Puls, træning og marathon


Tue
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at træne til København Marathon d. 18. maj 2008. I den forbindelse har jeg et spørgsmål til puls.

1. I hvilken puls-zone kan et marathon maksimalt løbes?

2. I hvilken puls-zone bør et marathon løbes?

3. Når jeg eksempelvis løber 14 km løber jeg de første 5-10 min. som opvarmning(har dog varmet lidt op indendøre med udstrækning). Under de 5-10 min forsøger jeg at holde igen, men jeg oplever at min puls stiger meget under de første 5-10 min(op til puls-zone 4) og derefter falder den til ro på et stabilt niveau jeg kan holde 1 time+. Er det et normalt mønster?

4. Kan en person indeholde tilstrækkelig "energi/kulhydrater" til 3,5 times marathonløb? Kan jeg indtage energi-drikke/mad under løbet for at holde min krop fra at gå over til fedt som den primære energikilde?

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg er ved at træne til København Marathon d. 18. maj 2008. I den forbindelse har jeg et spørgsmål til puls.

1. I hvilken puls-zone kan et marathon maksimalt løbes?

2. I hvilken puls-zone bør et marathon løbes?

3. Når jeg eksempelvis løber 14 km løber jeg de første 5-10 min. som opvarmning(har dog varmet lidt op indendøre med udstrækning). Under de 5-10 min forsøger jeg at holde igen, men jeg oplever at min puls stiger meget under de første 5-10 min(op til puls-zone 4) og derefter falder den til ro på et stabilt niveau jeg kan holde 1 time+. Er det et normalt mønster?

4. Kan en person indeholde tilstrækkelig "energi/kulhydrater" til 3,5 times marathonløb? Kan jeg indtage energi-drikke/mad under løbet for at holde min krop fra at gå over til fedt som den primære energikilde?

På forhånd tak for hjælpen.

1. og 2, Det afhænger af din form :wink:

3. Jeg tror du skal prøve at lægge mere stille og rolig op og se om du ikke kan få en stabil stigende pulskurve, men som sådan er det ikke et problem hvis den stabilierer sig efterfølgende.

4. Nej du bliver nødtil at indtage noget energi under marathon. Vand med druesukker/saft, banan m.m. Det er en god ide at afprøve noget inden marathon så du finder ud af hvad du løber bedst på.

Jeg skulle også gerne selv løbe marathon den dag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at træne til København Marathon d. 18. maj 2008. I den forbindelse har jeg et spørgsmål til puls.

1. I hvilken puls-zone kan et marathon maksimalt løbes?

2. I hvilken puls-zone bør et marathon løbes?

3. Når jeg eksempelvis løber 14 km løber jeg de første 5-10 min. som opvarmning(har dog varmet lidt op indendøre med udstrækning). Under de 5-10 min forsøger jeg at holde igen, men jeg oplever at min puls stiger meget under de første 5-10 min(op til puls-zone 4) og derefter falder den til ro på et stabilt niveau jeg kan holde 1 time+. Er det et normalt mønster?

4. Kan en person indeholde tilstrækkelig "energi/kulhydrater" til 3,5 times marathonløb? Kan jeg indtage energi-drikke/mad under løbet for at holde min krop fra at gå over til fedt som den primære energikilde?

På forhånd tak for hjælpen.

Jeg satser på at lægge på ca. 70% af min max. puls i snit. Men som vævnt afhænger det jo fuldstændigt af din form.

Link to comment
Share on other sites

Min form er ved at være ret god. Jeg har løbetrænet mod marathon siden august 2007 (den gang løb jeg 6 km til træning og er nu oppe på, at jeg kan løbe 15 km til træning uden problemer, det skal dog sige, at jeg er nybegyner i løbeverden og jeg har kun løbet siden sommeren 2007. Jeg løber 3 gange om ugen og dyrker anden sport 2-3 gange om ugen). Udfra min træning og det I skriver forventer jeg, at min puls kommer til at ligge på 70-75 %. Lyder det urealistisk for en nybegynder, der er i god form?

