Protein som veganer?


nnn
 Share

Recommended Posts

Hej med jer...jeg har besluttet at blive veganer..var vegetar før og fik bla protein fra mælk ost æg protein shakes osv......

Jeg er lidt i tvivl om der er nok i det jeg får nu....

Jeg har indtil videre lavet en stor skål blandet grøntsager,hver dag med det der svare til ca en halv dåse bønner i......skifter lidt mellem de forskellige slags bønner..

Ud over det drikker jeg soya mælk spiser hummus og groft rugbrød med bla bønnepostej.....og har lige købt noget tofu....og protein pasta og brune ris..

Jeg kan ikk helt finde ud af om jeg får nok?

Har I evt nogle ideer til protein til morgenmad?

Det er lidt nyt for mig så skal lige lære det.....

Link to comment
Share on other sites

Du gør det ikke ligefrem nemt for dig selv... Men prøv at skriv alt ned hvad du spiser incl mængder i en uge, så kan du regne ud hvor meget protein du får om dagen. Det kan godt være det er besværligt, men det er den eneste fornuftige løsning, hvis du absolut har tænkt dig at fortsætte som veganer.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer...jeg har besluttet at blive veganer..var vegetar før og fik bla protein fra mælk ost æg protein shakes osv......

Jeg er lidt i tvivl om der er nok i det jeg får nu....

Jeg har indtil videre lavet en stor skål blandet grøntsager,hver dag med det der svare til ca en halv dåse bønner i......skifter lidt mellem de forskellige slags bønner..

Ud over det drikker jeg soya mælk spiser hummus og groft rugbrød med bla bønnepostej.....og har lige købt noget tofu....og protein pasta og brune ris..

Jeg kan ikk helt finde ud af om jeg får nok?

Har I evt nogle ideer til protein til morgenmad?

Det er lidt nyt for mig så skal lige lære det.....

Hvorfor pokker blir du dog veganer?

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer...jeg har besluttet at blive veganer..var vegetar før og fik bla protein fra mælk ost æg protein shakes osv......

Jeg er lidt i tvivl om der er nok i det jeg får nu....

Jeg har indtil videre lavet en stor skål blandet grøntsager,hver dag med det der svare til ca en halv dåse bønner i......skifter lidt mellem de forskellige slags bønner..

Ud over det drikker jeg soya mælk spiser hummus og groft rugbrød med bla bønnepostej.....og har lige købt noget tofu....og protein pasta og brune ris..

Jeg kan ikk helt finde ud af om jeg får nok?

Har I evt nogle ideer til protein til morgenmad?

Det er lidt nyt for mig så skal lige lære det.....

Problemet er at få de essentielle aminosyrer i tilstrækkelig grad.

Derfor er det vigtigt at have flere forskellige proteinkilder.

Det er sjældendt tilstrækkeligt bare, at skifte mellem forskellige sorter af bønner.

kornprodukter er ofte fattige på Lysin, hvilket de fleste bønner så kan opveje.

Forskellige nødder og frø er også en god ting at suplere med.

Soya har en bred aminosyreprofil.

Prøv i øvrigt Quinoa, som alternativ til ris.

Et super næringsrigt og proteinholdigt produkt rigt på både Lysin og Methionin. Smager iøvrigt fantastisk. Kan købes i de fleste helsekostbutikker, og er efterhånden begyndt at dukke op hos de større butikskæder.

Et B12 tilskud vil nok også være særdeles ggavnligt, hvis du ikke allerede tager dette..

Link to comment
Share on other sites

En ting er at få nok protein - noget andet er, som pioneer er inde på, at få en komplet aminosyre profil. Følgende undersøgelse siger ikke noget om aminosyre-profilen for vegetarerne, men noget kunne tyde på, at det er svært at vedligeholde/øge muskelmasse på en kødfri diæt:

[..] in comparing an omnivorous diet (meat containing) with a vegetarian diet, Campbell et al (1995, 1999) demonstrated that strength gains and body composition improvements are impaired when meat is removed from the diet.

