Harmonisk krop


cascada
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er ikke ligefrem skabt med en kvindeformet krop. Dvs. jeg har ingen hofter og ingen indhak i taljen, jeg går bare lige op og ned. Derudover har jeg en større overkrop end underkrop, jeg mener ikke bryststørrelse, men bare sådan i al betydning.

Jeg styrketræner 3x om ugen og spiller squash 1x om ugen og så nogen gange lidt andet hyggeligt sport ala svømning, yoga ect.

Jeg laver de mest almindelige øvelser som bryst, mave, ryg, biceps og triceps på jævnt niveau, da jeg ikke er interesseret i at overkroppen vokser, den skal bare holdes ved lige.

MEN, benene... dem træner jeg med en del vægt, jeg laver squat (-eller hvordan det staves) 2x normale lige ud og 2x ud til siden, (med fødderne ud til siden og så knæene ud over) og 3x lunges, 3x lægøvelser og 3x haser. Jeg har gjort det intensivt nu i 5 måneder, men ingen bedring ikke engang 1 mm, har stadig Danmarks tyndeste lår (på nær de 8 øverste cm af inderlårene, som er ganske store) og europas tyndeste lægge, det er ikke ligefrem pænt.

Jeg har en normal vægt med et BMI på 19,6. Når jeg tager på sætter al vægten sig lige på maven. Jeg ved godt, jeg ikke kan få en tajle, da jeg slet ikke bare har antydninger af at gå ind i siden, men kan jeg gøre noget for at gøre min ryg bredere og mine ben større?

Er der nogen gode ideer, så tager jeg gerne imod dem.

Vildt, har lige målt min fedtprocent - med målebånd og den er på 25,7% med et BMI på 19,6 og ca.4-5 timers motion om dagen og det er uden alle de km jeg cykler frem og tilbage. Det er alligevel vildt, når jeg tænker på jeg spiser enormt sundt, men kan det skyldes min "underlige" kropsform?

Edited by cascada
Link to comment
Share on other sites

Spiser du nok ??

Hvis man vil havde musklerne til at vokse, er rigelige mængder føden vejen frem.

Dvs. at man skal være i kalorie overskud

Træner du benene tungt nok ??

Hvis musklerne skal vokse skal du havde en form for progression i din træning, dvs. at vægten skal øges ca. hver gang du træner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil have den meget klassiske eftertragtet kvindeform, timeglas-figur, med hofter og skulder, så vil det nok især være godt for dig at få noget overkropstræning ind.

Her tænker jeg specielt på skulder-arbejde, og hofte/balde arbejde.

Det lyder os lidt som om du har tendens til bare "at være" der i motionscentreret, og måske ikke rigtig give den gas. En god tommelfingerregel er, at hvis man ikke er gennemblødt af sved, og ens ben vakler under en, ind til badet, så har det altså ikke været hårdt nok.

Tag og tjek http://www.musclewithattitude.com/ ud, T-nations søster-side, og jeg kender flere piger som har fået rigtig meget ud af den side.

Opsummering, ligesom overstående siger - få lavet et ordentligt program, med noget progression og så træn med intensitet - og få trænet overkrop os. Især skuldre! Military-press, push-press og alt det der. Det vil give dig talje.

Link to comment
Share on other sites

Spiser du nok ??

Hvis man vil havde musklerne til at vokse, er rigelige mængder føden vejen frem.

Dvs. at man skal være i kalorie overskud

Træner du benene tungt nok ??

Hvis musklerne skal vokse skal du havde en form for progression i din træning, dvs. at vægten skal øges ca. hver gang du træner.

Altså jeg burde spise nok. Jeg får i hvert fald omkring 2500-3000 kalorie om dagen.

Jeg træner så de er trætte. Jeg øger ikke vægten hver gang jeg træner, det ville jo sige at jeg på en uge skulle have øget vægten med 7.5 kg, det ville jeg slet ikke kunne, jeg har en meget spinkel underkrop.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil have den meget klassiske eftertragtet kvindeform, timeglas-figur, med hofter og skulder, så vil det nok især være godt for dig at få noget overkropstræning ind.

Her tænker jeg specielt på skulder-arbejde, og hofte/balde arbejde.

Det lyder os lidt som om du har tendens til bare "at være" der i motionscentreret, og måske ikke rigtig give den gas. En god tommelfingerregel er, at hvis man ikke er gennemblødt af sved, og ens ben vakler under en, ind til badet, så har det altså ikke været hårdt nok.

Tag og tjek http://www.musclewithattitude.com/ ud, T-nations søster-side, og jeg kender flere piger som har fået rigtig meget ud af den side.

