Findes der en god fedtfattig ost...?


Rikke B. M.
 Share

Recommended Posts

Jeg er det man kan kalde en "oste-elsker"...!!

Men nu er det jo, at man ikke bare skal kværne en hel masse ost i sig, da det kan gå hen og være ret så fedende... Jeg har prøvet at finde en god fedtfattig ost, men de kan i længden ikke rigtig leve op til mine smagsløg... Må ærligt indrømme, at jeg - når det skal være rigtig godt - kan forfalde til en ekstra lagret ost med masser af smag... Og det der plastik-agtige ost, som de fedtfattige hurtigt kan blive, er jeg heller ikke interesseret i...

Så, er der nogen, som kan anbefale en god fedtfattig skæreost med smag og god konsistens...??

Link to comment
Share on other sites

Faktas oste er gode og ikke gummiagtige... De har både en mild på 15% og en mellemlagret på 16%

Jeg kan bedst lide den milde på 15%, men det er nok meget en smagssag.. !!

15 & 16 procent, kan vidst kun kaldes fedtfattig, såfremt man sammenligner med andre oste? - En enkelt skive ost, kommer stadig hurtigt til at tilsvare en 20-30? litter skummetmælk. Men enig i at skal man absolut spise ost, så bør man vel vælge den med mindst fedt og bedste/meste smag, og en enkelt skrive eller 2 af den du anbefaler, kan vel godt gå i ny og næ.. Jeg er ikke 100% sikker men jeg mener man kan få, en god them ost på 5%, men i må ikke hænge mig op på det - hvilket stadig ikke er fedtfattigt, men fedtfattigere.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

15 & 16 procent, kan vidst kun kaldes fedtfattig, såfremt man sammenligner med andre oste? - En enkelt skive ost, kommer stadig hurtigt til at tilsvare en 20-30? litter skummetmælk. Men enig i at skal man absolut spise ost, så bør man vel vælge den med mindst fedt og bedste/meste smag, og en enkelt skrive eller 2 af den du anbefaler, kan vel godt gå i ny og næ.. Jeg er ikke 100% sikker men jeg mener man kan få, en god them ost på 5%, men i må ikke hænge mig op på det - hvilket stadig ikke er fedtfattigt, men fedtfattigere.

M.V.H

Helio

Selvfølgelig skal man ikke spise en halv pakke hver dag.. Men det var den jeg brugte under hele min diæt op til DM 07.. !! Jeg vil hellere have en med lidt mere fedt end en der er helt gummiagtig.. !!

Og 15% er ikke noget der vælter ens daglige fedtbehov, hvis man får nogle skiver om dagen.. !!

Man får det jo ikke i samme mængder som f.eks. kød, hvor man nemt kan få 150-200 g i et måltid.. !!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man ikke spise en halv pakke hver dag.. Men det var den jeg brugte under hele min diæt op til DM 07.. !! Jeg vil hellere have en med lidt mere fedt end en der er helt gummiagtig.. !!

Og 15% er ikke noget der vælter ens daglige fedtbehov, hvis man får nogle skiver om dagen.. !!

Man får det jo ikke i samme mængder som f.eks. kød, hvor man nemt kan få 150-200 g i et måltid.. !!

Problemet med mælkefedt, er ikke så meget den samlede fedt mængde, som det er typen. Men jeg forstår sagtens hvad du mener.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Den bedste fedtfattige ost, jeg har smagt, er 6 % osten fra Hirtshals Mejeri (jeg køber min i SuperBest, men den kan nok også fås andre steder). :4mewantfood: Jeg synes, den rent faktisk smager af ost, og desuden er konsistensen meget mere "osteagtig" end fx den fra Cheasy's.

