Seneskedesbetændelse i håndled


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg har efter en gang undersøgelse af www.netdoktor.dk konkluderet at jeg højst sansynligt har fået seneskedesbetændelse i håndleddet... Dog er der hverken hævelse eller rødmen i området omkring smerten, men resten af det hele passer meget godt...

Jeg har selvfølgelig stoppet træningen, da jeg kunne mærke øget smerte efter træning...

Hva skal jeg nu gøre?

Link to comment
Share on other sites

Currant ->

1) Tag det RIGTIG seriøst, når du får at vide, at du skal tage den med ro. Jeg ville undlade alt som bringer håndleddet i nogen yderstillinger, eller belaster underarmen væsentligt. Faktisk ville jeg nok droppe styrketræning som involverer underarmen i hvert fald i 14 dage. Start LET derefter.

2) Start på Fiskeoliekapsler (EPA/DHA), Gamma Linolinsyre (GLA), E-vitamin og Selen. Det er stort set indholdet i Bio-Sport fra Pharma Nord. Der er indicier på at disse kosttilskud kan påvirke prostaglandinbalancen i retning af mindre inflammation.

3) Hvis det ikke er væk i løbet af nogle uger, kan du overveje ultralyd og tværmassage hos en fysioterapeut. Men det skal nok være efter alvorligt før man når dertil.

4) Lav evt. en netssøgning på Søren Mavrogenis. Han er en fysioterapeut, som har været meget involveret i ovenstående kosttilskudsprodukt. I forbindelse med hans navn vil du sikkert finde relevant information.

Af personlig erfaring kan jeg røbe, at kronisk seneskedehindebetændelse i begge håndled samtidig ikke er nogen picnic. Heldigvis er det efterhånden et år siden jeg har mærket noget til det, men jeg er stadig forsigtig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager det også rigtigt seriøst... Jeg har stoppet træning fuldstændig... Det er ved at gå væk, men af og til kommer man til at gøre noget som man lige kan mærke... Det er umuligt at undgå helt...

Men hvordan skal man starte op igen... Skal man lave nogle øvelser der styrker håndleddet, så det bedre kan klare de øvelser hvor man bruger de øvrige muskler i kroppen?

Link to comment
Share on other sites

!!!

Jeg har gået og haft ondt i håndledet. Der er intet synligt, men smerten tiltager efter træning.

Det gør ikke ondt konstant, men kun når jeg bringer håndledet i ydder positioner. Et godt eksempel er når jeg skal lukke hoveddøren, hvor håndtager skal drejes opad først. Denne bevægelse kan jeg næsten ikke lave.

Det hjalp lidt da jeg begyndte at spise fiskeoliekapsler.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til at seneskedehindebetændelse er ved at blive en hel epidemi, desværre!

Det er meget smertefuldt og simple opgaver som at åbne en dør og tag tøj på, kan være direkte smertefuldt og viser hvor meget håndleddet betyder.

Det startede som en snurren i håndleddet som kun ku' mærkes efter træning, især curl øvelser.

Herefter blev det værre og værre, til sidst kunne jeg næsten ikke bevæge mit håndled uden at det gjorde ondt.

Og da jeg en morgen tog boxershorts på og tommelfingeren smuttede, gav det et smæld i tommelfingeren og håndleddet så jeg næsten kneb en tåre...... så var det sku på tide at komme til lægen, da havde jeg gået med det i 3 måneder.

Jeg begyndte på fysio terapi som indebar håndledsmassage, ultralyd og laser.

Jeg fik at vide, dengang for 3 måneder siden da jeg første gang mærkede til problemer i håndledddet, skulle jeg øjeblikkeligt ha' opsøgt læge!

Pga min stædighed kunne jeg nu smide ca. 1200 kr. for fysio terapi hvilket dæmpede skaden, men ikke kurede den, jeg havde simpelthen gået for længe med det.

Så jeg røg til lægen igen og fik ordineret 100 stk. 600 mg ibruprofener, smertestillende og anti - inflamatorisk.

Det har dæmpet det ydeligere, men slet ikke kurert skaden.... jeg mærker stadig til det når jeg f.eks. sover og min hånd kommer i akav stilling, åbne døre, ja sågar skriver på tastatur.

Jeg har kun 6 stk. ibruprofener tilbage, skaden er der stadig, så jeg skal en tur til lægen igen.

Så derfor, så snart man mærker at der er problemer med håndleddet, så opsøg for guds skyld læge...... jo hurtigere man opsøger læge, desto hurtigere kommer man over skaden.

Jeg kan desværre risikere at skaden bliver kronisk fordi jeg har gået så længe med det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tog i perioder 2400 mg ibuprofen om dagen, uden nogen mærkbar effekt. Jeg fik også lagt blokader med binyrebarkhormon, uden at det umiddelbart løste noget.

Det var først efter 4 måneder med forbindinger om håndledene, ro og piller, at jeg blev så træt og sur, at jeg smed elastikbindene, og begyndte at bruge hænderne almindeligt, men roligt (ingen træning), at jeg begyndte at gøre fremskridt.

