Sign in to follow this  
typen

Endnu en tråd om chinup

Recommended Posts

Hej..

Jeg sidder lidt fast i min chinup-progression.

Jeg kan tage ~20 chinups pt. med en vægt på 83 kg. Derudover kan jeg tage ca. 6 chinups med +25/30 kg mellem benene (altså vægtskiver :wink: ) Problemet er bare, at det kunne jeg også for 2 år siden.

Ville "Pavels ladder" være fornuftigt nu hvor jeg er "relativt" trænet i øvelsen? Jeg synes Pavels ladder mest anbefales til begyndere nemlig.

Mit greb er fint men mine underarmen kunne nok godt forbedres lidt. Hvis underarmene blev lidt stærkere kunne jeg måske hente et par reps.

Har i nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ladders er ikke kun til begyndere... ladders er et godt approach hvis du vil kunne tage flere på sigt

Men hvad er dit mål? er kunne tage flere eller at blive stærkere mht 1rm

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK.

Mit mål er at tage flere gentagelser. Omkring 30 ville være tilfredsstillende.

1rm vil jeg selvfølgelig også gerne forbedre, men det er sekundært.

Jeg er ret dårlig til alt udholdende sport, så måske kunne jeg forbedre mig en del ved bare at træne flere sæt chinups med mange reps.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OK.

Mit mål er at tage flere gentagelser. Omkring 30 ville være tilfredsstillende.

1rm vil jeg selvfølgelig også gerne forbedre, men det er sekundært.

Jeg er ret dårlig til alt udholdende sport, så måske kunne jeg forbedre mig en del ved bare at træne flere sæt chinups med mange reps.

Så ville ladders være et rigtig godt approach

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM

Når først man kommer over de 20 reps, begynder det at blive svært at lave flere reps. Ladders er en god metode, men personligt har jeg ikke rigtigt brugt det når målet har været i 20-30 reps afdelingen. Grease the groove er en anden god metode. Lav så mange sæt som muligt (med ca. 50 % af dit max rep antal) fordelt ud over hele dagen. Husk at det IKKE er meningen at ramme failure. Jeg lavede det på et tidspunkt med 12-15 reps... virkede fint, men vær opmærksom på, at du hurtigt oparbejder en del stress på krop og CSN.

Selvfølgelig skal du holde fokus på pullups, men det kan også være godt (især mentalt) med lidt variation. Rebklatring giver SUPER god overførsel til pullups... især hvis dine underarme er det svage led.

For nogen virker det også fint bare at lave en masse reps med ekstra vægt. Jeg ved, at fx Kenneth Jay holder sig tæt på sit max antal reps ved kun at lave pullups med ekstra vægt. Personligt ryger jeg hurtigt lidt ned, hvis jeg ikke holde det ved lige med mange reps.

Du vil også kunne vinde et par ekstra reps alene ved at smide lidt vægt og optimere din pullups-teknik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nillepigen> Tak, men ja men kan jo altid blive bedre :)

Tlunau> Nu er det efterhånden længe siden, at jeg har læst noget om styrke/chinupsprogrammer, så jeg vil lige tjekke Ladders ud. Ellers bliver det Grease The Groove... jeg arbejdede engang i et fitnesscenter. Dengang lavede jeg nok omkring 60-80 chinups om dagen, fordi chinupbaren var lige i nærheden. Dengang lavede jeg 27 uden opvarmning. Men jeg vejede også et par kilo mindre.

DBM> Teknik er aldrig noget, som jeg har tænkt videre over. Jeg har dog oparbejdedet en vis form for teknik alligevel, vil jeg tro. Men jeg vil lige surfe, og se om jeg kan finde nogle artikler, som beskæftiger sig med teknikken, og se om der er noget, som jeg kan forbedre. Jeg kunne engang lave en enkelt one arm pullup, det skal der vel lidt teknik til? Så stærk er jeg nemlig heller ikke :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er gået lidt død - pr. på 30 og tager "let" 20 rep gerne af 4-5 set - 1-3 minutters pause.

Jeg har haft mest succes med GTG af pavel. for at nå fra 15 til de 20-25rep tog jeg dagligt 10-20 set af 15-17 rep.

nogle dage af 2-3 timer med 10 minutters pause imellem settene. gennemsnitligt 170 rep pr. dag.

men lysten pt. er dalet lidt så det hænder at jeg blot lige tester i ny og næ for at se hvor hårdt det er at tage 25 rep, det går også ok, og tror godt at min max ligger pt til 28-31 rep.

træner dog oftest med ekstra vægt. se evt. min log.

jeg har en dør ribbe på arbejdet og en i hjemmet. sådan bare lige for at gøre det tilgængeligt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bo th> Ok, jeg har overvejet at sætte en dørribbe op, men jeg tror ikke at min udlejer vil synes det er en fed ide. Den ødelægger vel træværket?

Hvad med et jernrør i entreen?

Afh. selvf. af hvorledes din bolig er konstrueret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bo th> Ok, jeg har overvejet at sætte en dørribbe op, men jeg tror ikke at min udlejer vil synes det er en fed ide. Den ødelægger vel træværket?

Det er lettere at bede om tilgivelse end tilladelse - just do it :bigsmile:

sunek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Et udmærket udgangspunkt kunne være, at vurderer styrkeforholdet mellem Lattimus og Biceps i den øvelse!!