In their studies, subjects weight trained for twelve weeks while consuming a 2300kcal diet consisting of 70-90gP (12-15%), 267-317gC (49%), and 82-87gF (7-11%). The only difference between groups was the fact that one group ate a meat-free diet while the other group ate meat. At the end of the twelve weeks, the meat eaters lost 2.8lbs of fat while gaining 3.74lbs of lean tissue. The vegetarians, on the other hand, lost no fat weight and lost 1.76lbs of lean tissue. Bottom line, meat seems to be an essential part of the diet.

http://www.johnberardi.com/articles/nutrit...eaneating_1.htm

Noget siger mig, at det bliver endnu sværere, når man også undgår mælk. Der er også meget snak om, hvor godt soya-protein er. Her er fx en henvisning til en undersøgelse nævnt i samme artikel som ovenstående:

Finally, Lohrke et al (2001) showed that growing pigs fed a diet consisting of soy as the only source of protein had lower body weights, amino acid imbalances, increased cortisol levels, and increased muscle breakdown. The casein-fed pigs grew normally. This study indicates that a diet containing exclusively a low quality protein (soy in this case) may interfere with normal growth and development.

Edit: Men nu skal man jo nok passe på med at udlede alt for meget fra grise-forsøg :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej med jer...jeg har besluttet at blive veganer..var vegetar før og fik bla protein fra mælk ost æg protein shakes osv......

Jeg er lidt i tvivl om der er nok i det jeg får nu....

Jeg har indtil videre lavet en stor skål blandet grøntsager,hver dag med det der svare til ca en halv dåse bønner i......skifter lidt mellem de forskellige slags bønner..

Ud over det drikker jeg soya mælk spiser hummus og groft rugbrød med bla bønnepostej.....og har lige købt noget tofu....og protein pasta og brune ris..

Jeg kan ikk helt finde ud af om jeg får nok?

Har I evt nogle ideer til protein til morgenmad?

Det er lidt nyt for mig så skal lige lære det.....

Til morgen kunne du evt. putte hørfrø på dine havregryn med soyamælk, Hørfrø er en god proteinkilde.

Prøv at skriv hvor meget du ca. tror du spiser om dagen og poste det.

Edited by SNF
Link to comment
Share on other sites

Hvad med tofu - det er da en mulighed til aftensmaden i hvert fald?

Mht. morgenmad så er jeg godt nok lidt blank.. Måske noget havregrød baseret på proteinpulver, vand/soyamælk og gryn og så noget frisk frugt på toppen. Nok mit bedste forslag :smile:

Kunne dog også godt tænke mig at vide hvorfor du vælger at blive veganer? Spørger fordi jeg er nysgerrig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du smagt quorn Thorhauge? Kan det anbefales?

Beklager trådkapring

Jeg hjælper til i et hospitalskøkken og bruger det som køderstatning i vegetarmåltider.

Første gang troede jeg det var kylling :blush:

Det er ganske udemærket, men jeg tager nu kød anyday hvis jeg skulle vælge! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Mht. morgenmad så er jeg godt nok lidt blank.. Måske noget havregrød baseret på proteinpulver, vand/soyamælk og gryn og så noget frisk frugt på toppen. Nok mit bedste forslag :smile:

Et godt bud.. det lyder jo ligefrem lækkert :4mewantfood: Men proteinpulveret må vel næsten være no-go, medmindre det er soya-baseret, da valle og kasein er baseret på mælk?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Har du smagt quorn Thorhauge? Kan det anbefales?

Beklager trådkapring

Jeg er vegetar, og smagte Quorn. Jeg smagte de hele stykker, jeg har endnu ikke prøvet det hakket.

Jeg synes at det smagte lidt speciel :blink: , jeg synes ikke det smagte af kylling :wink: , altså sådan som jeg husker kylling :innocent: .

