Løbe med meget høj puls


DaDane
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er igen igen begyndt at løbe.

I dag løb jeg 18 minutter på løbebånd. Sidste jeg gjorde det (for en uge siden) gik det "godt", jeg løb mine 18 minutter med 10 km/t. Og havde en puls på ca. 175-180 det meste af tiden. Og sådan var det også de gange umiddelbart op til, udover at jeg der kun løb i 15 minutter

I dag løb jeg så på et andet bånd. Meget hurtigt kom min puls op på over 180 og den sluttede på 192. Og jeg var også færdig.

Men 192, er det realistisk?

Pulsmåleren så ud til at opføre sig korrekt (har prøvet en der viste galt, og som svingede rundt og ikke var til at læse rigtigt. Nu er den 220 og så 140 og så..., men her var det stabilt ca. 190-192 de sidste minutter).

I 2000 fik jeg (ikke specielt præcist dog) målt min maxpuls til 197.

Hvis det er realistisk, er det så skadeligt at løbe med så høj puls?

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du skal være bange for det nej... men du skal nok ikke gøre det for ofte og i for lang tid af gangen, da det måske kan føre til overtræning afhængig af din erfaring. og hvis jeg skal læse mellem linierne så lyder det som om du er kommet igang igen efter en pause, derfor skal du være specielt varsom, da mange har tendens til at overtræne fordi de ikke ved at ens form daler meget hurtigt under en pause.

mvh sepp

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du skal være bange for det nej... men du skal nok ikke gøre det for ofte og i for lang tid af gangen, da det måske kan føre til overtræning afhængig af din erfaring. og hvis jeg skal læse mellem linierne så lyder det som om du er kommet igang igen efter en pause, derfor skal du være specielt varsom, da mange har tendens til at overtræne fordi de ikke ved at ens form daler meget hurtigt under en pause.

mvh sepp

Det er helt korrekt. Jeg har mere pause end fornuftig træning desværre.

Jeg tror der er to problemer:

Et generelt, min puls når jeg løber (selv langsomt) kommer hurtigt meget højt op. Omkring 180 (hvilket jeg formoder er 90+% af maks puls) samt

Et specifikt for i dag, min puls nåede her relativt hurtigt op på 190 (hvilket jeg formoder er 95+% af maks puls).

Hvorfor den kom så højt i dag ved jeg ikke. Men det var hårdt, og sikkert også præcis det der skal til for at tage træningslysten fra mig (hvis jeg skulle gøre det 3 gange om ugen holdt det nok kun en uge...)

Men den mere almindelige høje puls, de ca. 180, det er ikke så umuligt. Og jeg kan dårligt gøre mindre, uden at gøre ingenting.

Jeg har aldrig være god til at løbe, men har flere gange været oppe og løbe 6+ km, med med en fart på bare ca 10 km/t. Mit bedste resultat (ikke til rigtigt løb, bare selv. Men ude på asfalt ikke på løbebånd) er 10 km på 55 minutter.

P.t. løber jeg, som nævnt i første post 18 minutter ved 10 km/t. Min plan er at øge langsomt til 30 min @ 10 km/t. Det har jeg før haft succes med.

Derefter vil jeg sikkert forsøge med 2 hurtige løb (15 minutter hvor jeg presser mig (det bliver næppe meget over 12 km/t, men hvis det presser mig er det vel også fint)) og et lang langsomt løb om ugen (30-60 minutter) ved et tempo som ikke er overvældende, formodentligt 9-10 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er igen igen begyndt at løbe.

I dag løb jeg 18 minutter på løbebånd. Sidste jeg gjorde det (for en uge siden) gik det "godt", jeg løb mine 18 minutter med 10 km/t. Og havde en puls på ca. 175-180 det meste af tiden. Og sådan var det også de gange umiddelbart op til, udover at jeg der kun løb i 15 minutter

I dag løb jeg så på et andet bånd. Meget hurtigt kom min puls op på over 180 og den sluttede på 192. Og jeg var også færdig.

Men 192, er det realistisk?

Pulsmåleren så ud til at opføre sig korrekt (har prøvet en der viste galt, og som svingede rundt og ikke var til at læse rigtigt. Nu er den 220 og så 140 og så..., men her var det stabilt ca. 190-192 de sidste minutter).

I 2000 fik jeg (ikke specielt præcist dog) målt min maxpuls til 197.

Hvis det er realistisk, er det så skadeligt at løbe med så høj puls?

Skadeligt er det næppe. Den lidt nedslående besked er sikkert bare, at du ikke er i super god form lige nu... :wink: Nogle dage kan pulsen være højere end andre og man har det hårdere. Det kan der være mange forklaringer på; væskebalance, træthed eller andet kan sagtens påvirke pulsen i opadgående retning. Begyndende forkølelse eller lignende kan også give en højere puls.

Link to comment
Share on other sites

Spinner tit sammen med en veninde der kan banke sin puls op på ~180-190 uden de store problemer, påtrods af hun har trænet de sidste 1½-2år. Hun er dog ikke i superform, men er stadig ikke i en dårlig grundform. Det forleder mig til at tro at nogle mennesker bare har lettere ved at komme helt derop.

Personligt kommer jeg ikke derop medmindre jeg 'koger over' pga for meget tøj.

Foruden så må jeg lige nævne at du skal passe på med at løbe på løbebånd, jeg taler af bitter erfaring at de meget hurtigt kan skaffe dig en skinnebens betændelse på halsen.

Link to comment
Share on other sites

I går da jeg løb var min maks puls 175 eller lige deromkring. Samme hastighed, let øget distance (21 minutter mod tidligere 18 minutter). Gennemsnitspulsen var 170.

Men det var også på det 'gode' løbebånd.

Draagekrik: Det har været diskutteret flere gange her. Tror nok det endte med at de fleste var enige om at det afhænger af kvaliteten af løbebånd såvel som udendørs underlag. Så vidt jeg husker var det foretrukne en blød skovbund og det værste var vist en asfalteret vej/sti. Indimellem lå så løbebånd af forskellige kvaliteter, grusveje etc. Dette dog bare frit efter hukommelsen, måske en anden kan kommentere / rette evt. misforståelser?

Link to comment
Share on other sites

Spinner tit sammen med en veninde der kan banke sin puls op på ~180-190 uden de store problemer, påtrods af hun har trænet de sidste 1½-2år. Hun er dog ikke i superform, men er stadig ikke i en dårlig grundform. Det forleder mig til at tro at nogle mennesker bare har lettere ved at komme helt derop.

Personligt kommer jeg ikke derop medmindre jeg 'koger over' pga for meget tøj.

Foruden så må jeg lige nævne at du skal passe på med at løbe på løbebånd, jeg taler af bitter erfaring at de meget hurtigt kan skaffe dig en skinnebens betændelse på halsen.

makspuls fortæller (næsten) ingen ting om ens aerobe kapacitet. Den er afhængig af alderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share