Vejen til Berlin


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Køn: Mand

Alder: 27 år

Vægt: 75-76kg

Højde: 178

Fedtprocent: 15 % (dexa scan fra november), nuværende formentligt ca. 16-17 %. :blush:

Maksimal iltoptagelse (Lo2/min): 3.4 (ergometercykel) - 4.1 (løbebånd), målt 2004-2006

Kondital: ca. 45-55 (pr hukommelse)

Træningserfaring:

Dyrket diverse idrætsgrene gennem hele livet. Aldrig dyrket ”ren” kardiovaskulær træning, men i perioder cyklet samt løbet lidt. Har EN gang løbet ca. 22-24km det ligger dog 10-11 måneder tilbage.

Har det sidste ½ år haft et uacceptabelt lavt aktivitetsniveau, hvilket jeg undskylder med studietralvhed, hvilket basalt set er en elendig undskyldning.

Mål:

Berlin Marathon den 27. september 2008. Nogle venner besluttede sig for at løbe, hvorved jeg i et svagt øjeblik accepterede. Er nu tilmeldt, hvorved jeg hænger på den - både godt og skidt :dry:

Jeg går basalt set ikke op i hvilken tid jeg løber på, MEN når det er sagt, er det vel et eller andet sted vigtigt at jeg slår de andre drenge, samt i hvert fald som minimum løber under 4 timer.

Midler:

Løb og styrketræning

Loggen har til formål at holde bare LIDT styr på træningsmængde, samt give mig dårlig samvittighed når der nu går uger mellem jeg laver noget.

Link to comment
Share on other sites

8 feb.

Full body styrketræning

God nok gas, med korte pauser mellem sæt (kaos princip). Dog går det desværre ofte ud over vægten i de forskellige øvelser, hvorved de bliver lidt submaksimale til tider - men what the fuck, vigtigt nok at få trænet lidt.

Morgenvægt: 73kg

11 feb.

Fodbold 4 mod 4, ca. 80 minutter, medium intensitet.

Styrketræning

10 sæt af 6 reps med bw pull ups (skift mellem supineret, proneret og midt imellem greb)

bænkpres 8 sæt af 6 reps med 70kg, 1 sæt 6 reps med 80kg

lidt blandede øvelser (2-3 sæt af 6-12 reps)

hamstring curls

benpres

crunches

calf raises

mm.

Fin træningsdag med både lidt udholdenhed/interval ved fodbolden og en god omgang styrke

:devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå kære læser, så er det da vist på tide med en opdatering. Jeg fører log andensteds, hvorved denne blot er 2. prioritet, men eftersom jeg ved så mange er nysgerrige efter at se hvorledes man forbereder sig til et marathon, så må jeg hellere "tell you my secrets" :cool:

Here goes, siden sidst.

13 feb - styrketræning

15 feb - styrketræning

16 feb - 2 timers squash

18 feb - 5,4km løb 25 min

20 feb - 45 min fodbold, blandet intensitet

21 feb - styrketræning

22 feb - 100 strækkere :blush:

25 feb - 5,4 km 24min 40 s

26 feb - 47 mins løb i restitutionstempo

28 feb - 9,7km 50 min (moderat intensitet)

5 marts - 10,2 km knap en time (lav intenst)

6 marts - 5km 22min og 20 s :devil:

7 marts - - styrketræning

8 marts - 5,5km løb

Peace out :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hej Elvirus

Held og lykke med dit marathon-projekt!

Hessel

Hessel mange tak :-)

Anyway tid til opdatering herinde igen (primært grundet indlægsbegrænsning i det andet fora :cry: )

10 marts blandet boldspil

11 marts 5 km løb

12 marts 12 km løb

15 marts 6,3 km

16 marts 10 km

17 marts - hoppehøjde forsøg på panum - totalt smadrede lægmuskler og achillesener :-(

23 marts 5,5 km løb (stadig probs efter forsøg)

26 marts 4,5 km løb

27 marts - 12 april

Eksamenstravlhed, men lidt løb i ny og næ

4,5 km

4,5 km

4,5 km

8 km

6 km

14 april 5 km løb

17 april 5 km løb samt 3 sæt pulls og 3 sæt dips - FUCK jeg er slap.