Hvor meget mad/energi(kulhydrater) bør jeg ca. medbringe på et marathon? (Jeg vejer 75 kg, er 184 cm og forventer at løbe marathonet på 3,5 time)

Link to comment
Share on other sites

Min form er ved at være ret god. Jeg har løbetrænet mod marathon siden august 2007 (den gang løb jeg 6 km til træning og er nu oppe på, at jeg kan løbe 15 km til træning uden problemer, det skal dog sige, at jeg er nybegyner i løbeverden og jeg har kun løbet siden sommeren 2007. Jeg løber 3 gange om ugen og dyrker anden sport 2-3 gange om ugen). Udfra min træning og det I skriver forventer jeg, at min puls kommer til at ligge på 70-75 %. Lyder det urealistisk for en nybegynder, der er i god form?

Hvor meget mad/energi(kulhydrater) bør jeg ca. medbringe på et marathon? (Jeg vejer 75 kg, er 184 cm og forventer at løbe marathonet på 3,5 time)

Hvis jeg var dig ville jeg lade være med at løbe så langt og i stedet fokusere på interval træning. Selvfølgelig når du nærmer dig maraton er det godt mentalt at have prøvet de lange ture (ca. 30 km), men du får mere ud af at fokusere på intensiteten, i stedet for længere ture med lavere intensitet. Fx. 5-6 km. med indlagte intervaller, hvor du får pulsen helt op mellem 90-100%, det er sgu virkelig noget der rykker.

Link to comment
Share on other sites

Angående træning med høj intensitet(interval m.m) så er jeg dags dato netop startet på et program, hvor der også er indlagt intervaltræning. Så jeg træner 1-2 gange ugentligt med høj intensitet og 1-2 gang med fokus på distancen. I alt 3 træningspas pr. uge.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig!

1) Først bliver du nød til at definere dit mål (tid?) Her skal du være særdeles realistisk!

2) planlæg din træning - periodisering: en grundfaseperiode, en specialeperiode, en nedtrapning, en restitutionsperiode.

Grundfasen består af forskellige former for løb: interval (korte og lange intervaller) hvor du kan lege lidt med farten.

Specialeperioden skal være SPECIFIK TRÆNING, man bliver god til det man træner og er dit må marathon i et bestemt tempo (det kan du regner dig frem til, se din målsætning) er det det tempo du skal træne. Med andre ord; træner du 3 gange om uge (lidt i underkanten) skal en af turene være i dit ønskede marathontempo, gerne lidt progresivt.

fx. 5-10 min. opvarmning - derefter finder du stille og roligt det tempo du skal træne - tempoet kan fx være 4:30 pr. km som udgangspunkt, derefter kan du løbe 4x5km let progresivt, du øger tempoet for hver 5km med 3-5sek pr. km. De sidste 5km bliver altså i et tempo omkring 4:15-4:20 pr km.

Kan du ikke løbe progresivt til træning kan du sikkert heller ikke til konkurrence. At løbe mega hårde intervaller gør dig i stand til at løbe meget hurtigt over korte afstande. Det giver derfor ikke mening i specialeperioden. I grundperioden kan du sagtens "skyde lidt til den".

Træn smart!

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

1)

Målet er 5 min/km = 3,5 time.

2)

Grundfaseperioden er overstået.

Angående specialeperioden: (den begynder jeg på nu)

Jeg har pt. ingen problemer med at løbe 15 km i mit marathon tempo (har aldrig løbet længere end 15 km). Jeg løber minimum en tur om ugen i marathon tempo.

Derudover begyder jeg at løbe syretræning, 4-6x1000 km, tempo 3.40? Jeg er lidt usikker på hvad tempoet skal være så jeg løber efter en puls på 90 % af maks.puls.

Desuden har jeg sukkertræning: 25 min, tempo 4.30? igen løber jeg efter pulsen da jeg er usikker på tempoet. Pulsen er ca. 80 % af maks.puls.

Nedtrapningsperioden er indlagt i de programmer jeg finder inspiration i.

Restitutionsperioden er også indlagt i de programmer jeg finder inspiration i.

Angående progresivt løb så bliver fællesløben hver torsdag stort set progresiv. Ellers træner jeg ikke progresivt løb.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

"Derudover begyder jeg at løbe syretræning, 4-6x1000 km, tempo 3.40? Jeg er lidt usikker på hvad tempoet skal være så jeg løber efter en puls på 90 % af maks.puls.