Link to comment
Share on other sites

Kan personligt godt lide cheasys 13% ost (den gule 6-7%'ers er dog for kedelig) - men tror det er meget en smagssag da de fleste jeg kender afskyr den (eller i hvert fald ikke forbinder den med "rigtig ost"). Dog kan det altid hjælpe lidt at erstatte et eventuelt smør/minarinelag med et ekstra ostelag såfremt osten da er fedtfattig nok.

Link to comment
Share on other sites

Them's 6% ost smager faktisk også af ost, uden at være gummi-agtig.

Den er slet ikke at sammenligne med Cheasy, som ikke har ret meget med ost at gøre, efter min smag :tongue:

Og 6 % er jo ikke mere end der er i mager kødfars !

Så 25 g. ost kan gøre meget ved et stykke knækbrød.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv glad for ost, og gerne de stærke af slagsen. Jeg er endnu ikke stødt på en fedtfattig som jeg kunne blive forfalden til. Hvorfor ikke holde sig til divisen "lidt men godt". Køb en ost du kan lide, og nøjes så med at spise den i mindre mængder. Selv om det er de fede af slagsen så skader en enkelt skive i ny og næ altså ikke.

Det er fint nok at ville leve mere fedtfattigt, men man behøver jo ikke skære over hele linien. Hvis du ellers sparer på smøret, køber fedtfattigt pålæg iøvrigt, drikker fedtfattig mælk etc. så spis din ost med god samvittighed.

Link to comment
Share on other sites

jeg har tidligere selv været ved arla, og må sige jeg har smagt meget ost igennem tiden, og både godt og skidt ost..

problemet er at når fedt procenten er lav, ja så bliver de tit meget gummiagtige i deres konsistens..

ved der er lavet en 13 % med kryderier, som smager lidt hen af smøreost faktisk, den er faktisk ret god, men har aldrig fundet ud af hvor den kan købes desværre..

kæresten har for nyligt skulle bestille noget chokolade til en kage, og faldt over siden www.net-ost.dk hvor der faktisk er langtids lagrede 6 og 16 % oste, så man kan få sig en god og kraftig smag, og stadig få en fedt fattig ost..

har selv prøvet den 6 % 10 ugers lagrede, og må sige den faktisk er ganske ganske god, og har en dejlig smag, men konsistensen er stadig lidt hen af de fedtfattige oste, uden og være så udtalt som på cheasy, og fordelen ved den er at den smager af lidt, så man ikke bare tager en masse skiver på, for at få smagen..

man skal nok også gøre op med sig selv om en 30 % til tider er bedre, også kun en skive, frem for som mange de tager et stort lag på af cheasy's, er tit set jo :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er det man kan kalde en "oste-elsker"...!!

Men nu er det jo, at man ikke bare skal kværne en hel masse ost i sig, da det kan gå hen og være ret så fedende... Jeg har prøvet at finde en god fedtfattig ost, men de kan i længden ikke rigtig leve op til mine smagsløg... Må ærligt indrømme, at jeg - når det skal være rigtig godt - kan forfalde til en ekstra lagret ost med masser af smag... Og det der plastik-agtige ost, som de fedtfattige hurtigt kan blive, er jeg heller ikke interesseret i...

Så, er der nogen, som kan anbefale en god fedtfattig skæreost med smag og god konsistens...??

Hej Rikke

Jeg vil foreslå dig at tage en rundtur til diverse ostehandlere i Odense og prøvesmage deres 6% oste som slår Cheasy's 6% med mange meter!

Blandt andet Klingenberg Ost tæt ved Føtex plejer at have 2-3 forskellige med meget lækker smag :smile:

Men som der også er skrevet her findes der mange gode alternativer i supermarkederne... men hvorfor ikke kæbe dem i en rigtig ostehandler når prisen stort set er den samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Thises 6 % ligger i tit i vores indkøbkurv. Fast og god smag.

fuldstændig enige Thises økologiske :4mewantfood: den er rigtig god. :w00t:

Ellers Emdrup fra Netto er også ok, der er vist lidt mere fedt i end Thises :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share