20 april 8 km løb

Ikke super velstruktureret og træningsmængde kunne godt tåle et hak op. Men studiet æder en hel del, og da min evne til at strukturere en hverdag er elendig, må det være på den her måde :-)

Fremtidigt håber jeg altså at kunne krydre med LIDT mere styrke, er desværre blevet helt en ål :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter PM's fra et utal af brugere der ikke føler de kan komme videre med egen træning så længe de ikke har mit knivskarpe program at følge, bliver det til en kort update :laugh:

21 april - 8 km løb (ca.) og 2sæt pulls og 2 sæt dips på legepladsen :devil:

23 april - 50-55min løb (10-11km i guess), efterfulgt af 3 sæt dips og 3 sæt pulls

27 april, nye løbesko og fællestræning med "marathondrengene", herved lå det lidt i kortene af det var en test af formen.

Løb 10 km, med indlagt 5 interval løb af 2min og 30 sek afbrudt af 45 sek aktiv pause imellem. Fin træning, MEN KÆMPE vabler. Fandme ikke smart at løbe så langt i nye sko :crazy: det har kostet 5 dages pause, og satser på at nå ud på en tur i aften (i de gamle) sko.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Held og lykke med projektet skipper :superman:

Følger du et strukturert løbeprogram, eller snørre du bare skoene og jogger afsted?

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med projektet skipper :superman:

Følger du et strukturert løbeprogram, eller snørre du bare skoene og jogger afsted?

Hej Colaze, og takker :cool:

Absolut INGEN struktur - endnu, og tvivler på der kommer det. Der er trods alt relativt lang tid til løbet, og so far forsøger jeg bare opbygge en nogenlunde arbejdskapacitet og få "smagt" lidt på kilometerne (for at være ganske ufysiologisk). Jeg tror/ved det bliver en sur pligt hvis jeg skal strukturere alt for meget, hvorved min mål også er derefter. Så jeg blander posen i ny og næ og løber nogle lange ture, løber lidt interval og laver lidt anden idræt ved siden af :smile:

Link to comment
Share on other sites

Colaze, takker for linket, kender dog godt dourun men foretrækker MOL :superman: (eller egentlig foretrækker jeg selv at søge litteratur hvis det endelig er noget jeg vitterligt går op i :4smartass: )

Så fik jeg kastet de nye "vabel-sko" på igen, og løbet en tur. Tror ca. 8km, desværre lidt smerte hvor vabel opstod sidst, men overlevede dog. Snuppede lige 2 sæt pull-ups og 2 sæt dips på hjemvejen.

Ser frem til at få lidt mere struktur på liv og derved også løb efter næste eksamen :blush:

Link to comment
Share on other sites

Colaze, takker for linket, kender dog godt dourun men foretrækker MOL :superman: (eller egentlig foretrækker jeg selv at søge litteratur hvis det endelig er noget jeg vitterligt går op i :4smartass: )

Så fik jeg kastet de nye "vabel-sko" på igen, og løbet en tur. Tror ca. 8km, desværre lidt smerte hvor vabel opstod sidst, men overlevede dog. Snuppede lige 2 sæt pull-ups og 2 sæt dips på hjemvejen.

Ser frem til at få lidt mere struktur på liv og derved også løb efter næste eksamen :blush:

En tur i noget vand, mudder, eller sne (nok lidt usandsynligt nu) gør underværker på vabel situationen. Held og lykke med eksaminer og løbetur

Link to comment
Share on other sites

En tur i noget vand, mudder, eller sne (nok lidt usandsynligt nu) gør underværker på vabel situationen. Held og lykke med eksaminer og løbetur

Waits mener du en decideret løbetur i noget der involverer vådt føre kan hjælp på skoene og minimere valber ?

Men jo tak, får brug for en portion held med såvel eksamen som løbetræningen :)

Link to comment
Share on other sites

Waits mener du en decideret løbetur i noget der involverer vådt føre kan hjælp på skoene og minimere valber ?

Men jo tak, får brug for en portion held med såvel eksamen som løbetræningen :)

Jeg har haft god erfaring, både med støvler og løbesko der er lidt stive eller utilpasset, med en tur igennem noget vand (eller evt. putte den i vand derhjemme, og tage dem på våde og ud at løbe). Om det hjælper på alle skal jeg ikke kunne give dokumentation på. Om ikke andet så giver det lidt ekstra på mental træning kontoen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har haft god erfaring, både med støvler og løbesko der er lidt stive eller utilpasset, med en tur igennem noget vand (eller evt. putte den i vand derhjemme, og tage dem på våde og ud at løbe). Om det hjælper på alle skal jeg ikke kunne give dokumentation på. Om ikke andet så giver det lidt ekstra på mental træning kontoen :laugh:

Hmm tror squ næsten jeg bliver nødt til at prøve, kan stadig ikke løbe meget mere end 5-6Km i dem før jeg kan mærke det. :sneaky2:

Nå lidt træning er det blevet til siden sidste opdatering. Dog har eksamen og ikke mindst overdådig fejring af denne sat sine spor :blush:

Torsdag den 15, lidt blandet fuld body styrketræning i fitness dk. squats, dødløft, pull-ups, dips, skulder pres, ikke prangende, absolut ikke pragende.