Desuden har jeg sukkertræning: 25 min, tempo 4.30? igen løber jeg efter pulsen da jeg er usikker på tempoet. Pulsen er ca. 80 % af maks.puls."

Hvis dit mål er 3 timer og 30 min. bør du i stedet for træne i et tempo der gør dig i stand til at holde dine ønskede km-tider. Du kan, når du løber dine lange ture 20-35km. løbe dem progresivt. Tempoet(eller pulsen) skal øges for hver 5 km. På de sidste 5 km. (fx fra 30-35km) skal tempoet være højere end de km-tider du har planlagt på konkurrrence-dagen. Hvis du skal være frisk til denne form for træning er du nødtil at skære andre steder. At du træner 1000m intervaller er på sin vis ikke dumt, det der er dumt er det tempo du løber i. Du kan ikke bruge det til noget ift. din marathontræning! Mana kan sige ata du bliver fantastisk til at løbe 1000m med lang pause og for træt til at træne det du skal være godt til!!

Vil du løbe 1000m. intervaller skal tempoet kun være en smule højere end dit maramthontempo, vi taler om 5-10sek pr. km. og pauserne tilsvarende korte (10-20sek.) Det havde være i orden hvis du løb fx 25x1000m men det vil sku være for kedeligt.

Træn smart!

Link to comment
Share on other sites

Der er meget delte meninger om, hvad den mest hensigtsmæssige strategi frem mod marathon er. Jeg mener grundlæggende at man skal have både ture i marathontempo, lange ture i roligt tempo og intervaltræning.

Lange ture mener jeg skal være i roligt tempo, så du ikke er helt ødelagt flere dage efter. Progressiv træning er ikke nogen dårlig ide, men det er ret hårdt over lange distancer, og man vil - som relativt ny på de lange distancer - være ret ødelagt bagefter. Og når du endnu ikke har løbet længere end 15 km synes jeg du skal fokusere på at den lange tur primært skal give km i benene. De lange ture kan også meget passende bruges til at øve sig på, hvilken form for energi man skal indtage under løbet (energi-gel, drik osv).

Jeg mener godt at man må løbe intervaltræningen noget hurtigere end marathontempo. Intervaltræning skal ikke nødvendigvis forberede dig specifikt på de 42 km, men øge din iltoptagelse, så du kommer i bedre form. Man anbefaler ofte, at 1000 meter intervaller løbes 5-10 sekunder hurtigere end dit 10 km konkurrencetempo (hvis du kender det). Kender du i øvrigt ikke dit konkurrencetempo på de lidt kortere distancer, kan det varmt anbefales at løbe et par løb op til marathon - har du løbet fx et 10 km-løb og et ½ marathon har du et bedre fundament for at stille realistiske forventninger til din marathonsluttid. Hvis du bor i københavn har Sparta en løbsserie i foråret (10, 15 og 21,1 km), som ligger tidsmæssigt klogt i forhold til cph marathon.

I øvrigt findes der selvfølgelig folk, der løber intervaller som 25-30 gange 1000 meter med et tempo lige over marathontempo, men det er altså eliten (og blandt dem i øvrigt også ganske få). Som i øvrigt også kan løbe marathon med en meget høj intensitet.

God fornøjelse med det!

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at lyde som en pessimist, så synes jeg 3.30 lyder som overordentligt ambitiøst, givet at du endnu ikke har løbet mere end 15km, og der kun er 5 måneder til Kbh marathon.

Du kommer til at skulle bruge de sidste to uger på nedtrapning, så reelt har du faktisk kun 4,5 måneder til effektiv træning. Hvis jeg var i dit sted, ville jeg glemme alt om intervaltræning, sluttider, pulszoner, og så fokusere på at få en masse kilometer i benene.

15km er ikke meget i marathonsammenhæng, og jeg synes klart du skal planlægge at få 4-5 ture over 25km, og heraf de to over de 30.

Jeg ved godt, at de lange ture ikke er strengt nødvendige ifht. at øge VO2-max, men kroppen opfører sig helt anderledes ude på de distancer, og medmindre man er forberedt på det, så risikerer du en grim overraskelse til dit marathon.

Et lidt hurtigt tip i øvrigt. Hvis du vil løbe 3.30, så skal du ned og kunne holde 4,50/km, idet der går noget tid med at indtage vædske, ved starten etc etc.