Huh???

Typen: Tjek evt. de her råd fra Steve Maxwell ang. teknik: Link

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huh???

Chin Ups - du løfter din kropsvægt med primært de 2 nævnte muskelgrupper, hvorfor styrkeforholdet er interreseret!! Lad os sige, at man forholdsmæssigt er meget stærkere i Biceps end Lat... Altså kan man vinde noget ved at isolerer (fokus) ryggen mere i sine chin ups!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Chin Ups - du løfter din kropsvægt med primært de 2 nævnte muskelgrupper, hvorfor styrkeforholdet er interreseret!! Lad os sige, at man forholdsmæssigt er meget stærkere i Biceps end Lat... Altså kan man vinde noget ved at isolerer (fokus) ryggen mere i sine chin ups!

Hvordan vil du gøre det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

i stadium sælger de en dørrippe som ikke bruger nogle skruer el.l. blot friktionen mellem gummiet og karmen. har også en af dem. men den bruger jeg sjældent da jeg synes stangen er for tyk at holde på.

men den jeg bruger mest, er beregnet til at skulle bruge skruer også, men på mit arbejde bruger jeg den uden. =friktion only. og der træner jeg med en "krops"vægt på op til 105kg. uden problemer. den glider ingen steder.

såå snup du bare sådan en og prøv dig ad. koster kun 199,

jo oftere du laver en bestemt øvelse/bevægelse, jo hurtigere forbedrer du din evne til denne bevægelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Isolering af skulder ekstenstion!

Kan du forklare det isolerer (fokus)? og Isolering af skulder ekstenstion? Gerne tilføje med et film klip hvis muligt, eller billed.

Det er nemere at forstå når noget er visuelt, kontra kun forklaring. :smile:

Edited by MaximusMaximus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan du forklare det isolerer (fokus)? og Isolering af skulder ekstenstion? Gerne tilføje med et film klip hvis muligt, eller billed.

Det er nemere at forstå når noget er visuelt, kontra kun forklaring. :smile:

Tja... Det er jo et nærværende problem, når folk bruger forummet som tidsfordriv... Tingene bliver skrevet lidt hurtigt osv.

Men forestil dig, at du presser albuen tilbage, fremfor at du hiver med hænderne... Det kan gøres på diverse måder! Der findes maskiner designet til det, men jeg har både klaret jobbet i kabeltræk (kreativitet) og via fokus på ovenstående i pulldowns og pulls ups / chin ups! Og det kan sikkert gøres på mange andre måder også.

Jeg er mærkbart stærkere, når biceps er 100% aktiv! gående fra 5 x BW + 25 kg til knap 5 x BW i chins!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Tja... Det er jo et nærværende problem, når folk bruger forummet som tidsfordriv... Tingene bliver skrevet lidt hurtigt osv.

Men forestil dig, at du presser albuen tilbage, fremfor at du hiver med hænderne... Det kan gøres på diverse måder! Der findes maskiner designet til det, men jeg har både klaret jobbet i kabeltræk (kreativitet) og via fokus på ovenstående i pulldowns og pulls ups / chin ups! Og det kan sikkert gøres på mange andre måder også.

Jeg er mærkbart stærkere, når biceps er 100% aktiv! gående fra 5 x BW + 25 kg til knap 5 x BW i chins!

Jeg forstår stadigvæk ikke hvordan du vil isolerer noget som helst i pullups/chinups. Du taler om 'presse albuen tilbage uden at hive med hænderne' og fokus på det ved pullups - hvordan laver du en pullup uden at hive med hænderne?

De færreste, der ved hvad de taler om anbefaler den slags ting ifm. pullups/chinups.

Er du gået fra 5 reps med 25kg til 5 reps med BW - det er da ikke en fremgang!? Eller laver du nu en pullups med 5 x BW (ekstra?!) I så fald bukker jeg mig i støvet og træner udelukkende som du anbefaler i pullups.

Edited by DBM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg forstår stadigvæk ikke hvordan du vil isolerer noget som helst i pullups/chinups. Du taler om 'presse albuen tilbage uden at hive med hænderne' og fokus på det ved pullups - hvordan laver du en pullup uden at hive med hænderne?

De færreste, der ved hvad de taler om anbefaler den slags ting ifm. pullups/chinups.

Er du gået fra 5 reps med 25kg til 5 reps med BW - det er da ikke en fremgang!? Eller laver du nu en pullups med 5 x BW (ekstra?!) I så fald bukker jeg mig i støvet og træner udelukkende som du anbefaler i pullups.

Jeg er godt klar over, at det er på mode, at ironiserer over alle, der ikke er enig med en selv herinde!!

Alligevel ville det måske gavne det saglige niveau på diverse diskussioner en anelse, at der blev skåret lidt tilbage på den del, da det ikke ligefrem afføder engagement eller motivation til at uddybe yderligere!!

Edit: stave, stave

Edited by Yetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yetti -> Det mest oplagte er at du fik byttet rundt på før og efter, så du er gået fra 5xBW til 5xBW+25kg og ikke den anden vej rundt, som er det der står. Men vi kan jo ikke helt vide hvad du mener.

Jeg synes også det ville klæde dig at kommentere på den saglige del af DBM's indlæg i stedet for at blive lidt tøsefornærmet. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this