Svømning/muskler


DjBeau
 Share

Recommended Posts

hejsa

er tidligere elitesvømmer og vil anbefale dig butterfly.

det kræver jo noget teknik men ellers kan du bare bruge aller de andre stilarter de rammer også den øverste del

Eller til at starte med, bare en-arms butterfly. Det er klart den stilart der rammer ryggen mest.

Men vil nu også mene, at styrketræning vil være en noget mere effektiv vej.

Link to comment
Share on other sites

er tidligere elitesvømmer og vil anbefale dig butterfly.

det kræver jo noget teknik men ellers kan du bare bruge aller de andre stilarter de rammer også den øverste del

Jeg forstår ikke hvordan du kan anbefale butterfly til en, der tilsyneladende er nybegynder?

Jeg har selv svømmet i mange år og er aldrig blevet god til fly. Bevares, jeg kunne svømme 100m i ok pæn stil og 50m ganske fornuftigt pga. min styrke. Men det er så vigtigt at have rigtig teknik i butterfly, at der ikke er nogen nybegynder, der kan gå igang med det - overhovedet. Hvis man derfor skifter over i en-arms-butterfly kan man jo lige så godt svømme crawl...

Derimod kan alle svømme bryst eller en grim crawl (stort set), så det må være det tråd-starer skal gå efter. Evt. brystsvømning med håndplader.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bo Hansen Fra fitnees i Horsens :)

Hvis det er din muskulatur du vil have opbygget, kan styrketræning klart bedre anbefales end svømning.

Svømningen vil især styrke din pectoralis(bryst) muskulatur og denne kan trække balancen i den forkerte retning.

Hvis det er "englevinger" som skal formindskes ville især fokusere på øvelser der styrker M. serratus ant. og Rhomboideus muskulaturen.

Håber det kunne bruges,

Mvh Dværgsilkeaben

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er din muskulatur du vil have opbygget, kan styrketræning klart bedre anbefales end svømning.

Helt enig. Svømning er cardio-træning. Man kan dog lave noget muskelopbygning med diverse udstyr, der øger vandmodstanden, og derfor mere specifikt træner muskelbelastningen

Svømningen vil især styrke din pectoralis(bryst) muskulatur og denne kan trække balancen i den forkerte retning.

Hmm... Kan du forklare det lidt nærmere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve, De forskellige stilarter indeholder forskellige elementer og forskellige trænere har også deres små filosofier om hvilke tekniske elementer er vigtigst. Dog indgår der i dem alle, en kraftig adduktion af armen for at skabe fremdriften i vandet. De 2 store adduktorer vi har er, M.pectoralis major og M.latissimus dorsi. Dvs disse trænes ved svømning og vil derved blive stærke.

Og hvad har det så med den øvre rygmuskulatur at gøre. For at undgå en usymmetrisk krop siger man jo at man skal træne musklerne så der er lige balance over led. Dvs at der ikke er en muskel i en muskelkæde som er væsentlig stærkere end en anden. M.Pectoralis udspringer grov inde på brystbenet og hæfter ude på ydersiden af overarmen. dvs. den kan trække skuldrene fremad og indad. Hvilket ikke er hensigtsmæssigt i forhold til den "korrekte holdning". Eftersom skulderbladet, hvis serratus og rhomboiderne er svage, vil blive trukket ud af(lateralt) på brystkassen(thorax).

Hvis man vælger at anskue problemet rent empirisk, kan man vælge at tage med og se i den lokale svømmeklub(på de unge konkurrence hold) Her vil man typisk opleve at en stor del af svømmerne vil have de såkaldte englevinger. Dvs for svag M.serratus ant og evt Rhomboideus.

Det har også været almen kendt at man mente at svømmere måtte have stramme brystmuskler for at have denne holdning, dette synes jeg dog ikke at kunne genkende efter en del arbejde med svømmere. Selve svømningen kræver meget god bevæglighed i skulderen og omkring skulderbladet og disses yderpunkterne nås næsten i hver armtag. Derfor kunne det faktisk være fedt hvis nogle kendte til noget videnskabelig litteratur som omhandler dette emne. Har været en del rundt, men flere øjne ser jo bedre end 2 :bigsmile:

Håber jeg besvarede dit spørgsmål, ellers bare prøv igen

Edited by Dværgsilkeaben
Link to comment
Share on other sites

Hej (jeg er ikke fra Horsens)

Tak for svarene.