Men, glem tiden ved dit første marathon, og fokuser på at komme igennem uden at det bliver en dårlig oplevelse. Der snakkes meget om træningsprogrammer ifbm. marathon. Men, erfaring har en afgørende betydning ved marathon, fordi det er så usædvanlig en udfordring for kroppen. Du kan naturligvis ikke nå at få erfaring med et helt marathon, men du kan trods alt nå at få det med distancer på +30km, og det tror jeg er vigtigt.

Hvis det går godt til kbh, er der masser af løb til efteråret at forbedre tiden ved.

Link to comment
Share on other sites

#Mizzrasmussen

Du har ret, der er mange meninger om marathontræning. Man er, som jeg lagde op til i det første indlæg, nød til at planlægge træningen ud fra ens ambitionsniveau og målsætning. Man skal som sagt være realistisk!

Som jeg også skrev, (det vi er uenige om) omkring progressiv træning lægger op til, at man træner det man skal være god til. Det ER hårdt at træne progressivt på længere distancer, og det kræver selvfølgelig at man trapper op fornuftigt. Men Skal man løbe marathon i 4:50 pr km (og det er realistisk) er det omkring det tempo man skal træne. Man skal så vende kroppen til distancen.

Det med at træne den maksimale iltoptagelse sker også når du træner denne form for træning. Det er vigtigt at prioriterer den tid man har til rådighed så man for mest kvalitetstræning pr. tid. Derfor er den specifikke træning nødvendig også for motionister.

Undertegnet har selv praktiseret denne form for træning og det kræver selvfølgelig engagement og vilje. Så har man ambitioner om at løbe et godt marathon er der ingen smutvej, men er ambitionsniveauet bare at gennemføre (måske gående, det gør rigtig mange, så kan de sige at de har gennemført et marathon) kan man selvfølgelig løbe 1000m intervaller i 3:30 pr km.

Problemet er at forstå at vil man være god til at løbe i et bestemt tempo på en bestemt distance hjælper det ikke at cykle, du træner ikke kroppen til at kunne udfører det arbejde der er målet!

Link to comment
Share on other sites

Den tid har intet med verdensklasse at gøre, Så skal der liiige klippes 20 min af.

Mit held har været at jeg har kunne tåle en stor træningsmængde (i marathontempo) uden at blive skadet. Når jeg skriver stor træningsmængde taler jeg om 180-200 km om ugen i de sidste 12 uger op til nedtrapningen (ugen før marathon).

Man bliver det man træner!

Link to comment
Share on other sites

Den tid har intet med verdensklasse at gøre, Så skal der liiige klippes 20 min af.

Mit held har været at jeg har kunne tåle en stor træningsmængde (i marathontempo) uden at blive skadet. Når jeg skriver stor træningsmængde taler jeg om 180-200 km om ugen i de sidste 12 uger op til nedtrapningen (ugen før marathon).

Man bliver det man træner!

Jeg mener nu godt man kan tale om en vis form for løbetalent, hvis man kan løbe 2.32 og tåle så stor en træningsmængde med relativt høj hastighed.

Vi er ikke uenige om at progressiv træning er effektivt, men vi er uenige om, hvornår man skal begynde på det på de lange ture. Jeg mener ikke det er træningspas for relativt nybegyndere. Man kan starte med at løbe progressivt på de lidt kortere ture - det giver også en god tempofornemmelse - men på de lange ture mener jeg det kan svare sig at fokusere på at få km i benene i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at lyde som en pessimist, så synes jeg 3.30 lyder som overordentligt ambitiøst, givet at du endnu ikke har løbet mere end 15km, og der kun er 5 måneder til Kbh marathon.

Du kommer til at skulle bruge de sidste to uger på nedtrapning, så reelt har du faktisk kun 4,5 måneder til effektiv træning. Hvis jeg var i dit sted, ville jeg glemme alt om intervaltræning, sluttider, pulszoner, og så fokusere på at få en masse kilometer i benene.

15km er ikke meget i marathonsammenhæng, og jeg synes klart du skal planlægge at få 4-5 ture over 25km, og heraf de to over de 30.

Jeg ved godt, at de lange ture ikke er strengt nødvendige ifht. at øge VO2-max, men kroppen opfører sig helt anderledes ude på de distancer, og medmindre man er forberedt på det, så risikerer du en grim overraskelse til dit marathon.

