Bedste motion


HalaMadrid
 Share

Recommended Posts

Hej alle herinde

Jeg undskylder, hvis dette emne allerede har været der, men jeg er ny herinde og kunne ikke lige umiddelbart finde en tråd der matchede.

Mit spørgsmål er således

Jeg er 17 år, og vil gerne tabe mig. Jeg er gået i gang med at træne hver dag, hvor jeg cykler på motionscykel i ca 15-20 min, derefter 5+ min på sådan en trappemaskine, og så på en ro-maskine i et par minutter også.

Løb er vel den bedste motionsform, men jeg kan bedre lide de andre ting. Er de fine nok hvis man vil tabe sig, eller er der andre former der er "nødvendige", for at få et optimalt vægttab.

Jeg håber i forstår mit spørgsmål

Jeg bevæger mig dagligt, som murerlærling. Så intet stillesiddende job til mig :)

Med venlig hilsen

Thomas

Edited by HalaMadrid
Link to comment
Share on other sites

jeg synes du skal få lagt en kostplan og begynde at spise ordentligt! hvis du ikke kan li at løbe skal du ikke gøre det. lav noget sport der interessere dig og som får din puls op! ellers vil du hurtigt falde fra igen, det har jeg set alt for mange gange.

dengang JEG var murerlærling bællede vi en masse bajere, og havde ikke særlig mange spisepauser, så det er ikke de bedste forhold. men hold dig fra humlen og spis en masse små måltider så ofte du kan, og så sys jeg du skal begynde at søge herinde efter inspiration efter en kostplan. det er blevet lavet utallige!

sepp

Link to comment
Share on other sites

Hej alle herinde

Jeg undskylder, hvis dette emne allerede har været der, men jeg er ny herinde og kunne ikke lige umiddelbart finde en tråd der matchede.

Mit spørgsmål er således

Jeg er 17 år, og vil gerne tabe mig. Jeg er gået i gang med at træne hver dag, hvor jeg cykler på motionscykel i ca 15-20 min, derefter 5+ min på sådan en trappemaskine, og så på en ro-maskine i et par minutter også.

Løb er vel den bedste motionsform, men jeg kan bedre lide de andre ting. Er de fine nok hvis man vil tabe sig, eller er der andre former der er "nødvendige", for at få et optimalt vægttab.

Jeg håber i forstår mit spørgsmål

Jeg bevæger mig dagligt, som murerlærling. Så intet stillesiddende job til mig :)

Med venlig hilsen

Thomas

Den tid du bruger på motion, bør være så intensivt som muligt. Hvis du for eksempel afsætter en time en dag til kondicyklen, så er det klart at du ikke kan køre særligt stærkt hele tiden. Hvis du derimod f.eks. kun cykler 10 minutter en dag, er det vigtigt at give sig ret meget.

Min indgangsvinkel til motion er den, at det er dumt at hæfte sig i smådetaljer. Benyt den motionsform du synes bedst om, for så er chancen for at du holder fast på lang sigt, meget højere. Om det så er badminton, cykling, eller løb er underordnet i det store billede.

Vægttræning er et godt supplement til motionstræningen. Det sørger for at du mister mindre muskelmasse under vægttabet og på sigt kan du opbygge mere muskelmasse, så din basis-forbrænding hæves.

Desuden er jeg enig i at du nok bør se nærmere på kosten. Især fordi du forbrænder en masse kcal gennem dit arbejde. Hvis du har nogle "dumme vaner" med cola, slik og pizza, så prøv at ligge dem på hylden, uden vægttabet. Det med en masse små måltider, er der ikke nogen evidens for.

Hvis du spiser fornuftigt, samtidig med at du motionerer og har et fysisk arbejde, skulle der være god mulighed for at få smidt nogle kg. !

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Cola og junkfood er ikke problemet. Det er sjældent jeg drikker det. Jeg har altid en liter vand, og kaffe med på arbejdet. Til gengæld har jeg en sød tand.

Ellers spiser jeg rugbrød. Jeg har ALDRIG slik med i madpakken, men frugt. Morgenmad spiser jeg næsten aldrig. Jeg har ikke rigtig nogen appetit når jeg står op, og det er bare ud af døren. Nogle gange ender det med en tebirkes eller et rundtstykke med ost, og det er næppe det rigtige.