Så vidt jeg kan se, er det Rhomboideus, jeg skal have trænet. Jeg får ondt i ryggen i det område, når jeg løfter tunge ting. Det lyder som om, de fleste af jer ikke mener, svømning træner denne muskel. Men hvad med rygcrawl?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen og undskyld fejl antagelsen omkring din geografiske placering. :innocent:

De fleste stilarter gøre selvfølgelig brug af en stor del af kroppens muskler og er da klart en træningsform, som ikke kan anbefales nok, da man træner mange kvaliteter. Dog vil jeg stadig ikke mene, at rygcrawl vil problemløseren i dit tilfælde. Vil stadig regne med addukterne af overarmen som prime mover i den fase af rygcrawl, hvor der mest belastning.

Et træningsforslag for dit vedkommende, vil jeg stadig skønne (fordi man kan ikke andet over et internet fora)at styrketræning ville være den mest hensigtsmæssig træningsform.

Og ja Rhomboideus ville være oplagt, dog arbejder denne i en muskel kæde med M. serratus ant. som i de fleste vil teste til den svageste. Så derfor ville jeg træne begge.

Edited by Dværgsilkeaben
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu er jeg ikke lige fysioterapeut eller lign. men min erfaring siger mig at svømning ikke er løsningen på dine problemer. Jeg går i klasse med en elitesvømmer som har en forfærdelig holdning pga. at svømningen har styrket skulder og brystmusklerne men har forsømt mave og lændemusklerne. Når det er sagt så er svømning en suveræn sport, men jeg vil stærkt anbefale at du styrketræner samtidig. Få lavet et program som styrker hele din krop så du undgår en ubalance. Der er masser af tips om dette her på siden!

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan du kan anbefale butterfly til en, der tilsyneladende er nybegynder?

Jeg har selv svømmet i mange år og er aldrig blevet god til fly. Bevares, jeg kunne svømme 100m i ok pæn stil og 50m ganske fornuftigt pga. min styrke. Men det er så vigtigt at have rigtig teknik i butterfly, at der ikke er nogen nybegynder, der kan gå igang med det - overhovedet. Hvis man derfor skifter over i en-arms-butterfly kan man jo lige så godt svømme crawl...

Derimod kan alle svømme bryst eller en grim crawl (stort set), så det må være det tråd-starer skal gå efter. Evt. brystsvømning med håndplader.

helt enig kan godt se at det var gået lidt for stærkt der.

Link to comment
Share on other sites

@ AMRAAM: Jeg synes det er lige groft nok nok at dømme alle svømmere på én svømmer, som du kender... :wink:

@ Silkeaben: Jeg kan sagtens følge dig og er helt enig i den måde musklerne bliver brugt. Men synes samtidigt du får det til at lyde værre end det er med de danske svømmeres tilstand. Jeg har ikke lagt mærke til at det er typisk for yngre svømmere, og jeg synes ikke det er udpræget på ældre svømmere... Så en eller anden aktivering af de øvre rygmuskler må der være, så der bevares en nogenlunde balance i regnskabet?

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lidt voldsomt at dømme alle svømmere efter hvordan en ser ud. Den svømmer, jeg hentydede til, svømmer også 6 dage om ugen ,5-6 km per træningspas, hvilket efter min bedste overbevisning må siges at være en del... Men styrketræning er altid godt og siden at DJ Beau specifikt nævner at han har tungt arbejde så tror jeg det er vigtigt også at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan du kan anbefale butterfly til en, der tilsyneladende er nybegynder?

Jeg har selv svømmet i mange år og er aldrig blevet god til fly. Bevares, jeg kunne svømme 100m i ok pæn stil og 50m ganske fornuftigt pga. min styrke. Men det er så vigtigt at have rigtig teknik i butterfly, at der ikke er nogen nybegynder, der kan gå igang med det - overhovedet. Hvis man derfor skifter over i en-arms-butterfly kan man jo lige så godt svømme crawl...

Derimod kan alle svømme bryst eller en grim crawl (stort set), så det må være det tråd-starer skal gå efter. Evt. brystsvømning med håndplader.

