Genfrysning af frostvarer


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer lidt på at medbringe noget mad der kan gå i mikroen på arbejde men spørgsmålet er om det holder i praksis.

Man tager:

En varm pande med lidt olie

frossen wokblanding

frosne kogte kyllingetern

og steger det som man ville spise det men putter det i en plastikbøtte og stiller det i fryseren hvor det så kan stå indtil den dag jeg vil medbringe det på arbejde.

På vej til arbejde får det en lille time i stuetemperatur under transporten og derefter 3-6 timer i køleskab.

Det store spørgsål er så om der er lagt i kakkelovnen til mavepine (ret kedeligt da jeg ikke har adgang til toilet mellem pauserne) eller om man kan genfryse tilberedt mad - kyllingen er jo kogt inden den er frosset, stegt og frosset igen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer lidt på at medbringe noget mad der kan gå i mikroen på arbejde men spørgsmålet er om det holder i praksis.

Man tager:

En varm pande med lidt olie

frossen wokblanding

frosne kogte kyllingetern

og steger det som man ville spise det men putter det i en plastikbøtte og stiller det i fryseren hvor det så kan stå indtil den dag jeg vil medbringe det på arbejde.

På vej til arbejde får det en lille time i stuetemperatur under transporten og derefter 3-6 timer i køleskab.

Det store spørgsål er så om der er lagt i kakkelovnen til mavepine (ret kedeligt da jeg ikke har adgang til toilet mellem pauserne) eller om man kan genfryse tilberedt mad - kyllingen er jo kogt inden den er frosset, stegt og frosset igen.

Næppe nogen problemer med den fremgangsmåde.
Link to comment
Share on other sites

Hvis maden første gang det bliver tilberedt, bliver taget (mere eller mindre) direkte ud fra fryser/køleskab og herefter tilberedt ordenligt er der ingen problemer.

Problemerne ligger udmiddelbart i bakterier der overlever tilberedningen, mad der bliver contamineret med bakterier (fx et dryp kødsovs ned i en salatbowle), og tilfælde hvor mad får lov at ligge i lang tid ved stuetemperatur før tilberedning så de kan danne varmestabile toksiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share