Jeg elsker frugt, specielt bananer og klemmentiner når de er fremme. Ellers bare æbler og pærer. Så jeg er nok en af dem der ville spise endnu mere frugt, hvis de sænkede afgifterne :)

Men jeg er sådan set parat til at gøre hvad der kræves for at få et vægttab.

Jeg takker for jeres hurtige respons!

/Thomas

Edited by HalaMadrid
Link to comment
Share on other sites

Du skal vælge den motionsform du selv synes bedst om. Så er der nemlig meget mindre chance for at du kører død i det og opgiver det efter en måned. Men da du som du selv skriver har et rimeligt aktivt arbejde er jeg da enig i at et checkup på maden nok er en god ide: det er trods alt der, det er nemmest at opnå et vægttab.

Bortset fra det ville det være rart med lidt flere data, som hvor meget du vejer/hvor meget ønsker du at tabe dig/højde. Er du meget overvægtig eller er det bare et par uheldige kg?

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Umiddelbart er der jo ikke det store galt med dine kostvaner. De ting du spiser, er jo meget fornuftige! Men jeg har gjort mig nogle observationer i det du skriver. Dem tillader jeg mig at komme med her.

Din hang til frugt er helt fin! Men du skal alligevel passe på. Det lyder som om du spiser rigtig meget frugt, hvis du har muligheden for det. For at overdrive det, kan jeg da lige sige, at jeg engang så en udsendelse i fjernsynet med en mand, der ikke kunne forstå, at han blev ved med at tage på, når det eneste han spiste var 10 bananer og 25 appelsiner om dagen. Det kan man sagtens! På bundlinien drejer det sig altså om at begrænse kalorieindtaget.

Mit forslag til dig er, at du begynder at benytte dig af frugt som mellemmåltid. Det er det genialt til! Der er tidligere en der kan svaret til dig, at du skal spise mange små måltider. Ud over det, har du fuldstændig ret i, at du har et lille morgenmadsproblem. Det kan du ret let gøre noget ved. Jeg skriver lige et lille forslag til en kostplan...

Som jeg læser det, så har du helt vildt travlt om morgenen. Det kender jeg godt! Så det er et spørgsmål om at gøre det let for dig selv! Jeg gør selv det, at jeg har en pakke cheesy skiveskåret ost liggende i køleren. Ud over det, har jeg altid noget skiveskåret rugbrød i huset også. Det tager ikke andet end 2 minutter at hive to stykker rugbrød ud af skabet, og ligge et stykke ost på om morgenen. De kan endda klappes sammen så de kan spises på vejen med en hånd... :smile: Det er ikke jordens mest inspirerende morgenmad, men tro mig! Det gør underværker. Og husk det skal være rugbrød! Du skal have noget groft om morgenen. Det giver kroppen noget at arbejde med, og sætter forbrændingen igang fra morgenstunden. Det er meget vigtigt for dit vægttab! Desuden giver det høje fiberindhold, og de grove kulhydrater i rugbrød, den bedste mæthedsfornemmlse.

Og så et forslag til en kostplan:

Morgen:

2 stk rugbrød med mager ost eller mager pålæg (hamburgryg, kylling eller andet) INGEN smør eller andre fedtstoffer. Du kan evt. give rugbrødet en tur i en brødrister for at undgå, at det bliver alt for tørt.

Formiddag:

1 stk frugt (ca. 150 gram)

Middag:

3 stk. rugbrød med mager pålæg (uden fedtstof)

150 gram grøntsager (agurrk til madderne, gullerod og andet godt) --- Dette er en madpakke, ja. Den tager et øjeblik at lave, og kan, med respekt for din morgentravlhed, laves om aftenen dagen før

Eftermiddag:

1 stk frugt (ca. 150g)

Aften

150 gram mager kød

300g kartoffel (eller 75g ris eller pasta - vægten angiver den tøre vægt, altså før kogning)

300g grøntsager

100g ketchup (sukkerfri) eller lavkalorie sauce (kan anbefale Karolines saucer)

10 g olie (oliven, raps eller andet) Olien er vigtig for forbrændingen

Sen aften

2 stk frugt (ca. 300g)

Etv. et stykke rugbrød med mager pålæg

Øvrige:

Minimum 1½ liter vand om dagen

½ liter mælkeprodukter med lavt fedtindhold (skummetmælk, kærnemælk, cheesy youghurt og andet)

Med denne kostplan skulle det være teoretisk muligt, at du kan tabe dig mellem ½ og 1 kg om ugen. På den måde holder du dig også inden for det maksimale der anbefales fra sundhedsguruer at tabe sig. Kostplanen er også ernæringsmæssig korrekt. Der er alt hvad der skal være i hvert fald.