Mandag den 19, kort løbetur og 2sæt dips og 2 sæt pulls

Mandag den 20, løbetur ca. 6-7km, incl 2 sæt dips og 2 sæt pulls

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg squ prøvet det dersens styrketræning igen :w00t: lang tid siden, men som altid et glædeligt gensyn at krølle lidt jern i ifi-kælderen.

3x8 pulls ups @ BW

1x10 @ 50kg bænkpres

3x8 @ 70kg bænkpres :blush:

3x8 @ 30kg DB rows

skulderpres, curls, mave, triceps-pushdowns circuit ting (2-3 sæt pr øvelse).

Satser på at fyre lidt ben i morgen hvis jeg kan klemme det ind i dagsprogrammet, men ganske sjovt at styrketræne igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

F*** havde lige skrevet langt indlæg og ville lave en joke om at folk sad og trykkede F5 i min log med håb om nye indlæg, hvor jeg selvfølgelig kom til at trykke på "F5" tasten fremfor at skrive det :laugh:

Anyway lang pause, har dog trænet lidt i pausen, men primært eksamen, eksamen, eksamen, eksamen og druk druk druk druk (Roskilde Festival) druk druk druk og nu træning mod marathon :blink: dog stadig med diverse festlige sommerplaner :cool:

Anyway bliver nok nødt til at begynde løbe lidt for at gennemføre marathon i Berlin.

8 juli - ca 5km løb

11 juli 5-7km løb med styrke inkluderet (push-ups, pull-ups, dips, crunches, pistols)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg ved mange af jer flittige log-læsere har tvivlet på hvorvidt jeg nogensinde ville stille til start i Berlin 2008, men men men ikke desto mindre stod jeg klar med løbeskoene på søndag den 28 september 2008.

Træning op til kom aldrig rigtig i gang og jeg må indrømme at det bare ikke var vigtigt nok/interessant nok at løbetræne op mod et marathonløb. I stedet blev det til sporadiske småture og dårlig samvittigheds-ture i ny og næ, og den længste tur i træningsperioden har været Amager-Herlev (ca 17km) som ligger en måned tilbage i tiden :blush: Slutteligt fangede jeg mig en virus 2 uger før start, hvilket gjorde jeg måtte holde mig i sengen nogle dage og slet ikke fik trænet 7-14 dage inden løbet. Anyway fik jeg lige 2x6km i benene den sidste uge, samtidig med jeg blev mere og mere frisk, så gøre et forsøg skulle jeg i hvert fald.

Så jeg var med god grund lidt nervøs da jeg stod overfor 42,2km som må siges at være væsentligt længere end jeg har løbet før. Jeg startede defor lidt forsigtigt ud, men holdte et nogenlunde stabilt tempo og grundet fornuftig hydrering, næringsindtag og en god portion held (hvis jeg selv skal sige det), undgik jeg GI komplikationer, kramper, "muren", hovedpine, hyponatremia osv. Der var dog en god gang ubehag forbundet ved at kæmpe sig igennem de sidste 15km men det havde jeg nu også regnet med :bigsmile:

5 km 00:28:12

10 km 00:55:17

15 km 01:21:50

20 km 01:48:44

half 01:54:34

25 km 02:16:19

30 km 02:44:09

35 km 03:12:50

40 km 03:39:07

sluttid - time total (netto) 03:50:34

Halb 1 / First half: 01:54:34

Halb 2 / Second half: 01:56:00

Zeit pro km / Time per km: 05:27

Geschwindigkeit / Speed: 10.98 km/h

Hermed opnåede jeg målsætningen om at komme under de 4 timer. Det havde jeg ikke turde håbe på taget træningen og sygdomsforløb i betragtning, så er selvfølgelig godt tilfreds. Og her 48 timer efter har jeg kun en "normal" DOMS i stængerne og tænker jeg er ovenpå igen allerede om et par dage - tak gener :cool:

Det var det projekt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share