Protein efter træning


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Så vidt jeg har forstået (jeg er n00b på området) øges muskelmassen og styrken, hvis protein optages umiddelbart efter styrketræning (og i sidste del af træningen?). Hvad kan jeg spise drikke hvis jeg vil have 30-40 gram protein umiddelbart efter træning uden at benytte mig af kosttilskud?

Skal jeg bare kværne en liter skummetmælk? Er der andre (bedre) metoder?

Jeg har været protein FAQ'en igennem og søgt i dette forum men har ikke umiddelbart kunne finde noget svar på mit spørgsmål.

Tak for hjælpen

sunek

P.S. Hvis det er relevant er der adgang til køleskab, hvor jeg træner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger i hvert fald også et par glas skummet mælk lige efter træning, og så et egentligt måltid når jeg kommer hjem. Mælkeprotein skulle være godt. Når jeg ikke har køleskab til rådighed så har jeg ofte brugt de små cacao-brikker, som dels kan holde sig udenfor køleskabet og som dels smager OK selv om de er lunkne....jeg kan ikke li' lunken mælk!

Bemærk at Cacao-brikkerne indeholder en del sukker som kan være både godt og skidt afhængig af situation. Men for de flestes vedkommende er det nok mest et minus.

Link to comment
Share on other sites

For at øge muskelmassen er det helt sikkert en god idé at kroppen har en jævn forsyning af protein (og kulhydrat og fedt), men protein kan som den eneste ikke rigtigt oplagres og gemmes til der er brug for den. Proteinlagring sker i kroppen som muskelmasse.

Og for muskelmasse tyder det også på at proteinindtag kort efter træning giver bedre resultater end hvis det kommer forskudt. For styrken er der ikke på samme måde en direkte sammenhæng mellem kostindtag og styrkeforøgelse, men det er klart at jo bedre kost man får, jo bedre kan kroppen restituere osv.

De mest populære ting at indtage efter træning er nok:

- proteinshake, proteinpulver evt + kulhydrater blandet op med vand

- kakaomælk i varierende mængder

- mælk generelt

- evt suppleret med tørret/frisk frugt alt efter hvad man nu er til.

Du behøver næppe 30-40 gram lige efter træning. MortenZ, ejeren af dette lille sted, anbefaler i en artikel en ½ liter kakao efter styrketræning som værende en passende mængde. Det er små 20g protein så vidt jeg husker.

Basalt set bør du bare få et eller andet at spise så hurtigt som det nu er praktisk muligt og som indeholder gode proteinkilder (mejeriprodukter, kød mm) og kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa....

Dette er mit første indlæg ;o) Hmmm protein efter træning, der kan jeg sige at jeg har rigtig god erfaring med en dåse tun, på 140 g. nettovægt.

I den får du ca. 30 gr. protein... Plus at det desuden er rigtig godt og sundt på andre områder. F.eks den rigtige Aminosyre sammensætning.....

Jeg plejer at røre lidt ketchup og noget blandet krydderier i og røre det sammen.. Det smager rigtig godt og er meget nemt og hutigt og lave

Bon appetit ;o)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er jeg en pige, hvilket nok kan mærkes på mine smagsløg, men jeg har god erfaring med at tage en håndfuld hasselnødder et kvarters tid efter styrketræning. De smager godt, fylder ikke alt for meget og et nemme at have med, hvis man skal noget efter træning. Hvis jeg virkelig har knoklet, så skylles nødderne ned med et glas minimælk.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der så vidt jeg erindrer ret stor forskel på hvor hurtigt optagelige proteinerne er. Da det er af relativt afgørende betydning hvornår proteinet optages i forhold til ens træning, skal man (så vidt jeg ved) ikke uden hensynstagen tro at alle protein kilder er lige gode til at få dækket ens protein behov efter træning.

Jeg er dog ikke klar over hvor stor forskellen er på hastigheden det optages med, men jeg mener at erindre at kød, og tun, og den slags optages noget langsommere end feks indholdet i en cacao, eller en protein shake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget lidt på, hvor hurtigt protein optages og det lader til at protein i kød, mælk, bælgplanter (bønner, linser etc.) for de flestes vedkommende er omkring 2 timer om at blive optaget i kroppen. Jeg er ikke faldet over andet en proteinpulver der optagen inden for en halv time (der skal nok være noget).

Men vil det sige at hvis man benytter sig af de langsomt optagelige proteiner bør man faktisk indtage dem inden træning således at de kan optages efter?

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Du behøver næppe 30-40 gram lige efter træning. MortenZ, ejeren af dette lille sted, anbefaler i en artikel en ½ liter kakao efter styrketræning som værende en passende mængde. Det er små 20g protein så vidt jeg husker.

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Jeg kunne tænke han skelner mellem hvad der skal til for at opfylde det umiddelbare behov efter træning (Windows of Opportunity), og så et egentligt måltid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Gode gamle John Berardi anbefaler 0.4g protein pr kg kropsvægt og 0.8g kulhydrat pr kg kropsvægt efter træning. Læs evt. mere her og her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share