Måske har kosttilskuddene gjort noget, og fysioterapien en smule. I hvert fald er jeg faktisk symptomfri idag, ca. 3 år efter. Faktisk var jeg nogenlunde klar ca. 1 år efter, men idag kan jeg træne som jeg gjorde før. Kunne dog aldrig finde på at træne uden mine håndledsbind/varmere :-)

En overgang troede jeg det ville blive ved for altid, men mere kronisk var det altså heller ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Læg mærke til at lægen tilråder god udspænding. Så godt nok kan det diskuteres om udspænding er godt, men jeg udstrækker mine håndled fra nu af!  
Det var det første fysio terapeuten sagde til mig og hun viste mig en håndfuld eksotiske udstrækningsmetoder, men det hjalp ikke rigtigt, ikke når jeg havde gået med skaden så længe.

Da jeg igen kom til lægen og fik ibruprofener sagde han at nu skulle jeg hvile håndleddet og lige udsætte udstrækningerne et stykke tid!

Men udstrækning er en go 'ting, det skal bare gøres når skaden endnu ikke er opstået, eller meget tildligt i forløbet.

En overgang troede jeg det ville blive ved for altid, men mere kronisk var det altså heller ikke  

Heldigt for dig!

Men som tidligere nævnt, sådan en skade kan muligvis udvikle sig til at blive kronisk, det er derfor jeg er meget ivrig efter at komme af med det! :( :)

Link to comment
Share on other sites

En overgang troede jeg det ville blive ved for altid, men mere kronisk var det altså heller ikke  

Heldigt for dig!

Men som tidligere nævnt, sådan en skade kan muligvis udvikle sig til at blive kronisk, det er derfor jeg er meget ivrig efter at komme af med det! :( :)

Det var nu ikke ment som værende noget særligt heldigt i mit tilfælde. Når tilstanden (som for mit vedkommende) har bestået i ½-1 år, bliver den i hvert fald betegnet som kronisk. Og hvis man forstår det som livsvarig invaliditet, så kan man godt miste modet.

Jeg ville heller aldrig finde på at spille hockey med tunge træstave igen, eller lave kampsportstræning som overbelaster håndleddene. Endvidere er jeg blevet rigtig god til at bruge genvejstaster. Men jeg holder mig absolut ikke fra tung styrketræning.

Koblet sammen med en fornuftig kost, som ikke er afsindig rig på mættet fedt, samt ofte gode tilskud af essentielle fedtsyrer gør det at jeg idag ikke i nævneværdig grad er plaget af mine håndled, omend jeg nok ikke får gjort noget ud af min intention fra nogle år tilbage, om at lære at slå vejrmøller :-)

Min pointe var således blot, at der er håb, selvom ens inflammationstilstand ikke forsvinder på 2-4 uger, som den gør for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

BUMP

Ok, jeg har erhvervet mig nogle håndledsbind, som varmer og støtter håndledende.

Jeg har haft lettere seneskedehindebetændelse i ½ år, tror jeg.

Jeg går med mine håndledsbind hver dag når jeg kommer hjem. Dvs. privat går jeg med dem, og det er vel ca. 8 aktive timer om dagen.

Skal jeg først begynde at genoptræne når det er HELT væk, eller?

... damn, det er nedern ikke at træne! :( Øv øv øv for seneskedehindebetændelse!!! Jeg kan sikkert kun tage vægtstangen når jeg skal til at bænke igen! :(

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu Kemo. Mente det absolut ikke nedladende, men bare som et reelt spørgsmål fordi jeg selv har døjet med noget i håndleddet i et stykke tid nu. Desuden er det vel egentlig et meget relevant spørgsmål eftersom du ikke argumenterer for din påstand på nogen som helst måde?

Link to comment
Share on other sites

Ok ok... men hvad snakker du om? Hvilken påstand? At varme alene kan kurere seneskedehindebetændelse? Min far har haft det, han bevægede ikke håndledende i 2 uger og fik varmebind på, så var det kureret. Nu har jeg varmebind, har ikke trænet i snart 2 uger - men jeg er desværre nød til at bruge mit håndled, til f.eks. at skrive (det gjorde han ikke!) og taste som jeg gør nu.

Edited by KeMo
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja Cenox :D Så må du spørge ham istedet for!

Squatfather, det vil jeg se på efter lægen har set på min håndled (Hmm... skrev jeg ikke for laaang tid siden jeg ville ringe til lægen?... :rolleyes: ) Han havde desværre først tid den 9. januar (Han sagde at jeg ikke var den eneste der render rundt med det her... :unsure: Det må være noget med kulden og manglende opvarmning? Ved ihvertfald at mine håndled ikke blev opvarmet nok om vinteren, hvor man som regel fryser når man cyckler til centret!)

Nå, men så har jeg ihvertfald rigtig puleferie... ingen træning eller noget :( Men det er jo min egen skyld! (medmindre en anden vil påtage sig skylden! :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share