Hvis du syns det lyder spændende, og er interesseret i at vide mere, så sig til! Så skal jeg gøre hvad ejg kan for at hjælpe. Jeg kan poste en stak opskrifter til aftensmaden, og sende billeder og produktbeskrivelser af de forskellige vare du med fordel kan benytte dig af. Desuden har jeg et hav af kalorieberegninger på programmet, hvis det har interesse. Kan også nævne, at programmet er blåstemplet af en meget dygtig diætist.

Vil slutte af med at sige, at jeg selv har brugt, og bruger, kostplanen. Den virker glimrende! Men husk, at der er VIGTIGT at spise på de angivne tidspunkter! Det hele handler om, at holde sulten fra døren og forbrændingen igang!

Håber det kan bruges!

Mvh

Klaus

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Lige en tilføjelse... Må natúrligvis give ret i, at det er vigtigt at få oplyst lidt data. Højde, vægt, ønsket vægttab og så videre.

Hvis du sender en beskrivelse af din generelle situation, så vil jeg meget gerne tilbyde, at strikke et komplet kostprogram sammen.

Mvh

Klaus

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Mange tak for jeres svar, jeg har desværre ikke oplysning om min vægt, da jeg simpelthen ikke har en. Men jeg vil skyde på omkring 75, og jeg er ca 169 høj.

Jeg kunne godt tænke mig at tabe omkring 10 kg.

Jeg er begyndt at spise morgenmad, havregryn.

Jeg har svært ved at spise tit, da vi kun har 2 pauser om dagen.

I hver pause plejer jeg at spise 2 skiver rugbrød, og på hjemturen et stykke frugt.

På brødet har jeg som regel ost på den ene, saltkød og tyndt lag leverpostej, hamburgerryg og røget filet. Som "pynt" har jeg en tynd skive sky på, og så ellers masser af løg, da jeg elsker rå løg.

Mht. vand, så har jeg en liter vand med på arbejde, og en liter vand med når jeg motionerer. Ellers drikker jeg kun kaffe, udover vandet.

Jeg fandt ud af via en tråd herinde, at bananer skal man kun spise én af om dagen, og den plejer jeg som regel at spise efter jeg har trænet. Så 2-3 stykker frugt plejer jeg at spise om dagen.

Jeg motionerer hver dag, men jeg er først lige begyndt, så det er svært at se resultater endnu, da jeg samtidig heller ikke har en vægt.

Jeg starter med at cykle i ca. 15-20 min, hvor efter jeg står på sådan en trappemaskine i 7-10 min, hvor den får for fulde gardiner. Romaskinen får også lige en 100-150 træk. Så tager jeg ca. 2 min mere på trappemaskinen, og derefter cykler jeg i ca. 5 min for lige at nedvarme.

Jeg ved ikke om min kost er helt hen i vejret, men den er i hvert fald bedre end før. Jeg er takker for jeres råd, det er helt kanon.

Med venlig hilsen

Thomas

Edited by HalaMadrid
Link to comment
Share on other sites

Hvis det du skriver passer, så synes jeg at du har et rigtigt fornuftigt madforbrug.. Hvis du vil se lidt hurtigere resultater ville en omgang mavetræning efter din motion gøre godt.

Alm. Mavebøjninger - ca 20

+

Du hænger i et stativ og hæver benene - ca. 8-10

+

Du lægger på jorden, med hænderne under ballerne og hæver hofterne opad - ca. 15 gange

PAUSE

udfør dette "supersæt" 3 gange efter hver anden gang motion..

NB. Dette tip vil ikke øge dit vægttab, men det vil stramme maven op og giver resultater i spejlet, hvilket vil synliggøre resultatet af din motion !!

Keep on Superman !! :superman::superman:

Link to comment
Share on other sites

NB. Dette tip vil ikke øge dit vægttab, men det vil stramme maven op og giver resultater i spejlet, hvilket vil synliggøre resultatet af din motion !!

1) var det ikke en ide at lave nogle øvelser der bidrog til vægttab i stedet for? Fx 6 øvelser der dækker hele kroppen curcuit stil...

2) Prøv lige at forklar hvad du mener med opstramning. I mit univers eksisterer det ikke i forbindelse med træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share