Jeg synes at det er værd at prøve, og jeg tror sagtens man som vegetar kan blive glad for det, dog er der ret meget fedt i det 10, 4 gram pr. 100 gram.

Det koster 34 kr. for 350 gram.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grund jeg kan se, til at man vælger at være veganer, er af etiske eller religiøse årsager, det er selvfølgelig et personligt valg.

Må jeg spørge om hvorfor du feks vælger mælk fra? i modsat fald så ville whey, jo kunne rette op på aminosyre profilen, i samarbejde med din resterende kost selvfølgelig.

Hvis jeg selv var i din situation, ville jeg nok se nærmere på et sojaprotein-isolat, man skal bare være opmærksom på at største delen af dette, ikke er i kvalitet over grisefoder. Selv har benyttet twinlabs vegefuel, men bruger nu bodylabs suppro soy, hvilket jeg vurdere til at være identisk kvalitet, men en hel del billigere.

Linser skal også lige nævnes, i relation til alle de andre fødevare nævnt i tråden.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Den eneste grund jeg kan se, til at man vælger at være veganer, er af etiske eller religiøse årsager, det er selvfølgelig et personligt valg.

Må jeg spørge om hvorfor du feks vælger mælk fra? i modsat fald så ville whey, jo kunne rette op på aminosyre profilen, i samarbejde med din resterende kost selvfølgelig.

Hvis jeg selv var i din situation, ville jeg nok se nærmere på et sojaprotein-isolat, man skal bare være opmærksom på at største delen af dette, ikke er i kvalitet over grisefoder. Selv har benyttet twinlabs vegefuel, men bruger nu bodylabs suppro soy, hvilket jeg vurdere til at være identisk kvalitet, men en hel del billigere.

Linser skal også lige nævnes, i relation til alle de andre fødevare nævnt i tråden.

M.V.H

Helio

Det behøver jo ikke være af hverken etiske eller religiøse årsager. :wink: Der er jo rent faktisk mennesker som ikke bryder sig om kød. Jeg spiser selv fisk/skalddyr, jeg bryder mig egentlig ikke vildt meget om fisk/skaldyr. Den eneste grund til, at jeg spiser fisk/skaldyr er fordi at jeg ved at jeg vil være temmelig dårlig til at få protein uden fisk og skaldyr.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver jo ikke være af hverken etiske eller religiøse årsager. :wink: Der er jo rent faktisk mennesker som ikke bryder sig om kød. Jeg spiser selv fisk/skalddyr, jeg bryder mig egentlig ikke vildt meget om fisk/skaldyr. Den eneste grund til, at jeg spiser fisk/skaldyr er fordi at jeg ved at jeg vil være temmelig dårlig til at få protein uden fisk og skaldyr.

men så er du bare vegetar :blush: en veganer kan ikke en gang spise honning fordi det er udnyttelse af bien :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
men så er du bare vegetar :blush: en veganer kan ikke en gang spise honning fordi det er udnyttelse af bien :sneaky2:

okay :tongue: Jeg mener dog stadig at man sagtens kan være veganer uden at det er begrundet i etiske eller religiøse årsager, men fordi man ikke bryder sig om det.

Udenfor emnet: Spiser veganer ikke dyrenes mad..post-15167-1200340910.gif.

Link to comment
Share on other sites

okay :tongue: Jeg mener dog stadig at man sagtens kan være veganer uden at det er begrundet i etiske eller religiøse årsager, men fordi man ikke bryder sig om det.

Det kan man da bestemt - men jeg tror næsten altid det vil være baseret på etik, hvis man er "rigtig" vegan. Det inkluderer jo også at man fx ikke går i tøj/sko, der er lavet af læder, uld eller silke, at man ikke har lædersofa etc.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver jo ikke være af hverken etiske eller religiøse årsager. :wink: Der er jo rent faktisk mennesker som ikke bryder sig om kød. Jeg spiser selv fisk/skalddyr, jeg bryder mig egentlig ikke vildt meget om fisk/skaldyr. Den eneste grund til, at jeg spiser fisk/skaldyr er fordi at jeg ved at jeg vil være temmelig dårlig til at få protein uden fisk og skaldyr.