Et lidt hurtigt tip i øvrigt. Hvis du vil løbe 3.30, så skal du ned og kunne holde 4,50/km, idet der går noget tid med at indtage vædske, ved starten etc etc.

Men, glem tiden ved dit første marathon, og fokuser på at komme igennem uden at det bliver en dårlig oplevelse. Der snakkes meget om træningsprogrammer ifbm. marathon. Men, erfaring har en afgørende betydning ved marathon, fordi det er så usædvanlig en udfordring for kroppen. Du kan naturligvis ikke nå at få erfaring med et helt marathon, men du kan trods alt nå at få det med distancer på +30km, og det tror jeg er vigtigt.

Hvis det går godt til kbh, er der masser af løb til efteråret at forbedre tiden ved.

Vil lige lægge billet ind som støtte for Diddley's svar. 15 km er næsten ingenting, hvis man skal løbe et marathon. Du skal regne med at de sidste 12 km måske svarer til det dobbelte. Har man ikke været ude på så lange træningsdistancer er der stor sandsynlighed for at dine sukkerdepoter (glycogen) er begrænsede. For målet med de lange ture er bl.a. at både at træne udholdenhed, væske-/energiindtag undervejs og optræning af dine egne glycogendepoter.

Desuden har jeg sukkertræning: 25 min, tempo 4.30? igen løber jeg efter pulsen da jeg er usikker på tempoet. Pulsen er ca. 80 % af maks.puls."

Dette har intet med optræning af glycogendepoter at gøre. Alle har rigeligt sukkerdepoter til blot at løbe sølle 25 min. Depoterne kan optrænes og dette sker ved at tømme dem (næsten) - dvs. længere distancer.

Med hensyn til træningen mener jeg derfor klart det vigtigste er de lange ture for en nybegynder på distancen. Det er rigtigt at dette ikke er lige så vigtigt for rutinerede marathonløbere, der i forvejen er vant til distancer og har større glycogendepoter, men det er ikke din situation. Du kan så overveje hvor meget intensitetstræning der er plads til og du kan klare i dit optræningsprogram.

Her er det tempoudholdenheden og konditionsforbedringen du primært bør fokusere på, mens syretræning, anaerob træning, kort sprint mv. ikke er det du skal prioritere. Træner du interval skal du derfor heller lægge på den anaerobe grænse (afhænger af ens niveau typisk op til 90 pct. evt. lidt lavere for ikke rutinerede løbere), men max-intervaller er mindre vigtige. Hvad angår tempoudholdenheden er det fint med tilvæning på nogle ture til et realistisk marathontempo for dig, men ikke på lange ture, da det vil kræve alt for lang restitutionstid (husk i denne disiplin er du nybegynder og skal derfor ikke træne som mere garvede marathonløbere). Glem det - du går død på det.

Jeg tror også du skal holde dig fra de helt store målsætninger hvad angår tiden. Tiden til for det første marathon bliver oftest dårligere end de efterfølgende. Selv om du synes det er problemfrit med dit planlagte tempo på 15 km er det noget helt andet at holde det over hele distancen. Desuden skal du som hovedregel kunne løbe hurtigere end dette de første 30 km, da der er meget stor sandsynlighed for at tempoet går en hele del ned på de sidste km (næsten altid for en nybegynder). Klart over 90 pct. løbere langsommere tid sidst og nogle taber rigtigt meget tid. Sæt heller overliggeren en del lavere. Det er bedre med en succes end at ærgre sig bagefter. Bare det at du får gennemført er en succes. Måske føler du det ikke sådan nu, men tro mig det er den følelse man har når man krydser målstregen (med mindre du da ødelægger det for dig selv med at fokusere for meget på sluttiden).

Vedr. din progressive træning Rumlepot er jeg generelt uenig i at dette skulle være hensigtsmæssigt. Mener dog det er helt irrelevant i denne sammenhæng. Du løber op til 180-200 km. Det er jo helt urealistisk at Tue på nogen måde skal kunne klare at kopiere denne træning. Det kan ikke nytte noget at man som nybegynder på distancen skal kaste sig ud i lange løb med progressivt tempo. Det er med garanti hårdt nok bare at kunne klare de lange distancer.

