Sign in to follow this  
GirlieOdense

Pulsur - er de præcise?

Recommended Posts

Har en veninde, som bruger pulsur ved træning - og forleden fortalte hun mig, at den havde sagt, at hun havde brugt 800 og et eller andet kcal ned 65 min træning. De 45 min var styrketræning, de 20 min var cykling på motionscykel.

Kan det passe? ( hun vejer ca 90 kg)

Og hvad er jeres erfaring med pulsure - er de effektive i deres målinger?

Overvejer at købe en hvis de er præcise nok - det skaber jo motivation, at vide hvor meget man brænder af.

- vil lige sige, at det ur hun har, har koster ca 1500 og burde derfor være af en god kvalitet! :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har en veninde, som bruger pulsur ved træning - og forleden fortalte hun mig, at den havde sagt, at hun havde brugt 800 og et eller andet kcal ned 65 min træning. De 45 min var styrketræning, de 20 min var cykling på motionscykel.

Kan det passe? ( hun vejer ca 90 kg)

Og hvad er jeres erfaring med pulsure - er de effektive i deres målinger?

Overvejer at købe en hvis de er præcise nok - det skaber jo motivation, at vide hvor meget man brænder af.

- vil lige sige, at det ur hun har, har koster ca 1500 og burde derfor være af en god kvalitet! :bigsmile:

Det er de ikke -men nogle er mere nøjagtige end andre. Polar og Suuonto laver avancerede modeller hvorman kan indtaste højde,vægt, hvilepulsog maks puslsamt maks iltoptagelse. Disse ure er, såfremt oplysningerne er rigtige, en god indikator af et ca. energiforbrug. De billigere ure uden disse funktioner kan man groft sagt ikke stole på. Under alle omstændigheder så er beregningerne lavet til konditionstræning. Den høje puls man momentant får ved styrke træning afspejler ikke det store iltforbrug som uret tolker det som.

Generelt synes jeg at selv de dyre modeller angiver et lidt urealistisk højt energiforbrug -men en det er en fornemmelse -ikke nogert jeg har hårdedata på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

800kcal/time ville lyde realistisk hvis det var en person i ok-god form og aktiviteten var spinning, løb eller anden højintens cardio.

Men for 45 min styrke og 20min motionscykel - ret så usandsynligt.

Et pulsur der benytter en indtastet maxpuls (evt også hvilepuls) kan stadig kun give et groft estimat af det faktiske forbrug, og ved netop styrketræning vil pulsen være højere end for samme energiforbrug udført som cardio.

Tallet kan fint bruges til indikator for hvor meget du har lavet, særligt når du sammenligner forskellige træningspas af samme type. På samme måde som gennemsnitspuls og evt tid i forskellige pulszoner kan. Men det er meningsløst at ville bruge pulsuret fordi det skal kunne sige præcist hvor mange kcal du har forbrændt. For hvad nytte er ét præcist tal i det store regnestykke af gæt og estimater der udgør dit samlede kalorieregnskab? :smile:

Puha - slået på målstregen to gange af Arne... Ikke godt. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er de ikke -men nogle er mere nøjagtige end andre. Polar og Suuonto laver avancerede modeller hvorman kan indtaste højde,vægt, hvilepulsog maks puslsamt maks iltoptagelse. Disse ure er, såfremt oplysningerne er rigtige, en god indikator af et ca. energiforbrug. De billigere ure uden disse funktioner kan man groft sagt ikke stole på. Under alle omstændigheder så er beregningerne lavet til konditionstræning. Den høje puls man momentant får ved styrke træning afspejler ikke det store iltforbrug som uret tolker det som.

Generelt synes jeg at selv de dyre modeller angiver et lidt urealistisk højt energiforbrug -men en det er en fornemmelse -ikke nogert jeg har hårdedata på.

Tak for et rigtig godt svar :bigsmile: Dvs. at forbruget ved styrketræning ikke er til at regne med - men at det ved konditræningen er nogenlunde realistisk?

Edited by GirlieOdense

Share this post


Link to post
Share on other sites
800kcal/time ville lyde realistisk hvis det var en person i ok-god form og aktiviteten var spinning, løb eller anden højintens cardio.

Men for 45 min styrke og 20min motionscykel - ret så usandsynligt.

Et pulsur der benytter en indtastet maxpuls (evt også hvilepuls) kan stadig kun give et groft estimat af det faktiske forbrug, og ved netop styrketræning vil pulsen være højere end for samme energiforbrug udført som cardio.

Tallet kan fint bruges til indikator for hvor meget du har lavet, særligt når du sammenligner forskellige træningspas af samme type. På samme måde som gennemsnitspuls og evt tid i forskellige pulszoner kan. Men det er meningsløst at ville bruge pulsuret fordi det skal kunne sige præcist hvor mange kcal du har forbrændt. For hvad nytte er ét præcist tal i det store regnestykke af gæt og estimater der udgør dit samlede kalorieregnskab? :smile:

Puha - slået på målstregen to gange af Arne... Ikke godt. :blush:

Hej Max Power :bigsmile:

Har lige fået at vide, at det ikke var cykel, men romaskiner, eller ellipsetræner - altså nogen af de maskiner der ret nemt får pulsen op. Men derfor er 800 kcal stadig ret højt vil jeg tro?

Det med cardio/kontra styrketræningen - kan det forklares på anden måde, syntes jeg har svært ved at forstå det helt nemlig :blush: Men det betyder, at styrketræningen giver et falskt indtryk af det samlede forbrug, da uret ikke er beregnet til at måde kcal forbrug ved styrketræning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Max Power :bigsmile:

Har lige fået at vide, at det ikke var cykel, men romaskiner, eller ellipsetræner - altså nogen af de maskiner der ret nemt får pulsen op. Men derfor er 800 kcal stadig ret højt vil jeg tro?

Det ændrer basalt set ikke på tingene.

Det med cardio/kontra styrketræningen - kan det forklares på anden måde, syntes jeg har svært ved at forstå det helt nemlig :blush: Men det betyder, at styrketræningen giver et falskt indtryk af det samlede forbrug, da uret ikke er beregnet til at måde kcal forbrug ved styrketræning?

Sådan kan man godt sige det.

Styrketræning og cardio bruger forskellige energiforsyninger. Lidt firkantet sagt kan du sige at det er mere besværligt og krævende for kroppen at fremstille brændstoffet til styrketræning (det der kaldes ATP) til forskel fra glykogen og fedtdepoter som hovedsageligt bruges til cardio, selvom det faktiske arbejde udført er mindre eller i bedste fald det samme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har et Polar F4.. Det er ganske udemærket... Jeg har selv forbrændt ca 800 kcal på lidt over en time ved løb, så det er ikke urealistisk.

Min erfaring med Pulsuret er det er godt og meget præcist. Jeg har været meget tilfreds med det.

Løbekvinden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er der nogen der kan anbefale et pulsur til brug for spinning? Har set i nogle af logbøgerne at nogle modeller kan overføre data til pc'en (pulskurver osv.). Nogen anbefalinger?

Polar og Suunto er fremragende mærker -og tager sig betalt... Hvis du vil analysere på computeren skal du opog bruge 1500+ Puslure.dk

er et godt sted at orientere sig... Selv har jeg et Polar S725 - men mindre kan gøre det...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polar og Suunto er fremragende mærker -og tager sig betalt... Hvis du vil analysere på computeren skal du opog bruge 1500+ Puslure.dk

er et godt sted at orientere sig... Selv har jeg et Polar S725 - men mindre kan gøre det...

Perfekt. Tak for det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this