check'er, når du prøver og tal med dit barn eller med dig selv (hvis du tør og der ikke er for mange mennesker)

Held og lykke med det hele.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Vil først og fremmest sige sejt gået!

Du er rigtig godt på vej! Og der er rigtig mange gode råd at hente herinde.

Du har allerede taget det første store skridt, nemlig fra tanke til handling!

Meget af det du har gang i lyder også rigtig fornuftigt! Bliv ved med at gå en masse ture. Jeg vil ikke råde dig til at begynde at løbe før du kommet under de 100 kg (og det okmmer du hvis du fortsætter på denne måde!!) Din krop skal nå at vænnes til belastningen stille og roligt og ja mange får skader af at løbe fordi deter en meget ensformig belastning der okmmer på kroppen, og det bliver kun værre jo mere man vejer.-som du måske har kunnet mærke på din lænd.

Hvis du vil komme lændeproblemerne til livs vil jeg anbefale dig at lave nogle mave- og rygbøjninger. Det kan du sagtens gøre derhjemme. Du kan evt. gøre det til en lille hjemlig rutine når du står op og før du går i seng (eller på et andet tidspunkt). Du kan sikkert finde en masse gode øvelser på nettet, ellers må du sige til, så kan jeg prøve at foreslå et par øvelser. Det gælder bare om at finde nogle varierende øvelser, der passer til dig og dit temperament, så du ikke kører død i dem allerede inden du er startet. Og husk lidt er bedre end intet, hvis motivationene en dag svigter. Når man først er gået i gang så er det også nemmere at overtale sig selv til lige at tage de sidste.

Mht. svømningen er det bare om at komme igang. Og det er en rigtig god motivationsfaktor at have en kollega med. Så kan man gå og holde hinanden lidt i ørerne og lave små konkurerncer med hinanden (det gjorde min egen far da han skulle tabe 5 kg, det hjalp gevaldigt for ham at have en at konkurrere med, men det er jo igen et temperamentsspørgsmål.) Er babysvømning med din søn måske en mulighed? Så kan du jo give ham dine nyerhvervede gode vaner med fra start og selv komme ud og få noget motion og møde nogle nye mennekser som bomus.

Mht. maden så vil jeg som det allerede er foreslået fordele måltiderne endnu mere ud over dagen. og droppeenergidrikken. Det skal måske lige siges at jeg ikke har læst hele din kostplan. Men igen bare det at gå og veje al sin mad og skrive det ned, gør at man spiser mindre (det var i hvert fald min erfaring med at kostregistrere, men gjorde det så også kun 1 dag).

Men her kommer lige mit bud på hvad du kan gøre forikkeat blive så sulten op til aftensmaden: Først ville jeg have et mellem måltid både før og efter frokost. (jeg gør selv det er jeg før frokost spiser noget frugt og efter frokost spiser jeg noget brød med pålæg (der tenderer jeg til at blive usund, men det kan du jo vælge at lade være med ;).

Du skal have noget ned der både mætter og giver energi. Knækbrød er et udmærket valg. Jeg er selv mere til grovbrød og rugbrød, men det er jo igen en smagssag. Men til de der mellemmåltider ville jeg tage fx et stykke ristet rugbrøg og en banan. Det smager fantstisk og mætter i lang tid! Til frokost er to stykker knækbrød alt for lidt. Du skal have 2-3 skiver rugbrød med pålæg som minimum og gerne noget frugt og grønt til.

Håber det kunne hjælpe lidt..

Mvh. Miss E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share