Opsummering, ligesom overstående siger - få lavet et ordentligt program, med noget progression og så træn med intensitet - og få trænet overkrop os. Især skuldre! Military-press, push-press og alt det der. Det vil give dig talje.

Jeg er ikke så meget efter timeglas formen som sådan, bare lidt mere kvinde form end lige op og ned.

Mine skulder bliver jo trænet og mine balder er temmelig strittende lige ud - altså, klart det der er størst på min under krop ;o)

Jeg ved ikke om jeg bare er der, jeg træner en del,

altså:

40 kg bag ryg

20 kg der hvor jeg presser skulder bladene sammen.

15 kg i triceps

20 kg i bryst - i squat stativ

8 kg hver i biceps

5-6 kg i skulder (alt efter hvordan min skadet albue har det)

35-40 kg i squat

25 kg i lunges

30 kg i lægge

27,5 kg i haserne

Så jeg synes da jeg får træner overkroppen, men sagen er jo at min overkrop allerede er 2 numre større end underkrop og jeg vil ikke have forskellen større, nemlig mindre, altså større ben.

Jeg har fået et program, der sker bare ikke rigtig noget synes jeg....

Har trænet i fitness i 3 år, min overkrop er vokset, men ikke benene og så fik jeg nyt program til benene her for 5 måneder siden.

Og jo jeg er træt når jeg går derfra og brugt, men kun i underkroppen.

Jeg vil helt klart kigge på den side du har givet, tak :o)

Link to comment
Share on other sites

Hov... jeg kan hører det måske lyder lidt som om jeg vipper jer af pinden og det er ikke sådan ment.

Jeg vil bare ikke have større overkrop, da den allerede er lidt meget maskulin og så har jeg bare pinde til ben.

Men jeg hører gerne hvis jeg spiser for få kalorie, skal have mere protein eller hvad der eventuel kan hjælpe, proteinpulver er dog ikke for mig, men jeg drikker denne ½ l cacaomælk efter træning, men synes bare jeg får mere appelsinhud af den ;o)

Måske I kan komme med nogle bedre øvelser eller måske skal jeg ikke lave 3x sæt, men måske 2 eller 4 sæt med mere eller mindre vægt.

Undskyld, hvis det har lydt som om jeg bare smed jer af banen, det er ikke ment.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg burde spise nok. Jeg får i hvert fald omkring 2500-3000 kalorie om dagen.

Jeg træner så de er trætte. Jeg øger ikke vægten hver gang jeg træner, det ville jo sige at jeg på en uge skulle have øget vægten med 7.5 kg, det ville jeg slet ikke kunne, jeg har en meget spinkel underkrop.

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til de der 7,5 kg.

Men pointen er at man ikke gang på gang, træner med de samme kilo.

Hvis du feks. nu kan løfte 35-40 kg i Squat, kunne et mål være at du inde for en måned

kan sqautte 50 kg 8 gange osv

At du træner læg med 30 kg. lyder ikke af meget

Derudover bør du ligge bentræningen først i dit program, så du er mest frisk til de muskelgrupper der har første prioritet

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til de der 7,5 kg.

Men pointen er at man ikke gang på gang, træner med de samme kilo.

Hvis du feks. nu kan løfte 35-40 kg i Squat, kunne et mål være at du inde for en måned

kan sqautte 50 kg 8 gange osv

At du træner læg med 30 kg. lyder ikke af meget

Derudover bør du ligge bentræningen først i dit program, så du er mest frisk til de muskelgrupper der har første prioritet

Altså den midnst skrive man kan komme på er 1.25 kg og den skal så på i begge sider det bliver 2.5 kg og yhvis jeg så skal øge vægten hver gang bliver det da 7.5 kg på en uge....

Jeg synes det er ganske okaj i min lægtræning, altså hvis jeg gør det i squat stativet hvilket jeg ikke kan med de bænke de har i mit fitness center er det 60-70 kg.

Jeg ved ikke om det er en vigtig ting med jeg er altså en lille kvinde på 163 og jeg er midt i 30'erne. Jeg tænkte bare skal der gøres noget er det nu det er sidste udkald.

Men hvor meget mener du så jeg skal have i lægge?

Det er sådan en hvor jeg sidder ned med strækte ben foran mig, mange af mændene har ikke mere end ca.30 kg mere end mig.

Men lad mig hører...

Edited by cascada
Link to comment
Share on other sites

Altså den midnst skrive man kan komme på er 1.25 kg og den skal så på i begge sider det bliver 2.5 kg og yhvis jeg så skal øge vægten hver gang bliver det da 7.5 kg på en uge....

prøv nu at læse hvad jeg skriver..