Butterfly er faktisk den mindst teknisk krævende stil, folk synes bare den er svær fordi den kræver en stor styrke for at kunne svømmes ordentligt, ser du teknikmæssigt på den er brystsvømingen langt sværere, men folk finder den ikke så svær fordi den kræver midnre styrke (men de fleste svømmer den så heller ikke korrekt)

Link to comment
Share on other sites

Hej

@ christianspoer: Jeg synes jeg har redegjort rimeligt for min påstand. Selvfølgelig må der da være en aktivering af den øvre rygs muskulatur spørgsmålet er bare, hvor meget? Og dette sat i relation til prime movers aktivitet. Jeg har selvfølgelig svært ved at kommentere på dine observationer, da det jo afhænger meget af flere faktorer; niveauet på svømmerene, træningen, aldersmæssige udvikling. Dog vil jeg holde fast på, at de fleste unge konkurrence svømmere har trænet alt for meget i deres primære idræt(svømning), inden der fokuseres på skadesforbyggende træning.

Mvh Dværgsilkeaben

Link to comment
Share on other sites

Hej

@ christianspoer: Jeg synes jeg har redegjort rimeligt for min påstand. Selvfølgelig må der da være en aktivering af den øvre rygs muskulatur spørgsmålet er bare, hvor meget? Og dette sat i relation til prime movers aktivitet. Jeg har selvfølgelig svært ved at kommentere på dine observationer, da det jo afhænger meget af flere faktorer; niveauet på svømmerene, træningen, aldersmæssige udvikling. Dog vil jeg holde fast på, at de fleste unge konkurrence svømmere har trænet alt for meget i deres primære idræt(svømning), inden der fokuseres på skadesforbyggende træning.

Mvh Dværgsilkeaben

Det tror jeg helt sikkert du har ret i og tilmed er det i Danmark et få-tal af klubber, som har organiseret styrketræning til skadesforebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Först for lige at svare trådstarter: Jeg er ret enig i holdningen i tråden i at svömning ikke er svaret på dit problem. Roning ville nærmere være det

Arnold: Gider du lige uddybe hvordan brystsvömning rammer de översteste del af ryggen mere end fly? Det kan jeg ikke lige få öje på. Men jeg er også den type træner som underviser mine svömmere i at slappe af i de muskler som ikke bruges aktivt i svömningen...

Med hensyn til opbygningen af svömmere har jeg ikke helt 100% föling med hvordan dansk svömning ser ud nu. Men de steder jeg kender og har kontakt med trænere bliver der ret tidligt taget fat i skadesforebyggende træning. Man kan så altid rejse spörgemålet om det er nok og om de som står for det er godt nok uddannede. Og ikke mindst om man formår at motivere svömmerne godt nok til det.

Personlig har jeg mest problem med det sidste. Der sgu ikke mange af de atleter som jeg kender der har valgt at bruge 18+ timer om ugen på deres sport fordi de synes det er sjovt at hive i elastikker ;)

Lidt tilbage til tråden. Ryg er en ganske god måde at få lidt flere muskler på bagsiden i spil. Selv om de primære movers stadig er de samme (i fald man roterer nok til at svömme en god ryg). Dog slet ikke nok til at bruge ryg som træning for ryggen. Mere som god afveksling. Jeg har f.eks næsten altid ryg med i afsvömning (cr for rygsvömmerne) for at lösne op i skuldrene efter et hård pas.

Link to comment
Share on other sites

Roning siger I... Jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke kommer til at ro rigtigt, men måske i maskine. Er der romaskiner i træningscentre? Og hvilke muskler styrkes ud over ryggen?

Der er romaskiner i mange træningscentre, men om der findes en eller flere i dit center må du nok bedst selv kunne svare på :wink:

Det mest populære mærke indenfor romaskiner er Concept2.. og den er relativt nem at spotte :smile: Mht. hvilke muskler der ellers styrkes, så træner man det meste af kroppen ved roning. Der er en oversigt over de muskelgrupper, man benytter her.

.. og så er det i øvrigt en virkelig god (men ond! :devil: ) maskine til kredsløbstræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at det ikke er den rigtige tråd at ligge det her indlæg i men. jeg har fået en overbelastning skade i knæet og ville høre om jeg kunne forsætte med at svømme crawl.

det gør ikke ondt når jeg svømmer, men der er nogle der sige det er rigtig godt at svømme, mens nogle andre sige at jeg også skal holde en pause fra svømninge, kan det være rigtig?

og nu hvor jeg ikke kan cykel og løbe ville det så være dumt af mig, at svømme mere end normal for at forbeder min svømning + at holde formen noglelunde ved lige?

har fået en tid hos læge og skal nok også til fysioterapeut + bruge RICE metoden.

håber der er nogle der kan fortælle mig hvad der er fup og fakta omkring svømning og overbelastet knæ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share