Sign in to follow this  
sunek

Protein efter træning

Recommended Posts

Hej

Så vidt jeg har forstået (jeg er n00b på området) øges muskelmassen og styrken, hvis protein optages umiddelbart efter styrketræning (og i sidste del af træningen?). Hvad kan jeg spise drikke hvis jeg vil have 30-40 gram protein umiddelbart efter træning uden at benytte mig af kosttilskud?

Skal jeg bare kværne en liter skummetmælk? Er der andre (bedre) metoder?

Jeg har været protein FAQ'en igennem og søgt i dette forum men har ikke umiddelbart kunne finde noget svar på mit spørgsmål.

Tak for hjælpen

sunek

P.S. Hvis det er relevant er der adgang til køleskab, hvor jeg træner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruger i hvert fald også et par glas skummet mælk lige efter træning, og så et egentligt måltid når jeg kommer hjem. Mælkeprotein skulle være godt. Når jeg ikke har køleskab til rådighed så har jeg ofte brugt de små cacao-brikker, som dels kan holde sig udenfor køleskabet og som dels smager OK selv om de er lunkne....jeg kan ikke li' lunken mælk!

Bemærk at Cacao-brikkerne indeholder en del sukker som kan være både godt og skidt afhængig af situation. Men for de flestes vedkommende er det nok mest et minus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For at øge muskelmassen er det helt sikkert en god idé at kroppen har en jævn forsyning af protein (og kulhydrat og fedt), men protein kan som den eneste ikke rigtigt oplagres og gemmes til der er brug for den. Proteinlagring sker i kroppen som muskelmasse.

Og for muskelmasse tyder det også på at proteinindtag kort efter træning giver bedre resultater end hvis det kommer forskudt. For styrken er der ikke på samme måde en direkte sammenhæng mellem kostindtag og styrkeforøgelse, men det er klart at jo bedre kost man får, jo bedre kan kroppen restituere osv.

De mest populære ting at indtage efter træning er nok:

- proteinshake, proteinpulver evt + kulhydrater blandet op med vand

- kakaomælk i varierende mængder

- mælk generelt

- evt suppleret med tørret/frisk frugt alt efter hvad man nu er til.

Du behøver næppe 30-40 gram lige efter træning. MortenZ, ejeren af dette lille sted, anbefaler i en artikel en ½ liter kakao efter styrketræning som værende en passende mængde. Det er små 20g protein så vidt jeg husker.

Basalt set bør du bare få et eller andet at spise så hurtigt som det nu er praktisk muligt og som indeholder gode proteinkilder (mejeriprodukter, kød mm) og kulhydrater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for de gode råd. :4thumbup:

Jeg vil forsøge mig med skummetmælk og/eller cacao og se hvordan det går - så kan jeg jo supplere med pulver, hvis det bliver nødvendigt.

mvh

sunek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsa....

Dette er mit første indlæg ;o) Hmmm protein efter træning, der kan jeg sige at jeg har rigtig god erfaring med en dåse tun, på 140 g. nettovægt.

I den får du ca. 30 gr. protein... Plus at det desuden er rigtig godt og sundt på andre områder. F.eks den rigtige Aminosyre sammensætning.....

Jeg plejer at røre lidt ketchup og noget blandet krydderier i og røre det sammen.. Det smager rigtig godt og er meget nemt og hutigt og lave

Bon appetit ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg en pige, hvilket nok kan mærkes på mine smagsløg, men jeg har god erfaring med at tage en håndfuld hasselnødder et kvarters tid efter styrketræning. De smager godt, fylder ikke alt for meget og et nemme at have med, hvis man skal noget efter træning. Hvis jeg virkelig har knoklet, så skylles nødderne ned med et glas minimælk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu er der så vidt jeg erindrer ret stor forskel på hvor hurtigt optagelige proteinerne er. Da det er af relativt afgørende betydning hvornår proteinet optages i forhold til ens træning, skal man (så vidt jeg ved) ikke uden hensynstagen tro at alle protein kilder er lige gode til at få dækket ens protein behov efter træning.

Jeg er dog ikke klar over hvor stor forskellen er på hastigheden det optages med, men jeg mener at erindre at kød, og tun, og den slags optages noget langsommere end feks indholdet i en cacao, eller en protein shake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tun er så, vidt jeg ved, så langsomt nedbrydeligt, at det ikke optages indenfor det tidsrum, hvor det er ekstra gavnligt, med mindre man spiser det et stykke tid før træningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har kigget lidt på, hvor hurtigt protein optages og det lader til at protein i kød, mælk, bælgplanter (bønner, linser etc.) for de flestes vedkommende er omkring 2 timer om at blive optaget i kroppen. Jeg er ikke faldet over andet en proteinpulver der optagen inden for en halv time (der skal nok være noget).

Men vil det sige at hvis man benytter sig af de langsomt optagelige proteiner bør man faktisk indtage dem inden træning således at de kan optages efter?

Mvh

sunek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg drikker kakaomælk mens jeg træner, men det er vist hellerikke optimalt på grund af noget med insulin og muskelnedbrydning.

Hvor fandt du det om, hvor alng tid, det tager at optage proteinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@xjyden

Det var vist på www.getbig.dk men det kan også have været et andet sted - jeg har surfet meget rundt efter info. omkring proteiner den seneste uges tid - og har ikke altid fået bookmarket de relevante sider.

Mvh

sunek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad med at tage et par hårdkogte æg med. Dem kan du have liggende i køleren.

Ellers til xjyden: hvis du skal drikke kakaomælk er det netop under træning eller lige omkring træning du skal gøre det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behøver næppe 30-40 gram lige efter træning. MortenZ, ejeren af dette lille sted, anbefaler i en artikel en ½ liter kakao efter styrketræning som værende en passende mængde. Det er små 20g protein så vidt jeg husker.

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Jeg kunne tænke han skelner mellem hvad der skal til for at opfylde det umiddelbare behov efter træning (Windows of Opportunity), og så et egentligt måltid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg liver lige en gammel tråd op. Læste det samme råd af MZ i protein FAQ´en, men kan det virkelig passe? Kommer vel også meget an på hvad man vejer, hvad hvis man som jeg vejer lidt vover 100 kilo, kan en halv liter så virkelig være nok? :crazy:

Gode gamle John Berardi anbefaler 0.4g protein pr kg kropsvægt og 0.8g kulhydrat pr kg kropsvægt efter træning. Læs evt. mere her og her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gode gamle John Berardi anbefaler 0.4g protein pr kg kropsvægt og 0.8g kulhydrat pr kg kropsvægt efter træning. Læs evt. mere her og her.

Tak. Det vil jeg følge. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this