Jeg har ikke skrevet at du skal øge vægten hver gang, men ca. hver gang, jeg har prøvet at give udtryk for at X antal kilo man løfter + en solid kost, hænger nu engang ekspotentiel sammen med muskelstørrelsen.

Ens fremgang vil stoppe hvis man altid træner med de samme kilo.

håber du kunne bruge det til noget

Link to comment
Share on other sites

prøv nu at læse hvad jeg skriver..

Jeg har ikke skrevet at du skal øge vægten hver gang, men ca. hver gang, jeg har prøvet at give udtryk for at X antal kilo man løfter + en solid kost, hænger nu engang ekspotentiel sammen med muskelstørrelsen.

Ens fremgang vil stoppe hvis man altid træner med de samme kilo.

håber du kunne bruge det til noget

Okaj...

Tak det vil jeg prøve, men det er jo begrænset hvad jeg kan komme til at løfte når jeg kun er 163, så jeg vil jo nå loftet hurtigt, men så skal jeg jo bare fortsætte som jeg gør.

Det ville jo bare være skønt hvis der var en lille hurtig gave til lige stærk over og underkrop ;o)

Jeg ved godt der ikke er, men det irriterer mig bare at min overkrop ikke bliver træt af de øvelser jeg laver den den bare vokser til gigantisk størrelse, når benene bliver trætte og ikke vokser bare én cm.

Hvis du forstår ;o)

men jeg fortsætte så bare som hele tiden, tak for det.

Hov forresten, jeg har trænet med de samme kg i overkroppen det sidste år og den vokser desværre stadig, så helt rigtig er det vel næppe at musklerne stopper med at vokse når vægten er den same hele tiden, faktisk var jeg begyndt at tror det var vejen frem, da min ben får mere vægt på min ikke vokser.

Edited by cascada
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, du træner benene for meget.

Jeg ville kun træne squat med relativt samlede ben, hvis det var mig, da jeg synes, det plejer at træne indersiden for meget, hvis jeg spreder benene.

Hvis du gerne vil have hofter, så kan du jo prøve ben-sprede-maskinen, men hold dig fra at lave ben-samle-øvelser, hvis du ikke vil have større inderlår.

Jeg kender ikke til effekten af lunges, men jeg tror, det er lidt rigeligt spredning af energien.

Prøv at spørge Armoured Female eller Hoosier til råds eller søg på TJ og hypertrofi, så kan du måske få gode ideer.

Jeg tænkte umiddelbart alternativ hypertrofi for begyndere. 10x3 gentagelser i 3-4 øvelser pr. gang og en progression (øgning af vægten) som er til at forstå.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis du gerne vil have hofter, så kan du jo prøve ben-sprede-maskinen, men hold dig fra at lave ben-samle-øvelser, hvis du ikke vil have større inderlår.

Anbafaler du at hun skal træne i lårmaskinen :blink: Det er da den mest ubrugelig maskine der findes.

I øvrigt at anbefalde hun skal holde fra at lave ben-samle- øvelser er da et mærkværdigt synspunkt. Hvis hun kører med højere antal reps 10-15 så vil bare medføre tonet ben og ikke store lår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se, at jeg anbefaler at træne i lårmaskine.

Jeg kom nu forøvrigt herind igen, fordi jeg så, at Maxpower har lavet nogle interessante links under maksimal muskelvækst, og det ville jeg lige gøre opmærksom på.

Min erfaring er, at træning af inderlår giver større inderlår næsten uanset kaloriebalance.

Det er så bare underligt, at så mange kvinder lokkes til at træne dem.

Bortset fra det, så går det op for mig, at det er stude dumt at forsøge at rådgive en, som man ikke har set omkring kosmetisk træning.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej,

Undskyld, jeg har været lidt længe om det, men har faktisk taget nogle af rådene til mig og træner nu udelukket ligeud når jeg laver squat og er gået 5 kg op og 5 kg op i lunges :smile:

Nu er det bare en talje der mangler, tænkte også at en måske lille smule bredere ryg kunne gøre det....

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Undskyld, jeg har været lidt længe om det, men har faktisk taget nogle af rådene til mig og træner nu udelukket ligeud når jeg laver squat og er gået 5 kg op og 5 kg op i lunges :smile:

Nu er det bare en talje der mangler, tænkte også at en måske lille smule bredere ryg kunne gøre det....

Brede ryg vil du få af pull-downs, som du hurtigt bør lade afløse af Pull-ups. En row øvelse vil også være godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share