PS. Har med vilje skevet nybegynder flere gange - ikke fordi du er nybegynder som løber, men på marathondistancen. Det er nemlig et godt udgangspunkt at have en god potion respekt for distancen og ikke undervudere denne, hvilket kan være fatalt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst nogt sted, hvad du ellers dyrker eller har dyrket af sport, men at træne sig op til at løbe maraton på trekvart år lyder i mine ører voldsomt. Man kan vænne kroppen til meget, og et maraton er meget, men for fysikkens skyld gør det langsomt, så du ikke overbelaster led, sener, muskler og hvad ved jeg. Der kommer også maraton de følgende år, og et halvmaraton er heller ikke så ringe endda. Noget andet, som ingen har vært inde på, er at ved langsom optræning vænner man kroppen til bedre at tære på fedtdepoterne og dermed spare på sukkerdepoterne.

Edited by persh
Link to comment
Share on other sites

Så kan det være, der er nogen, som har et bud på i hvilken pulszone (%HRR) en "standard motionist" (kvinde), som er rimelig ihærdig med træningen og med en forventelig sluttid omkring 3:45 (baseret ud fra tidligere marathon) kan gennenføre en marathon i? Vil 72-78% af HHR være realistisk?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst nogt sted, hvad du ellers dyrker eller har dyrket af sport, men at træne sig op til at løbe maraton på trekvart år lyder i mine ører voldsomt. Man kan vænne kroppen til meget, og et maraton er meget, men for fysikkens skyld gør det langsomt, så du ikke overbelaster led, sener, muskler og hvad ved jeg. Der kommer også maraton de følgende år, og et halvmaraton er heller ikke så ringe endda. Noget andet, som ingen har vært inde på, er at ved langsom optræning vænner man kroppen til bedre at tære på fedtdepoterne og dermed spare på sukkerdepoterne.

Jeg giver dig ret i at det, jo kommer an på ens udgangspunkt, men jeg mener nu nok trekvart år er tilstrækkelig for at kunne gennemføre et marathon både så det er en god oplevelse og uden det ødelægger en. Så længe der er en fornuftig grundform, som jo ikke behøver at være baseret på langdistance løb. Jeg gennemførte en Ironman med stor glæde efter 7 mdr. målrettet træning. Og det var uden forudgående cykelerfaring og havde f.eks. heller ikke løbet ½- eller hel marathon inden. Så jeg mener ikke det er helt urealistisk.

Link to comment
Share on other sites

I får mig mere og mere overbevist om, at jeg bør droppe mine planlagte 4-6x1000m intervaltræning(syre) og løbe nogle lange ture i stedet for. Min anaerobe-træning vil jeg dog ikke lægge fra mig, da jeg på sådan en tur bliver presset, hvilket jeg ikke gør på de længere ture i marathontempo (jeg kan jo self. bare løbe længere).

Målet med at løbe mit første marathon på 3½ time vil jeg ikke lægge fra mig, dels fordi jeg føler, at det er et meget passende tempo at løbe i (går det langsommere bliver løberytmen ustabil) og dels fordi jeg ellers ikke tror jeg kan finde motivationen til at løbetræne 3 gange om ugen med et rimeligt intensitetsniveau.

Mht. anden sport så dyrker jeg svømning 2 gange om uge (har tidligere svømmet konkurrencesvømning) og 1 gange gymnastik/boldspil/styrketræning. Min grundform mener jeg derfor et meget god, men jeg har dog aldrig interesseret mig for løb før nu.

Edited by Tue
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det gik udemærket. Jeg løb på 3.25 så jeg kom under mit mål på 3.30.

Det skal dog nævnes, at jeg 1½ måned før maraton'et løb ind i en overbelastningsskade i skinnebenet og derfor ikke løbetrænede indtil dagen (jeg løb 13 km på de 1½ måned). Men min form var god så, jeg løb de først 30 km i et tempo der kunne bringe mig ned på 3.10, men ved 35 km gik det ned at bakke, mine ben begyndte at gøre meget ondt :-) Men trods smerten var det dejligt og jeg er klar til at løbe et nyt maraton en gang. Lige inden jeg blev skadet gik det så godt med løbet, at jeg forventede at gennemføre på 3.15, men sådan skulle det ikke gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share