Nu mente jeg selvfølgelig valid grund... der er sikkert også mennesker, der kun kan lide vingummi bamser og vodka, hader grønt og frugt osv. osv. Men det gør det selvfølgelig ikke anbefalelsesværdigt :nonono:

Ang. det etiske, så kan Peter Singer anbefales, som læsning, hvis man vil argumentere mod kødspiseri.. selv har jeg dog ikke det etiske synspunkt, jeg mæsker mig i voldmængder af magert kød dagligt. :tongue:

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik målt et forhøjet kolesterol tal i slutningen af september, og besluttede derefter at gå på en vegansk fedtfattig kost, samtidigt med at jeg intensiverede min træning fra et par gange om ugen, til 6 dage om ugen, med skiftevis vægte og løb. Da jeg samtidig som læge har haft en længerevarende interrese for vegansk kost, delvist begrundet i at det meste af min familie er vegetarer og veganer i forsk. udstækning, mener jeg at have en del hviden på dette område.

Mht. aminosyrefordeling; dette er ikke et problem på en fedt og sukkerfattig kost. Prøv selv at regne efter, det er svært at finde en fødevare som ikke dækker det basale behov for alle essentielle aminosyrer. Det er rigtigt at man på en minimunms kalorie diæt kan have glæde af at kombinere, feks. soyabønner og hvedemels produkter, men på en kost man bliver mæt af, og oven i købet kan træne på, er det umuligt at komme i underskud med bare en essentiel aminosyre, uanset om det er hvede, bønner eller ris der er ens hoved protein kilde.

se

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

og sammenlign med aminosyre indholdet i forskellige fødevarer på

http://www.foodcomp.dk/fvdb_namesearch.asp

Hvis man antager at en person kun spiser 1 kg. brune ris om dagen (kJ 1541 ) og vi hved at den aminosyre der er mindst af i ris er Cystin ( 110mg/100 gr) svarer det til 1100 mg i 1 kg. ris, hvilket er mere end de 970 mg en normal 70 kg. person kræver som minimum. Da nu de fleste spiser lidt forskelligt, vil stort set enhver normal kost dække det basale aminosyre behov. Eventuelle skævheder i fordelingen, udligner kroppen selv, ved at omdanne nogle aminosyrer til andre.

Det er selvfølgeligt teoretisk set muligt at fremstille en kost der ikke dækker alle aminosyrer, men den skulle så bestå af rafinerret sukker, eller lign.

Det basale protein behov for kroppen er nemlig umådeligt lavt, og der er til dato ikke set mennesker der lider af isoleret proteinmangel, de har altid generelt underernæring.

Når det er sagt, tror jeg at man får dårligere trænings resultater ved at træne på en protein fattig kost, men jeg har ikke set noget forskning på det. Det eneste studie jeg kender om dette, viste at men fik en øget muskelvækst ved at indtage kakaoskummetmælk umiddelbart efter træningen, sammenlignet med 20 min. efter træningen, eller slet ikke. muligvis kan den samme effekt fremkaldes med calcium beriget soyamælk.

Min egen kost var i 2 måneder sammensat af bønner, linser, nødder og ris, samt en del hvedemels produkter. I den periode gik jeg fra 62½ kg. i bænkpress, til 70 kg. ved at køre 5x5 max. vægt 2-3 dage om ugen (med lign. fremgang i andre øvelser).

Det er min erfaring at man kun får lidt ringere resultater styrke mæssigt, på en vegansk kost.

Jeg vil råde dig til at sammensætte måltiderne så der er noget protein holdigt i dem alle (det mætter også bedre) men ellers ikke bekymre dig om aminosyrene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share